Udržet spalovací motory za každou cenu je proti přírodě, tvrdí časopis Nature

  • Spalovací motory budou i po roce 2035
  • Musí však výhradně využívat e-paliva
  • S tím nesouhlasí někteří odborníci
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Hodně se o tom mluvilo a zprvu to vypadalo jako naprosto jasná věc. Konec spalovacích aut v EU se váže na rok 2035. Za tímto postojem stojí nejen tvrdší limity např. v rámci Euro 7, jež je vnímána jako poslední předzvěst před nástupem plné elektrifikace, ale celková snaha o co nejnižší uhlíkovou stopu.

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory

Tento krok kritizovala nejen Česká republika, ale i několik dalších zemí včetně Německa, Itálie nebo Polska. Nakonec to bylo právě Německo, které nejen že křičelo nejhlasitěji, ale s ohledem na své strategické postavení v rámci evropského automobilového trhu zkrátka nešlo ignorovat.

Tento tlak pak vyústil v nový konsensus, který i nadále počítá se spalováky po roce 2035, avšak pouze za předpokladu, že budou využívat syntetická paliva. Jako hlavní výhodu e-paliv Evropská komise spatřuje v tzv. uhlíkové neutralitě, jež je dána výrobním procesem. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou cestou.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem


Čtěte také: Češi na zlevněné Tesly slyší! Letos už se jich prodalo více, než za celý loňský rok


Syntetická paliva = špatná zpráva pro klima

Ač drtivá většina automobilek razí trend plné elektrifikace, některé tuto změnu rétoriky přivítaly s povděkem. Ať je to, jak chce, jde o další možnost navíc. A dost možná jen o mezičlánek, který oddálí nevyhnutelné, nicméně představuje alternativu. S ohledem na stávají ceny e-paliv je však otázkou, zdali jde o výhru, ale to je spíše téma pro další diskuzi.

Ne všichni však takové rozhodnutí kvitují. Například na odborném serveru Nature se objevil nový článek, který informuje o tom, že jedině úplný přechod na elektromobilitu dává smysl. Magazín argumentuje tím, že jen v roce 2021 vyprodukovala letadla spolu s vlaky a automobily přibližně 7,7 gigatuny oxidu uhličitého, což je pětina všech skleníkových plynů.

Výše zmíněná syntetická paliva jsou prý všechno jen ne (byť dočasná) výhra pro nikoho. Svoji teorii web opírá o tvrzení, že se spoléhají na vstupy jako zelený vodík, který se vyrábí štěpením vody pomocí obnovitelné elektřiny, nebo biomasa. Tyto technologie jsou prý v plošném měřítku neefektivní, drahé, a navíc z pohledu uhlíkové neutrality minimálně sporné.

Jaký na to máte názor? Napište nám do komentářů!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Udržet spalovací motory za každou cenu je proti přírodě, tvrdí časopis Nature

  • Spalovací motory budou i po roce 2035
  • Musí však výhradně využívat e-paliva
  • S tím nesouhlasí někteří odborníci
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Hodně se o tom mluvilo a zprvu to vypadalo jako naprosto jasná věc. Konec spalovacích aut v EU se váže na rok 2035. Za tímto postojem stojí nejen tvrdší limity např. v rámci Euro 7, jež je vnímána jako poslední předzvěst před nástupem plné elektrifikace, ale celková snaha o co nejnižší uhlíkovou stopu.

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory

Tento krok kritizovala nejen Česká republika, ale i několik dalších zemí včetně Německa, Itálie nebo Polska. Nakonec to bylo právě Německo, které nejen že křičelo nejhlasitěji, ale s ohledem na své strategické postavení v rámci evropského automobilového trhu zkrátka nešlo ignorovat.

Tento tlak pak vyústil v nový konsensus, který i nadále počítá se spalováky po roce 2035, avšak pouze za předpokladu, že budou využívat syntetická paliva. Jako hlavní výhodu e-paliv Evropská komise spatřuje v tzv. uhlíkové neutralitě, jež je dána výrobním procesem. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou cestou.

Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem


Čtěte také: Češi na zlevněné Tesly slyší! Letos už se jich prodalo více, než za celý loňský rok


Syntetická paliva = špatná zpráva pro klima

Ač drtivá většina automobilek razí trend plné elektrifikace, některé tuto změnu rétoriky přivítaly s povděkem. Ať je to, jak chce, jde o další možnost navíc. A dost možná jen o mezičlánek, který oddálí nevyhnutelné, nicméně představuje alternativu. S ohledem na stávají ceny e-paliv je však otázkou, zdali jde o výhru, ale to je spíše téma pro další diskuzi.

Ne všichni však takové rozhodnutí kvitují. Například na odborném serveru Nature se objevil nový článek, který informuje o tom, že jedině úplný přechod na elektromobilitu dává smysl. Magazín argumentuje tím, že jen v roce 2021 vyprodukovala letadla spolu s vlaky a automobily přibližně 7,7 gigatuny oxidu uhličitého, což je pětina všech skleníkových plynů.

Výše zmíněná syntetická paliva jsou prý všechno jen ne (byť dočasná) výhra pro nikoho. Svoji teorii web opírá o tvrzení, že se spoléhají na vstupy jako zelený vodík, který se vyrábí štěpením vody pomocí obnovitelné elektřiny, nebo biomasa. Tyto technologie jsou prý v plošném měřítku neefektivní, drahé, a navíc z pohledu uhlíkové neutrality minimálně sporné.

Jaký na to máte názor? Napište nám do komentářů!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."