Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

V Praze hoří elektromobil, tvrdili hasiči i přední média. Elektromobil to však nebyl

  |  Luboš Srb  |  35 komentářů

Včera večer se na internetu objevila zpráva, že v Praze v Čestlicích hoří elektromobil. Informoval tak například oficiální twitterový účet hasičů (HZS Středočeského kraje), facebookový účet policie (Týdeník Policie), dále zdroje jako iDnes, Nova či Seznam. Okamžitě jsme tedy na chybu a nepřesnosti upozornili, abychom případ uvedli na pravou míru a předešli šíření nepřesností.

Požár zachvátil plug-in hybridní vůz BMW 330e, nikoliv elektromobil | foto: HZS SČK

TIP: Jak zvládnout požár elektromobilu? S novým vynálezem stačí jen 20 sekund

Byl to plug-in hybrid a ne elektromobil

První problém je, že to nebyl elektromobil, ale hybrid. Konkrétně BMW 330e, ten je vybaven spalovacím motorem a palivovou nádrží coby primárního hnacího ústrojí, a až jako sekundární má elektromotor s baterií. Ano, přes zásuvku se v tomto případě elektroauto dá nabíjet, ale pak jde konkrétně o plug-in hybrid. Elektromobil je označení pouze pro plně elektrický vůz, nikoliv žádný hybrid.

Druhý problém je, že za požár možná vůbec nemusí baterie, nebo přesněji trakční akumulátor. Auto totiž hořelo v přední části, přitom trakční akumulátor je u vozu BMW 330e umístěn v části zadní. V přední části je 12V baterie, kterou mají všechny spalovací vozy, nebo dost spíše by za vznik požáru mohla třeba elektronika a vysokonapěťový okruh. Ale co je opravdu příčinou, se teprve bude prošetřovat.

A třetí problém je, jak se zachovaly veřejné a komunikační prostředky. Například hasiči (Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje) původně ve večerních hodinách napsali, že “Zasahujeme v Čestlicích u požáru elektromobilu.” a po našem upozornění, že “Hybrid se spalovacím motorem opravdu není elektromobil. Proč takto zbytečně strašíte veřejnost?”, nám odpověděli, že “Vycházeli jsme z informací, které nám dal majitel. Ten celou dobu hovořil o elektromobilu. Samozřejmě není v našem zájmu jakékoli strašení. Pokud jsme použili špatné pojmenování, nebylo to záměrně.”

Tady je pár příkladů…

V případě policie, resp. skrze stránky Týdeník Policie byla veřejnost informována taktéž o elektromobilu a nikoliv o hybridu, jsme se dokonce dočkali zablokování našeho účtu Elektrickevozy.cz, ačkoliv jsme pouze upozornili na chybu a žádali jsme o upřesnění. V té době se již médii šířila nepřesnost o tom, že hořel elektromobil a veřejnost tomu věřila. Upozorňujeme, že do dnešního dne však v České republice nehořel žádný elektromobil, čísly 0. V případě hybridů už to pár aut bylo a v minulosti vždy bylo označení typu vozu správné. Zdroje jako iDnes, Nova, či Seznam svou chybu začaly dnes ráno opravovat.

Co se skutečně stalo?

Včera ve večerních hodinách byl nahlášen požár elektromobilu v Praze v Čestlicích v budově autosalonu. Jak se ukázalo, nebyl to elektromobil, ale plug-in hybridní vůz BMW 330e. Na místo se sjelo hned několik záchranných jednotek. Hasiči nejprve auto zchladili a poté vytlačili ven z budovy, kde ho s pomocí jeřábu naložili do kontejneru, do kterého posléze napustili vodu. Z preventivních důvodů bude hybrid ve vodní lázni nejméně 24 hodin. Příčina požáru se bude prošetřovat.

