Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního vozu.
Nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) ovšem kromě pověstné šetrnosti k životnímu prostředí začíná konečně více sázet na celkově chytré provedení, ať už to znamená vyšší bezpečnost, jednodušší ovládání, či spoustu dalších věcí, na které dnes lidé slyší o poznání více, než je respekt a úcta k přírodě. Nový Prius už nechce být jen ekologickým autem, ale dokonalým autem blízké budoucnosti. Povedlo se?
Stejně jako u předchozích generací, i u nového Priusu platí známé pravidlo, že se za ním většina lidí otáčí. A co teprve, pokud máte azurovou barevnou variantu, kterou jsme dostali na test. To si někteří klidně ukroutí krk, jen aby se neobvyklého až skoro futuristického designu nabažili. Snad každý den jsem se o tom přesvědčoval na vlastní oči.
Nový Prius Plug-in Hybrid (2017) ale vlastně není tak úplně nový. Je totiž postavený na loňském modelu Prius 4. generace (2016), oproti kterému se design změnil jen nepatrně. Největší změnou je přidání kapacitnějších baterií, díky kterým je možné ujet až 50 km čistě na elektrický pohon. A to už je poměrně dost zajímavé.
Toyota sice patří mezi průkopníky elektropohonu u aut, nicméně vždy věřila spíše hybridním vozům, než elektromobilům. S plug-in hybridem však můžete využít výhody obou kategorií. Je možné jezdit úsporně čistě jen na elektrický pohon s dobitím ze zásuvky, což v případě až 50 km většině lidem při cestě do práce maximálně stačí. Ale kdykoliv můžete počítat s dojezdem na hybridní pohon se spalovacím a elektrickým motorem kolem 800 až 1000 km. To u elektromobilu ještě chvíli nebude možné.
Při pohledu do tabulek zjistíte, že ani nejnovější Prius není žádný trhač asfaltů – výkon 122 koní, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,1 s, maximální rychlost je omezena na 162 km/hod – ovšem ve skutečnosti jde nejen o poměrně tiché, ale hlavně velmi živé a dynamické auto, které nezapře svého skrytého závodního ducha nejen ve městě, ale ani na dálnici.
Asi nejvíce překvapivé je zrychlení z 0 na takových 50 km/hod, kdy projedete celou křižovatku klidně dříve, než auto za vámi vůbec přejede přechod pro chodce. Přitom kombinovaná spotřeba dosahuje i při běžném či trochu agresivnějším jízdním stylu skvělých 3,5 l na 100 km, přičemž ve městě je to klidně pod 2 litry a mimo město pak pod 4 litry. Na výrobcem proklamovanou hodnotu 1 l na 100 km se samozřejmě nedostanete ani ve snu.
A nový Prius je i skvěle vybavený, pokud jde o různé chytré asistenční systémy. Vhod může přijít systém pro monitorování provozu kolem vozidla pomocí různých čidel, dále systém pro sledování mrtvých úhlů, nebo systém předvídání možné kolize pro automatické brzdění. Nebo díky adaptivnímu tempomatu, který sleduje odstup vozidla před vámi a umí automaticky brzdit i zrychlovat, či hlídání jízdy v pruhu, pak můžeme do jisté míry mluvit již o autonomním způsobu řízení.
Zapomenout bych ale samozřejmě neměl ani na další vychytávky, na které se rychle zvyká. Ať už jde o bezklíčový nástup, kdy stačí mít klíčky třeba jen v kapse a jakmile vezmete za kliku, dojde automaticky k odemknutí auta. Nebo parkovací kamerový systém včetně “pípacích” čidel kolem celého auta a praktického znázornění na obrazovce, kde se ke které překážce již přibližujete. Nechybí ani systém pro rozpoznávání dopravních značek, leč k dokonalosti by ještě trochu vyladění potřeboval.
Dokonalost tvoří detaily a v případě nového Priusu Plug-in Hybrid (2017) se to v pár případech docela povedlo. Pochválit musím hlavně Head-Up displej, který je promítaný na čelní sklo a dokáže nerušeně zobrazovat důležité informace o jízdě. O dokonalý audio zážitek se pak postarají kvalitní reproduktory JBL, nebo o bezdrátové nabíjení telefonu pomocí technologie Qi, kterou podporují nejen Samsungy a spousta dalších smartphonů od různých výrobců, ale nově také iPhony. K dokoupení je pak solární panel na střechu, který prodlouží dojezd o cca 5 km. Jde tedy spíše jen o frajeřinku.
