Když jsem na přelomu roku testoval plug-in-hybridní verzi Arteonu Shooting Break, nešetřil jsem chválou. Kombi splňovalo všechna přání týkající se výbavy, jízdních vlastností a osobních požadavků. Nyní se mi do rukou dostala vrcholná verze manažerského vozu s písmenem R na konci názvu. Již teď mohu předeslat, že tohle auto se mi bude ještě dlouhou dobu vkrádat do snů.
Konstrukce | sedan, rozměry: 4866 × 1871 × 1460 mm, hmotnost: 1778 kg |
---|---|
Pohon | zážehový motor 2.0 TSI, trvalý pohon všech kol |
Výkon | 235 kW, 320 koní, točivý moment 420 Nm |
Spotřeba a dojezd | 10,1 až 10,2 l/100 km (v testu) |
Výbava | DCC, Adaptivní tempomat ACC, App-Connect, Travel Assist, DigitalCocpit Pro, El. uzávěrka diferenciálu XDS, Progresivní řízení, Multifunkční sportovní volant, komfortní sedadla vpředu, a další |
Základní cena vozu | od 1 659 900 Kč, cena testovaného vozu 2 058 900 Kč |
Arteon R je nejvyšší verzí modelové řady od Volkswagenu. Vůz fascinuje nejenom výkonem 320 koní, ale také způsobem, jakým je hnací síla přenášena na jednotlivá kola. Automobil je vybaven technologií R-Performance Torque Vectoring, která zajišťuje nejen variabilní rozdělování točivého momentu mezi nápravy, ale v závislosti na situaci také mezi jednotlivá zadní kola. Díky tomu se z manažerského sedanu stiskem tlačítka na volantu stává dravec, určený pro závodní okruhy. Na žádném jiném místě totiž nemůžete bez strachu o řidičské oprávnění prověřit skutečný výkon tohoto superostrého sedanu.
Volkswagen Arteon je od roku 2017 automobilem kategorie Gran Turismo. Jeho design ho na první pohled odlišuje od usedlejších sourozenců. Výrazná je především příď s nepřerušovanou světelnou lištou, chromovými prvky a výraznými otvory pro přívod vzduchu k brzdovému systému a chladiči. Vůz se vyznačuje atletickými liniemi, díky nímž sedan se splývavou zádí částečně připomíná kupé. Markantní je také rozšířená zadní část, která jen podtrhuje sportovní rozkročení vozu.
Arteon je doslova prošpikován asistenčními systémy. Novinkou v modelové řadě je na přání dodávaný systém Travel Assist. Ten umožňuje částečně automatizovanou jízdu v rychlostech od 0 do 210 km/h. Systém znatelně zvyšuje komfort zejména při popojíždění v dopravních kolonách nebo při průjezdu úseky s dopravním omezením. Součástí je adaptivní tempomat s předvídavou regulací rychlosti jízdy.
Automatické udržování bezpečného odstupu reaguje úpravou rychlostí na hranici obcí, v zatáčkách, kruhových objezdech a křižovatkách. Mezi další funkce patří také asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, a také asistent nouzového brzdění Front Assist s rozpoznáváním chodců.
Vůz má také zdokonalenou kameru, která rozšiřuje obraz na displeji informačního systému z 90 stupňů na širokoúhlé snímání v rozsahu 170 stupňů. V interiéru na první pohled zaujme přístrojová deska, a také multifunkční volant s dotykovými plochami. O vynikající kvalitu poslechu se stará audiosystém Harman Kardon s výkonem 700 wattů, který byl pro modely Arteon specificky upraven. Náladu v interiéru doplňuje nastavitelné ambientní osvětlení s 30 různými barvami světla. Osvětlená jsou ozdobná obložení přístrojové desky a výplně dveří.
Vrcholná řada spatřila světlo světa na jaře 2021 ve dvou provedeních, jako sedan Arteon R a Arteon Shooting Brake. Tento sportovní a cestovní vůz je vytvořen společností Volkswagen R, která se specializuje na modely Volkswagen s vysokým výkonem. Společným jmenovatelem všech těchto automobilů je trvalý pohon všech kol, exkluzivní výbava a vynikající vlastnosti pro každodenní provoz.
