Toyota chce v Česku odstartovat vodíkovou revoluci, ale bude to mít těžké

  • Toyota nám ukázala nový vodíkový elektromobil Mirai 2. generace
  • První objednané vozy dorazí k zákazníkům na podzim
  • Při současných konstelacích to ale bude mít vodík v Česku hodně těžké
Toyota Mirai 2

Toyota Mirai 2

Nová Toyota Mirai 2 je po všech stránkách výrazně lepší než předchůdce a vůbec se nebojím použít slovní spojení nádherné a celkově povedené auto. Pochlubit se může nulovými provozními emisemi, dlouhým dojezdem až 650 km, či rychlým natankováním do 5 minut. Jenže jak už to s novými technologiemi bývá, nemá ani trochu na růžích ustláno a v Česku to platí dvojnásob. A nemyslíme si, že se to v nejbližších letech výrazně změní.

Infrastruktura, pořizovací cena, provozní náklady

Asi největším problémem je nedostatečná infrastruktura, kdy v celé Evropě je zatím jen přes 130 čerpacích stanic na vodík, ale v Česku reálně pro veřejnost žádná. Vodíkové auto si tedy asi nekoupíte, když jej není kde natankovat. Změnit se to má na podzim, kdy chce Unipetrol-Benzina zprovoznit první dvě veřejné čerpačky na vodík v Praze a Litvínově. V příštím roce by měly být funkční také v Brně a druhá v Praze a v roce 2023 pak ještě v Plzni.

Právě petrolejářská společnost se chce společně s automobilkami zasadit o rozvoj vodíkové technologie a od Toyoty už má objednaných 5 aut. Zákazník si může novou Toyotu Mirai 2 také objednat, a to za cenu od 1,7 milionu korun, ovšem nedostane ji dříve než v září/říjnu po zprovoznění prvních stanic na vodík. Je ovšem otázkou, kdo si vodíkové auto v našich končinách vůbec pořídí. Z ekonomického hlediska je vodíkový elektromobil dražší na pořízení, ale i na provoz.


Čtěte také: Test Hyundai Nexo: první kilometry s vodíkovým elektromobilem


Vodíkové stanice v Evropě

Vodíkové stanice v Evropě na mapě www.h2.live

„Toyota chápe vodík jako efektivní palivo budoucnosti. Naším cílem je pomáhat řešit ekologické a energetické výzvy prostřednictvím masové výroby elektromobilů na bázi palivových článků (FCEV). Ty jsou poháněny vodíkem, jsou velmi hospodárné, nabízejí dlouhý dojezd, umožňují rychlé tankování a produkují pouze čistou vodu. Mají nesmírný potenciál coby vozidla šetrná k životnímu prostředí, která lze označit za vrcholně ekologické automobily.“ řekl hlavní konstruktér Toyoty Mirai, Jošikazu Tanaka.

Bez dotací to nepůjde

Jenom pro představu, zatím vychází kilogram vodíku na zhruba 250 korun, přičemž spotřeba auta je kolem 1 kg na 100 km, tedy kilometr vyjde na 2,50 Kč, což je výrazně více než u bateriového elektromobilu, kde jezdíte za pár haléřů. A navíc už nabíjecí infrastruktura není zásadním problémem, protože zásuvky najdete prakticky všude a rychlonabíječek už jsou v Česku stovky. Dosti zásadní překážkou v rozvoji vodíkové mobility může být i výrazně finančně náročná stavba čerpačky, protože vyjde na zhruba milion eur, tedy přes 25 milionů korun. Bez dotace, která může dosáhnout až výše 80 %, to tedy půjde jen těžko.

Toyota si ale věří a vzhledem ke svému negativnímu postoji k čisté elektromobilitě je pro ni vodík jedinou cestou, jak se odlišit. Protože nejpozději kolem roku 2030 přijde třeba v Evropě nová ekonorma Euro 7, která prakticky zakáže spalovací motory, a to bude znamenat i konec hybridů od Toyoty. Japonci navíc plánují nejen vodíková auta, ale i vodíkové náklaďáky, vodíkové lodě, či vodíková letadla, apod. Za nás by bylo nejlepším řešením, pokud by se vodík využíval primárně v nákladní dopravě na delší vzdálenosti, protože by nebylo potřeba stavět tolik vodíkových čerpaček a řešilo by se snižování emisí v jiném segmentu. U osobních aut je na prvním místě elektromobilita, jak se ukazuje po celém světě.


Čtěte také: Elektřina jasným pohonem budoucnosti. Proč je lepší než vodík?


