V těchto dnech byste si za volantem měli dát opravdu pozor na jednu věc

Matouš Vrchota
  • Mokrá vozovka v zimním období často namrzá
  • Řidiči by měli být stejně obezřetní jako při jízdě na sněhu
  • Nezapomeňte na zásady jízdy při smyku
Náledí, Tesla Model 3
Náledí, Tesla Model 3

V zimním období si kromě sněhové pokrývky na silnicích musíme dávat i na nebezpečnější náledí. To se navíc může projevovat i formou několika podobných jevů. Nejčastěji vzniká v období oblevy, kdy sníh ze silnic i okolí odtává a tekoucí voda na vozovce vytvoří klouzavý povrch. Náledí řidiče často zaskočí více než sníh, jelikož není na první pohled tolik patrné. Bohužel se s tím pojí i vyšší nehodovost.

Sníh je přirozenou „brzdou“, náledí nikoliv!

Při sněhové pokrývce řidiči přirozeně zpomalí a jsou obezřetnější, jelikož očekávají více možnost ztráty adheze pneumatik. Jakmile sníh odtaje, vrátí se i psychicky více do pohody a i k vyšší rychlosti. Při suché vozovce by se nemělo nic stát, i tak jsou ale silnice promrzlé a i drobná vrstva vody dokáže lokálně způsobit náledí. To pak vytváří nebezpečí smyku a ztráty kontroly nad vozidlem. Statisticky pak největší riziko náledí vychází na měsíce prosince a leden.

Podle dat společnosti BESIP je v důsledku takových nehod ročně usmrceno 21 osob. Dvojnásobek osob skončí s těžkým poraněním a přes 900 vyvázne s lehkými zraněními. Takové hodnoty se vztahují konkrétně na loňský rok. Jsou však místa, na kterých lze výskyt náledí obecně dobře předpokládat. Jde nejčastěji o mosty, lesní cesty či dlouhodobě zastíněné úseky silnic. Taková riziková místa bývají označena patníky s modrým zbarvením. Řidiči by měli zpozornět a především na mokré vozovce v daných místech udržovat konstantní rychlost a vyhnout se prudkým změnám směru.

Tesla Model 3 ve smyku na zasněžené silnici
Tesla Model 3 ve smyku na zasněžené silnici

Čtěte také: Zima a mráz dokážou nepříjemně zaskočit i vás! Tohle by měl udělat každý řidič


Černý led je neviditelný

Další formou výskytu kluzké vozovky je takzvaný černý led. Oproti náledí může jít o velmi tenkou vrstvu zmrazku, kterou pouhým okem od mokré vozovky ani nepoznáte. Vůz se na něm chová ale naprosto stejně jako při klasickém náledí. Zatímco náledí lze často odhalit díky odleskům světla, černý led je natolik tenký, že se od něj paprsky ze světlometů neodrazí. Nápovědou vám však může být změna rozstřiku vody od pneumatik vozu jedoucího před vámi.

Důležité je myslet na chování, pokud se do smyku dostanete. Řidiči se často přirozeně snaží vůz zpomalit sešlápnutím brzdy. To ovšem ve zdolání smyku nepomůže, pouze prodloužíte dobu skluzu a neříditelnost vozu. Ideální je srovnat volant a nechat vůz chytit opět záběr kol. U manuálních převodovek je vhodné sešlápnout i spojkový pedál, u automatu rozhodně na neutrál nevyřazujte. Moderní vozy s elektronickými stabilizátory se pokouší vůz dostat do záběru nejen díky individuálnímu přibrzďování kol nebo snížení výkonu přenášeného na hnanou nápravu.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články