„Výfuk“ pro elektroauta. Francouzi si patentují vynález, který zabrání požárům

Diana Křížová
Platforma STLA Medium skupiny Stellantis | foto: Stellantis
Platforma STLA Medium skupiny Stellantis | foto: Stellantis

Stellantis si patentoval systém, který odvádí hořlavé plyny vznikající při selhání baterie. Tento „výfuk“ zabraňuje vznícení a zvyšuje bezpečnost.

Patent pro bezpečnější elektromobily

Elektromobily se stále častěji stávají součástí našich silnic a přinášejí s sebou revoluci v automobilovém průmyslu. S nimi však přicházejí i nové výzvy, které je třeba řešit, aby byla jejich jízda nejen ekologická, ale i bezpečná. Jednou z těchto výzev je potenciální riziko požáru baterie. Jak píše web Green Car Reports, tento problém se rozhodla řešit automobilka Stellantis, která si nechala patentovat nový systém, jež by mohl zabránit nebezpečným požárům, a to v podobě „výfuku“ pro elektromobily.

Jak výfuk pomáhá ochránit baterie?

Na první pohled to může znít zvláštně – elektromobil, který má výfuk? Vždyť výfuky jsme u elektromobilů zvyklí vnímat jako součást umělé zvukové produkce, která napodobuje zvuky motorů spalovacích vozidel. Ale Stellantis přistupuje k „výfuku“ z úplně jiného úhlu pohledu. Jejich inovativní patent se nezaměřuje na zvuk, ale na bezpečnost, konkrétně na prevenci požárů, které mohou vzniknout při selhání baterie.

Při přehřátí baterie elektromobilu může dojít k vážnému chemickému procesu, kterému se říká tepelný únik. Tento jev způsobí uvolnění hořlavých plynů, jako je vodík, metan nebo acetylen. Pokud dojde k těmto únikům, mohou se plyny samovolně vznítit a způsobit požár. Stellantis přichází s nápadem, který má těmto požárům zabránit: systém, který odvede tyto nebezpečné plyny mimo akumulátor a zamezí jejich vznícení.

Systém, který může zachránit elektromobily před plameny

Patent společnosti Stellantis popisuje nový výfukový systém, který by mohl zásadně změnit bezpečnost elektromobilů. V případě nehody nebo selhání baterie by tento systém zachytil škodlivé plyny a chemicky je neutralizoval. Místo toho, aby je vypustil do atmosféry bez úpravy, využívá speciální čisticí zóny, které tyto chemické výpary z baterie vyčistí. Tento přístup je podobný fungování katalyzátoru, ale zaměřuje se na neutralizaci nebezpečných plynů vznikajících z poškozené baterie.

Tento systém by mohl mít zásadní vliv na bezpečnost elektromobilů. Umožňuje nejen snížit riziko vznícení těchto plynů, ale také chránit celý automobil před potenciálně katastrofálními následky. Pokud by došlo k přehřátí baterie, tento patentovaný výfukový systém by pomohl zamezit samovznícení a mohl by tak ochránit nejen vozidlo, ale i lidi v jeho okolí.

I když jsou elektromobily vybaveny pokročilými technologiemi, které minimalizují riziko požáru, žádný systém není stoprocentně bezpečný. Nehody se mohou stát i při pečlivém sledování stavu baterie. Tento nový patent Stellantisu ukazuje, jak důležitá je připravenost na neočekávané situace a jak může být bezpečnostní ochrana navržena tak, aby minimalizovala následky každé nehody.

Peugeot e-208
Peugeot e-208

Nové technologie v praxi

Pokud by patent společnosti Stellantis skutečně našel cestu k sériové výrobě, mohl by představovat krok vpřed v oblasti bezpečnosti elektromobilů. Tento výfukový systém by mohl být součástí standardní výbavy, což by zlepšilo ochranu baterií a zvýšilo důvěru veřejnosti v elektromobily. Přesto je třeba mít na paměti, že elektromobily stále čelí výzvám, jako je cenová dostupnost a infrastruktura pro nabíjení. Tento patent ukazuje, že automobilky začínají více dbát na bezpečnostní aspekty, což je nezbytné pro jejich širší přijetí.

Stellantis není jediným hráčem, který se zaměřuje na bezpečnost elektromobilů. Například Bosch navrhuje využít řízené exploze k odpojení baterií při nehodách, což je alternativa k přístupu Stellantisu, který se soustředí na chemické čištění plynů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.


Komentáře


Nejnovější články