Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Toyota RAV4 Hybrid (2019): nejlepší elektrický traktor

  |  Tomáš Drahoňovský  |  12 komentářů

Hrany, kam se podíváš, a opět o něco vylepšený hybridní pohon. Aktuální verze populární “ravky” je aktuálně nejžádanějším modelem Toyoty. A i když ve velkých SUV plní elektromotory trochu jinou úlohu než v menších vozech, v tomto případě nezbývá než přiznat, že zákazníci skutečně vědí, co chtějí a zdá se, že jsou ochotni si za to nemálo připlatit.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, vzhled a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

Doba dieselová už je skutečně dávno pryč. A asi nejlépe to dokazuje právě kategorie sportovně-užitkových vozidel. Ještě před pár lety bychom si pod dlouhými kapotami rádoby teréňáků nedovedli představit jiné spalovací srdce než to, projevující se charakteristickým klapáním. Teď už ale některé automobilky naftový pohon i v této kategorii naprosto eliminují. A asi se nikdo nediví, že mezi takové průkopníky se letos zařadila právě Toyota. 

RAV4 pohání podobně jako třeba menší Corollu buď benzín anebo benzín a akumulátor. Čistě spalovací motor se tak ocitá v poměrně nezáviděníhodné pozici – je méně výkonný a papírově i méně úsporný. Pro mluví výhradně cena, ale ani ta v této kategorii nebude rozhodující. Hybridní model totiž stojí “jen” o 70 000 více než čistě spalovací, a to v říši příplatků za elektromobilitu vlastně není až tak výrazný rozdíl. Za týden strávený ve společnosti “ravky” jsem nabyl dojmu, že každý z modelů cílí na úplně jiný typ zákazníka.

Vzhled a pohodlí

Obě kategorie ale musejí mít jednu věc společnou: lásku k teréňákům klasického střihu. Při pohledu z kabiny řidiče jsem si okamžitě rozvzpomněl na týden strávený za volantem ikonického Land Roveru Discovery při expedici napříč Gruzií. Dlouhá kapota, velké převisy, mohutný čumák a jasně viditelné rohy vozu, to vše nalezneme také u nové RAV4 (2019). Zkrátka terénní klasika. Jaký to rozdíl oproti předchozí generaci, která postavena vedle aktuálního modelu působí jako úzký ocucaný bonbon.

V té vší klasice ale Toyota nezapomíná ani na modernu. A leckdy do toho jde přímo po hlavě. Dost možná se najde početná skupina zákazníků nadávajících na hranaté otvory pro kola. Ta mohou leckomu evokovat mnohonásobného vítěze nejrůznějších anket o nejošklivější auto historie – Pontiac Aztek. Osobně se však řadím mezi ty, kterým tento prvek nevadí. Ba naopak, oblinu aby člověk na karosérii „ravky” pohledal. Proč by tedy linie podběhů měla zůstat stát stranou.

Karoserie působí jako jedno velké origami, zvláště pak v bílé, papírové barvě. Zlomy na plochách přicházejí na prosto nečekaně a mnohdy se jeví jako samoúčelné. Jako například ten, který prolamuje přední dveře tak, aby pokračoval v linii extrémně do boku protažených předních svítilen. Podtrhuje tak dynamicky agresivní masku, která by bez toho možná víc, než co jiného, připomínala stahovací vrata od garáže. Takhle to vše tvoří celek nikoli nepodobný tlamě rozzuřeného tygra.

Styl pak velkému SUV mohou na přání dodat dvoubarevné prvky, což zvláště v bílo-černé kombinaci působí nadobyčejně efektně. Naopak si nejsem příliš jist příplatkovými černými koly, která na můj vkus až příliš zdůrazňují mohutnost karoserie. A ta subjektivně patří opravdu k těm málokdy vídaným, a neplatí to jen ve srovnání s předchozím modelem. Rovné linky a plochy dělají z RAV4 takový menší tank a když ji postavíte vedle konkurenční hybridní Hondy CR-V (test), nejspíš budete mít pocit, že ji výrazně přesahuje. A to přesto, že jsou obě auta na milimetr stejně dlouhá.