Je až s podivem, že snad největší neduha všech aut od Toyoty zůstává, a sice šíleně pomalý systém s dotykovým ovládáním. Nastavení navigace není otázkou jen pár vteřin, ale spíše minut. A tak bych mohl pokračovat. Systém se tedy raději naučíte nepoužívat, než že byste si na pomalejší odezvu zvykli. Také se mi ne úplně dobře dívalo přes atypické zadní okno, které kvůli svému tvaru a použitým materiálům trochu brání ve výhledu. A k dokonalosti by jistě někteří majitelé uznávající moderní technologie využili i třeba takové dálkové ovládání s telefonem, aby bylo možné vyhřátí či klimatizování auta ještě před příchodem. Nebo další možnosti, které už jiná auta nabízejí.
Nový Prius má jisté kouzlo, které předchozí generace neměly. A vzhledem k tomu, že elektromobil pravděpodobně zůstane pro většinu lidí ještě nějakou dobu hudbou budoucnosti a v nejbližší době si ho pořizovat nebudou, může to být opět Toyota, kdo bude etalonem “přechodné” kategorie plug-in hybridních vozů. Má k tomu minimálně skvěle nakročeno. Zájemce může odradit snad jedině vyšší cena či několik přešlapů, které si japonská automobilka mohla odpustit.
Konstrukce | 4,645 x 1,760 x 1,490 m, 1855 kg |
---|---|
Pohon | hybridní, 90 kW (122 koní), z 0 na 100 za 11,1 s, max 162 km/hod elektrický, 53 kW (72 koní) |
Spotřeba | kombinovaná cca 5 l/100 km (město 4 l/100 km, dálnice 5,5 l/100 km) |
Baterie | 8,8 kWh, dobíjení přes zásuvku nebo i rekuperací při brždění |
Nádrž | 43 litrů |
Technologie | parkovací kamerový systém, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznání dopravních značek, adaptivní tempomat, bezklíčový přístup |
Cena a dostupnost | od 990 tis. Kč, 2017 |
Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního vozu.
Nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) ovšem kromě pověstné šetrnosti k životnímu prostředí začíná konečně více sázet na celkově chytré provedení, ať už to znamená vyšší bezpečnost, jednodušší ovládání, či spoustu dalších věcí, na které dnes lidé slyší o poznání více, než je respekt a úcta k přírodě. Nový Prius už nechce být jen ekologickým autem, ale dokonalým autem blízké budoucnosti. Povedlo se?
Stejně jako u předchozích generací, i u nového Priusu platí známé pravidlo, že se za ním většina lidí otáčí. A co teprve, pokud máte azurovou barevnou variantu, kterou jsme dostali na test. To si někteří klidně ukroutí krk, jen aby se neobvyklého až skoro futuristického designu nabažili. Snad každý den jsem se o tom přesvědčoval na vlastní oči.
Nový Prius Plug-in Hybrid (2017) ale vlastně není tak úplně nový. Je totiž postavený na loňském modelu Prius 4. generace (2016), oproti kterému se design změnil jen nepatrně. Největší změnou je přidání kapacitnějších baterií, díky kterým je možné ujet až 50 km čistě na elektrický pohon. A to už je poměrně dost zajímavé.
Toyota sice patří mezi průkopníky elektropohonu u aut, nicméně vždy věřila spíše hybridním vozům, než elektromobilům. S plug-in hybridem však můžete využít výhody obou kategorií. Je možné jezdit úsporně čistě jen na elektrický pohon s dobitím ze zásuvky, což v případě až 50 km většině lidem při cestě do práce maximálně stačí. Ale kdykoliv můžete počítat s dojezdem na hybridní pohon se spalovacím a elektrickým motorem kolem 800 až 1000 km. To u elektromobilu ještě chvíli nebude možné.
Při pohledu do tabulek zjistíte, že ani nejnovější Prius není žádný trhač asfaltů – výkon 122 koní, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,1 s, maximální rychlost je omezena na 162 km/hod – ovšem ve skutečnosti jde nejen o poměrně tiché, ale hlavně velmi živé a dynamické auto, které nezapře svého skrytého závodního ducha nejen ve městě, ale ani na dálnici.