Vodíkové auto

Vodíkové auto

I fyzika je proti vodíku

Ve prospěch bateriové elektromobility hraje také efektivita celého řešení a svým způsobem i ekologie, protože zatímco ze zásuvky můžete nabíjet s využitím jakékoliv energie, v případě vodíku se musí vodík nejdříve někde vyrobit, a už jen k tomu využít nějakou energii. Pak se musí dopravit na čerpací stanice a teprve potom se dostává do dopravních prostředků. V těch je 3x horší efektivita pohonu než v případě efektivity elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Toyota chce v Česku odstartovat vodíkovou revoluci, ale bude to mít těžké

  • Toyota nám ukázala nový vodíkový elektromobil Mirai 2. generace
  • První objednané vozy dorazí k zákazníkům na podzim
  • Při současných konstelacích to ale bude mít vodík v Česku hodně těžké
Toyota Mirai 2

Toyota Mirai 2

Nová Toyota Mirai 2 je po všech stránkách výrazně lepší než předchůdce a vůbec se nebojím použít slovní spojení nádherné a celkově povedené auto. Pochlubit se může nulovými provozními emisemi, dlouhým dojezdem až 650 km, či rychlým natankováním do 5 minut. Jenže jak už to s novými technologiemi bývá, nemá ani trochu na růžích ustláno a v Česku to platí dvojnásob. A nemyslíme si, že se to v nejbližších letech výrazně změní.

Infrastruktura, pořizovací cena, provozní náklady

Asi největším problémem je nedostatečná infrastruktura, kdy v celé Evropě je zatím jen přes 130 čerpacích stanic na vodík, ale v Česku reálně pro veřejnost žádná. Vodíkové auto si tedy asi nekoupíte, když jej není kde natankovat. Změnit se to má na podzim, kdy chce Unipetrol-Benzina zprovoznit první dvě veřejné čerpačky na vodík v Praze a Litvínově. V příštím roce by měly být funkční také v Brně a druhá v Praze a v roce 2023 pak ještě v Plzni.

Právě petrolejářská společnost se chce společně s automobilkami zasadit o rozvoj vodíkové technologie a od Toyoty už má objednaných 5 aut. Zákazník si může novou Toyotu Mirai 2 také objednat, a to za cenu od 1,7 milionu korun, ovšem nedostane ji dříve než v září/říjnu po zprovoznění prvních stanic na vodík. Je ovšem otázkou, kdo si vodíkové auto v našich končinách vůbec pořídí. Z ekonomického hlediska je vodíkový elektromobil dražší na pořízení, ale i na provoz.


Čtěte také: Test Hyundai Nexo: první kilometry s vodíkovým elektromobilem


Vodíkové stanice v Evropě

Vodíkové stanice v Evropě na mapě www.h2.live

„Toyota chápe vodík jako efektivní palivo budoucnosti. Naším cílem je pomáhat řešit ekologické a energetické výzvy prostřednictvím masové výroby elektromobilů na bázi palivových článků (FCEV). Ty jsou poháněny vodíkem, jsou velmi hospodárné, nabízejí dlouhý dojezd, umožňují rychlé tankování a produkují pouze čistou vodu. Mají nesmírný potenciál coby vozidla šetrná k životnímu prostředí, která lze označit za vrcholně ekologické automobily.“ řekl hlavní konstruktér Toyoty Mirai, Jošikazu Tanaka.

Bez dotací to nepůjde

Jenom pro představu, zatím vychází kilogram vodíku na zhruba 250 korun, přičemž spotřeba auta je kolem 1 kg na 100 km, tedy kilometr vyjde na 2,50 Kč, což je výrazně více než u bateriového elektromobilu, kde jezdíte za pár haléřů. A navíc už nabíjecí infrastruktura není zásadním problémem, protože zásuvky najdete prakticky všude a rychlonabíječek už jsou v Česku stovky. Dosti zásadní překážkou v rozvoji vodíkové mobility může být i výrazně finančně náročná stavba čerpačky, protože vyjde na zhruba milion eur, tedy přes 25 milionů korun. Bez dotace, která může dosáhnout až výše 80 %, to tedy půjde jen těžko.

Toyota si ale věří a vzhledem ke svému negativnímu postoji k čisté elektromobilitě je pro ni vodík jedinou cestou, jak se odlišit. Protože nejpozději kolem roku 2030 přijde třeba v Evropě nová ekonorma Euro 7, která prakticky zakáže spalovací motory, a to bude znamenat i konec hybridů od Toyoty. Japonci navíc plánují nejen vodíková auta, ale i vodíkové náklaďáky, vodíkové lodě, či vodíková letadla, apod. Za nás by bylo nejlepším řešením, pokud by se vodík využíval primárně v nákladní dopravě na delší vzdálenosti, protože by nebylo potřeba stavět tolik vodíkových čerpaček a řešilo by se snižování emisí v jiném segmentu. U osobních aut je na prvním místě elektromobilita, jak se ukazuje po celém světě.


Čtěte také: Elektřina jasným pohonem budoucnosti. Proč je lepší než vodík?


Vodíkové auto

Vodíkové auto

I fyzika je proti vodíku

Ve prospěch bateriové elektromobility hraje také efektivita celého řešení a svým způsobem i ekologie, protože zatímco ze zásuvky můžete nabíjet s využitím jakékoliv energie, v případě vodíku se musí vodík nejdříve někde vyrobit, a už jen k tomu využít nějakou energii. Pak se musí dopravit na čerpací stanice a teprve potom se dostává do dopravních prostředků. V těch je 3x horší efektivita pohonu než v případě efektivity elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."