Výkonný motor TSI s výkonem 235 kW (320 koní) zrychlí Arteon z klidu na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy. Nejvyšší rychlost vozu dosahuje až 270 km za hodinu (po odemknutí omezovače rychlosti). Čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním turbodmychadlem je součástí řady zážehových jednotek s označením EA888 evo4. Agilní benzínový dvoulitr, který si libuje ve vysokých otáčkách, předává maximální točivý moment 420 Nm sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG, která je speciálně upravená pro přenos velkých hnacích sil.
V případě potřeby je možné řadit i manuálně prostřednictvím velkých pádel na volantu, nebo pomocí řadící páky, umístěné na podlaze. Z převodovky je hnací síla předávána novému pohonu všech kol 4MOTION se systémem R-Performance Torque Vectoring. Až 100 % točivého momentu, přidělovaného zadní nápravě, může být při průjezdu zatáčkou přenášeno na vnější kolo.
Především v zatáčkách tím výrazně vzrůstá agilita vozu. Řidič může ovlivňovat rozdělování hnací síly pomocí volby jízdních režimů. V modelech Arteon R jsou k dispozici čtyři jízdní módy. Comfort, Sport (výchozí jízdní režim), Individual (konfigurovatelný režim) a Race. Ten je exkluzivním znakem právě pro modely R.
Již v sériovém provedení dodává Volkswagen do těchto vozů sportovní podvozek, který má oproti standardní verzi o 20 mm nižší světlou výšku. Součástí standardní výbavy je také adaptivní regulace podvozku DCC. Ta řidiči nabízí možnost individuálního nastavení podvozku od sportovní až po komfortní charakteristiku.
Vysoký výkon přenáší na vozovku 18palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami o šířce 245 mm. Na přání jsou k dispozici 19 nebo 20palcová kola, která mají leštěný povrch. Úrovni sportovního automobilu odpovídají také velkoryse dimenzované brzdy. Především za největšími koly jsou nápadné zřetelně viditelné modré brzdové třmeny. Přední kotouče o průměru téměř 360 mm se zásadně starají o vynikající zpomalení vozu z jakékoliv rychlosti.
Arteon R nejen výborně brzdí, ale také skvěle zrychluje. Maximální sportovní výkon lze během zlomku vteřiny aktivovat malým tlačítkem s modře osvětleným R na multifunkčním volantu. Jízdní mód Race přizpůsobí motor, podvozek, řízení a převodovku požadavkům na nejvyšší dynamiku. Vývojáři podvozku také spolupracovali s výrobcem pneumatik Pirelli, který pro modely Arteon R dodává speciální pneumatiky. Díky tomu jsou jízdní vlastnosti konzistentní až k hranici fyzikálních limitů.
U přední partie modelů Arteon R zvyšuje originální vzhled příčná lišta pod logem na masce chladiče, která je součástí LED světel pro denní svícení. Kromě toho se verze o výkonu 320 koní odlišují zcela nově navrženým předním nárazníkem. Jeho příčné lišty mají místo chromovaného vzhledu leskle černou povrchovou úpravu, čímž umocňují sportovní charakter modelů. Na krajích navazují lesklé černé aerodynamické prvky a dva otvory pro přívod vzduchu k dodatečnému chladiči motoru a brzdám.
Arteon R se od ostatních variant odlišuje také v zadní partii. Speciální výfuková soustava s čtyřmi větvemi je zakončena 4 lichoběžníkovými koncovkami, ústícími v novém difuzoru. Výfuková soustava vydává sportovní zvuk, jehož intenzitu je možné měnit prostřednictvím voliče jízdních režimů.
