Tohle Tesla úplně nedomyslela. Proč je v Česku méně použitelná, než v zahraničí?
- Tesla dělá věci jinak, než ostatní
- Někdy to ale nemusí být úplně ku prospěchu
- Příkladem je cestování přes nabíjecí stanice třetích stran

Tesla je často brána jako etalon elektromobility. Nicméně není všechno zlato, co se třpytí. Z vlastní zkušenosti musíme říct, že například plánování cesty po Česku s využitím dobíjecí infrastruktury třetích stran je tak hrozně složité, že to vlastně nemá u dnešních moderních aut obdoby a je až s podivem, jak něco takového může být zrovna u Tesly skutečností. Přitom v zahraničí to takový problém nemusí být. O čem je tedy řeč?
Tesla si jede to svoje
Pokud jezdíte s Teslou a využíváte domácí nabíjení přes wallbox, nebo občas zajedete na rychlé Superchargery od Tesly, pak nic neřešíte. Ale jakmile budete chtít jet po Česku a vyhledat si nabíječku třetí strany, tedy například od firem ČEZ, E.ON, či PRE, ale i jiných provozovatelů, pak jich spoustu na mapě Tesly prostě nenajdete. A to může být problém s ohledem na to, že pro rychlé nabíjení je potřeba zadat nabíječku přímo do navigace Tesly, aby před příjezdem započalo temperování baterie.
Důvodem jsou přísná pravidla, která rozhodují o tom, jestli najdete danou veřejnou nabíječku na mapě nebo ne. Tesla například požaduje, aby během 60 dnů byla nabíječka využita alespoň jedním majitelem Tesly za 4 dny a měla úspěšnost nabití 90 % a více. Pokud během 14 dnů nebude splněno to, že na nabíječce někdo úspěšně nabije nebo bude úspěšnost nabití pod 70 %, je taková nabíječka z mapy Tesly smazána a vy ji prostě znovu nenajdete a nemůžete se tedy k ni nechat navigovat. Ruční přidávání veřejných nabíječek není možné.

Čtěte také: Test Tesla Model 3 (2024) – Dokonalejší elektroauto na této planetě není
Proč je to specifický problém v ČR?
Jak říkám, v cizině to takový problém prakticky není, protože počet Superchargerů od Tesly, ale i počet elektromobilů v dané zemi, jsou výrazně vyšší. V Česku je ale jen pár Superchargerů, přes které pravděpodobně celá řada majitelů aut od Tesly nebude vždy jezdit, a tedy když budete chtít po cestě dobíjet, musíte využívat domácí nabíječky, či se spokojit s tím, že si nejprve přes mobil vyhledáte veřejné nabíječky po trase a poté si adresu přepíšete do navigace ve voze. Ale Tesla nezvládne automaticky předehřát baterii a manuální možnost zatím také schází.
Je to ohromná škoda, protože elektrické automobily od Tesly jsou jinak skvělé a mají jen minimum chyb. U konkurenčních značek typu Audi, Volkswagen, Škoda, Renault a dalších už tento problém není, protože jednak mají vozy do svého infotainmentu krásně integrované veřejné nabíječky i včetně aktuální obsazenosti, ale také je v případě potřeby možné zapnout předehřev i manuálně, a tak si zrychlit nabíjení na případných nabíječkách, které by na mapě z nějakých důvodů scházely.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.