Začátky nebyly jednoduché. První elektromobil Kia vycházel ze spalováku

Petr Bergmann
  • Před deseti lety vstoupila automobilka Kia do světa elektromobilů
  • První elektromobil značky byl přepracovaný spalovací model
  • Vůz nebyl špatný, překážkou vyšších prodejů byla cena
Kia Soul EV (2014)
Kia Soul EV (2014)

Jihokorejská automobilka Kia se poprvé odhodlala vstoupit na trh elektromobilů v roce 2014 modelem Kia Soul EV. Vůz nebyl jen klasickým pokusem o inovaci, ale symbolizoval závazek značky k udržitelné mobilitě a ekologickým technologiím.

Elektrická verze stavěla na popularitě spalovacího vozu

Kia Soul EV byla elektrifikovanou verzí již populárního modelu Soul. Hlavními přednostmi vozu byly kompaktní design, prostorný interiér a výborná manévrovatelnost. Obzvlášť zajímavým prvkem Kia Soul EV byla jeho elektrická pohonná jednotka. Vůz byl vybaven lithium-iontovou polymerovou baterií s kapacitou 27 kWh, která mu umožňovala dojezd až 150 km na jedno nabití (dle EPA). To bylo na svou dobu velmi slušné, zvláště ve srovnání s konkurencí. Akcelerace z 0 na 100 km/h vozu trvala 11,2 sekund a model dosahoval maximální rychlosti 145 km/h. Na kola se přenášel výkon 81 kW (110 koní) a točivý moment 285 Nm.

Další inovací byla možnost rychlonabíjení, kdy bylo možné dosáhnout 80 % nabití baterie za přibližně 33 minut pomocí DC rychlonabíječky s výkonem 50 kW. To bylo klíčové pro rozptýlení obav z omezeného dojezdu, což byla v té době jedna z hlavních překážek širšího přijetí elektromobilů.

Kia Soul EV (2014)
Kia Soul EV (2014)


Čtěte také: Čína nebere ohledy na to, co si myslí Češi. Elektroauta prodává jako rohlíky


Začátky nebyly snadné

Navzdory svým přednostem měla Kia Soul EV několik nedostatků. Hlavním z nich byla omezená nabíjecí infrastruktura mimo velká města, což ztěžovalo delší cesty. I přes možnost rychlonabíjení byl stále problém s dostupností nabíječek. Další nevýhodou byla cena. Kia Soul EV byla výrazně dražší než její benzinová verze, což odrazovalo mnoho potenciálních zákazníků. V roce 2014 se cena vozu pohybovala kolem 30 000 eur, což bylo na tehdejší poměry poměrně vysoké. V roce 2014 se elektromobilní trh teprve rozjížděl a Kia Soul EV měla několik hlavních konkurentů, mezi které patřily Nissan Leaf a BMW i3. Nissan Leaf, který byl na trhu již od roku 2010, nabízel podobný dojezd, ale za nižší cenu. BMW i3 naopak vynikal futuristickým designem a prémiovými materiály, ale byl ještě dražší než Soul EV.

Kia se s modelem Soul EV stala jedním z pionýrů na poli elektromobility mezi mainstreamovými automobilkami. Tento krok byl důležitý pro vytvoření povědomí o značce jako ekologicky odpovědné a technologicky pokročilé. Kia Soul EV ukázal, že elektromobily nemusí být jen malé a drahé vozy s omezeným dojezdem, ale mohou nabídnout praktické řešení pro každodenní použití. Kia Soul EV se stala pro jihokorejskou automobilku významným milníkem a ukázala cestu k udržitelnější budoucnosti. Přestože měla své nedostatky, byla důležitým krokem směrem k širšímu přijetí elektromobilů. Kia tímto modelem nejen rozšířila své portfolio, ale také položila základy pro další generace elektromobilů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články