Součástí výbavy je také vrcholná verze komfortních předních sedadel. Speciálně pro modely Arteon R byla přizpůsobena na přání dodávaná sportovní sedadla, čalouněná kombinací kůže Nappa/Nappa Carbon Style. Jejich opěrky hlavy jsou zcela integrovány do opěradel. Skvělý vzhled umocňuje modrá kůže na bočních stěnách v horní části opěradel.
Mezi další prvky výbavy patří také zadní LED svítilny s prostorovým designem a dynamickými ukazateli směru, kryty vnějších zpětných zrcátek s vzhledem chromu, automatické přepínání dálkových světlometů Light Assist, titanově černé čalounění stropu, pedály z ušlechtilé oceli, senzory řízené otevírání a zavírání zadního výklopného víka a adaptivní regulace podvozku.
Všechny verze modelu jsou sériově vybaveny digitálním panelem sdružených přístrojů Digital Cockpit Pro a navigačním systémem Discover Media. Zákazníci si mohou modely Arteon R a Arteon R Shooting Brake nakonfigurovat v sedmi různých barvách.
Při usednutí za volant dokonale zapadnete do sportovních sedaček, které si snadno upravíte přesně na míru. Pozornost upoutá multifunkční volant a digitální palubní deska. Vůz startuje ve výchozím režimu Sport, který je dostatečně naladěný pro svižnou jízdu, a přesto pohodlný pro běžný provoz. Třistadvacet plnokrevníků o sobě dává vědět, ale auto má v záloze ještě další trumf.
Režim Race je ryze sportovním nastavením, které dává jasně najevo, že ho dokážete plně využít jen na uzavřené silnici bez omezení, nastavených dopravními předpisy.
Než si vůz osaháte, cítíte, že nejslabším článkem systému jste právě vy, řidič. Vlastně i když se osmělíte, je to právě auto, které má řidičovo počínání za volantem pod neustálou kontrolou. Fyzikální limity jako by neexistovaly, na suchých cestách jsme je neobjevili. Přesto musíte řídit nejen srdcem, ale i hlavou. Výkon sportovního vozu nelze používat vždy naplno a je třeba ho dávkovat s rozumem.
Při sportovní jízdě cítíte s vozem neskutečnou symbiózu. Na prudším sešlápnutí plynu reaguje Arteon R podřazením až o tři rychlostní stupně a z výfuku se ozývá řev splašeného stáda. Když uberete, dočkáte se střelby do výfuku a znovu se těšíte, jak auto pošlete pod plynem do další zatáčky.
Je až neskutečné, jak tohle manažerské auto reaguje na dávkování plynu a vedení volantem. Svou roli zde hraje řada skutečností, po jejichž osvojení dělá auto přesně to, co od něj v daný okamžik čekáte. Tohle je adrenalin, endorfiny a pocit radosti z řízení v jednom. Kdyby nebylo auto dokonalé, těžko bychom si podobné věci mohli dovolit. Návrat do běžných limitů jde po takové jízdě jen těžko.
Při běžné jízdě nabízí Arteon R veškerý komfort, který si dnes můžeme představit. Za zmínku stojí zejména systém Travel Assist. Částečně automatizovanou jízdu bych doporučil na dálnicích a na silnicích s dobrým vodorovným značením. Volant ale nepouštějte (systém si to hlídá). Při rychlejším najetí do okreskové zatáčky umí i tenhle, jinak spolehlivý, asistent ztratit kontrolu nad jízdou ve správném jízdním pruhu.
Naopak v kolonách popojíždí auto na jedničku. Stejně tak na dálnicích bez ostrých zatáček bylo možné systému plně důvěřovat při dobrzďování za vozidly vpředu i při držení se v jízdním pruhu.
První testovací jízda vedla 25 km Prahou a následně po D1 a okreskách Vysočiny do jihomoravského Blanska. Snažili jsme se dodržovat rychlostní limity, přesto jsme se neubránili čas od času přepnout do režimu Race a užívali si závodního zrychlení. Na konci trasy ukázal počítač 241 ujetých kilometrů a spotřebu 10,1 l/100 km.
