Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

V srpnu klesly prodeje elektromobilů na českém trhu

  |  Martin Skořepa  |  35 komentářů

Letní měsíce bývají obvykle slabší, pokud jde o prodeje různého zboží a produktů. Rozdíl není nijak dramatický, meziročně klesly prodeje elektromobilů v srpnu pouze o 3 kusy. Ale je to určitě důvod k přemýšlení.

Tesla Model 3, nabíjení

Elektromobil Tesla | foto: Tesla

TIP: Prodeje elektromobilů v ČR (2020) – velký přehled (pravidelně aktualizováno)

„V srpnu bylo registrováno 103 bateriových elektrických vozidel, o 3 méně než ve stejném měsíci v loňském roce. Po květnových a červnových registracích je to letos 3. nejnižší měsíční přírůstek.“ píše Centrální registr vozidel ve své oficiální tiskové zprávě. Prodeje elektromobilů u nás na největším českém online magazínu o elektrodopravě Elektrickevozy.cz průběžně sledujeme a zveřejňujeme podrobné statistiky.

Bez podpory to jde velmi pomalu…

Česká republika bohužel prakticky téměř nijak nepřispívá k rozvoji elektromobility (vyjma parkování v Praze zdarma či odpadnutí povinosti pořizovat dálniční známku), a ta se tak v našich končinách musí prokousávat opravdu trnitou cestou, než se automobilový průmysl přetransformuje z konvenční, spalovací do elektrické mobility. To potrvá jistě ještě mnoho let, ale už teď je z odborných studií jasné, že elektromobily dosahují lepších výsledků z pohledu ekologie a životního prostředí než spalovací auta, i když budete využívat energii z neobnovitelných zdrojů, klidně i uhlí.

Prodeje elektroaut v roce 2020 vs v předchozích letech | foto: CDV

Důležité je však zmínit, že celý automobilový trh padá a třeba v České republice od začátku roku 2020 prodeje všech aut (všech typů pohonů dohromady) klesají meziročně o 25 %. Čistě jen elektromobily naopak letos meziročně rostou o 180 %, plug-in hybridy pak dokonce o 356 %. Pokud sečteme auta na baterky, které mají možnost externího dobíjení ze zásuvky, dostaneme se k tomu, že meziročně se jich prodává více než 3x více. Ale jelikož se zatím pohybujeme v relativně nízkých číslech, je jasné, že nárůst vypadá na papíře celkem dobře, realita už ale tak optimistická není.

Toyota Prius Plug-in hybrid

Toyota Prius s možností připojení do zásuvky | foto: Toyota

„V uplynulých osmi měsících bylo registrováno 2 467 osobních elektrických vozidel (elektroaut s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 744 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 477 bateriových elektrických (elektromobilů, tj. BEV; 60 %) a 990 plug-in hybridů (PHEV; 40 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu.

Škoda Auto stále v čele

Nejvíce se daří tuzemské automobilce Škoda Auto, která v uplynulých 8 měsících registrovala celkem 1 144 osobních vozidel s externím dobíjením (634 BEV + 510 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 46 %. Celkem 280 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 240 registrací (237 BEV + 3 PHEV) pak patřilo Hyundai (10 %). Následovaly BMW (148), Volvo (116), Renault (73), Mercedes-Benz (61), Volkswagen (61), Ford (53) a další.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
4 Comment threads
31 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
VencamrazikOndrej MiškovskýradJiří Švarc Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
mrazik
mrazik

Polozme si jednoduchou otazku : proc by meli byt EV auta dotovany ? Z jakeho duvodu ? Zachrana planety ? I kdyby cela EU jezdila v EV autech, bude to v celkovem meritku jedna duna na cele pousti.

Jirka
Jirka

Naopak. Evropa má na celý svět mnohem větší vliv. Jednak máme na hlavu obrovské emise. Pak taky celý kontinent má vliv na výrobce a obecně i na obyvatele jinde ve světě. V USA EV auta jedou. Čína na ně taky sází. Takže jediná chybí Asie, Afrika, Austrálie a Jižní Amerika. Přitom Afrika má minimální emise.

