Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Test Toyota Corolla Hybrid (2019): doba postdieselová

  |  Tomáš Drahoňovský  |  1 komentář

Největší automobilka to přechodem celého světa na elektrický pohon myslí vážně. Nová Corolla se rozhodla ve svém globálním voze nahradit naftové motory hned dvěma hybridními agregáty. K tomu přidala dravý vzhled, moderní technologie a zachovala i příslovečnou kvalitu zpracování. Jak ukázala naše týdenní zkušenost, i slabší z obou hybridů má rozhodně co nabídnout.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a pohodlí
» 2. Jízda a dynamika, závěr

Proč se soustředit na pár drahých elektromobilů a pluginů, které stejně nikdo nechce, když můžeme emise celé automobilky snížit masovou produkcí nízkospotřebových “obyčejných” hybridů. Tak by se dala v kostce shrnout politika Toyoty ve vztahu k elektromobilitě. Díky tomuto konzervativnímu pohledu tak dnešní Toyota nenabízí oslňující řešení, z nichž si všichni sednou na zadek. Jen málokdo však pochybuje o tom, že hybridní pohon zvládá vyrobit jako nikdo jiný.

Sebevědomí jí v tomto směru nechybí. Možná i staronový název Corolla má na sebe upoutat pohled tradičně naftové Evropy. Po týdnu stráveném ve společnosti Corolly pro rok 2019 jsem sice stále na pochybách, že by někdo kvůli této osmnáctistovce s nadšením prodal svůj pružný a nabušený turbodiesel. Pokud ale stále přísnější emisní limity přimějí Evropu podobné vozy používat, nebude to rozhodně taková katastrofa, jak si teď možná leckdo představuje.

Design a pohodlí

Je lhostejné, zda máte slovo Corolla spojené spíše s dávnými rallye speciály, anebo orezlou letitou plechovkou stojící desítky let u souseda před domem. To, jak vypadá Corolla pro 21. století, asi překvapí nejednoho škarohlída, co při vyřčení názvu Toyota dodá jedním dechem „nuda“. I já jsem pro vůz přicházel relativně nenadšen, ovšem první vizuální kontakt mi vyrazil dech.

Hatchback, který na mě čekal, dostal do vínku asi nejhezčí karmínovou barvu (ano, to je ta červená, kterou má hatchback na fotce v každém katalogu) společně s příplatkovou černou střechou. Charakter vozu podtrhovala ještě osmnáctipalcová kola a výsledný GT dojem byl na světě. Corolla má svým vzhledem blíže k přiostřenému Golfu, než k jakémukoli svému předchůdci, ať už se jmenoval Corolla, nebo Auris. Významnou roli v tom hrají zejména příď a záď. Přední část hlavně svými agresivními křivkami s úzkou maskou a mohutným nárazníkem (mimochodem úplně jinými než u rodinně a elegantně laděné variant sedan) a LED matrix světelným podpisem.

Ta zadní pak svou opticky prodlouženou spodní částí v oblasti nárazníku, která vizuálně může evokovat stupňovité víko někdejšího Reanultu Mégane – v oblasti designu asi nejpovedenějšímu vozu prvního desetiletí našeho milénia. Bohužel právě pozvolně se svažující, a přitom poměrně krátká záď nese vinu za pohříchu průměrnou velikost zavazadlového prostoru. 313 l v hybridní variantě skutečně není nic moc, přičemž praktičnost komplikuje ještě jeho profil trojúhelníku s velmi ostrým úhlem alfa.

I přes všechny zmohutňující prvky ale Corolla působí opticky až nečekaně kompaktně. Jen málokdo, koho jsem v Toyotě svezl, hádal zařazení tohoto modelu do segmentu C, kde má ambice konkurovat třeba Škodě Octavia. A v zásadě měli tito pochybovači pravdu – není totiž Corolla jako Corolla. Hatchback má oproti ostatním karosářským provedením o 6 cm zkrácený rozvor. To sice metropolitnímu naturelu nejkratší verze sluší, nese to ale s sebou i svou daň.

Nikoli překvapivě je to daň prostorová. Jako člověk, co pokukuje po variantě kombi jako po kandidátovi do role svého hlavního rodinného dostavníku, jsem byl po usednutí do interiéru mírně zklamán. A nebyl jsem sám. Nestává se mi často, aby i mé jen trochu nadprůměrně vysoké děti ve věku 5 a 7 let bouchaly koleny o sedadlo řidiče (pravda, možná trochu schválně). O tom, že bych se zcela pohodlně posadil sám za sebe, coby člověk se 186cm výšky, si mohu nechat jen zdát. Svůj podíl na tom nese i nepříliš vykrojené polstrování zadních sedaček, které má ještě prostorový potenciál.