Druhý test s “erkovým Arteonem” byl téměř nadlidský úkol. Zkuste jezdit s takovým autem na spotřebu. Režim Comfort totiž promění jinak závodní Arteon do pohodlného, možná až ospalého sedanu, který kdykoliv může, vyřadí rychlost a využívá setrvačnou energii k plachtění. I když bych autu raději dopřál sportovnější vyžití, dámská společnost si režim Comfort nemohla vynachválit.
Po 56 kilometrech ploužení se okreskami při kochacích rychlostech jsme v cíli trasy, který byl totožný s místem startu, dospěli ke spotřebě 9,4 l/100 km. To byla, alespoň pro mne, překvapivě vysoká hodnota, jelikož jet úsporněji už snad ani nešlo. A úspora necelého litru na 100 km oproti předchozí jízdě, kdy už jsme se “svezli svižněji”, byla v podstatě minimální.
Poslední cesta, nyní striktně povolenými rychlostmi, vedla zpět do Prahy po trase první testovací jízdy. Tentokrát za trvalého deště a v Praze navíc s kolonami ranní dopravní špičky. Po 220 kilometrech jsme dosáhli průměrné spotřeby 10,2 l/100 km. Celý test měřil 519 km a Arteon R si při něm řekl o 10,1 l benzínu na 100 km.
Arteon R nám po dobu celého testu ukazoval, že je exkluzivním zbožím, které není zdaleka pro každého. Úroveň výbavy, způsob zpracování i technické parametry jsou “z jiného světa”.
Dokazuje to i cena vozu. Testovací model si Volkswagen cení na 2 058 900 Kč včetně DPH. To je pravděpodobně hlavním důvodem, proč takových aut nevídáme na našich silnicích víc.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Nekompromisní výkon | Občasné zaváhání motoru po přepnutí do režimu Race po rychlém stlačení plynového pedálu |
Vynikající podvozek | Rozžhavená kůže sedadel za slunečného počasí |
Výborné jízdní vlastnosti | |
Luxusní výbava | |
Exkluzivita vozu |
Když jsem na přelomu roku testoval plug-in-hybridní verzi Arteonu Shooting Break, nešetřil jsem chválou. Kombi splňovalo všechna přání týkající se výbavy, jízdních vlastností a osobních požadavků. Nyní se mi do rukou dostala vrcholná verze manažerského vozu s písmenem R na konci názvu. Již teď mohu předeslat, že tohle auto se mi bude ještě dlouhou dobu vkrádat do snů.
Konstrukce | sedan, rozměry: 4866 × 1871 × 1460 mm, hmotnost: 1778 kg |
---|---|
Pohon | zážehový motor 2.0 TSI, trvalý pohon všech kol |
Výkon | 235 kW, 320 koní, točivý moment 420 Nm |
Spotřeba a dojezd | 10,1 až 10,2 l/100 km (v testu) |
Výbava | DCC, Adaptivní tempomat ACC, App-Connect, Travel Assist, DigitalCocpit Pro, El. uzávěrka diferenciálu XDS, Progresivní řízení, Multifunkční sportovní volant, komfortní sedadla vpředu, a další |
Základní cena vozu | od 1 659 900 Kč, cena testovaného vozu 2 058 900 Kč |
Arteon R je nejvyšší verzí modelové řady od Volkswagenu. Vůz fascinuje nejenom výkonem 320 koní, ale také způsobem, jakým je hnací síla přenášena na jednotlivá kola. Automobil je vybaven technologií R-Performance Torque Vectoring, která zajišťuje nejen variabilní rozdělování točivého momentu mezi nápravy, ale v závislosti na situaci také mezi jednotlivá zadní kola. Díky tomu se z manažerského sedanu stiskem tlačítka na volantu stává dravec, určený pro závodní okruhy. Na žádném jiném místě totiž nemůžete bez strachu o řidičské oprávnění prověřit skutečný výkon tohoto superostrého sedanu.
