Test Volkswagen ID.4 GTX – Nabroušený velikán se smyslem pro rodinu

  • Otestovali jsme SUV Volkswagen ID.4 GTX
  • Oproti svojí klasické verzi má vyšší výkon i rychlost nabíjení
  • Jak si během najetých 1 600 km vedlo a čím si nás získalo? 
Volkswagen ID.4 GTX

Otestovali jsme elektromobil Volkswagen ID.4 GTX

První elektrické SUV od Volkswagenu bylo k dispozici pouze s náhonem zadní nápravy. To se s modelem ID.4 GTX mění, a kromě pohonu všech kol vůz nabídne větší porci výkonu a sportovnější vzhled vozu. Pohodlnost a praktičnost ovšem zůstala zachována. Označení GTX navazuje na tradiční značení sportovních modelů Volkswagenu. Od klasického a nejznámějšího GTI, přes dieselové GTD, plug-in hybridní GTE až po nejnovější čistě elektrické GTX. Písmeno “X” zde značí kombinaci elegance, prémiové kvality a dávku sportovnosti.

Stejně jako sesterská Škoda Enyaq iV je i Volkswagen ID.4 GTX postaven na platformě MEB, který byl jako první elektrický model obdařen pohonem všech kol se dvěma elektromotory. Stále zde najdeme 150kW synchronní motor s permanentním magnetem na zadní nápravě, který doplňuje asynchronní motor pohánějící přední nápravu. Právě díky němu má vůz výkon navíc. Jak se nám během týdenního testu s vozem jezdilo a jaký na nás zanechal dojem?

Volkswagen ID.4 GTX: specifikace

Konstrukce SUV, rozměry: 4582 × 1852 × 1619 mm, hmotnost: 2224 kg
Pohon elektromobil, pohon všech kol
Výkon 220 kW, točivý moment 460 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 77 kWh využitelná kapacita (celková kapacita 82 kWh)
Nabíjení palubní 11 kW nabíječka, maximální DC nabíjecí výkon 135 kW
 Spotřeba a dojezd 18,6 kWh/100 km, dojezd až 480 km
Výbava Paket IQ.LED Design Plus, Travel Assist, head-up displej, tepelné čerpadlo, tažné zařízení
Cena testovacího modelu  1 851 500 Kč

Ostré SUV v elegantním balení

Design vozu je jedna z věcí, kterými se tento kousek liší od své klasické verze. Loga GTX zdobí blatníky, dveře a záď vozu. Jasně tak dává najevo, že se nejedná o ledajaký vůz. Agresivní červená barva karoserie pak ještě podpoří prémiovost této verze a pro všechny kolem se stává nepřehlédnutelnou. Připravte se na to, že okolí na vás bude koukat, tato barva vozu totiž opravdu sluší.

Mřížky otvorů pod přední maskou jsou lakovány leskle černou barvou. V úzkých otvorech pro přívod vzduchu na krajích jsou umístěny tři LED diody nad sebou, které za tmy dotváří exkluzivní světelný design vozu. Ještě výrazněji přitahují zvědavé pohledy sériově dodávané světlomety s označením IQ.Light LED Matrix. Už z názvu tedy můžeme odvodit, že LED diody se mohou podle potřeby samostatně vypínat a ztlumovat tak, aby nebyli oslňováni ostatní účastníci silničního provozu. Světlomety na přídi propojuje světelný pás, který je ve středu vozu přerušen logem VW.

Přední světlomet Volkswagenu ID.4 GTX

Přední světlomet Volkswagenu ID.4 GTX s IQ.Light LED Matrix technologií

Krasavec ze všech stran

ID.4 GTX působí sebevědomým vzhledem. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx činí 0,29. K tomuto výsledku napomáhají elektronicky ovládané lamely před chladičem v přední části vozu, zapuštěné kliky dveří i tvarované zadní svítilny, které napomáhají lepšímu obtékání vzduchu kolem vozu. Zde se neubráním srovnání se sesterskou Škodou Enyaq iV s koeficientem 0,257, která patří mezi špičku, co se aerodynamického odporu mezi SUV týče. To má za následek mírně vyšší spotřebu a tím pádem nižší dojezd.

Na zádi vozu svítí 3D LED svítilny. Na každé straně vytváří červené oblouky koncových světel devět světlovodů, které na první pohled vypadají, že plují v prostoru. Brzdová světla mají tvar písmene “X” a dynamické směrovky se rozsvěcují od vnitřního okraje k vnějšímu. Mezi svítilnami je umístěna, podobně jako na přídi, červená světelná lišta, která přivítá řidiče efektní animací, tzv. “mrknutím”.

