Test spotřeby Volkswagen ID.5 GTX – Vylepšená aerodynamika? A mohu ji vidět?
- Otestovali jsme spotřebu nejdražšího elektromobilu značky Vokswagen
- Během testování modelu ID.5 GTX panovaly ideální podmínky
- Za kolik tato elektrická novinka jela po městě, okreskách a dálnici?

Když se nám naskytla příležitost otestovat nejdražší elektromobil značky Volkswagen, neváhali jsme ani chvíli. Během týdenní zápůjčky jsme toho s modelem ID.5 GTX zažili opravdu mnoho a vyzkoušeli co se jen dalo. Jak je na našem webu zvykem, před plnohodnotným článkem vás nejprve navnadíme testem spotřeby a záhy také testem nabíjení. Opět jsme tedy bedlivě pozorovali kolonku spotřeby a veškeré informace pečlivě zapsali. Je rozdíl oproti méně aerodynamickému ID.4 znatelný, nebo se jedná o prostý marketingový tah? Pojďme se na to podívat!
Jaká je spotřeba Volkswagenu ID.5 GTX?
Na úvod se sluší uvést podmínky, za jakých testování spotřeby probíhalo. Po celý týden, kdy jsme měli Volkswagen ID.5 GTX k dispozici, bylo slunečno a teploty pravidelně přesahovaly hranici 25 stupňů. V drtivé většině jsem jezdil sám, bez další zátěže a s režimem „normal“. Pouze na okresních silnicích při testu dynamické jízdy byl pochopitelně zapnut režim „sport“.
Také tentokrát jsem svou tradici dodržel a ihned po převzetí vozu vedly mé první „kroky“ do spletitých uliček městského centra. Přišla tedy má oblíbená disciplína – sražení spotřeby na naprosté dno. Chtělo to opravdu hodně snahy a na semaforech mnoho odříkávání, ale po necelé hodině jízdy jsem se spokojil s výsledkem 13,9 kWh/100 km. Abych vám však nemazal med kolem pusy – takového čísla je dlouhodobě nemožné dosáhnout. V realitě budete na infotainmentu koukat na hodnotu pohybující se kolem 15 až 16 kWh/100 km, možná i více.

Čtěte také: Test BMW i4 M50 – Dokonalá raketa použitelná pro denní nasazení
Okresní silnice mu nelahodí
Spotřeba na okresních silnicích při svižnější jízdě pochopitelně není disciplína, ve které by „GTXko“ zvlášť vynikalo. Ohromná karoserie, těžká baterie a velký výkon rozhodně nemluví v jeho prospěch, čemuž odpovídá spotřeba dosahující 29 kWh/100 km. Nutno říct, že jsem na výběr testovacího úseku neměl příliš šťastnou ruku a silnice měla poměrně kopcovitý profil s množstvím zatáček. Jiný výsledek jsem v podstatě ani neočekával.
Zpáteční jízda podél zelených plání se už nesla v poněkud úspornějším duchu, avšak náročnost trasy přesto spotřebu vystřelila na hodnotu 23,3 kWh/100 km. A to jsem se opravdu snažil! K samotnému konci testovacího týdne si Volkswagen zkusil jízdu na „devadesátce“ ještě jednou a tentokrát dosáhl lichotivějšího skóre 21,8 kWh/100 km.

Dálniční test proběhl dle očekávání
Elektrický Volkswagen se mnou za celý týden absolvoval jediný dálniční test, což byla cesta do Karlových Varů a zpět. Opět jsem trasu rozdělil na dvě poloviny. Cestu z hlavního města jsem zvládl při průměrné rychlosti 120 km/h s opravdu lehkou nohou a zrakem upřeným na obrazovku toku energie. Hrál jsem si se setrvačností, téměř nepředjížděl a zároveň se snažil co nejméně brzdit. Výsledkem mé nepopiratelné snahy bylo číslo 21,9 kWh/100 km.
Na zpáteční cestě byl prakticky celou dobu v zápřahu tempomat, který měl za úkol dodržovat rychlost 130 km/h. Tentokrát se na displeji zobrazovala hodnota 24,0 kWh/100 km.
Výrobce s požehnáním WLTP uvádí průměrnou spotřebu 17,9 kWh/100 km a celkový dojezd na jedno nabití by měl, díky baterii o využitelné kapacitě 77 kWh, činit 491 kilometrů. Řekněme, že tohoto čísla jsme nedosáhli ani s veškerou snahou – po týdenním testu jsme vůz odevzdávali s průměrnou spotřebou 20,9 kWh/100 km. Pokud budete jezdit převážně po městě, není problém dosáhnout dojezdu přes 500 kilometrů, avšak při jízdě po dálnici bychom s více než 330 kilometry nepočítali.