Naštěstí jde o jednu z mála výhrad, kterou by kdokoli mohl k interiéru Corolly mít. Protože jsem do kompaktní Toyoty přesedal přímo z testovaného Jaguaru i-Pace s trojnásobnou cenovkou, neskrýval jsem obavy, zda mohu být v ohledu komfortu a kvality nitra vozu vůbec objektivní. Corolla ale mé obavy brzy rozptýlila. Zejména ve vyšších výbavových stupních, které přinášejí čalounění z imitace kůže, se jedná asi o nejzajímavější automobilový pokojíček v dané kategorii.

Někoho by sice možná překvapit absence plně digitálního přístrojového štítu. Člověk navyklý na plnou personalizaci ukazatelů si bude muset asi chvíli zvykat na klasický otáčkoměr. Čísla na LCD panelu ukazují pouze aktuální rychlost a dále pak navolená jízdní data nebo třeba přehrávaná média. K naturelu vozu to ovšem sedí. Toyota má za to, že hybridní pohon už je stará vesta a nikoli záležitost pro exoty a milovníky sci-fi, jako ještě před pár lety.

Futuristický Tesla-dojem má proto za úkol vyvolat aspoň sedmipalcový displej, který ční uprostřed z horní hrany přístrojové desky a působí, jako by se měl po zhasnutí motoru samočinně schovat do nitra středového panelu. Ve skutečnosti to sice neumí, ukazuje ale vzorovou cestu, jak vhodně skloubit rostoucí požadavky na množství vizuálních dat pro řidiče a ergonomii ovládání. Vysoko umístěná obrazovka umožňuje odhlédnout na ni bez kompletního vizuálního opuštění dění na silnici. Pozice tlačítek zobrazení přepínajících přejdou poměrně rychle do krve a na i zprvu nepřehlednou změť hardwarových ovladačů ventilace pod obrazovkou se dá zvyknout. Tím spíš, že hlavnímu ovládání topné soustavy naštěstí zůstala staromilská podoba.

Škoda jen, že grafická podoba infotainmentu nepatří k nejpovedenějším. Úhlopříčka podobné velikosti už by si zasloužila lepší rozlišení, které by mohlo například napomoci srozumitelnosti toho, co ukazuje parkovací kamera. Ani funkční vybavenost není nejšpičkovější. Apple CarPlay i Android Auto byste hledali marně, a zklamání mi přichystal i způsob, jakým systém s názvem Toyota Touch znázorňuje jízdní data. V displeji v kapličce se například dozvíte pouze průměrnou spotřebu od natankování. Na centrální obrazovce pak sídlí zbytek dat, však potřeba se k němu ze základní obrazovky proklikat, a ani pak nemá zcela srozumitelnou podobu. Aktuální spotřebu například ukazuje jen ve sloupcovém, a tím pádem dosti nepřesném zobrazení. Data pro aktuální jízdu od nastartování nejsou pak k dispozici vůbec. Pokud vás tyto údaje zajímají, musíte si každou jízdu manuálně v nastavení „odbouchnout“. Uznávám však, že to všechno jsou data, která zajímají spíše novináře než běžné uživatele.

Pokud se ale se způsobem ovládání systému sžijete, můžete si už naplno užívat výhod Toyoty, které nemají jen praktický charakter, jako například velmi povedený volant s nekomplikovaným ovládáním všech potřebných funkcí. Možná vůbec poprvé v historii Toyoty se o jejím interiéru dá mluvit jako o zajímavém. Barevné prošití imitace kůže jen podtrhuje zvláštní tvar „kšiltu“, který se přibližně ve výšce kolen ostře sklápí směrem k pedálům. To umožnilo zachovat přístrojovou desku nad dnešní poměry krátkou a přesunout řidičovo pracoviště až pod přední sklo, na druhou stranu to pro vyšší jedince na místě spolujezdce mírně omezuje místo pro kolena. Vizuální přitažlivost však tomuto řešení upřít nelze.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a pohodlí
» 2. Jízda a dynamika, závěr

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Rostislav Štefek Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Rostislav Štefek
Rostislav Štefek

Dobrý den
Asi bude lepší, když příště budete testovat ty ekologické vozy z koncernu Volkswagen. Nevináři totiž ani umět řídit hybrid nechtějí, ví se proč.

Mobilní zobrazení