Ačkoliv mají elektromobily stále ještě několik větších nedostatků, které brání v jejich masovém rozšíření – např. vyšší pořizovací cena či kratší dojezdová vzdálenost – je víceméně jasné, že jde o pohon budoucnosti.
V současnosti stále nejrozšířenější auta se spalovacím motorem se budou nejspíše prodávat i v příštím století, nicméně v příštích letech se na jejich úkor začnou prosazovat auta s elektrickým pohonem – ať už čisté elektromobily, nebo minimálně hybridy. Důvody? Elektrická auta budou celkově modernější, pohodlnější a více ekologické.
Každopádně elektrický pohon není jediným pohonem, o kterém se do budoucna z různých důvodů přemýšlí. Několik let už se také mluví (a někteří i vyrábí) o vodíkovém pohonu. Ale jak si ukážeme, jde (alespoň zatím) o slepou uličku.
Auta s vodíkem využívají podstatně složitějšího systému než konkurenční elektromobily. Potřebují např. nádrž na vodík a další nezbytné součásti, přičemž během samotné logistiky a chemických reakcích se zbytečně ztrácí poměrně dost energie. Výsledek? Elektrický pohon je zpravidla celkově téměř 3x účinnější než vodíkový pohon.
Samozřejmě, možná společnosti dokáží v příštích letech účinnost vodíkového pohonu o něco vylepšit, ale stále půjde o složitější řešení, kvůli kterému by musely automobilky znovu rozjet svá vývojová centra. Elektromobily už jsou ve svém vývoji podstatně dál a vypadá to, že na ně budou v příštích letech vsázet takřka všechny automobilky.
Krásným příkladem je téměř nulová síť stanic pro doplnění vodíku, jen s výjimkou Spojených států, Japonska a Jižní Koreje (v zemích, kde státní instituce podporovaly vývoj vodíkového pohonu). Naopak síť elektrických dobíjecích míst již existuje a je každým dnem rozsáhlejší, přičemž vždy se dá nabíjet klidně i z obyčejné zásuvky.
Abychom ale vodíkovému pohonu jen nekřivdili, jeho velkou výhodou je stále ještě ve většině případů rychlost potřebná pro doplnění vodíku. Na stanici strávíte jen pár minut, kdežto na dobíjecí stanici s elektromobilem musíte čekat desítky minut, v horším případě i hodiny. Ale třeba v případě rychlonabíjení přes Superchargery od Tesly už i tento nedostatek odpadá.
Zdá se tedy, že budoucnost dopravy opravdu patří elektrickému pohonu. Souhlasíte?
Ačkoliv mají elektromobily stále ještě několik větších nedostatků, které brání v jejich masovém rozšíření – např. vyšší pořizovací cena či kratší dojezdová vzdálenost – je víceméně jasné, že jde o pohon budoucnosti.
V současnosti stále nejrozšířenější auta se spalovacím motorem se budou nejspíše prodávat i v příštím století, nicméně v příštích letech se na jejich úkor začnou prosazovat auta s elektrickým pohonem – ať už čisté elektromobily, nebo minimálně hybridy. Důvody? Elektrická auta budou celkově modernější, pohodlnější a více ekologické.
Každopádně elektrický pohon není jediným pohonem, o kterém se do budoucna z různých důvodů přemýšlí. Několik let už se také mluví (a někteří i vyrábí) o vodíkovém pohonu. Ale jak si ukážeme, jde (alespoň zatím) o slepou uličku.
Auta s vodíkem využívají podstatně složitějšího systému než konkurenční elektromobily. Potřebují např. nádrž na vodík a další nezbytné součásti, přičemž během samotné logistiky a chemických reakcích se zbytečně ztrácí poměrně dost energie. Výsledek? Elektrický pohon je zpravidla celkově téměř 3x účinnější než vodíkový pohon.
Samozřejmě, možná společnosti dokáží v příštích letech účinnost vodíkového pohonu o něco vylepšit, ale stále půjde o složitější řešení, kvůli kterému by musely automobilky znovu rozjet svá vývojová centra. Elektromobily už jsou ve svém vývoji podstatně dál a vypadá to, že na ně budou v příštích letech vsázet takřka všechny automobilky.
Krásným příkladem je téměř nulová síť stanic pro doplnění vodíku, jen s výjimkou Spojených států, Japonska a Jižní Koreje (v zemích, kde státní instituce podporovaly vývoj vodíkového pohonu). Naopak síť elektrických dobíjecích míst již existuje a je každým dnem rozsáhlejší, přičemž vždy se dá nabíjet klidně i z obyčejné zásuvky.
Abychom ale vodíkovému pohonu jen nekřivdili, jeho velkou výhodou je stále ještě ve většině případů rychlost potřebná pro doplnění vodíku. Na stanici strávíte jen pár minut, kdežto na dobíjecí stanici s elektromobilem musíte čekat desítky minut, v horším případě i hodiny. Ale třeba v případě rychlonabíjení přes Superchargery od Tesly už i tento nedostatek odpadá.
Zdá se tedy, že budoucnost dopravy opravdu patří elektrickému pohonu. Souhlasíte?