Plug-in hybridní Volkswagen Arteon Shooting Brake je autem snů
Luxusní vůz je prošpikován moderní elektronikou
Prediktivní funkce se starají o optimální spotřebu
Od chvíle, kdy jsme v redakci dostali nabídku na týdenní test elektrifikované verze Volkswagenu Arteon Shooting Brake, objevoval se mi ve tváři úsměv. Moc jsem se těšil, až tenhle zajímavý vůz protáhnu okreskami Vysočiny, nebo si budu užívat komfortu jízdy po čerstvě opravené dálnici D1.
Volkswagen Arteon je od roku 2017 automobilem kategorie „gran turismo“ v podání značky Volkswagen. V roce 2020 proběhla modernizace celé modelové řady, včetně představení druhé karosářské verze, Arteon Shooting Brake. Jedná se o novou interpretaci konceptu kombi Variant. Linie střechy a oken jsou protaženy až k zádi, kde ústí do nového střešního spoileru.
V horní části probíhá linie oken souběžně se střechou. Spodní linie ale stoupá ke střešním sloupkům D. Plocha oken se tak směrem k zádi zužuje. Souhrn všech prvků vytváří pro Shooting Brake typickou sportovní zadní partii. Vůz tak právem vzbuzuje zájem, co můžeme potvrdit i z průběhu testování.
Arteon Shooting Brake je vozem mnoha tváří. Během pracovního týdne dokáže skvěle reprezentovat jako manažerský automobil. Cestou na víkend se ve vteřině změní z klidného beránka, pozvolna ukrajujícího dálniční porci kilometrů, na stádo plnokrevníků, kteří se svižně ženou po dálnici a okolní vozy umí rychle nechat daleko za sebou.
Na okreskách se auto chová suverénně a v rámci zákonných limitů se s jistotou zakusuje do zatáček a dává fyzikálním zákonům nečekaně novou dimenzi. Anebo opačně. S prosklenou střechou a koncertní síní v interiéru, vytvořenou highendovou audiosoustavou značky Harman/Kardon s výkonem 700 W si v relaxačním tempu užíváte třpytící se sníh a zimní oblohu.
Travel Assist – chytrá asistence pro cestování i dopravní kolaps
Nad vším decentně dohlížejí asistenční systémy, kterými je auto doslova nabito. Vůz je možné lehce nastavit, aby do puntíku plnil všechna požadovaná přání. Systém Travel Assist je souhrnem snad všech asistentů, které si v autě aktuálně můžete dopřát. Hlídání jízdy v pruhu funguje stejně dobře jako adaptivní tempomat nebo hlídání mrtvého úhlu. Pohybujete-li se v zácpě, auto si hlídá kolegy před sebou i v okolí a vy jen lehce kontrolujete jeho počínání.
Pokud máte nabitou trakční baterii (13 kWh), Arteon se vždy rozjíždí na elektřinu. Ve většině případů to je výhoda, ale například v zimě může být výhodnější vynutit si krátce po vyjetí zapnutí spalovacího motoru a využít jeho odpadního tepla k vytopení vozu a šetřit energii baterie pro jízdu. Všechno záleží na délce a profilu trasy, která je před vámi. A také na možnosti předehřát si auto už v průběhu nabíjení.
Jak Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid jezdí?
Při jízdě můžete nechat řídit využití energie na samotném automobilu, obzvlášť v součinnosti s chytrou navigací, která dokáže automobilu napovědět, jaká trasa ho čeká. Přesně podle toho vůz následně hospodaří s energií a přepíná mezi využitím spalovacího pohonu a energie z baterie. Rád bych znal tu alchymii výpočtů, kdy řídící jednotka mění kombinace i vliv jednotlivých pohonů, aby namíchala jedinečný elixír pro daný styl cestování.