Asi nejvíce překvapivé je zrychlení z 0 na takových 50 km/hod, kdy projedete celou křižovatku klidně dříve, než auto za vámi vůbec přejede přechod pro chodce. Přitom kombinovaná spotřeba dosahuje i při běžném či trochu agresivnějším jízdním stylu skvělých 3,5 l na 100 km, přičemž ve městě je to klidně pod 2 litry a mimo město pak pod 4 litry. Na výrobcem proklamovanou hodnotu 1 l na 100 km se samozřejmě nedostanete ani ve snu.
A nový Prius je i skvěle vybavený, pokud jde o různé chytré asistenční systémy. Vhod může přijít systém pro monitorování provozu kolem vozidla pomocí různých čidel, dále systém pro sledování mrtvých úhlů, nebo systém předvídání možné kolize pro automatické brzdění. Nebo díky adaptivnímu tempomatu, který sleduje odstup vozidla před vámi a umí automaticky brzdit i zrychlovat, či hlídání jízdy v pruhu, pak můžeme do jisté míry mluvit již o autonomním způsobu řízení.
Zapomenout bych ale samozřejmě neměl ani na další vychytávky, na které se rychle zvyká. Ať už jde o bezklíčový nástup, kdy stačí mít klíčky třeba jen v kapse a jakmile vezmete za kliku, dojde automaticky k odemknutí auta. Nebo parkovací kamerový systém včetně “pípacích” čidel kolem celého auta a praktického znázornění na obrazovce, kde se ke které překážce již přibližujete. Nechybí ani systém pro rozpoznávání dopravních značek, leč k dokonalosti by ještě trochu vyladění potřeboval.
Dokonalost tvoří detaily a v případě nového Priusu Plug-in Hybrid (2017) se to v pár případech docela povedlo. Pochválit musím hlavně Head-Up displej, který je promítaný na čelní sklo a dokáže nerušeně zobrazovat důležité informace o jízdě. O dokonalý audio zážitek se pak postarají kvalitní reproduktory JBL, nebo o bezdrátové nabíjení telefonu pomocí technologie Qi, kterou podporují nejen Samsungy a spousta dalších smartphonů od různých výrobců, ale nově také iPhony. K dokoupení je pak solární panel na střechu, který prodlouží dojezd o cca 5 km. Jde tedy spíše jen o frajeřinku.
Je až s podivem, že snad největší neduha všech aut od Toyoty zůstává, a sice šíleně pomalý systém s dotykovým ovládáním. Nastavení navigace není otázkou jen pár vteřin, ale spíše minut. A tak bych mohl pokračovat. Systém se tedy raději naučíte nepoužívat, než že byste si na pomalejší odezvu zvykli. Také se mi ne úplně dobře dívalo přes atypické zadní okno, které kvůli svému tvaru a použitým materiálům trochu brání ve výhledu. A k dokonalosti by jistě někteří majitelé uznávající moderní technologie využili i třeba takové dálkové ovládání s telefonem, aby bylo možné vyhřátí či klimatizování auta ještě před příchodem. Nebo další možnosti, které už jiná auta nabízejí.
Nový Prius má jisté kouzlo, které předchozí generace neměly. A vzhledem k tomu, že elektromobil pravděpodobně zůstane pro většinu lidí ještě nějakou dobu hudbou budoucnosti a v nejbližší době si ho pořizovat nebudou, může to být opět Toyota, kdo bude etalonem “přechodné” kategorie plug-in hybridních vozů. Má k tomu minimálně skvěle nakročeno. Zájemce může odradit snad jedině vyšší cena či několik přešlapů, které si japonská automobilka mohla odpustit.
Konstrukce | 4,645 x 1,760 x 1,490 m, 1855 kg |
---|---|
Pohon | hybridní, 90 kW (122 koní), z 0 na 100 za 11,1 s, max 162 km/hod elektrický, 53 kW (72 koní) |
Spotřeba | kombinovaná cca 5 l/100 km (město 4 l/100 km, dálnice 5,5 l/100 km) |
Baterie | 8,8 kWh, dobíjení přes zásuvku nebo i rekuperací při brždění |
Nádrž | 43 litrů |
Technologie | parkovací kamerový systém, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznání dopravních značek, adaptivní tempomat, bezklíčový přístup |
Cena a dostupnost | od 990 tis. Kč, 2017 |