To však rozhodně není výtka. Toyota RAV4 Hybrid působí neokázale, a přesto hodnotně. Přívlastky, které platí jak pro exteriér, tak pro interiér. Pokud znáte vnitřky nových Toyot, budete hned doma. Vše najdete na svém místě, jen s přídechem offroadové atmosféry. Nezměnil se prakticky jen volant společný všem novodobým Toyotám – pohodlný, s množstvím dobře dostupných tlačítek ovládajícím všechny potřebné funkce včetně asistenta jízních pruhů. Pak už je ale vše jinak: plastová tlačítka světlometů jako by představovala moderní inkarnaci přepínačů ze starých Jeepů. Dotyk pogumovaných otočných ovladačů klimatizace působí příjemně festovně svým jemným a jakoby sametovým indexováním. Pravda, sedadla bych si představoval o něco méně “terénní” s výraznějším bočním vedením. Pokud se totiž někdy do zatáčky vrhnete odvážněji, než je záhodno, budete po nich často klouzat a držet se toliko volantu.


Na druhou stranu – jistá offroadovitost pomáhá i dobré věci. Vzpřímenější poloha řidiče přispívá k lepší ergonomii řízení. Přístrojová deska totiž není podélném směru nijak zbytečně protažená, a tak i opřený řidič dosáhne na vše včetně bezdrátové nabíječky mobilních telefonů u kořene středového tunelu bez problémů. K ní mimochodem směřuje jedna z mála výtek k interiéru – nikdy se mi nepovedlo položit na ni telefon dostatečně přesně na to, aby se kontinuálně nabíjel. Je proto možné pro tento účel využít i další odkládací prostory, které poskytují osvětlené štěrbiny přímo před řidičem a spolujezdcem. Někomu by také mohla vadit velmi drobná tlačítka ovládání směru proudění vzduchu, ale i na to se dá zvyknout. 

Zkrátka: stěžovat si lze v interiéru Toyoty na máloco. Po celé ploše přístrojovky opět spatřujeme imitaci kůže s modrými švy. Toyota také přichází se staromilským, ale o to uživatelsky příjemnějším využitím klasických tlačítek namísto lovení ovládání proudění vzduchu kdesi v hlubinách infotainmentu. Když už o něm ale mluvíme: kéž by se právě systém Toyota Touch konečně dočkal kýženého updatu – sedmipalcový displej je sice o něco jemnější než u Corolly, zastaralé zobrazení tím ale maskuje jen částečně.

Zastaralá však naštěstí není systémová část výbavy. Tak jak je u moderních vozů už dobrým kánonem, také Toyota nabízí celou škálu asistenčních systémů, které varují (často poměrně nečekaně) před hrozící kolicí s chodci nebo cyklisty. Automatické rozsvěcení LED dálkových světel už je k dispozici dokonce od základní výbavy, stejně jako adaptivní tempomat. Připlatil lze i za systém držení v pruhu, který má ovšem u Toyoty tradičně k autonomnímu řízení daleko. Velmi rád totiž přejíždí od středové dělící čáry ke krajnici a zpět, proto jsem se ho naučil spíše nevyužívat.


Podtrženo – sečteno: Toyota RAV4 Hybrid (2019) je co se fyzických dispozic týče takřka ideálním rodinným vozem. Není také divu, že se na něj prý stojí fronta “dlouhá” až devět měsíců. Zvyknout si je jen potřeba na větší venkovní rozměry. Ty naštěstí s sebou nesou prostorovou velkorysost i uvnitř. Nikdo netrpí nedostatkem místa, a i cestující v zadních řadách si nemohou stěžovat. I nadprůměrně vzrostlému muži bude před koleny pravidelně zbývat nějakých patnáct centimetrů. K tomu všemu Toyota přidává i 580 l zavazadlového prostoru. Tady by si mohla leckterá konkurence vzít příklad.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, vzhled a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
4 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
janAlexLoudaSamPetr Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Viki
Viki

Hezká recenze. Mám předchozí model a vcelku spokojenost. Jediné co mě hrozně štve, že nedělají pluh-in což by pokrylo kazdodennni jízdy do práce a zpět. S druhá věc, že při každém nastartování se vždy spustí motor i když je baterka plná, aby se zahřál na provozní teplotu. Vyjíždím ráno z vytápěné garáže a rád bych vyjel bez hluku a bez emisí. Hold asi budu muset počkat na Model Y.

