Zabíjí elektromobilitu v Česku. Energetické firmy tvrdí něco, ale dělají opak
- Češi nabíjejí elektrická auta za stejné částky jako výrazně bohatší Němci
- Veřejné nabíječky v ČR s rozvojem elektromobility nepomáhají
- Provoz EV často dorovná i převýší náklady spalováků

Rozvoj elektromobility roste v České republice stále velmi pomalu. Ve srovnání se západními zeměmi nám chybí dotační programy pro fyzické osoby, širší infrastruktura i dostupnější vozidla. Mnoho lidí uvažuje ve spojení s elektromobily i nad úspory, které se s vozy pojí. Častým lákadlem je levný provoz ve srovnání se spalovacími vozy. Kdy to ale platí a proč nelze elektromobily plošně nazvat výhodnějšími na provoz? Na vině jsou i naši poskytovatelé veřejné nabíjecí sítě.
Za veřejné nabíječky se nedoplatíte
Jestliže máte elektromobil na krátké jízdy do města, po okolí a nabíjíte výhradně v domácích podmínkách, dá se velmi často hovořit o levném provozu. V průměru může takový vůz jezdit i při absenci vlastní fotovoltaické elektrárny za ceny kolem jedné koruny na kilometr. Letní měsíce s vlastní FVE dokáží ceny ještě snížit. Co když ale budete závislí na veřejné dobíjecí síti?
Mezi největší veřejné nabíjecí sítě v Česku patří společnosti přidružené pro velké dodavatele energií E.ON, PRE nebo ČEZ. Nabíjení pomalým střídavým proudem do výkonu 22 kW u všech jsou velmi shodné mezi 8 až 10 korunami za nabitou kWh. Použijme pro modelovou situaci nový vůz Hyundai Kona Electric s baterií o využitelné kapacitě 65,4 kWh. Pro dobití 80 procent potřebujeme 52,23 kWh. Bez registrace při 10 Kč/kWh vás jedno nabití vyjde na 523 korun. Reálný dojezd vozu se pohybuje kolem 390 km. Jeden kilometr vás tak přijde na 1,34 koruny. To je ještě obstojná částka. Co když se ale s vozem vydáte na rychlejší stojany?

Čtěte také: Cena nabíjení elektromobilu – ČEZ, PRE, E.ON
Nabijete rychleji, ale levněji natankujete i spalovák
Dva ze tří poskytovatelů si cení stojany o výkonu 50 až 149 kW na 15 korun za jednu kWh. Stejných 80 procent baterie dobijete za 784,8 koruny a kilometr vás pak vyjde na rovné dvě koruny. Velmi rychlé stojany jsou schopné s cenami 20 až 25 korun za kWh zvýšit cenu na jeden kilometr přes 3,3 koruny. Velké množství moderních spalovacích vozidel umí jezdit i na hranici dvou korun za kilometr. Jaký si z toho můžeme udělat závěr?
Elektromobily nemají v Česku příliš na růžích ustláno. Stát tento směr příliš nepodporuje a distributoři energií zrovna tak. Na rozdíl od domácností nemusí do ceny zahrnovat rezervované příkony na jističe, velké části na výstavbu pochází i z evropských dotací. Pokud se ceny nesníží pod úroveň například německých stanic (zákazníci platí takřka totožné částky), nemůžeme počítat s tím, že by se najednou s prodeji elektromobilů výrazně pokročilo. Platit shodné částky za provoz jako konvenční spalovací vozy bez hybridního pohonu totiž rozhodně nesvědčí i ekologické ani lepší ekonomické stránce.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.