Volkswagen Arteon je od roku 2017 automobilem kategorie Gran Turismo. Jeho design ho na první pohled odlišuje od usedlejších sourozenců. Výrazná je především příď s nepřerušovanou světelnou lištou, chromovými prvky a výraznými otvory pro přívod vzduchu k brzdovému systému a chladiči. Vůz se vyznačuje atletickými liniemi, díky nímž sedan se splývavou zádí částečně připomíná kupé. Markantní je také rozšířená zadní část, která jen podtrhuje sportovní rozkročení vozu.
Arteon je doslova prošpikován asistenčními systémy. Novinkou v modelové řadě je na přání dodávaný systém Travel Assist. Ten umožňuje částečně automatizovanou jízdu v rychlostech od 0 do 210 km/h. Systém znatelně zvyšuje komfort zejména při popojíždění v dopravních kolonách nebo při průjezdu úseky s dopravním omezením. Součástí je adaptivní tempomat s předvídavou regulací rychlosti jízdy.
Automatické udržování bezpečného odstupu reaguje úpravou rychlostí na hranici obcí, v zatáčkách, kruhových objezdech a křižovatkách. Mezi další funkce patří také asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu, a také asistent nouzového brzdění Front Assist s rozpoznáváním chodců.
Vůz má také zdokonalenou kameru, která rozšiřuje obraz na displeji informačního systému z 90 stupňů na širokoúhlé snímání v rozsahu 170 stupňů. V interiéru na první pohled zaujme přístrojová deska, a také multifunkční volant s dotykovými plochami. O vynikající kvalitu poslechu se stará audiosystém Harman Kardon s výkonem 700 wattů, který byl pro modely Arteon specificky upraven. Náladu v interiéru doplňuje nastavitelné ambientní osvětlení s 30 různými barvami světla. Osvětlená jsou ozdobná obložení přístrojové desky a výplně dveří.
Vrcholná řada spatřila světlo světa na jaře 2021 ve dvou provedeních, jako sedan Arteon R a Arteon Shooting Brake. Tento sportovní a cestovní vůz je vytvořen společností Volkswagen R, která se specializuje na modely Volkswagen s vysokým výkonem. Společným jmenovatelem všech těchto automobilů je trvalý pohon všech kol, exkluzivní výbava a vynikající vlastnosti pro každodenní provoz.
Výkonný motor TSI s výkonem 235 kW (320 koní) zrychlí Arteon z klidu na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy. Nejvyšší rychlost vozu dosahuje až 270 km za hodinu (po odemknutí omezovače rychlosti). Čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním turbodmychadlem je součástí řady zážehových jednotek s označením EA888 evo4. Agilní benzínový dvoulitr, který si libuje ve vysokých otáčkách, předává maximální točivý moment 420 Nm sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG, která je speciálně upravená pro přenos velkých hnacích sil.
V případě potřeby je možné řadit i manuálně prostřednictvím velkých pádel na volantu, nebo pomocí řadící páky, umístěné na podlaze. Z převodovky je hnací síla předávána novému pohonu všech kol 4MOTION se systémem R-Performance Torque Vectoring. Až 100 % točivého momentu, přidělovaného zadní nápravě, může být při průjezdu zatáčkou přenášeno na vnější kolo.
Především v zatáčkách tím výrazně vzrůstá agilita vozu. Řidič může ovlivňovat rozdělování hnací síly pomocí volby jízdních režimů. V modelech Arteon R jsou k dispozici čtyři jízdní módy. Comfort, Sport (výchozí jízdní režim), Individual (konfigurovatelný režim) a Race. Ten je exkluzivním znakem právě pro modely R.
Již v sériovém provedení dodává Volkswagen do těchto vozů sportovní podvozek, který má oproti standardní verzi o 20 mm nižší světlou výšku. Součástí standardní výbavy je také adaptivní regulace podvozku DCC. Ta řidiči nabízí možnost individuálního nastavení podvozku od sportovní až po komfortní charakteristiku.
