Švédská automobilka Volvo, kterou však vlastní čínské Geely, si připsala významné prvenství v oblasti elektromobility. Nejedná se o zrychlení nabíjení nebo prodloužení dojezdu, ale to jeho důležitost nesnižuje. Jak první na světě nabídne svým zákazníkům bateriový pas, který zaznamenává původ surovin, komponentů, recyklovaného obsahu a uhlíkovou stopu. Novinka bude mít premiéru v jeho nové vlajkové lodi, elektrickém SUV EX90.
Pas vyvinulo Volvo ve spolupráci s britským startupem Circulor, který využívá technologii blockchain k mapování dodavatelských řetězců pro společnosti, a jeho vývoj trval více než pět let. Systém společnosti Circulor sleduje materiály baterií z dolu až po jednotlivá auta, využívá výrobní systémy dodavatelů, sleduje materiály v celém dodavatelském řetězci a kontroluje měsíční účty dodavatelů za energii – a kolik jejich energie pochází z obnovitelných zdrojů, aby bylo možné vypočítat celkovou uhlíkovou stopu.
Pas si tak vyžádal změny ve způsobu, jakým společnost Volvo sleduje díly ve výrobním procesu, aby bylo možné pochopit původ každého dílu v každém vozidle. Pokud Volvo přijme dodavatele, Circulor jej bude muset auditovat, aby udržel aktuální informace. Podle generálního ředitele společnosti Circulor Douglase Johnson-Poensgena bude pas stát Volvo kolem 10 dolarů na jeden vůz a bude kromě původu a uhlíkové stopy obsahovat po dobu 15 let i aktuální informace o stavu baterie, což je nezbytné pro stanovení hodnoty ojetých elektromobilů.
Od února 2027 budou podobné pasy baterií povinné pro všechna elektrická vozidla prodávaná v Evropské unii. Volvo si tak splnilo svůj domácí úkol téměř tři roky v předstihu. Ředitelka pro globální udržitelnost Volva, Vanessa Butami, pro agenturu Reuters uvedla, že tím chce automobilka svým zákazníkům ukázat svou transparentnost, protože do roku 2030 plánuje prodávat už jen plně elektrické vozy. „Je pro nás opravdu důležité být průkopníkem a vůdcem,“ řekla Butani.
Čtěte také: Jeep zaměstnává top designéry. Navrhli dechberoucí elektromobil do nepohody
Pod označením pas si nicméně nepředstavujme knížečku, jako je cestovní pas nebo nějaký dokument v listinné formě. Majitelé EX90 se ke zjednodušené verzi pasu dostanou pomocí QR kódu na vnitřní straně dveří řidiče. Kompletní verze pasu bude předána regulačním orgánům. Volvo počítá s jeho postupným zaváděním do všech svých elektromobilů.
Nové SUV Volvo EX90 s bateriovým pasem se již brzy začne vyrábět v závodě Volvo v americkém Charlestonu a k zákazníkům v Evropě a Severní Americe by se měly první kusy dostat již ve druhé polovině letošního roku.
Švédská automobilka Volvo, kterou však vlastní čínské Geely, si připsala významné prvenství v oblasti elektromobility. Nejedná se o zrychlení nabíjení nebo prodloužení dojezdu, ale to jeho důležitost nesnižuje. Jak první na světě nabídne svým zákazníkům bateriový pas, který zaznamenává původ surovin, komponentů, recyklovaného obsahu a uhlíkovou stopu. Novinka bude mít premiéru v jeho nové vlajkové lodi, elektrickém SUV EX90.
Pas vyvinulo Volvo ve spolupráci s britským startupem Circulor, který využívá technologii blockchain k mapování dodavatelských řetězců pro společnosti, a jeho vývoj trval více než pět let. Systém společnosti Circulor sleduje materiály baterií z dolu až po jednotlivá auta, využívá výrobní systémy dodavatelů, sleduje materiály v celém dodavatelském řetězci a kontroluje měsíční účty dodavatelů za energii – a kolik jejich energie pochází z obnovitelných zdrojů, aby bylo možné vypočítat celkovou uhlíkovou stopu.
Pas si tak vyžádal změny ve způsobu, jakým společnost Volvo sleduje díly ve výrobním procesu, aby bylo možné pochopit původ každého dílu v každém vozidle. Pokud Volvo přijme dodavatele, Circulor jej bude muset auditovat, aby udržel aktuální informace. Podle generálního ředitele společnosti Circulor Douglase Johnson-Poensgena bude pas stát Volvo kolem 10 dolarů na jeden vůz a bude kromě původu a uhlíkové stopy obsahovat po dobu 15 let i aktuální informace o stavu baterie, což je nezbytné pro stanovení hodnoty ojetých elektromobilů.
Od února 2027 budou podobné pasy baterií povinné pro všechna elektrická vozidla prodávaná v Evropské unii. Volvo si tak splnilo svůj domácí úkol téměř tři roky v předstihu. Ředitelka pro globální udržitelnost Volva, Vanessa Butami, pro agenturu Reuters uvedla, že tím chce automobilka svým zákazníkům ukázat svou transparentnost, protože do roku 2030 plánuje prodávat už jen plně elektrické vozy. „Je pro nás opravdu důležité být průkopníkem a vůdcem,“ řekla Butani.
Čtěte také: Jeep zaměstnává top designéry. Navrhli dechberoucí elektromobil do nepohody
Pod označením pas si nicméně nepředstavujme knížečku, jako je cestovní pas nebo nějaký dokument v listinné formě. Majitelé EX90 se ke zjednodušené verzi pasu dostanou pomocí QR kódu na vnitřní straně dveří řidiče. Kompletní verze pasu bude předána regulačním orgánům. Volvo počítá s jeho postupným zaváděním do všech svých elektromobilů.
Nové SUV Volvo EX90 s bateriovým pasem se již brzy začne vyrábět v závodě Volvo v americkém Charlestonu a k zákazníkům v Evropě a Severní Americe by se měly první kusy dostat již ve druhé polovině letošního roku.