Učí se to v autoškole jako jedno z těch nejzákladnějších pravidel silničního provozu. Platnost značky s maximální povolenou rychlostí končí za nejbližší křižovatkou. Toto jednoduché pravidlo platí ve všech evropských zemích, ale ne ve všech. Už za našimi západními hranicemi byste mohli tvrdě narazit. Na svém webu na to upozornil německý autoklub ADAC.
Podle německých pravidel silničního provozu nekončí rychlostní limit pouhým projetím křižovatky. Sešlápnout plyn můžete teprve, až vám to dovolí dopravní značení v podobě značky s pěti černými pruhy, které přeškrtává předepsaný limit.
Stejně tak se vyplatí pečlivě sledovat dopravní značení i na dálnicích. Německé dálnice sice jako jediné dálnice v Evropě nemají teoreticky stanovený žádný rychlostní limit, ale pouze doporučený. V praxi to ale zas až tak neplatí. V závislosti na místních podmínkách je ve skutečnosti na spoustě míst rychlost omezená. Mnoho řidičů se přitom domnívá, že tyto rychlostní limity opět platí pouze po nejbližší sjezd, což ani v tomto případě neplatí a ruší je až příslušná značka.
V této souvislosti ADAC apeluje na příslušné úřady. Podle jeho názoru je nezbytné, aby se značky s rychlostními limity za křižovatkami v místech, kde se podle zkušeností pohybují ve zvýšené míře cizinci, co nejvíc opakovaly. Jen tak je možné dosáhnout zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížit počet přestupků.
Čtěte také: EU přitvrdí. Ve hře je snížení rychlosti mimo obce a rozšíření systému eCall
Jsou však situace, kdy není nutné čekat na ukončující značku. Například v případě, že byla rychlost omezena kvůli nerovnosti na silnici, končí tam, kde „nebezpečí pominulo z pohledu osoby neznalé dané oblasti“. Přelomový rozsudek vrchního zemského soudu v Hammu z května 2021 určil, že „nebezpečí končí za hrbolem a nebezpečnou křižovatkou v okamžiku, kdy již nejsou žádné nerovnosti naznačeny nebo viditelné. Odtud je povoleno pokračovat v jízdě původně povolenou rychlostí.“
Překročení maximální povolené rychlosti vám v Německu v žádném případě nedoporučujeme. Pokuty se mohou pohybovat v rozmezí od 20 eur (500 korun) až po 800 eur (téměř 20 tisíc korun) a při velkém překročení rychlosti vás nemine ani zákaz řízení.
Učí se to v autoškole jako jedno z těch nejzákladnějších pravidel silničního provozu. Platnost značky s maximální povolenou rychlostí končí za nejbližší křižovatkou. Toto jednoduché pravidlo platí ve všech evropských zemích, ale ne ve všech. Už za našimi západními hranicemi byste mohli tvrdě narazit. Na svém webu na to upozornil německý autoklub ADAC.
Podle německých pravidel silničního provozu nekončí rychlostní limit pouhým projetím křižovatky. Sešlápnout plyn můžete teprve, až vám to dovolí dopravní značení v podobě značky s pěti černými pruhy, které přeškrtává předepsaný limit.
Stejně tak se vyplatí pečlivě sledovat dopravní značení i na dálnicích. Německé dálnice sice jako jediné dálnice v Evropě nemají teoreticky stanovený žádný rychlostní limit, ale pouze doporučený. V praxi to ale zas až tak neplatí. V závislosti na místních podmínkách je ve skutečnosti na spoustě míst rychlost omezená. Mnoho řidičů se přitom domnívá, že tyto rychlostní limity opět platí pouze po nejbližší sjezd, což ani v tomto případě neplatí a ruší je až příslušná značka.
V této souvislosti ADAC apeluje na příslušné úřady. Podle jeho názoru je nezbytné, aby se značky s rychlostními limity za křižovatkami v místech, kde se podle zkušeností pohybují ve zvýšené míře cizinci, co nejvíc opakovaly. Jen tak je možné dosáhnout zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížit počet přestupků.
Čtěte také: EU přitvrdí. Ve hře je snížení rychlosti mimo obce a rozšíření systému eCall
Jsou však situace, kdy není nutné čekat na ukončující značku. Například v případě, že byla rychlost omezena kvůli nerovnosti na silnici, končí tam, kde „nebezpečí pominulo z pohledu osoby neznalé dané oblasti“. Přelomový rozsudek vrchního zemského soudu v Hammu z května 2021 určil, že „nebezpečí končí za hrbolem a nebezpečnou křižovatkou v okamžiku, kdy již nejsou žádné nerovnosti naznačeny nebo viditelné. Odtud je povoleno pokračovat v jízdě původně povolenou rychlostí.“
Překročení maximální povolené rychlosti vám v Německu v žádném případě nedoporučujeme. Pokuty se mohou pohybovat v rozmezí od 20 eur (500 korun) až po 800 eur (téměř 20 tisíc korun) a při velkém překročení rychlosti vás nemine ani zákaz řízení.