Vysoký výkon přenáší na vozovku 18palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami o šířce 245 mm. Na přání jsou k dispozici 19 nebo 20palcová kola, která mají leštěný povrch. Úrovni sportovního automobilu odpovídají také velkoryse dimenzované brzdy. Především za největšími koly jsou nápadné zřetelně viditelné modré brzdové třmeny. Přední kotouče o průměru téměř 360 mm se zásadně starají o vynikající zpomalení vozu z jakékoliv rychlosti.
Arteon R nejen výborně brzdí, ale také skvěle zrychluje. Maximální sportovní výkon lze během zlomku vteřiny aktivovat malým tlačítkem s modře osvětleným R na multifunkčním volantu. Jízdní mód Race přizpůsobí motor, podvozek, řízení a převodovku požadavkům na nejvyšší dynamiku. Vývojáři podvozku také spolupracovali s výrobcem pneumatik Pirelli, který pro modely Arteon R dodává speciální pneumatiky. Díky tomu jsou jízdní vlastnosti konzistentní až k hranici fyzikálních limitů.
U přední partie modelů Arteon R zvyšuje originální vzhled příčná lišta pod logem na masce chladiče, která je součástí LED světel pro denní svícení. Kromě toho se verze o výkonu 320 koní odlišují zcela nově navrženým předním nárazníkem. Jeho příčné lišty mají místo chromovaného vzhledu leskle černou povrchovou úpravu, čímž umocňují sportovní charakter modelů. Na krajích navazují lesklé černé aerodynamické prvky a dva otvory pro přívod vzduchu k dodatečnému chladiči motoru a brzdám.
Arteon R se od ostatních variant odlišuje také v zadní partii. Speciální výfuková soustava s čtyřmi větvemi je zakončena 4 lichoběžníkovými koncovkami, ústícími v novém difuzoru. Výfuková soustava vydává sportovní zvuk, jehož intenzitu je možné měnit prostřednictvím voliče jízdních režimů.
Součástí výbavy je také vrcholná verze komfortních předních sedadel. Speciálně pro modely Arteon R byla přizpůsobena na přání dodávaná sportovní sedadla, čalouněná kombinací kůže Nappa/Nappa Carbon Style. Jejich opěrky hlavy jsou zcela integrovány do opěradel. Skvělý vzhled umocňuje modrá kůže na bočních stěnách v horní části opěradel.
Mezi další prvky výbavy patří také zadní LED svítilny s prostorovým designem a dynamickými ukazateli směru, kryty vnějších zpětných zrcátek s vzhledem chromu, automatické přepínání dálkových světlometů Light Assist, titanově černé čalounění stropu, pedály z ušlechtilé oceli, senzory řízené otevírání a zavírání zadního výklopného víka a adaptivní regulace podvozku.
Všechny verze modelu jsou sériově vybaveny digitálním panelem sdružených přístrojů Digital Cockpit Pro a navigačním systémem Discover Media. Zákazníci si mohou modely Arteon R a Arteon R Shooting Brake nakonfigurovat v sedmi různých barvách.
Při usednutí za volant dokonale zapadnete do sportovních sedaček, které si snadno upravíte přesně na míru. Pozornost upoutá multifunkční volant a digitální palubní deska. Vůz startuje ve výchozím režimu Sport, který je dostatečně naladěný pro svižnou jízdu, a přesto pohodlný pro běžný provoz. Třistadvacet plnokrevníků o sobě dává vědět, ale auto má v záloze ještě další trumf.
Režim Race je ryze sportovním nastavením, které dává jasně najevo, že ho dokážete plně využít jen na uzavřené silnici bez omezení, nastavených dopravními předpisy.
Než si vůz osaháte, cítíte, že nejslabším článkem systému jste právě vy, řidič. Vlastně i když se osmělíte, je to právě auto, které má řidičovo počínání za volantem pod neustálou kontrolou. Fyzikální limity jako by neexistovaly, na suchých cestách jsme je neobjevili. Přesto musíte řídit nejen srdcem, ale i hlavou. Výkon sportovního vozu nelze používat vždy naplno a je třeba ho dávkovat s rozumem.
