Včera večer se na internetu objevila zpráva, že v Praze v Čestlicích hoří elektromobil. Informoval tak například oficiální twitterový účet hasičů (HZS Středočeského kraje), facebookový účet policie (Týdeník Policie), dále zdroje jako iDnes, Nova či Seznam. Okamžitě jsme tedy na chybu a nepřesnosti upozornili, abychom případ uvedli na pravou míru a předešli šíření nepřesností.
TIP: Jak zvládnout požár elektromobilu? S novým vynálezem stačí jen 20 sekund
První problém je, že to nebyl elektromobil, ale hybrid. Konkrétně BMW 330e, ten je vybaven spalovacím motorem a palivovou nádrží coby primárního hnacího ústrojí, a až jako sekundární má elektromotor s baterií. Ano, přes zásuvku se v tomto případě elektroauto dá nabíjet, ale pak jde konkrétně o plug-in hybrid. Elektromobil je označení pouze pro plně elektrický vůz, nikoliv žádný hybrid.
Druhý problém je, že za požár možná vůbec nemusí baterie, nebo přesněji trakční akumulátor. Auto totiž hořelo v přední části, přitom trakční akumulátor je u vozu BMW 330e umístěn v části zadní. V přední části je 12V baterie, kterou mají všechny spalovací vozy, nebo dost spíše by za vznik požáru mohla třeba elektronika a vysokonapěťový okruh. Ale co je opravdu příčinou, se teprve bude prošetřovat.
A třetí problém je, jak se zachovaly veřejné a komunikační prostředky. Například hasiči (Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje) původně ve večerních hodinách napsali, že “Zasahujeme v Čestlicích u požáru elektromobilu.” a po našem upozornění, že “Hybrid se spalovacím motorem opravdu není elektromobil. Proč takto zbytečně strašíte veřejnost?”, nám odpověděli, že “Vycházeli jsme z informací, které nám dal majitel. Ten celou dobu hovořil o elektromobilu. Samozřejmě není v našem zájmu jakékoli strašení. Pokud jsme použili špatné pojmenování, nebylo to záměrně.”
Tady je pár příkladů…
V případě policie, resp. skrze stránky Týdeník Policie byla veřejnost informována taktéž o elektromobilu a nikoliv o hybridu, jsme se dokonce dočkali zablokování našeho účtu Elektrickevozy.cz, ačkoliv jsme pouze upozornili na chybu a žádali jsme o upřesnění. V té době se již médii šířila nepřesnost o tom, že hořel elektromobil a veřejnost tomu věřila. Upozorňujeme, že do dnešního dne však v České republice nehořel žádný elektromobil, čísly 0. V případě hybridů už to pár aut bylo a v minulosti vždy bylo označení typu vozu správné. Zdroje jako iDnes, Nova, či Seznam svou chybu začaly dnes ráno opravovat.
Včera ve večerních hodinách byl nahlášen požár elektromobilu v Praze v Čestlicích v budově autosalonu. Jak se ukázalo, nebyl to elektromobil, ale plug-in hybridní vůz BMW 330e. Na místo se sjelo hned několik záchranných jednotek. Hasiči nejprve auto zchladili a poté vytlačili ven z budovy, kde ho s pomocí jeřábu naložili do kontejneru, do kterého posléze napustili vodu. Z preventivních důvodů bude hybrid ve vodní lázni nejméně 24 hodin. Příčina požáru se bude prošetřovat.
Že je potřeba odborných informací hned přímo u zdroje, se v tomto případě ukázalo v plné nahotě. Majitel vozu BMW prý nahlásil, že mu hoří elektromobil, nicméně asi bychom čekali, že majitel vozu bude vědět, jaký je rozdíl mezi elektromobilem a hybridem. Dále bychom čekali, že hasiči poznají rozdíl mezi elektromobilem a hybridem (plug-in hybridem), ale ani to se bohužel v tomto případě nestalo. A v případě médií škoda slov, tam už se ověřování informací moc často neprovádí, jinak by snad nemohlo k této vážné dezinpretační chybě dojít.
zdroj: HZS SČK, Týdeník Policie, vlastní
Včera večer se na internetu objevila zpráva, že v Praze v Čestlicích hoří elektromobil. Informoval tak například oficiální twitterový účet hasičů (HZS Středočeského kraje), facebookový účet policie (Týdeník Policie), dále zdroje jako iDnes, Nova či Seznam. Okamžitě jsme tedy na chybu a nepřesnosti upozornili, abychom případ uvedli na pravou míru a předešli šíření nepřesností.