Lišty na dveřích jsou lakovány v barvě karoserie a pouze úzké lišty ve spodní části jsou černé. Střecha a zadní spoiler jsou rovněž černé.

Černá lesklá panoramatická střecha Volkswagenu ID.4 GTX

Černá lesklá panoramatická střecha Volkswagenu ID.4 GTX

První čtyřkolka na MEB platformě

V modelu ID.4 GTX slaví premiéru zcela nový systém pohonu. Zde byla klasická platforma MEB vylepšena druhým motorem, umístěným na přední nápravě. Oba motory v případě potřeby spolupracují, a tvoří tak pohon čtyř kol. Takto řešený pohon 4×4 se obejde bez spojek a spojovacího hřídele mezi nápravami, takže systém pracuje extrémně rychle a účinně.

Oba elektromotory poskytují vozu celkový nejvyšší výkon 220 kW (299 koní). Zadní elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) s točivým momentem 310 Nm, doplňuje přední elektromotor s výkonem 80 kW (109 koní) a 162 Nm. Tato porce výkonu dokáže elektromobil rozjet z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Elektronický omezovač zasáhne až v rychlosti 180 km/h. Zde je potřeba dodat jedno velké ale! Nejvyšší výkon je dostupný, pokud je baterie nabita na více než 88 % a její teplota je v rozmezí 23 až 50°C.

Primárně se o pohon vozu stará vzadu umístěný elektromotor. Až při potřebě vyššího výkonu, než který je schopen zadní motor poskytnout, se připojuje elektromotor na přední nápravě. Pokud tápete, jaký má toto rozdělení význam, tak vězte, že je to kvůli hospodárnosti provozu a regulaci jízdní dynamiky. Pokud to situace vyžaduje, například při průjezdu zatáčkou nebo na zledovatělém povrchu, mění pohon všech kol dvěma elektromotory rozdělování točivého momentu mezi nápravy zcela variabilně podle potřeby.

Volkswagen ID.4 GTX se nezalekne ani jízdy mimo silnici

Volkswagen ID.4 GTX se nezalekne ani jízdy mimo silnici

Na výběr až 5 jízdních režimů

Potřebujete prodloužit dojezd na maximum? Zvolte si režim “Eco”. Chcete okusit dostupný výkon a sklouznout se v zatáčkách? Pak je tu pro vás režim “Sport”. Sami se můžete rozhodnout, jak komfortně, stabilně nebo sportovně se má vůz chovat. V nabídce jízdních režimů máte na výběr až z 5 možností: Eco, Comfort, Sport, Individual a Traction. Každý režim mění charakteristiku progresivního řízení, elektromotorů a adaptivní regulaci podvozku DCC.

Možná trochu s podivem nalezneme na zadní nápravě bubnové brzy. To má i u takto sportovně laděného elektromobilu svoje opodstatnění. Klasické třecí brzy jsou využívány zcela minimálně, protože většinu zpomalení zajišťují elektromotory. Proto pro snazší údržbu a servis vozidla jsou zadní brzdy bubnové, jejichž brzdové obložení je tak koncipováno pro celou životnost vozidla.

Volkswagen ID.4 GTX, záď vozu

Volkswagen ID.4 GTX, záď vozu

Interiér bohatý na prostor

I pro mých 194 cm na výšku nabízí ID.4 GTX dostatek prostoru ve všech ohledech. Pokud si i jako řidič pohodlně nastavím sedačku, zcela bez problému se posadím sám za sebe, a ještě budu schopen si dát nohu přes nohu. Takto bohatý vnitřní prostor je. Zkrátka si budete připadat jako v tichém obývacím pokoji na kolech, a to i ve vyšších dálničních rychlostech. Ticho ovšem umí přerušit sada skvěle hrajících reproduktorů, které díky bezdrátovému Apple CarPlay můžete snadno rozeznít. Pocit luxusu podpoří i panoramatická prosklená střecha, která dokáže ohromit nejen vaši drahou polovičku.

Centrálně umístěný displej s úhlopříčkou 12 palců je mírně nakloněn směrem k řidiči. Pro něj je tu i druhý displej s úhlopříčkou 5,3 palce na kterém vidí nejdůležitější ukazatele a který se ovládá prostřednictvím multifunkčního volantu. Tady se dostáváme k prvnímu negativu celého vozu. Dotykové ovládání.

Volkswagen se snažil vyhnout klasickým tlačítkům. Můžeme diskutovat, jestli tak učinil v rámci úspor či chtěl posunout vůz do 21. století, ale na praktičnosti to trochu ubere. Nemůžu říct, že ovládání na volantu je něco, s čím se nedá žít. Během pár hodin si zvyknete na dotykové plochy místo tlačítek. Ale chce to trochu zvyku a cviku. To by mohlo být pro konzervativní zákazníky trochu komplikované.