Při sportovní jízdě cítíte s vozem neskutečnou symbiózu. Na prudším sešlápnutí plynu reaguje Arteon R podřazením až o tři rychlostní stupně a z výfuku se ozývá řev splašeného stáda. Když uberete, dočkáte se střelby do výfuku a znovu se těšíte, jak auto pošlete pod plynem do další zatáčky.
Je až neskutečné, jak tohle manažerské auto reaguje na dávkování plynu a vedení volantem. Svou roli zde hraje řada skutečností, po jejichž osvojení dělá auto přesně to, co od něj v daný okamžik čekáte. Tohle je adrenalin, endorfiny a pocit radosti z řízení v jednom. Kdyby nebylo auto dokonalé, těžko bychom si podobné věci mohli dovolit. Návrat do běžných limitů jde po takové jízdě jen těžko.
Při běžné jízdě nabízí Arteon R veškerý komfort, který si dnes můžeme představit. Za zmínku stojí zejména systém Travel Assist. Částečně automatizovanou jízdu bych doporučil na dálnicích a na silnicích s dobrým vodorovným značením. Volant ale nepouštějte (systém si to hlídá). Při rychlejším najetí do okreskové zatáčky umí i tenhle, jinak spolehlivý, asistent ztratit kontrolu nad jízdou ve správném jízdním pruhu.
Naopak v kolonách popojíždí auto na jedničku. Stejně tak na dálnicích bez ostrých zatáček bylo možné systému plně důvěřovat při dobrzďování za vozidly vpředu i při držení se v jízdním pruhu.
První testovací jízda vedla 25 km Prahou a následně po D1 a okreskách Vysočiny do jihomoravského Blanska. Snažili jsme se dodržovat rychlostní limity, přesto jsme se neubránili čas od času přepnout do režimu Race a užívali si závodního zrychlení. Na konci trasy ukázal počítač 241 ujetých kilometrů a spotřebu 10,1 l/100 km.
Druhý test s “erkovým Arteonem” byl téměř nadlidský úkol. Zkuste jezdit s takovým autem na spotřebu. Režim Comfort totiž promění jinak závodní Arteon do pohodlného, možná až ospalého sedanu, který kdykoliv může, vyřadí rychlost a využívá setrvačnou energii k plachtění. I když bych autu raději dopřál sportovnější vyžití, dámská společnost si režim Comfort nemohla vynachválit.
Po 56 kilometrech ploužení se okreskami při kochacích rychlostech jsme v cíli trasy, který byl totožný s místem startu, dospěli ke spotřebě 9,4 l/100 km. To byla, alespoň pro mne, překvapivě vysoká hodnota, jelikož jet úsporněji už snad ani nešlo. A úspora necelého litru na 100 km oproti předchozí jízdě, kdy už jsme se “svezli svižněji”, byla v podstatě minimální.
Poslední cesta, nyní striktně povolenými rychlostmi, vedla zpět do Prahy po trase první testovací jízdy. Tentokrát za trvalého deště a v Praze navíc s kolonami ranní dopravní špičky. Po 220 kilometrech jsme dosáhli průměrné spotřeby 10,2 l/100 km. Celý test měřil 519 km a Arteon R si při něm řekl o 10,1 l benzínu na 100 km.
Arteon R nám po dobu celého testu ukazoval, že je exkluzivním zbožím, které není zdaleka pro každého. Úroveň výbavy, způsob zpracování i technické parametry jsou “z jiného světa”.
Dokazuje to i cena vozu. Testovací model si Volkswagen cení na 2 058 900 Kč včetně DPH. To je pravděpodobně hlavním důvodem, proč takových aut nevídáme na našich silnicích víc.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Nekompromisní výkon | Občasné zaváhání motoru po přepnutí do režimu Race po rychlém stlačení plynového pedálu |
Vynikající podvozek | Rozžhavená kůže sedadel za slunečného počasí |
Výborné jízdní vlastnosti | |
Luxusní výbava | |
Exkluzivita vozu |