Že je potřeba odborných informací hned přímo u zdroje, se v tomto případě ukázalo v plné nahotě. Majitel vozu BMW prý nahlásil, že mu hoří elektromobil, nicméně asi bychom čekali, že majitel vozu bude vědět, jaký je rozdíl mezi elektromobilem a hybridem. Dále bychom čekali, že hasiči poznají rozdíl mezi elektromobilem a hybridem (plug-in hybridem), ale ani to se bohužel v tomto případě nestalo. A v případě médií škoda slov, tam už se ověřování informací moc často neprovádí, jinak by snad nemohlo k této vážné dezinpretační chybě dojít.

zdroj: HZS SČK, Týdeník Policie, vlastní

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
16 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
24 Comment authors
VencaMichalprofixMartinDžudu Woodu Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
rock
rock

Tak sice to není elektromobil, ale jeho majitel si může požádat o registrační značku EL, v Praze při parkování může požívat výhod vyhrazených pro elektromobily, je schopen čistě elektrického provozu a pokud majitel bydlí do 40 km (65 km podle výrobce, ale zase nemůžeme věřit všemu) od zaměstnání a má možnost doma i v práci dobíjet, tak za celou dobu životnosti auta teoreticky vůbec nemusí otevřít víčko nádrže.

Ve světle uvedeného mi to jako vážná dezinformační chyba zrovna nepřijde.

Máca
Máca

Pokud se ukáže, že příčinou požáru byl trakční akumulátor, respektive jeho technická závada, tak mi označení EV nevadí. Zatím není příčina požáru jasná, takže to s “EV částí” vozidla nemusí vůbec souviset a proto je toto nepřesné označení velmi podstatné a v očích veřejnosti vede k poškození pověsti EV. A argumentaci o víčku nádrže neberu, to lze říci i přesně obráceně.

Harry
Harry

Ono jde hlavně o to, že pokud bude hořet elektromobil, je to OK o tom psát… Ale hybridy a jiné “rádoby” elektromobily, mají ten problém, že to jsou POUZE nějak upravené spalováky. Takže se nedozvíme příčinu poruchy nebo požáru. Stačí se podívat pod kapotu.
Proto jsem pro, aby se vše nazývalo pravými jmény.

Míra
Míra

Počátek problému nastal u úředníků v klasifikaci vozidel. Značku EL a název elektromobil měly dostat pouze čisté baterkáče BEV, nikoliv PHEV. A že novináři to rádi zamění? Jejich odborná úroveň je zoufalá a hlavně že mají nějakou senzaci.

Roman
Roman

Souhlasím, jenom bych k BEV ještě přidal FCEV.

Luděk
Luděk

Doufám, že se ozve nějaký “inteligent” od Policie a vysvětlí zablokování Vašeho účtu…

Filip
Filip

Týdeník Policie za jakýkoliv projev nesouhlasu ihned blokuje, to mě nepřekvapuje :-)

Havrla
Havrla

Ted jsem volal do lidovky.cz at si opravi nadpis clanku… pry to prevzali z CTK, proveri to :-)

Jirka
Jirka

Ale kdyby to byl obyčejný spalovak, tak do kontejneru nemusí, ze? Takže povaha zásahu odpovídá elektromobilu a to je oč tu běží. Ať je to plug-in, nebo elektromobil, tak to stejně dost dobře hasit nejde. A je jedno, jestli je to od náhodného zkratu, nebo z autonehody.

Venca
Venca

Podle stupně ohoření toho auta(minimální) a podle vybitých předních okýnek(baterie je pod kufrem za zadními sedačkami) bych řekl, že začalo něco jen lehce kouřit v přístrojovce. Můžu se mýlit a nic proti hasičům, ale viděl bych to na klasický český “radšijovský” přístup.
“Pán říkal, že je to elektromobil a že má baterii? RADŠI to ponoříme do kontejneru ať to není na nás kdyby něco a aspoň si to vyzkoušíme. Auto je stejně pojištěné.”

Kdyby hořela velká baterie, tak ani nepoznáme co to bylo za auto a když nehoří nebo nedošlo k ohoření celého zbytku auta, tak by mělo stačit odpojení bezpečnostního okruhu.

Vojta
Vojta

Jako dobrovolný hasič mohu potvrdit že nikdy věci neděláme aby to nebylo na nás jako spíš pro jistotu

Jakub
Jakub

To je kauza, že? Kvůli jednomu slovíčku.

pavel
pavel

To není kvůli jednomu slovu, jde o princip. Opět šlo jen o vyrobeni hejtu na EV a podle diskusí pod články to splnilo účel. Tam když čtu ta moudra rádoby znalců, je to k pláči.

profix
profix

Kontejnery vymysleli medialni mr*ky a hlupaci od hasicu to samozrejme hned prevzali. EV resp. Li baterie se hasi pomoci F-500 nebo CO2. Ale az na to dojde, on to hasicum nejaky pravnik v ramci rizeni o nahrade skody vysvetli…

Mobilní zobrazení