Volkswagen Passat GTE (2016): vzpomínka na dokonalost

Nová generace koncernového plug-in hybridu je za dveřmi a elektromilovní manažeři už se chystají rozbít prasátko. Proto jsme se rozhodli najezdit pár set kilometrů s elektro-benzinovým dostavníkem aktuálního vydání a rozmyslet, co bychom chtěli od nové inkarnace, aby byla ještě lepší než ta současná. Upřímně, moc toho není.

Možná mě někdo bude podezřívat ze zaujatosti, ale pro otce v přicházejících středních letech s rodinou za krkem, prostorově náročnými koníčky a touhou po co nejnižších emisích nejspíš neexistuje vhodnější vůz. Skvělé dílenské zpracování, intuitivní ovládání, množství hračiček, ale také astronomická cena – právě tyto atributy charakterizovaly Passat GTE, který přišel na trh v roce 2016. A protože nepředpokládáme, že by se v oblasti aut na elektrický pohon chystalo nějaké výrazné zlevňování, a tím pádem i zmírnění asi největšího záporu vozu, přejeme si od Ježíška přenášejícího následující generaci Passatu následující:

1) Větší baterii

Ta stávající má velikost 9,9 kWh, a to, jak určitě uznáte, není žádný zázrak. O to více překvapí, když s touto kapacitou čas od času skutečně dosáhnete deklarovaného dojezdu 50km na čistě elektrický pohon. Pro můj způsob cestování to znamená dojezd z práce a do práce bez lokálních emisí. To je fajn. Ještě lepší by však bylo, kdybych tu samou vzdálenost ujel na jedno nabití zcela jistě a nikoli jen teoreticky. Objemnější akumulátor by navíc dost možná utáhl i proud z rychlonabíječky standardu CCS Combo. 50kW konektor autu bolestně schází, zejména pokud nenabíjíte doma přes noc. Je to paradox: zatímco u plnohodnotných elektromobilů s akumulátory zvíci desítek kilowatthodin vám pro ucházející dojezd stačí jedno kafe a návštěva toalety, u Passatu s Mennekesem byste toto kolečko museli absolvovat tak desetkrát. Na druhou stranu – jen u takto malého akumulátoru můžete zažít opojný “ekologický” pocit, kdy pouhou jízdou z kopce roste počet kilometrů potenciálu přímo před očima.

2) Lepší spolupráci obou motorů

Aktuální Passat GTE výrazně preferuje spalovací motor. Ani v hybridním režimu s plně nabitým akumulátorem vlastně nejde na elektřinu plnohodnotně zrychlovat. Čistě elektrická jízda (pokud ji samozřejmě manuálně nenavolíte) umožňuje rychlost pouze udržovat, a to ještě při jízdě z mírného kopce. Daleké více bychom uvítali, kdyby se Passat choval třeba jako Hyundai Ioniq. Ten nechává elektromotoru uzdu popuštěnou déle a z nuly na 60 na ni zrychlíte téměř vždy. Dost možná by to vyřešilo další problém vozu, který bychom si přáli na “gétééčku” eliminovat.

3) Nižší spotřebu

Jsou chvíle, kdy Passat GTE žere jako nezavřený. Platí to zejména pro cestování výhradně pomocí spalovacího motoru, který zároveň dobíjí baterie. Jízda po městském okruhu, která by měla pro koncernový 1,4 TSI vyladěný na 115kW znamenat jeden z neúspornějších typů pohybu vůbec, dokáže neinformovaného řidiče zaskočit bizarním číslem průměrné spotřeby atakujícím hranici 12 l/100 km. Ani hybridní jízda pak nepatří k ódám na úspornost. Respektive – jak kdy. Podle stavu nabití akumulátoru totiž Passat využívá spalovací motor tu více, tu méně. Na běžném provozu nepoznáte zhola nic, stejnou trasu lze ale ujet v závislosti na potenciálu elektrodojezdu projet s rozdílem 2 l/100 km. A když hodinu cesty po dálnici neujedete úsporněji než obdobný vůz bez baterií, nemůže řidiče nenapadnout, zda nemohl značnou část z pořizovací ceny nového vozu (jeden a čtvrt milionu) ušetřit.