Inovace je někdy na škodu

Ovšem asi největší přešlap v ovládání celého vozu se nachází pod hlavním displejem. Ve dne si ničeho nevšimnete, ale po setmění, když chcete zvýšit hlasitost či přidat na teplotě v interiéru, neuvidíte ovládací prvky k tomu určené, protože nejsou nijak podsvícené. Musíte tak náhodně po paměti sáhnout do míst, kde by se virtuální tlačítko mělo nacházet a podle toho co se stane, buď upravit nastavení nebo slavit, že jste zcela naslepo zvládli tento úkon. Případně se této lapálii můžete zcela vyhnout, pokud zvolíte hlasový příkaz pro ovládání klimatizace či zvýšíte hlasitost na multifunkčním volantu.

Další zádrhel vás potká u nastavení světel, které se nachází vlevo za volantem. Jedná se o dotykovou plošku, na kterou se musíte podívat vždy, když chcete zapnout například výhřev zadního/předního okna či spustit mlhovky. Což za jízdy za snížené viditelnosti nemusí být vůbec bezpečná záležitost. To je ale vše, co se dá vozu v interiéru vytknout.

V interiéru převládá černá barva. Horní část přístrojové desky a výplně dveří jsou obšité umělou kůží a mají tmavě modrý odstín X-Blue, který má symbolizovat udržitelnost. Na volantu a dveřních prazích nalezneme logo GTX. Horní část předních sedadel je zdobená perforovanými písmeny “ID.”. Bočnice sedaček jsou čalouněny umělou kůží, sedací plochy tkaninou ArtVelours z mikrovlákna, která obsahuje 20 % recyklovaných materiálů, získávaných například ze starých PET lahví. Atmosféru umocňuje ambientní osvětlení, které nabízí až 30 barev.

Pod čelním sklem se nachází sériově dodávaný úzký pás diod LED ID.Light. Ten řidiče v mnoha situacích, například při odbočování, upozorňuje srozumitelnými světelnými efekty. Pokud chcete tento efektní prvek využít například v navigaci, musíte používat zabudovanou navigační aplikaci vozu, nefunguje to například s Google Maps spuštěnými přes CarPlay.

ID.4 GTX se práce nezalekne

Zavazadlový prostor pojme až 543 litrů. Sklopením druhé řady sedaček se zvětší na 1 575 litrů. To už je dostatečná dávka prostoru i pro Čechy milující kombíky s obrovským zavazadelníkem.

S elektronicky sklopným zařízením můžete připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 1 400 kg. Tím se vůz stává opravdu univerzálním a plně použitelným jak pro zábavu, například když potřebujete jednoduše převést kola na nosiči na tažném zařízení, tak pro práci, kdy vám umožní připojit třeba naložený vlek se dřevem.

Zde se bude hodit i režim “Traction”, který je speciálně navržen pro jízdu na nezpevněném nebo kluzkém povrchu a využívá trvalý pohon všech kol do rychlosti 20 km/h. Veškeré nastavení maximalizuje adhezi, elektromotory poskytují nižší točivý moment a tlumiče mají měkčí charakteristiku. Přijde ke slovu i světlá výška vozu 17 cm.

Infotainment šlape jako hodinky

Velký centrálně umístěný displej infotainmentu nabízí ovládání pro navigaci, telefonování, média, asistenční systémy a nastavení vozidla. Pokud nechcete zadávat nastavení vozu ručně, můžete použít hlasové ovládání spuštěné příkazem “Ahoj ID”. Systém rozumí až překvapivě dobře, ale chce to čas, abyste si na tento typ ovládání zvykli. 

Infotainment je až překvapivě rychlý a za celý týden se nestalo, že by zamrzl jako jeho předchozí verze. Pokud se se systémem potkáváte poprvé, bude nějaký čas trvat, než se sžijete. Ovládání není nejintuitivnější, ale není to zase taková katastrofa jako u francouzských kolegů ze skupiny Stellantis.

Díky bezdrátovému Apple Carplay jednoduše propojíte váš telefon s vozem a můžete si užívat všech výhod, které tento systém nabízí. Zde je rychlost opravdu blesková a na velké obrazovce funguje na jedničku! Aby se vám telefon nevybil, jednoduše ho odložíte do středové konzole, kde se nachází indukční nabíjení.

S aplikací We Connect ID. můžete ovládat některé základní funkce z vašeho chytrého telefonu odkudkoliv na světě. Zjistíte tak stav nabití akumulátoru případně si nastavíte vytemperování vozu na požadovanou teplotu, než do něj nasednete.

