Norové odhalili reálný dojezd elektromobilů. Vítězem není Tesla, ale překvapivě „severský“ model Polestar 3 s minimální odchylkou od udávaných hodnot.
Norové testují dojezd elektromobilů
Zimní období a nízké teploty trápí elektromobily více než konvenční spalovací vozy. Interiér sice dokáží díky efektivnímu tepelnému čerpadlu vyhřát velmi rychle, baterie ale takto rychle nezahřejeme a samotný provoz je více nákladný než v teplejších měsících. Norští experti chtěli již tradičně zjistit, jak velké jsou rozdíly prezentovaných hodnot dojezdu od výrobců se skutečnými čísly. Postavili proti sobě více než dvacet modelů. Vítěz je poměrně velkým překvapením.
Norsko se pro zimní test elektromobilů hodí hned z několika důvodů. Chladnější období je zde po většinu roku a jde o světově jednu z předních zemí v počtu provozovaných vozidel na elektrický pohon. Místní automobilový magazín Motor si spolu s Norským automobilovým klubem posvítil na skutečný dojezd populárních vozidel. Letos se navíc jedná už o šestý ročník tohoto srovnání. Teoreticky lze test nazvat závodem, jelikož všechny vozy jsou v provozu až do té doby, než se samy kvůli vyčerpání zásob baterií zastaví.
I když se papírově měla na nejvyšší stupeň zařadit revidovaná Tesla Model 3 Long Range s pohonem zadní nápravy, v reálném testu vůz znatelně propadl. Soudci byl dokonce označen za jedno z největších zklamání testu. WLTP hodnoty se jednoduše lišily od reality až příliš. Vítězem se stal Polestar 3. Výrobce udává dojezd 560 kilometrů, v realitě vůz ujel skvělých 531 km. Jde o rozdíl pouhých pěti procent. Za celou dobu konání testů se lépe umístilo jen BMW iX1 v roce 2021 s úbytkem dojezdu 4 procent oproti předpokladům.
Tesly prý neměří přesně
Velkým překvapením je druhé místo pro čínský BYD Tang. Toto sedmimístné SUV má urazit na jedno nabití 529 kilometrů. V zimním testu dojelo na 482. kilometr s devíti procentním rozdílem. Třetí místo patří elektrickému Mini Countryman EV. Rozdíl se zastavil na 11 procentech. Z rostoucího výběru Tesly se testu zúčastnil jen zmíněný Model 3 Highland, který si pro sebe zabral až třetí místo od konce. 21. příčka znamená propastný rozdíl 24 procent od údajů výrobce. Za Teslou se umístila už jen dvojice Peugeotů (e-5008, e-3008) a čínský Voyah Dream.
Kromě znepokojivého dojezdu Tesly se z Modelu 3 vyskytl ještě jeden nemalý problém. Jeho počítadlo ujetých kilometrů bylo značně odlišné od soupeřů. S výherním Polestarem ujeli téměř stejnou vzdálenost s rozdílem pouhých 91 metrů. Počítadlo Tesly ovšem naměřilo o 16 kilometrů delší vzdálenost. Majitelé Tesly se tak mohou domnívat, že na jedno nabití urazí delší vzdálenost. Mezi majiteli Tesly se ale tradují pohádky o optimistických hodnotách dojezdu. Přikrášlené měření ujeté vzdálenosti tak není až tak velkým překvapením.
Zákazníci mají těžké rozhodování
Celkové výsledky norského zimního testu elektromobilů přinášejí zajímavé poznatky o reálném dojezdu elektrických vozidel v náročných podmínkách. Ukázalo se, že přesnost udávaných hodnot dojezdu výrobců často neodpovídá skutečnosti, což může být klíčovým faktorem při výběru nového vozu. Norští odborníci tak znovu zdůraznili potřebu transparentnosti a realistických očekávání v rychle se rozvíjejícím světě elektromobilů.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.