4) Plynulejší převodovku

Na rozdíl od bezpřevodových elektromobilů, anebo případně řady PHEV vozidel s plynule řadící planetovou převodovkou, je jízda Passatem GTE často exkurzí do starých časů.  V útrobách německého dostavníku s pádly u volantu totiž pracuje staré známé DSG. Ačkoli – zas až tak známé také není. Trojí spojku, kdy jedna z nich připojuje elektromotor,  jen tak nějaký automat nemá. Klasické převodové ústrojí ovšem znamená i občas neklidný průběh a oproti aktuálním sedmistupňovým DSG výraznější kopání.

5) Zachovat sportovní režim!!!

Nepředpokládáme, že by automobil s označením GTE přišel o režim GTE. Pro jistotu to ale vytkneme před závorku: Passat v režimu obou zapnutých motorů, disponující 160 kW, a i ve 180 km/hod jevící ochotu zrychlovat, je neskutečně zábavné auto. I tady by se ale daly věci vylepšovat. Sportovní jízdě by určitě pomohlo, kdyby vůz nevážil 1700 kg a z reproduktorů se při akceleraci neozýval srandovní zvuk imitující zrychlující Porsche. Když se ale po hodinovém testování zrychlování a zpomalování objeví na ukazateli hodnota spotřeby 7,8 l/10 km, nejspíš tohle tetřeví samolibé tokání Volkswagenu odpustíte.

Jinými slovy – už se na vylepšené GTE těšíme. Při jeho provozování asi nebudete často myslet na ekologii, ale spíše na komfort a svižnou přepravu všeho, co potřebujete s jistým šmrncem dokonalosti a vědomím bezemisního městského provozu. A protože zejména ve verzi Variant navíc Passat GTE i skvěle vypadá (zejména na osmnáctipalcových kolech designu určeného jen pro “gétééčko), pro mě osobně zůstává jedinou nectností vysoká cena, která bude dozajista vlastní i novému modelu.

Na českém trhu s ojetinami se navíc významného zlepšení nedočkáte. V našich končinách se těchto vozů prodaly jen jednotky kusů, takže spíše, než na ojeté vozy narazíte na výprodeje skladů a předváděčky, jejichž cena klesla pouze k hranici 900 000 Kč. O fous zajímavější je pohled za hranice – exempláře s 30 000 km na tachometru lze totiž při troše snahy najít za cenu kolem 650 000 Kč bez DPH. A to už nám, tátům od rodiny, stojí minimálně za neklidný sen.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Volkswagen Passat GTE (2016): vzpomínka na dokonalost

Nová generace koncernového plug-in hybridu je za dveřmi a elektromilovní manažeři už se chystají rozbít prasátko. Proto jsme se rozhodli najezdit pár set kilometrů s elektro-benzinovým dostavníkem aktuálního vydání a rozmyslet, co bychom chtěli od nové inkarnace, aby byla ještě lepší než ta současná. Upřímně, moc toho není.

Možná mě někdo bude podezřívat ze zaujatosti, ale pro otce v přicházejících středních letech s rodinou za krkem, prostorově náročnými koníčky a touhou po co nejnižších emisích nejspíš neexistuje vhodnější vůz. Skvělé dílenské zpracování, intuitivní ovládání, množství hračiček, ale také astronomická cena – právě tyto atributy charakterizovaly Passat GTE, který přišel na trh v roce 2016. A protože nepředpokládáme, že by se v oblasti aut na elektrický pohon chystalo nějaké výrazné zlevňování, a tím pádem i zmírnění asi největšího záporu vozu, přejeme si od Ježíška přenášejícího následující generaci Passatu následující:

1) Větší baterii

Ta stávající má velikost 9,9 kWh, a to, jak určitě uznáte, není žádný zázrak. O to více překvapí, když s touto kapacitou čas od času skutečně dosáhnete deklarovaného dojezdu 50km na čistě elektrický pohon. Pro můj způsob cestování to znamená dojezd z práce a do práce bez lokálních emisí. To je fajn. Ještě lepší by však bylo, kdybych tu samou vzdálenost ujel na jedno nabití zcela jistě a nikoli jen teoreticky. Objemnější akumulátor by navíc dost možná utáhl i proud z rychlonabíječky standardu CCS Combo. 50kW konektor autu bolestně schází, zejména pokud nenabíjíte doma přes noc. Je to paradox: zatímco u plnohodnotných elektromobilů s akumulátory zvíci desítek kilowatthodin vám pro ucházející dojezd stačí jedno kafe a návštěva toalety, u Passatu s Mennekesem byste toto kolečko museli absolvovat tak desetkrát. Na druhou stranu – jen u takto malého akumulátoru můžete zažít opojný “ekologický” pocit, kdy pouhou jízdou z kopce roste počet kilometrů potenciálu přímo před očima.