TIP: Jak zvládnout požár elektromobilu? S novým vynálezem stačí jen 20 sekund
První problém je, že to nebyl elektromobil, ale hybrid. Konkrétně BMW 330e, ten je vybaven spalovacím motorem a palivovou nádrží coby primárního hnacího ústrojí, a až jako sekundární má elektromotor s baterií. Ano, přes zásuvku se v tomto případě elektroauto dá nabíjet, ale pak jde konkrétně o plug-in hybrid. Elektromobil je označení pouze pro plně elektrický vůz, nikoliv žádný hybrid.
Druhý problém je, že za požár možná vůbec nemusí baterie, nebo přesněji trakční akumulátor. Auto totiž hořelo v přední části, přitom trakční akumulátor je u vozu BMW 330e umístěn v části zadní. V přední části je 12V baterie, kterou mají všechny spalovací vozy, nebo dost spíše by za vznik požáru mohla třeba elektronika a vysokonapěťový okruh. Ale co je opravdu příčinou, se teprve bude prošetřovat.
A třetí problém je, jak se zachovaly veřejné a komunikační prostředky. Například hasiči (Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje) původně ve večerních hodinách napsali, že “Zasahujeme v Čestlicích u požáru elektromobilu.” a po našem upozornění, že “Hybrid se spalovacím motorem opravdu není elektromobil. Proč takto zbytečně strašíte veřejnost?”, nám odpověděli, že “Vycházeli jsme z informací, které nám dal majitel. Ten celou dobu hovořil o elektromobilu. Samozřejmě není v našem zájmu jakékoli strašení. Pokud jsme použili špatné pojmenování, nebylo to záměrně.”
Tady je pár příkladů…
V případě policie, resp. skrze stránky Týdeník Policie byla veřejnost informována taktéž o elektromobilu a nikoliv o hybridu, jsme se dokonce dočkali zablokování našeho účtu Elektrickevozy.cz, ačkoliv jsme pouze upozornili na chybu a žádali jsme o upřesnění. V té době se již médii šířila nepřesnost o tom, že hořel elektromobil a veřejnost tomu věřila. Upozorňujeme, že do dnešního dne však v České republice nehořel žádný elektromobil, čísly 0. V případě hybridů už to pár aut bylo a v minulosti vždy bylo označení typu vozu správné. Zdroje jako iDnes, Nova, či Seznam svou chybu začaly dnes ráno opravovat.
Včera ve večerních hodinách byl nahlášen požár elektromobilu v Praze v Čestlicích v budově autosalonu. Jak se ukázalo, nebyl to elektromobil, ale plug-in hybridní vůz BMW 330e. Na místo se sjelo hned několik záchranných jednotek. Hasiči nejprve auto zchladili a poté vytlačili ven z budovy, kde ho s pomocí jeřábu naložili do kontejneru, do kterého posléze napustili vodu. Z preventivních důvodů bude hybrid ve vodní lázni nejméně 24 hodin. Příčina požáru se bude prošetřovat.
Že je potřeba odborných informací hned přímo u zdroje, se v tomto případě ukázalo v plné nahotě. Majitel vozu BMW prý nahlásil, že mu hoří elektromobil, nicméně asi bychom čekali, že majitel vozu bude vědět, jaký je rozdíl mezi elektromobilem a hybridem. Dále bychom čekali, že hasiči poznají rozdíl mezi elektromobilem a hybridem (plug-in hybridem), ale ani to se bohužel v tomto případě nestalo. A v případě médií škoda slov, tam už se ověřování informací moc často neprovádí, jinak by snad nemohlo k této vážné dezinpretační chybě dojít.
zdroj: HZS SČK, Týdeník Policie, vlastní