Uhlíková stopa u elektromobilů se v budoucnu ještě sníží. Jak je to možné?

Jakub Ondráček
  • Uhlíková stopa elektromobilů by se ještě měla zmenšit
  • Elektromobily však hned po svém vyrobení mají větší stopu než spalováky
  • Jak je to možné a po jaké době dojde k obrácení této statistiky?
Spalovací auto versus elektromobil
Spalovací auto versus elektromobil

I elektromobily za sebou zanechávají uhlíkovou stopu. Ta je po jejich vyrobení dokonce vyšší než u spalovacích automobilů. Po jaké době používání začnou být elektromobily ekologičtější?

Emise u elektromobilů

Elektromobily zažívají v posledních letech opravdový boom. Často jsou také zmiňovány jako skoro bezemisní vozy. Kritici však upozorňují na to, jak významné jsou jejich emise od výroby až po jejich likvidaci. Například bezprostředně po vyrobení mají elektromobily větší emise než jejich spalovací protějšky.

Podle studie zveřejněné Technickou univerzitou v Eindhoveru v roce 2020 je však doba potřebná, aby se emise způsobené výrobou baterií do elektromobilů vrátily, asi 2 roky. Očekává se, že emise bateriových elektromobilů se budou v budoucnu ještě více zlepšovat, a to i v zemích, kde se k výrobě elektřiny pro elektromobily používá primárně uhlí.

Elektrárna Prunéřov
Elektrárna Prunéřov

Čtěte také: Přelomová solid-state baterie srazí emisní stopu elektromobilů na minimum


Mohou být elektromobily horší než spalováky?

Podle Greg Keoleiana, výzkumníka z Michiganské univerzity, na naší planetě neexistuje země, kde by měly elektromobily větší celkové emise než vozy se spalovacími motory. Emise elektromobilů se podle něj v budoucnu ještě výrazně sníží v důsledku plošného přijmutí obnovitelných zdrojů.

Už teď však podle dat vyplývajících z již zmíněné studie tvoří emise elektromobilů v průměru pouhých 35 až 37 % toho, co auta se spalovacím motorem. Na to, kam se tohle číslo v následujících letech posune, si však budeme muset počkat.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články