Čistě elektricky můžete jezdit až do rychlosti 140 km/h. To v případě, že vám dojezd baterie stačí do cíle, nebo máte jednoduše chuť jet bez lokálních emisí. Když je třeba prudce zrychlit, nebo si chcete užít svižnou jízdu, plný výkon zajistí režim GTE. Z manažerského kliďase se stane svižný 218 koňový sporťák, s nímž si užijete klikaté okresky, stejně jako předjíždění na dálnici.
Pokud jde o interiér, zpracováním i luxusem jsme se v testovaném Arteonu cítili jako v segmentu luxusních aut, v našem případě jako v koncernovém Audi. Tak jak je u VW zvykem, vše bylo na svém místě a automobil byl vybaven řadou nadstandardních prvků. Masážním sedadlem řidiče počínaje, přes již zmiňovaný audiosystém až po vyhřívaný volant.
Metodika testování
Náš testovací týden byl poznamenaný zhoršenými zimními podmínkami. Nic, co by elektromobilisté a automobilky pro test vítali. Teploty trvale pod nulou, silnice mokré nebo pokryté vrstvou sněhu. Arteon si s ladovskou zimou poradil se ctí. Ostatně, posuďte sami. Ve stylu jsme se v žádném případě nepřizpůsobovali automobilu, jezdili jsme „podle sebe“, tak jak jsme zvyklí.
Jinými slovy, po dálnicích na horní hranici rychlostních limitů (130-140 km/h), pokud bylo třeba s použitím rychlého úniku z potenciálně nebezpečné situace v režimu GTE. Po okresních silnicích zhruba 90-110 km/h, kromě jedné „kochací jízdy“, kdy jsme si vysloveně užívali zimního slunečného dne na zasněžených cestách a krajinou jsme proplouvali osamoceni rychlostmi 60-70 km/h.
Baterii jsme příliš nešetřili, topení bylo nastaveno na 22-23 °C, na začátku jízdy vždy podporováno vyhříváním sedačky. Bohužel jsme z důvodu starší domácí elektroinstalace nemohli využívat funkci předehřátí automobilu před jízdou, kterou Arteon také nabízí. Většinou jsme jezdili na automatický hybridní režim. Několikrát jsme vyzkoušeli zrychlení (GTE) a také jsme využili dostatečné zásoby elektronů k čistě elektrické jízdě.
Nabíjení
K nabíjení jsme používali ten nejjednodušší způsob a sice obyčejnou 230V zásuvku, jištěnou (pouze) 10 A. Arteon nemá příliš rychlé nabíjení, v popisovaném režimu byl dobíjecí výkon zhruba 2,3 kW a čas dobití baterie přibližně 5 hodin. Večer, po vytažení kabelu nabíječky ukazoval dojezd 69km, když jsme ráno nastoupili do auta, pravděpodobně kvůli mrazivé noci (nebo kvůli zapnutým elektrospotřebičům) hodnota spadla o 10 km níž.
Po rozjetí, při aktivním topení a zapnutém vyhřívání sedačky se odhad dojezdu opět snížil, k hodnotám kolem 40 km (VW oficiálně píše o dojezdu 57-65 km). Dojezd následně kolísal v závislosti na zatížení pohonu a využívání elektrického příslušenství. Automobil okamžitě po aktivaci topil, výkon topení byl podle našeho názoru nižší, než topení spalovacím motorem.
Vzhledem k rychlosti nabíjení nemá podle nás velký smysl obsazovat rychlonabíjecí stanice a komplikovat život čistým elektromobilistům, kteří by museli na nabití plug-in hybridu dlouho čekat. Ideálem je nabít přes noc doma, elektricky dojet do práce a tam doplnit baterii na zpáteční cestu domů. Na delších cestách ponechat hospodaření s energií na automatickém hybridním režimu, nejlépe s aktivovanou chytrou navigací.
