Všechno je jinak! Euro 7 prý může nakonec poškodit životní prostředí ještě víc

Tomáš Richter
  • Nová emisní norma Euro 7 přinese zpřísnění
  • Některé země její finální podobu velmi hlasitě kritizují
  • Podle Martina Kupky může být norma kontraproduktivní
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“

Když vloni na podzim Europarlament zveřejnil finální podobu plánované emisní normy Euro 7, způsobilo to jak u odborné, tak široké veřejnosti poprask. „Snažili jsme se jako předsednická země o to, aby se podařilo co nejvíce tuto emisní normu změkčit,“ prohlásil tehdy ministr dopravy Martin Kupka.

Kontroverzní Euro 7

Nejspíše poslední změna před úplným přechodem na elektromobilitu se opět nese v duchu dalšího zpřísnění vůči emisím oxidu dusného a pevných částic. Tolerované hodnoty v případě automobilů s benzinovým motorem zůstávají takřka shodné, tedy 60 mg na kilometr, nicméně u dieselů je to horší.

EU argumentuje, že značné těžiště znečištění je díky kamionové dopravě. To znamená, že tolerované maximum u vznětových motorů v rámci Euro 7 bude stejné jako u zážehových, čili 60 mg na 1 km.

Auto se spalovacím motorem
Auto se spalovacím motorem

Čtěte také: Česko ještě neskládá zbraně. Uvádí, jaké fatální následky bude mít zavedení Euro 7


Neprotestuje jen Česko

To, že s tím některé země EU mají problém, je vcelku známá věc. Těch aspektů, proč tomu tak je, je v zásadě několik. Obecně se však dá říci, že protestující státy ponejvíce kritizují načasování a fakt, že je norma spíchnutá příliš horkou jehlou.

Z tohoto důvodu požadují Česko, Slovensko, Polsko, Německo, Itálie, Maďarsko, Rumunsko i Portugalsko odložení účinnosti či dokonce zmírnění nastavených parametrů. Navržené dva roky na zavedení normy považují za unáhlené a optikou vývoje a adaptace výroby osobních a užitkových aut za problematické.

„Od představení návrhu emisní normy Euro 7 intenzivně jednáme s ostatními zeměmi a stále jasněji se ukazuje, že je zde silná koalice podobně smýšlejících států, které mají se současnou podobou návrhu Euro 7 problém. Dnešní jednání je důležité pro další koordinaci našeho společného úsilí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Norma nemusí být výhrou

Dále dodal, že obecný konsensus panuje v základních požadavcích, jež je dobrým odrazovým můstkem pro to, aby tyto země společným úsilím dosáhly některých změn, které povedou k tomu, že Euro 7 bude pro evropský trh splnitelná, nebude ho poškozovat vůči ostatním světovým konkurentům a zároveň nebude představovat medvědí službu životnímu prostředí a snaze snižovat emise z dopravy.

„Česká republika navrhuje lhůtu 4 let mezi přijetím posledního prováděcího dokumentu a datem, kdy norma vejde v účinnost. Automobilový průmyslu musí mít čas se připravit,“ zdůraznil ministr Kupka. Rovněž připomenul, že zásadní omezení výroby nových modelů včetně jejich zdražení může způsobit zastarání evropského vozového parku negativním dopadem na životní prostředí.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články