Pohodlný kočár s ďáblem uvnitř

Během jízdy po českých silnicích oceníte komfortní nastavení podvozku, které žehlí veškeré nerovnosti. Do kabiny nepronikají žádné nežádoucí zvuky či rány ani při pojetí většího výmolu, a to je auto posazeno na 21palcových nízkoprofilových pneumatikách a sportovním podvozku.

Zapneme režim “Sport” a zkusíme, co se v tomto krasavci skrývá. V tomto režimu se zapojí oba elektromotory a pokud máte dostatečně nabito, vypustíte z GTX veškerý možný výkon. I při ostřejším projetí zatáčky auto drží jako přibité a máte pocit, že jste král silnice. Pokud zajdete až na hranu, uslyšíte kvílení pneumatik a těžké SUV se bude hrnout ze zatáčky směrem ven. Sedačky s dobrým bočním vedením vás podrží i v takto vypjatých situacích.

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX

I přes vyšší hmotnost vás zrychlení zatlačí do sedačky a na stovku se dostanete za 6 sekund. Při ostřejší jízdě vás brzy začnou limitovat brzdy, které poměrně rychle vadnou. Sportovnější jízda tedy ano, ale narazíte na její omezení možná dříve, než jste čekali. Pokud se budete proplétat menšími městy či po okresních cestách, díky lehkému a zároveň citlivému řízení se tam bude GTX cítit jako doma. Navíc se vůz chlubí perfektním poloměrem otáčení, což právě ve městě oceníte.

Přesuny na dlouhé trasy nejsou problém

Navíc při delších přesunech oceníte funkci “Travel Assist”, která sdružuje několik asistentů dohromady a dlouhé dálniční přesuny budou hračkou. Stačí aktivovat jediným tlačítkem na volantu a vůz si hlídá odstup od vozů před vámi, rychlost podle dopravních značek a jízdu uprostřed pruhu. Vy už pak jen situaci kontrolujete a dlouhé vzdálenosti nebudou tak vyčerpávající. I po několika stovkách kilometrů vystoupíte zcela svěží a nebudete ani vědět, že jste za volantem seděli i několik hodin.

Volkswagen ID.4 GTX

Záď elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX

Jaká je spotřeba Volkswagenu ID.4 GTX?

Podle oficiálních dat má být spotřeba 18,6 kWh na 100 km. Takových hodnot dosáhnete při klidné jízdě po okresních cestách a na delší vzdálenost. V reálném provozu se budete pohybovat kolem 20-23 kWh/100 km během zimních měsíců. I to je na takto velký a těžký vůz dobrá hodnota.

Za celou dobu testu, s převahou dálnic v rychlosti 130 km/h, se spotřeba ustálila na 25 kWh/100 km. Teploty se pohybovaly kolem nuly a nastavení klimatizace bylo na 21 °C. Samozřejmě bude záležet na vašem jízdním stylu, rychlosti a venkovní teplotě. Od této hodnoty spotřeby půjdete v letních měsících dolů klidně i o 25 %.

Dojezd GTX pak v zimním období vychází na 270 až 420 km. Nižší hodnota platí pro nejhorší scénář, tedy dálnice a rychlost 130 km/h. Naopak ta lepší a vyšší hodnota dojezdu bude reálná v případě klidné úsporné jízdy na okresních cestách či ve městě. V létě, kdy spadne spotřeba vozu, můžete počítat s 300 až skoro 450 km reálného dojezdu. Tím se GTX stává použitelným prvním autem do rodiny, a to po celý rok.

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX

První auto do rodiny? Určitě!

Po týdenní zkušenosti jsem na velká SUV trochu změnil pohled. Nejsou to jenom krabice na kolech, ale dokáží být opravdu elegantní, praktická i sportovnější zároveň. Potřebujete odvést celou rodinu na letní či zimní dovolenou? Není problém.

Chcete se odreagovat a užít si ostřeji projeté serpentiny? Pojďte do toho! Odvážíte přívěs plný dřeva na chatu? Stále můžete použít to stejné auto. Samozřejmě to má svoje limity, ale tady dostáváte univerzální balíček všeho, co u moderního elektromobilu potřebujete. Pokud patříte mezi uživatele, kteří si takový elektromobil mohou finančně dovolit, chtějí si užívat komfortu na palubě a potřebují zároveň i praktický vůz pro všechny situace, pak je Volkswagen ID.4 GTX tou správnou volbou pro vás.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 pohodlí a prostor na palubě  občas zmatený Travel Assist
 ticho v interiéru  dotykové nastavení klimatizace a hlasitosti
 dojezdová vzdálenost  chybějící přední kufr
 spotřeba město/mimo město výdech klimatizace u kolena řidiče
 sportovní vzhled vozu  plný výkon jen nad 88 % nabití baterie