Jízdní data a spotřeby
První cesta vedla z Prahy po D1 do jihomoravského Blanska. Cestovali jsme rychlostmi do 140km/h po dálnici a do 110 km/h po běžných silnicích. Teploty se pohybovaly v rozmezí +1 až -3 °C. Na trase o délce 244 km jsme měli spotřebu 6,1 l/100km + 2,6 kW/100km, průměrná rychlost 66 km/h. Na konci této trasy byla na dlouhém klesání (cca 10 km) využita funkce dobití baterie pomocí rekuperace/spalovacího pohonu. Trasu jsme dokončili s dojezdem 529 km (520 km na benzín/ 9km na baterii).
Další trasa, s baterií nabitou téměř doplna, vedla po zasněžených okreskách Drahanské vrchoviny. Na trase, která měřila 125 km bylo dosaženo spotřeby 5,0 l/100km + 7,5 kWh / 100km.
Před třetí cestou jsme opět nabili baterii a ráno se v -4 °C vydali na cestu, tentokrát po zasněžených okreskách Kunštátska. Najeli jsme 77 km se spotřebou 4,2 l/100km + 7,7 kWh/100km, průměrnou rychlostí 39 km/h. Na konci trasy ukazoval počítač dojezd 370 km (benzín) + 0 km (baterie). Jednalo se o vyloženě „kochací trasu“ s tím, že posledních 11 km jsme využili dostatku energie v baterii a vynutili si jízdu na čistě elektrický režim.
Na zpáteční cestu do Prahy jsme vyjížděli opět s naplno nabitou baterií (slibovaný dojezd 69km čistě elektricky) celkový dojezd 439 km. Spotřeba odpovídala první cestě po dálnici, kdy na konci trasy činila 6,2 l/100km a v baterii zbýval dojezd 2 km.
Prediktivní hybridní strategie
Inteligentní software a hardware Arteonu eHybrid pomáhají zvýšit elektrický dojezd a snížit spotřebu. Při aktivním navádění pomocí navigace, může řidič využít doporučení systému k optimalizaci dojezdu. Navigační systém využívá mapová data a GPS pro předvídání dalšího průběhu trasy.
Systém tak například upozorňuje řidiče před zatáčkou na optimální rychlost průjezdu a řidič může této informace využít ke zpomalení vozu rekuperací. Při aktivaci systému Travel Assist dokáže Arteon na daná doporučení reagovat automaticky.
Dotyková tlačítka na volantu, vyhřívání, hlasové ovládání
Volant si zaslouží samostatný odstavec. Nejen proto, že jeho kožený věnec výborně padne do ruky a že je vyhřívaný. Dotyková tlačítka na volantu, kterými lze nastavit celou řadu funkcí, vzbuzují často emoce. Někdo s nimi může trochu bojovat.
Zkuste na minutku zastavit na parkovišti a zjistěte, jak plošky reagují. Potom už budete automaticky hladit volant bříškem palce a užívat si haptické odezvy, potvrzující, že váš pokyn byl akceptován. A nebudete-li si vědět rady s některou funkcí vozu, nezapomeňte na tlačítko hlasového ovládání. Asistentka vám splní řadu přání, aniž byste museli spustit oko ze silnice.
Závěr
Týden s Arteonem utekl jako voda a musím přiznat, že s takovým autem se člověk loučí těžko. Zvlášť, když beze zbytku dokáže plnit jeho nároky a potřeby, týkající se mobility. Jako uživatel, který jezdí do kanceláře řádově 50 km, bych většinu jízd absolvoval elektricky. V případě delší pracovní cesty nabízí Arteon při běžném jízdním stylu velice přijatelnou spotřebu a zaručený dojezd bez dlouhého přerušení cesty.
Zavazadlový prostor plní očekávání pro víkendové přesuny a jako milovník nových technologií jsem si užíval spolupráce dvou pohonů, chytré navigace, asistenčních systémů a dalších vychytávek. Jako třešničku na dortu uvádím hudební aparaturu a velkoplošné střešní okno.
Tenhle Volkswagen by v mé garáži našel jednoznačně místo. Jedinou pihou na kráse je poměrně vysoká cena. Vzhledem k vybavení automobilu a cílové skupině zákazníků z prostředí vyššího managementu nebo fleetových flotil pochopitelná.
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".