Nemluvím nutně o dotacích, ale jiné formě podpory, která je lepší.

visper
visper

Čína není Asie? Myslím, že právě Asie to táhne. Dobře vědí proč. Lidi tam začínají bohatnout a jsou jich miliardy. Dříve jezdili na kolech a na oslech a teď si kupují auta. To je opravdová hrozba pro planetu. Zachránit se to dá pouze dotacemi nebo restrikcemi.

mrazik
mrazik

Osobni doprava ma na CO2 v ramci EU podil minimalni, takze i kdyby presli vsichni na CO2, pozname leda prd.
Prodeje v USA nebo Cine nejsou nijak zavratne a az skonci dotace, skonci prodeje.
Cina sazi na EV auta ? Bejvavalo.

Venca
Venca

To je stále dokola jak u blbejch na dvorečku. Tady máte třeba data z relativně špinavého Česka(z hlediska energetiky).

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-cr-detail

Emise CO2 z dopravy jsou druhé největší a na energetice se usilovně pracuje, takže použít termín “minimální podíl” je dost zavádějící pro druhého největšího činitele emisí.

Dušan
Dušan

Ak by sme mali 100 % EV, tak sa stratí väčšia časť tých emisií z osobnej dopravy a “vyskočí” vo výrobe, lebo EV sú pri výrobe náročnejšie a pri výrobe elektriny …

Skrátka sa len presunú emisie z jedného zdroja na druhý. Celkový prínos bude +/- nulový ….

Venca
Venca

Ano správně cca 60 % se přesune do výroby tzn. 40 % jste ušetřil, a to se bavíme pouze o CO2. Není to fajn?
Celkový přínos není +/- nulový. CO2 stopa EV a spalováku se vyrovná po ujetí několika desítek tisíc km, ale to přece víte.
Emise ve výrobě se samozřejmě také snižují. Prakticky neexistuje sektor, ve kterém by nebyla snaha o snížení CO2.

rad
rad

Hmm. A proto budeme usilovně a nákladně nahrazovat těch celkových 9,2%, která způsobuje automobilová doprava zdrojem, který se na celkových emisích podílí 29,9%. To není z louže do bláta ale do do močálu.

Venca
Venca

Hmm ne. Proto se usilovně pracuje na transformaci energetiky na obnovitelné nebo bezemisní zdroje. Omezování CO2 jde ve všech oblastech současně. Je nesmysl směřovat úsilí pouze na jeden sektor.

Mrazik
Mrazik

V Cesku nemuzeme spolehat ani na vitr, ani na vodu, ani na slunce. Nezbyva nez se rozhodnout pro jadro, uhli nebo plyn.

Venca
Venca

Nevím co si představujete pod pojmem “spoléhat”. Voda teče stále, takže na ni se dá celkem spolehnout, slunce také svítí každý den a vítr na správných místech fouká celkem pravidelně. Uhlí je nesmysl, plyn by šel jako přechodná fáze a jádro je docela fajn, ale je hrozně drahé. Nejdříve je potřeba co nejvíce využít vítr, protože na správných místech dává jednu z nejlevnějších energií (narážím tím zejmená na Rakouskou hranici, kde zřejmě přestává foukat vítr). Poté vhodným spůsobem (na střechy nebo vodní plochy) umístit co nejvíce FVE, které nejsou tak drahé, jak si stále myslíte. Celé to doplnit velkými bateriovými… Číst vice »

rad
rad

“Je nesmysl směřovat úsilí pouze na jeden sektor.”

Smysl dává věnovat úsilí (já to čtu jako peníze) právě do té oblasti, která za jednotku úsilí zlepší kýženou veličinu nejvíce a co nejrychleji. A ne dělat sto věcí zároveň, každou s jiným efektem. Pak se totiž postupuje příliš pomalu a draze. Draze mimochodem znamená s většími, než nutnými dodatečnými emisemi konverze.