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Volkswagen ID.4 GTX – Nabroušený velikán se smyslem pro rodinu

  • Otestovali jsme SUV Volkswagen ID.4 GTX
  • Oproti svojí klasické verzi má vyšší výkon i rychlost nabíjení
  • Jak si během najetých 1 600 km vedlo a čím si nás získalo? 
Volkswagen ID.4 GTX

Otestovali jsme elektromobil Volkswagen ID.4 GTX

První elektrické SUV od Volkswagenu bylo k dispozici pouze s náhonem zadní nápravy. To se s modelem ID.4 GTX mění, a kromě pohonu všech kol vůz nabídne větší porci výkonu a sportovnější vzhled vozu. Pohodlnost a praktičnost ovšem zůstala zachována. Označení GTX navazuje na tradiční značení sportovních modelů Volkswagenu. Od klasického a nejznámějšího GTI, přes dieselové GTD, plug-in hybridní GTE až po nejnovější čistě elektrické GTX. Písmeno “X” zde značí kombinaci elegance, prémiové kvality a dávku sportovnosti.

Stejně jako sesterská Škoda Enyaq iV je i Volkswagen ID.4 GTX postaven na platformě MEB, který byl jako první elektrický model obdařen pohonem všech kol se dvěma elektromotory. Stále zde najdeme 150kW synchronní motor s permanentním magnetem na zadní nápravě, který doplňuje asynchronní motor pohánějící přední nápravu. Právě díky němu má vůz výkon navíc. Jak se nám během týdenního testu s vozem jezdilo a jaký na nás zanechal dojem?

Volkswagen ID.4 GTX: specifikace

Konstrukce SUV, rozměry: 4582 × 1852 × 1619 mm, hmotnost: 2224 kg
Pohon elektromobil, pohon všech kol
Výkon 220 kW, točivý moment 460 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 77 kWh využitelná kapacita (celková kapacita 82 kWh)
Nabíjení palubní 11 kW nabíječka, maximální DC nabíjecí výkon 135 kW
 Spotřeba a dojezd 18,6 kWh/100 km, dojezd až 480 km
Výbava Paket IQ.LED Design Plus, Travel Assist, head-up displej, tepelné čerpadlo, tažné zařízení
Cena testovacího modelu  1 851 500 Kč

Ostré SUV v elegantním balení

Design vozu je jedna z věcí, kterými se tento kousek liší od své klasické verze. Loga GTX zdobí blatníky, dveře a záď vozu. Jasně tak dává najevo, že se nejedná o ledajaký vůz. Agresivní červená barva karoserie pak ještě podpoří prémiovost této verze a pro všechny kolem se stává nepřehlédnutelnou. Připravte se na to, že okolí na vás bude koukat, tato barva vozu totiž opravdu sluší.

Mřížky otvorů pod přední maskou jsou lakovány leskle černou barvou. V úzkých otvorech pro přívod vzduchu na krajích jsou umístěny tři LED diody nad sebou, které za tmy dotváří exkluzivní světelný design vozu. Ještě výrazněji přitahují zvědavé pohledy sériově dodávané světlomety s označením IQ.Light LED Matrix. Už z názvu tedy můžeme odvodit, že LED diody se mohou podle potřeby samostatně vypínat a ztlumovat tak, aby nebyli oslňováni ostatní účastníci silničního provozu. Světlomety na přídi propojuje světelný pás, který je ve středu vozu přerušen logem VW.

Přední světlomet Volkswagenu ID.4 GTX

Přední světlomet Volkswagenu ID.4 GTX s IQ.Light LED Matrix technologií

Krasavec ze všech stran

ID.4 GTX působí sebevědomým vzhledem. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx činí 0,29. K tomuto výsledku napomáhají elektronicky ovládané lamely před chladičem v přední části vozu, zapuštěné kliky dveří i tvarované zadní svítilny, které napomáhají lepšímu obtékání vzduchu kolem vozu. Zde se neubráním srovnání se sesterskou Škodou Enyaq iV s koeficientem 0,257, která patří mezi špičku, co se aerodynamického odporu mezi SUV týče. To má za následek mírně vyšší spotřebu a tím pádem nižší dojezd.

Na zádi vozu svítí 3D LED svítilny. Na každé straně vytváří červené oblouky koncových světel devět světlovodů, které na první pohled vypadají, že plují v prostoru. Brzdová světla mají tvar písmene “X” a dynamické směrovky se rozsvěcují od vnitřního okraje k vnějšímu. Mezi svítilnami je umístěna, podobně jako na přídi, červená světelná lišta, která přivítá řidiče efektní animací, tzv. “mrknutím”.