2) Lepší spolupráci obou motorů

Aktuální Passat GTE výrazně preferuje spalovací motor. Ani v hybridním režimu s plně nabitým akumulátorem vlastně nejde na elektřinu plnohodnotně zrychlovat. Čistě elektrická jízda (pokud ji samozřejmě manuálně nenavolíte) umožňuje rychlost pouze udržovat, a to ještě při jízdě z mírného kopce. Daleké více bychom uvítali, kdyby se Passat choval třeba jako Hyundai Ioniq. Ten nechává elektromotoru uzdu popuštěnou déle a z nuly na 60 na ni zrychlíte téměř vždy. Dost možná by to vyřešilo další problém vozu, který bychom si přáli na “gétééčku” eliminovat.

3) Nižší spotřebu

Jsou chvíle, kdy Passat GTE žere jako nezavřený. Platí to zejména pro cestování výhradně pomocí spalovacího motoru, který zároveň dobíjí baterie. Jízda po městském okruhu, která by měla pro koncernový 1,4 TSI vyladěný na 115kW znamenat jeden z neúspornějších typů pohybu vůbec, dokáže neinformovaného řidiče zaskočit bizarním číslem průměrné spotřeby atakujícím hranici 12 l/100 km. Ani hybridní jízda pak nepatří k ódám na úspornost. Respektive – jak kdy. Podle stavu nabití akumulátoru totiž Passat využívá spalovací motor tu více, tu méně. Na běžném provozu nepoznáte zhola nic, stejnou trasu lze ale ujet v závislosti na potenciálu elektrodojezdu projet s rozdílem 2 l/100 km. A když hodinu cesty po dálnici neujedete úsporněji než obdobný vůz bez baterií, nemůže řidiče nenapadnout, zda nemohl značnou část z pořizovací ceny nového vozu (jeden a čtvrt milionu) ušetřit.

4) Plynulejší převodovku

Na rozdíl od bezpřevodových elektromobilů, anebo případně řady PHEV vozidel s plynule řadící planetovou převodovkou, je jízda Passatem GTE často exkurzí do starých časů.  V útrobách německého dostavníku s pádly u volantu totiž pracuje staré známé DSG. Ačkoli – zas až tak známé také není. Trojí spojku, kdy jedna z nich připojuje elektromotor,  jen tak nějaký automat nemá. Klasické převodové ústrojí ovšem znamená i občas neklidný průběh a oproti aktuálním sedmistupňovým DSG výraznější kopání.

5) Zachovat sportovní režim!!!

Nepředpokládáme, že by automobil s označením GTE přišel o režim GTE. Pro jistotu to ale vytkneme před závorku: Passat v režimu obou zapnutých motorů, disponující 160 kW, a i ve 180 km/hod jevící ochotu zrychlovat, je neskutečně zábavné auto. I tady by se ale daly věci vylepšovat. Sportovní jízdě by určitě pomohlo, kdyby vůz nevážil 1700 kg a z reproduktorů se při akceleraci neozýval srandovní zvuk imitující zrychlující Porsche. Když se ale po hodinovém testování zrychlování a zpomalování objeví na ukazateli hodnota spotřeby 7,8 l/10 km, nejspíš tohle tetřeví samolibé tokání Volkswagenu odpustíte.

Jinými slovy – už se na vylepšené GTE těšíme. Při jeho provozování asi nebudete často myslet na ekologii, ale spíše na komfort a svižnou přepravu všeho, co potřebujete s jistým šmrncem dokonalosti a vědomím bezemisního městského provozu. A protože zejména ve verzi Variant navíc Passat GTE i skvěle vypadá (zejména na osmnáctipalcových kolech designu určeného jen pro “gétééčko), pro mě osobně zůstává jedinou nectností vysoká cena, která bude dozajista vlastní i novému modelu.

Na českém trhu s ojetinami se navíc významného zlepšení nedočkáte. V našich končinách se těchto vozů prodaly jen jednotky kusů, takže spíše, než na ojeté vozy narazíte na výprodeje skladů a předváděčky, jejichž cena klesla pouze k hranici 900 000 Kč. O fous zajímavější je pohled za hranice – exempláře s 30 000 km na tachometru lze totiž při troše snahy najít za cenu kolem 650 000 Kč bez DPH. A to už nám, tátům od rodiny, stojí minimálně za neklidný sen.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."