Venca
Venca

Ano to máte pravdu a myslím že se to i děje. Podpora EV je u nás minimální, ale u FVE pro domácí použití je celkem slušná a rozumná (ne jako ten nesmysl před 10 lety). Velká podpora je i v snižování energetické náročnosti budov(kotlíkové dotace a zelená bůhvíco všechno). Dále se celkem hodně řeší útlum uhelné energetiky, zavírají se doly a uhelné elektrárny, plánuje se jádro atd. Tlak na snižování emisí v energetice je mnohem vyšší než u dopravy. Konec výroby nových spalovacích aut se plánuje na 2040, zatímco poslední nová uhelná elektrárna jsou myslím Ledvice z roku 2017 a… Číst vice »

Dušan
Dušan

Predpokladám, že po zákaze spaľovacích aút bude masový záujem o “veterány”, ktoré budú rásť na cene : )

Mimochodom už sa to deje v Holansku …. vysoko zdaňujú nové “normálne” autá a pretláčajú EV a výsledok …. Holanďania rapídne znížili nákup nových aút a masovo kupujú jazdenky, ktorých dovoz sa zvýšil ….

Kde urobili elektrosúdruhovia chybu ? : )

Venca
Venca

Pokud natolik věříte svému analytickému úsudku a nejsou to jen silácké řeči, tak využijte nějaké vhodné financování, jako třeba hypotéku na cokoliv (Kerosin vám poradí jak na to) a těch “veteránu” nakupte celé parkoviště a vyděláte hromadu peněz. :)

Spíš to ale dopadne jako v Německu, kde mají plné bazary dieselových aut a pěkné 6-7 let staré BMW 320D koupíte pomalu za 200 tisíc, i když nové stálo přes milion.

Mrazik
Mrazik

9.2 % aut. dopravy zachrani planetu?

mrazik
mrazik

Potvrzeni toho, co uz namerili v nekolika mestech v Nemecku – https://www.auto.cz/doprava-neni-zasadnim-zdrojem-znecisteni-vzduchu-tvrdi-skotska-studie-135940

Venca
Venca

Četl jste ten článek nebo jste jen převzal bulvární názor redaktora z nadpisu? Když pominu fakt, že řešili pouze částice PM2.5, tak si musíte uvědomit, že nežijeme ve sterilním prostředí. Například hodnota PM2.5 na Vnějších Hebridech(takřka panenská Skotská příroda) je na úrovni 4,5. To znamená, že pokles hodnoty ze 7,8 (před koronou) na 6,6 (při koroně) je významný(třetinový), protože pod 4,5 se v dané oblasti víceméně nedostanete. Samozřejmě, že to plně nekoreluje s poklesem dopravy o 65 %, protože doprava dělá pouze většinu a ne všechno znečištění ve městech. Na závěr i ten vědec říká, že nezaznamenali takové rozdíly(proč asi?)… Číst vice »

Dušan
Dušan

Môj otec hovorí “za peniaze i blbec kúpi” … A to presne platí pri EV …. s prispením CUDZÍCH peňazí sú celkom atraktívne … len za svoje ich chce kúpiť málokto … A netreba zabúdať, že pokým je tých “ekologických” EV málo, tak nik nerieši výpadok “ekologických” spotrebných daní čo sa platia za uhlíkové palivá. Pri raste počtu EV budú musieť nejakou formou platiť i majitelia EV … mali by sa pripraviť … v takom Dánsku je to už horúca téma ….lebo nik nechce znižovať výdavky štátu, politici chcú späť dane a tí “benzínoví” po čase núteného prechodu na EV… Číst vice »

RomanH
RomanH

Tak přemýšlím, kde jsem udělal chybu, že jsem si nekoupil TESLU za ty Vaše peníze!? NO asi proto, že je nepotřebuju :) A pokuď by stát zakázal auta na benzín a naftu, klidně bych tu daň platil v elektřině !!! Za čistější vzduch mi to stojí. Takže to Vaše “horůce” téma je OK. Jenže, to se nestane, protože byste asi musel chodit “pešo” !

Játy
Játy

Pokud by stát zakázal auta na benzín a naftu, klidně bych tu daň platil v elektřině !!! Stačí tahle věta a je jasny že si stupidní ekofanatik.Naštěstí vás ekoblbů je pramálo.

Venca
Venca

Takže když majitel EV řekne, že klidně bude platit daň v elektřině, tak je stupidní ekofanatik nebo ekoblb? Pochopil bych, když byste ho tak nazval, když by to zásadně odmítal, ale takhle? :D

rad
rad

Půjdeme při tom klidném placení osvědčenou českou cestou čestného prohlášení kontrolovaného liliově čistými celníky, která byla při posledním pokusu o něco podobného před 25 lety lemována sudy v Orlíku ?