Lišty na dveřích jsou lakovány v barvě karoserie a pouze úzké lišty ve spodní části jsou černé. Střecha a zadní spoiler jsou rovněž černé.

Černá lesklá panoramatická střecha Volkswagenu ID.4 GTX

Černá lesklá panoramatická střecha Volkswagenu ID.4 GTX

První čtyřkolka na MEB platformě

V modelu ID.4 GTX slaví premiéru zcela nový systém pohonu. Zde byla klasická platforma MEB vylepšena druhým motorem, umístěným na přední nápravě. Oba motory v případě potřeby spolupracují, a tvoří tak pohon čtyř kol. Takto řešený pohon 4×4 se obejde bez spojek a spojovacího hřídele mezi nápravami, takže systém pracuje extrémně rychle a účinně.

Oba elektromotory poskytují vozu celkový nejvyšší výkon 220 kW (299 koní). Zadní elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) s točivým momentem 310 Nm, doplňuje přední elektromotor s výkonem 80 kW (109 koní) a 162 Nm. Tato porce výkonu dokáže elektromobil rozjet z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Elektronický omezovač zasáhne až v rychlosti 180 km/h. Zde je potřeba dodat jedno velké ale! Nejvyšší výkon je dostupný, pokud je baterie nabita na více než 88 % a její teplota je v rozmezí 23 až 50°C.

Primárně se o pohon vozu stará vzadu umístěný elektromotor. Až při potřebě vyššího výkonu, než který je schopen zadní motor poskytnout, se připojuje elektromotor na přední nápravě. Pokud tápete, jaký má toto rozdělení význam, tak vězte, že je to kvůli hospodárnosti provozu a regulaci jízdní dynamiky. Pokud to situace vyžaduje, například při průjezdu zatáčkou nebo na zledovatělém povrchu, mění pohon všech kol dvěma elektromotory rozdělování točivého momentu mezi nápravy zcela variabilně podle potřeby.

Volkswagen ID.4 GTX se nezalekne ani jízdy mimo silnici

Volkswagen ID.4 GTX se nezalekne ani jízdy mimo silnici

Na výběr až 5 jízdních režimů

Potřebujete prodloužit dojezd na maximum? Zvolte si režim “Eco”. Chcete okusit dostupný výkon a sklouznout se v zatáčkách? Pak je tu pro vás režim “Sport”. Sami se můžete rozhodnout, jak komfortně, stabilně nebo sportovně se má vůz chovat. V nabídce jízdních režimů máte na výběr až z 5 možností: Eco, Comfort, Sport, Individual a Traction. Každý režim mění charakteristiku progresivního řízení, elektromotorů a adaptivní regulaci podvozku DCC.

Možná trochu s podivem nalezneme na zadní nápravě bubnové brzy. To má i u takto sportovně laděného elektromobilu svoje opodstatnění. Klasické třecí brzy jsou využívány zcela minimálně, protože většinu zpomalení zajišťují elektromotory. Proto pro snazší údržbu a servis vozidla jsou zadní brzdy bubnové, jejichž brzdové obložení je tak koncipováno pro celou životnost vozidla.

Volkswagen ID.4 GTX, záď vozu

Volkswagen ID.4 GTX, záď vozu

Interiér bohatý na prostor

I pro mých 194 cm na výšku nabízí ID.4 GTX dostatek prostoru ve všech ohledech. Pokud si i jako řidič pohodlně nastavím sedačku, zcela bez problému se posadím sám za sebe, a ještě budu schopen si dát nohu přes nohu. Takto bohatý vnitřní prostor je. Zkrátka si budete připadat jako v tichém obývacím pokoji na kolech, a to i ve vyšších dálničních rychlostech. Ticho ovšem umí přerušit sada skvěle hrajících reproduktorů, které díky bezdrátovému Apple CarPlay můžete snadno rozeznít. Pocit luxusu podpoří i panoramatická prosklená střecha, která dokáže ohromit nejen vaši drahou polovičku.

Centrálně umístěný displej s úhlopříčkou 12 palců je mírně nakloněn směrem k řidiči. Pro něj je tu i druhý displej s úhlopříčkou 5,3 palce na kterém vidí nejdůležitější ukazatele a který se ovládá prostřednictvím multifunkčního volantu. Tady se dostáváme k prvnímu negativu celého vozu. Dotykové ovládání.

Volkswagen se snažil vyhnout klasickým tlačítkům. Můžeme diskutovat, jestli tak učinil v rámci úspor či chtěl posunout vůz do 21. století, ale na praktičnosti to trochu ubere. Nemůžu říct, že ovládání na volantu je něco, s čím se nedá žít. Během pár hodin si zvyknete na dotykové plochy místo tlačítek. Ale chce to trochu zvyku a cviku. To by mohlo být pro konzervativní zákazníky trochu komplikované.

