Vy nepoužíváte klimatizaci v autě i v zimě? Zaděláváte si na zbytečné potíže!

Matouš Vrchota
  • Ponechte klimatizaci zapnutou i v zimním období
  • Rychleji se zbavíte vlhkosti a předejdete závadě systému
  • Pravidelné kontroly klimatizační jednotky dokáží uspořit vysoké částky
Panel klimatizace
Panel klimatizace

Patříte mezi řidiče, kteří po létě nebo nejpozději s přezouváním na zimní pneumatiky vypnou ve voze klimatizaci a zapnout ji až při jarním sluníčku? Pak byste měli vědět, že nečiníte správně. Jsme sice zvyklí, že klimatizace se ve voze stará o příjemný chládek v letních vedrech, ve voze má ale mnohem více funkcí. Pojďme se je připomenout. Jakmile příště sednete do vozu, kouzelné tlačítko AC již necháte navždy zapnuté.

Klimatizace je jen jednou z funkcí tlačítka „AC“

V českých podmínkách je běžně zažité, že se funkci AC neboli Air Condition nejen ve vozidlech přezdívá klimatizací. Ano, primární funkcí je v automobilu udržet příjemnou teplotu, i když je ve venku přes 30 stupňů Celsia. Jenže ona podstata anglického výrazu je spíše více mířena na celkovou kvalitu ovzduší uvnitř vozidla. Kromě teploty se tak jedná například o hlídání optimální vlhkosti vzduchu.

Pokud necháte klimatizaci přes zimu vypnutou, bude se vám mnohem častěji stávat, že se budou pomalu odmlžovat okna a jakmile se jednou vlhkosti na okně zbavíte, po chvíli se může objevovat znovu. Pokud necháte klimatizaci zapnutou, nemusíte se bát chlazení i při nižších venkovních teplotách.

Vůz se stále řídí nastavenou teplotou. Pokud tedy bude venku kolem nuly a vy budete chtít mít uvnitř stupňů dvacet, samozřejmě vám bude uvnitř proudit teplý vzduch. Systém klimatizace se v tomto případě bude starat „pouze“ o odstranění nežádoucí vlhkosti.

Ovládání klimatizace
Ovládání klimatizace

Čtěte také: Přezutí na zimní pneumatiky v roce 2022 – Od kdy je povinnost a jaké jsou výjimky?


Kdo maže, ten chladí

Tak jako každý mechanický prvek ve voze, i systém klimatizace je napojený na sekundární (nejčastěji) řemenový pohon. Klima kompresor se tak točí i v případě, že v interiéru aktivně „chladící” funkci nevyužíváte. Jenže pokud nepracuje řídící jednotka, systém se nemusí správně mazat a může dojít k zadření kompresoru. Z neznalosti se tak může stát i vysoký servisní výdaj. Výměna i kompletní naplnění okruhu totiž nepatří zrovna k nejlevnějším pracím.

Paradoxně totiž při pravidelné kontrole klimatizační jednotky ušetříte. Podle většiny výrobců byste měli stav naplnění i celkovou kondici zkontrolovat dvakrát do roka. Při takových kontrolách není zpravidla třeba doplňovat mnoho gramů chladiva. Servisní výdaje se tak omezí na doplnění maziva a kontrolu celistvosti systému. Případně dokáže včas poukázat na prasklé trubky. Pokud však necháte kontrolu za každou druhou sezónu, servis se navýší o množství plniv i případně vyšší servisní náklady celého systému.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články