Alex
Alex

Tak to je asi logický a správný, že to dělá, ne? Jak jinak bys to dělal ty?
Pak budeš šlapat studenýmu motoru?

Viktor
Viktor

No to je docela otázka. Když sednu do spalováku, tak taky šlapu na studený motor. Takže za mě, by klidně mohl motor naskočit až když ho budu potřebovat a pak zůstat zapnutý dokud se nezahřeje. Ve výsledku to bude prakticky stejný. Každopádně mě osobně to vadí a nevyhovuje a proto moje další auto už nebude mít spalovací motor vůbec.

Alex
Alex

Ahoj, no na tvé odpovědi jde vidět tvá technická znalost když šlapeš studenýmu spalováku. Studoval jsem automobily, pracoval v několika servisech a byl i u vývojů a nech mě abych Ti vysvětlil proč tomu tak je, snad nejsi zabedněný trouba a dokážeš to s pokorou vzít. U běžného auta se spalovák lehce “zaběhne a promaže”, než mu “šlápneš” tak aspoň vyjedeš z města, vesnice a tudíž motor je zahřátý alespon z kritického bodu, sice to je na prd ale je to lepší než nic. Směřuji tím k tomu, že u hybridních vozů to funguje zcela odlišně, představ si, že ten… Číst vice »

Roman
Roman

A nejde použít ten trik z Priusu? Když do 5 sekund po READY stisknu EV tak se spalovak nezapne.

Viktor
Viktor

To bohužel nejde, dokud se nezahřeje motor, tak napíše, že EV mód je nedostupný.

jan
jan

Mě u Lexusu funguje ´´trik´´ tak, že vypnu klimatizaci před startem, pokud je motor studený, benzín pak startuje až při větším zatížení…

Louda
Louda

Akorát mě zaráží to porovnání s podobně velkými diesely. Když jsem 2 roky jezdíval s X3 po Brně v zacpach tak si 30sd – 210kW z roku 07 brala 7 maximálně. A při dálniční rychlosti 155 tachometrovych jsem byl na stejné hodnotě spotreby. Navíc s dostatečnou výkonostni rezervou a příjemným tichem v kabině.

Viktor
Viktor

To je otázka. Známá má tu samou RAV4 v dieslu r.v. 2015/2016 a standardně se nedostane pod 9L. Manželka jezdí s Hybrid Rav4 a průměr má kolem 7L. Obě jezdí hodně dálnice, takže po městě by mohl být rozdíl i výsledná spotřeba jiná.
Pokud jde o Hybrid dá se s ním jezdit – město 4,5, okresky 6,5 a Dálnice za 8-9L. Samozřejmě hodně záleží jak a kdo s tím jezdí. Když pojeden dálnici v klidu 120km/h bude spotřeba kolem 6l když to budete točit na 140-150km/h tak bude spotřeba 9l…. prostě aerodynamika je u SUV mizerná.

Louda
Louda

Jasan, chápu, jen říkám, že mě celkem zaráží to srovnávání, když mi to moc nejde dohromady ze své vlastní zkušenosti, nechci tu polemizovat nad diesel x hybrid atd. Jen se mi moc u článku nelíbí tohle srovnání když vím, že fakt ta X3 která je těžkej SUV krám ( s tou výbavou kterou jsem měl … rozumějte vsechno v elektrice, vhřívaný, kůže tažný, 18″ kola, šíbr atd..) tak fakt bylo schopný jezdit v průměru za těch 7l a to jsem mu celkem šlapal na krk, prostě když jsem vletěl na dalnici kolem těch 155-160 tach. jsem měl téměř permanentně. Tak… Číst vice »

Petr
Petr

Je honda crv opravdu tolik horší?

Sam
Sam

Mně by zajímalo, proč mají všechny auta tu spodní příčku volantu tak bvlbe zdvojenou, stejnou částečně pochromovanou, Asi všechny vyrábí v Číně.

Mobilní zobrazení