Anebo zdaníme “silniční” daní všechnu elektřinu ? I těm, co elektrická auta vůbec nemají ? To se Márovi Prchalovi líbit nebude.

Asi nezbyde než tu elektřinu, co se spotřebuje pro pohon aut oddělovat od ostatní podobným zařízením, které používají někteří atomofobní Rakušané k odlišení energie, která pochází z jaderných zdrojů. Výrobce těchto krabiček zažije nejspíš nebývalou prosperitu.

Venca
Venca

Těžko říct jak to bude. Každé řešení má své nevýhody. V budoucnu bude mít každý druhý vlastní FVE, takže různé typy zásuvek by byly neefektivní a zbytečně složité. Hlídání podle tachometru jde lehce obejít a nezohlední případy, kdy jezdíte po svém pozemku. Hlídání podle GPS by bylo levné a efektivní, ale je to zase velký bratr jako prase. Dát to na všechnu elektrickou energii by bylo asi rozumné, protože i ti co nevlastní EV budou mít čistý vzduch a klid a vlastníci EV budou samozřejmě platit násobně více, protože jejich spotřeba bude mnohem větší. Všichni také budou využívat produkty a… Číst vice »

rad
rad

Možná bude zavedena spotřební daň na elektřinu u všech veřejných / firemních nabíječek a progresivní daň ze spotřeby elektřiny u maloodběrů, kterou vybere distributor.
Nicméně odhadovat tvůrčí potenciál zákonodárců mi připadá pošetilé.

mrazik
mrazik

Pokud by vsechny osobni auta presli na elektrinu, nebude vzduch cistsi.

Jiří Švarc
Jiří Švarc

I pokud by všechna osobní auta byla samoříditelná, nemůžeme je považovat za živá :-)

Játy
Játy

Státu došly peníze na podporu elektroaut, kvůli pandemii je potřebuje jinde.Česká republika naštěstí prakticky téměř nijak nepřispívá k rozvoji elektromobility.U nás není tak velká podpora zelené verbeže jako třeba v Německu.Naštěstí.Všechny ekopomatence nakopat do p.dele a poslat do KLDR.

Pavel M.
Pavel M.

A přesto prodej EV v Česku roste. Čím to asi bude?

mrazik
mrazik

A nadpis clanku jsi cetl ?

CarlosEV
CarlosEV

ano v srpnu o 3 ks méně, ale celoročně nárůst prodejů 3x … chce to číst celé a ne jenom nadpis

Jiří Švarc
Jiří Švarc

Vyvozovat jakékoli závěry z meziměsíčního srovnání je nesmysl. Řekl bych, že neexistuje žádný lidský produkt, kde by docházelo k dlouhodobě trvalému růstu každý měsíc po sobě po dobu několika let bez jediné výjimky.

Ondrej Miškovský
Ondrej Miškovský

A bude hůř. Kvóty na Citigo iV jsou vyčerpány, takže v příštích měsících zaznamenáme další pokles, jelikož Citigo byl jasný tahoun. Společně s ochlazením celé ekonomiky to budou tedy čísla jednoznačně nižší. Jinak velmi často se tu řeší téma dotací. Nějak jsem si ovšem nevšiml, že nikomu nevadí, že se čerpají dotaze na spoustu jiných věcí, a u elektromobilů je to problém. Globálně se podpoří 400 miliard euro na podporu ropných společností.. hmm. Není to zvláštní nepoměr?

mrazik
mrazik

Prosim o zdroj ohledne tech 400 miliard na podporu ropnych spolecnosti.
Dale z ropy se nedelaji jen pohonne hmoty, to jen na okraj.

Venca
Venca

Pán myslel asi tento článek

https://energetika.tzb-info.cz/energeticka-politika/18518-ve-svete-se-utrati-400-miliard-americkych-dolaru-na-podporu-ropnych-spolecnosti-je-to-spatne

Dole je odkaz i na anglickou verzi. To číslo je ale dost vycucané z prstu a není tam nikde rozebráno co by to mělo zahrnovat.

Mobilní zobrazení