Inovace je někdy na škodu

Ovšem asi největší přešlap v ovládání celého vozu se nachází pod hlavním displejem. Ve dne si ničeho nevšimnete, ale po setmění, když chcete zvýšit hlasitost či přidat na teplotě v interiéru, neuvidíte ovládací prvky k tomu určené, protože nejsou nijak podsvícené. Musíte tak náhodně po paměti sáhnout do míst, kde by se virtuální tlačítko mělo nacházet a podle toho co se stane, buď upravit nastavení nebo slavit, že jste zcela naslepo zvládli tento úkon. Případně se této lapálii můžete zcela vyhnout, pokud zvolíte hlasový příkaz pro ovládání klimatizace či zvýšíte hlasitost na multifunkčním volantu.

Další zádrhel vás potká u nastavení světel, které se nachází vlevo za volantem. Jedná se o dotykovou plošku, na kterou se musíte podívat vždy, když chcete zapnout například výhřev zadního/předního okna či spustit mlhovky. Což za jízdy za snížené viditelnosti nemusí být vůbec bezpečná záležitost. To je ale vše, co se dá vozu v interiéru vytknout.

V interiéru převládá černá barva. Horní část přístrojové desky a výplně dveří jsou obšité umělou kůží a mají tmavě modrý odstín X-Blue, který má symbolizovat udržitelnost. Na volantu a dveřních prazích nalezneme logo GTX. Horní část předních sedadel je zdobená perforovanými písmeny “ID.”. Bočnice sedaček jsou čalouněny umělou kůží, sedací plochy tkaninou ArtVelours z mikrovlákna, která obsahuje 20 % recyklovaných materiálů, získávaných například ze starých PET lahví. Atmosféru umocňuje ambientní osvětlení, které nabízí až 30 barev.

Pod čelním sklem se nachází sériově dodávaný úzký pás diod LED ID.Light. Ten řidiče v mnoha situacích, například při odbočování, upozorňuje srozumitelnými světelnými efekty. Pokud chcete tento efektní prvek využít například v navigaci, musíte používat zabudovanou navigační aplikaci vozu, nefunguje to například s Google Maps spuštěnými přes CarPlay.

ID.4 GTX se práce nezalekne

Zavazadlový prostor pojme až 543 litrů. Sklopením druhé řady sedaček se zvětší na 1 575 litrů. To už je dostatečná dávka prostoru i pro Čechy milující kombíky s obrovským zavazadelníkem.

S elektronicky sklopným zařízením můžete připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 1 400 kg. Tím se vůz stává opravdu univerzálním a plně použitelným jak pro zábavu, například když potřebujete jednoduše převést kola na nosiči na tažném zařízení, tak pro práci, kdy vám umožní připojit třeba naložený vlek se dřevem.

Zde se bude hodit i režim “Traction”, který je speciálně navržen pro jízdu na nezpevněném nebo kluzkém povrchu a využívá trvalý pohon všech kol do rychlosti 20 km/h. Veškeré nastavení maximalizuje adhezi, elektromotory poskytují nižší točivý moment a tlumiče mají měkčí charakteristiku. Přijde ke slovu i světlá výška vozu 17 cm.

Infotainment šlape jako hodinky

Velký centrálně umístěný displej infotainmentu nabízí ovládání pro navigaci, telefonování, média, asistenční systémy a nastavení vozidla. Pokud nechcete zadávat nastavení vozu ručně, můžete použít hlasové ovládání spuštěné příkazem “Ahoj ID”. Systém rozumí až překvapivě dobře, ale chce to čas, abyste si na tento typ ovládání zvykli. 

Infotainment je až překvapivě rychlý a za celý týden se nestalo, že by zamrzl jako jeho předchozí verze. Pokud se se systémem potkáváte poprvé, bude nějaký čas trvat, než se sžijete. Ovládání není nejintuitivnější, ale není to zase taková katastrofa jako u francouzských kolegů ze skupiny Stellantis.

Díky bezdrátovému Apple Carplay jednoduše propojíte váš telefon s vozem a můžete si užívat všech výhod, které tento systém nabízí. Zde je rychlost opravdu blesková a na velké obrazovce funguje na jedničku! Aby se vám telefon nevybil, jednoduše ho odložíte do středové konzole, kde se nachází indukční nabíjení.

S aplikací We Connect ID. můžete ovládat některé základní funkce z vašeho chytrého telefonu odkudkoliv na světě. Zjistíte tak stav nabití akumulátoru případně si nastavíte vytemperování vozu na požadovanou teplotu, než do něj nasednete.

