Ceny pohonných hmot i elektrické energie se pomalu stabilizují a v některých případech dosahují i hodnot před válečným konfliktem. Distributoři energií se dostávají pod zastropované ceny, a i když se jim příliš nechce, pro své klienty snižují jak měsíční poplatky, tak i zálohy. To stejné se ale bohužel nedá říci o cenách na veřejných nabíjecích stanicích pro elektromobily.
Ceny na stojanech mnoha poskytovatelů dobíjení pro elektrické automobily stále zůstávají na svých maximech. Není tak výjimkou, že za kilowatthodinu energie na pomalé AC nabíječce zaplatí majitel „ekologického“ vozu 8 korun. Nejrychlejší české nabíječky pak nabízí kilowatthodinu elektřiny za 18 korun, a to je ještě cenové zvýhodnění pro registrované zákazníky. V nejhorším případě zaplatíte dokonce 22 korun za kWh.
Například za nejrychlejší nabíječky sítě E.ON, které umožňují nabíjet výkonem až 180 kW, dáte 17 Kč za kWh. U ČEZu to je 18 Kč za kWh, výkon může být až 360 kW. Podobné je to i v síti Ionity, která má výkon 350 kW, zaplatíte 21 korun za kWh. To nejsou vůbec příznivé ceny, v porovnání s tím, kolik dnes stojí fosilní paliva.
Stále jde o velmi vysoké ceny a zůstává tak rozum stát, jakým způsobem jsou vlastně občané motivováni k pořízení nového a ekologičtějšího elektromobilu. Tohle rozhodně není cesta, kterou by se měl náš stát s podporou elektromobility vydávat. Při současných cenách se tak dá u některých elektromobilů počítat i s provozem přes 6 Kč za jeden kilometr (při spotřebě 30 kWh/100 km a ceně 21 Kč za kWh – pozn. redakce). To je 2-3× více, než kolik na kilometr vydá běžná rodina s průměrným spalovacím vozem.
Čtěte také: Nastal ideální čas na pořízení ojetého elektromobilu? Ceny výrazně padají
Již nyní Česká republika zaostává za zbytkem Evropy v rozvoji a podpoře elektrických vozidel. Hůře je na tom pouze sousední Slovensko. Meziročně sice počet vozů poháněných elektrony vzrůstá, ale pokud budou ceny nabíjení ještě chvíli tímto způsobem stagnovat, je dost možné, že se další rozvoj mnohem zpomalí, ne-li úplně zastaví. A to momentálně není dobré pro nikoho. I když mnoho lidí v elektromobilitě stále budoucnost nevidí, snížení prodejů ohrozí i byznys automobilek a s tím i celý automobilový průmysl.
Je nejspíše jasné, že ceny nelze ze dne na den vrátit na předválečné hodnoty, nicméně spotové ceny i dlouhodobější ceníky distributorů pro domácnosti ukazují, že prostor pro snížení již existuje. Nyní se můžeme akorát tak bavit, zda do doby, než se tak stane, nebude úspornější usednout opět za volant našich starších spalovacích vozidel. Platit 2 až 3 koruny za kilometr oproti šesti je již skutečně rozdíl pro každou peněženku.
Ceny pohonných hmot i elektrické energie se pomalu stabilizují a v některých případech dosahují i hodnot před válečným konfliktem. Distributoři energií se dostávají pod zastropované ceny, a i když se jim příliš nechce, pro své klienty snižují jak měsíční poplatky, tak i zálohy. To stejné se ale bohužel nedá říci o cenách na veřejných nabíjecích stanicích pro elektromobily.
Ceny na stojanech mnoha poskytovatelů dobíjení pro elektrické automobily stále zůstávají na svých maximech. Není tak výjimkou, že za kilowatthodinu energie na pomalé AC nabíječce zaplatí majitel „ekologického“ vozu 8 korun. Nejrychlejší české nabíječky pak nabízí kilowatthodinu elektřiny za 18 korun, a to je ještě cenové zvýhodnění pro registrované zákazníky. V nejhorším případě zaplatíte dokonce 22 korun za kWh.
Například za nejrychlejší nabíječky sítě E.ON, které umožňují nabíjet výkonem až 180 kW, dáte 17 Kč za kWh. U ČEZu to je 18 Kč za kWh, výkon může být až 360 kW. Podobné je to i v síti Ionity, která má výkon 350 kW, zaplatíte 21 korun za kWh. To nejsou vůbec příznivé ceny, v porovnání s tím, kolik dnes stojí fosilní paliva.
Stále jde o velmi vysoké ceny a zůstává tak rozum stát, jakým způsobem jsou vlastně občané motivováni k pořízení nového a ekologičtějšího elektromobilu. Tohle rozhodně není cesta, kterou by se měl náš stát s podporou elektromobility vydávat. Při současných cenách se tak dá u některých elektromobilů počítat i s provozem přes 6 Kč za jeden kilometr (při spotřebě 30 kWh/100 km a ceně 21 Kč za kWh – pozn. redakce). To je 2-3× více, než kolik na kilometr vydá běžná rodina s průměrným spalovacím vozem.
Čtěte také: Nastal ideální čas na pořízení ojetého elektromobilu? Ceny výrazně padají
Již nyní Česká republika zaostává za zbytkem Evropy v rozvoji a podpoře elektrických vozidel. Hůře je na tom pouze sousední Slovensko. Meziročně sice počet vozů poháněných elektrony vzrůstá, ale pokud budou ceny nabíjení ještě chvíli tímto způsobem stagnovat, je dost možné, že se další rozvoj mnohem zpomalí, ne-li úplně zastaví. A to momentálně není dobré pro nikoho. I když mnoho lidí v elektromobilitě stále budoucnost nevidí, snížení prodejů ohrozí i byznys automobilek a s tím i celý automobilový průmysl.
Je nejspíše jasné, že ceny nelze ze dne na den vrátit na předválečné hodnoty, nicméně spotové ceny i dlouhodobější ceníky distributorů pro domácnosti ukazují, že prostor pro snížení již existuje. Nyní se můžeme akorát tak bavit, zda do doby, než se tak stane, nebude úspornější usednout opět za volant našich starších spalovacích vozidel. Platit 2 až 3 koruny za kilometr oproti šesti je již skutečně rozdíl pro každou peněženku.