Pohodlný kočár s ďáblem uvnitř

Během jízdy po českých silnicích oceníte komfortní nastavení podvozku, které žehlí veškeré nerovnosti. Do kabiny nepronikají žádné nežádoucí zvuky či rány ani při pojetí většího výmolu, a to je auto posazeno na 21palcových nízkoprofilových pneumatikách a sportovním podvozku.

Zapneme režim “Sport” a zkusíme, co se v tomto krasavci skrývá. V tomto režimu se zapojí oba elektromotory a pokud máte dostatečně nabito, vypustíte z GTX veškerý možný výkon. I při ostřejším projetí zatáčky auto drží jako přibité a máte pocit, že jste král silnice. Pokud zajdete až na hranu, uslyšíte kvílení pneumatik a těžké SUV se bude hrnout ze zatáčky směrem ven. Sedačky s dobrým bočním vedením vás podrží i v takto vypjatých situacích.

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX

I přes vyšší hmotnost vás zrychlení zatlačí do sedačky a na stovku se dostanete za 6 sekund. Při ostřejší jízdě vás brzy začnou limitovat brzdy, které poměrně rychle vadnou. Sportovnější jízda tedy ano, ale narazíte na její omezení možná dříve, než jste čekali. Pokud se budete proplétat menšími městy či po okresních cestách, díky lehkému a zároveň citlivému řízení se tam bude GTX cítit jako doma. Navíc se vůz chlubí perfektním poloměrem otáčení, což právě ve městě oceníte.

Přesuny na dlouhé trasy nejsou problém

Navíc při delších přesunech oceníte funkci “Travel Assist”, která sdružuje několik asistentů dohromady a dlouhé dálniční přesuny budou hračkou. Stačí aktivovat jediným tlačítkem na volantu a vůz si hlídá odstup od vozů před vámi, rychlost podle dopravních značek a jízdu uprostřed pruhu. Vy už pak jen situaci kontrolujete a dlouhé vzdálenosti nebudou tak vyčerpávající. I po několika stovkách kilometrů vystoupíte zcela svěží a nebudete ani vědět, že jste za volantem seděli i několik hodin.

Volkswagen ID.4 GTX

Záď elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX

Jaká je spotřeba Volkswagenu ID.4 GTX?

Podle oficiálních dat má být spotřeba 18,6 kWh na 100 km. Takových hodnot dosáhnete při klidné jízdě po okresních cestách a na delší vzdálenost. V reálném provozu se budete pohybovat kolem 20-23 kWh/100 km během zimních měsíců. I to je na takto velký a těžký vůz dobrá hodnota.

Za celou dobu testu, s převahou dálnic v rychlosti 130 km/h, se spotřeba ustálila na 25 kWh/100 km. Teploty se pohybovaly kolem nuly a nastavení klimatizace bylo na 21 °C. Samozřejmě bude záležet na vašem jízdním stylu, rychlosti a venkovní teplotě. Od této hodnoty spotřeby půjdete v letních měsících dolů klidně i o 25 %.

Dojezd GTX pak v zimním období vychází na 270 až 420 km. Nižší hodnota platí pro nejhorší scénář, tedy dálnice a rychlost 130 km/h. Naopak ta lepší a vyšší hodnota dojezdu bude reálná v případě klidné úsporné jízdy na okresních cestách či ve městě. V létě, kdy spadne spotřeba vozu, můžete počítat s 300 až skoro 450 km reálného dojezdu. Tím se GTX stává použitelným prvním autem do rodiny, a to po celý rok.

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX

První auto do rodiny? Určitě!

Po týdenní zkušenosti jsem na velká SUV trochu změnil pohled. Nejsou to jenom krabice na kolech, ale dokáží být opravdu elegantní, praktická i sportovnější zároveň. Potřebujete odvést celou rodinu na letní či zimní dovolenou? Není problém.

Chcete se odreagovat a užít si ostřeji projeté serpentiny? Pojďte do toho! Odvážíte přívěs plný dřeva na chatu? Stále můžete použít to stejné auto. Samozřejmě to má svoje limity, ale tady dostáváte univerzální balíček všeho, co u moderního elektromobilu potřebujete. Pokud patříte mezi uživatele, kteří si takový elektromobil mohou finančně dovolit, chtějí si užívat komfortu na palubě a potřebují zároveň i praktický vůz pro všechny situace, pak je Volkswagen ID.4 GTX tou správnou volbou pro vás.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 pohodlí a prostor na palubě  občas zmatený Travel Assist
 ticho v interiéru  dotykové nastavení klimatizace a hlasitosti
 dojezdová vzdálenost  chybějící přední kufr
 spotřeba město/mimo město výdech klimatizace u kolena řidiče
 sportovní vzhled vozu  plný výkon jen nad 88 % nabití baterie

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."