ElektrickeVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

  |  4 komentáře  |  autor: Luboš Srb

Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního vozu.

Nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) ovšem kromě pověstné šetrnosti k životnímu prostředí začíná konečně více sázet na celkově chytré provedení, ať už to znamená vyšší bezpečnost, jednodušší ovládání, či spoustu dalších věcí, na které dnes lidé slyší o poznání více, než je respekt a úcta k přírodě. Nový Prius už nechce být jen ekologickým autem, ale dokonalým autem blízké budoucnosti. Povedlo se?

Nekonvenční vzhled

Stejně jako u předchozích generací, i u nového Priusu platí známé pravidlo, že se za ním většina lidí otáčí. A co teprve, pokud máte azurovou barevnou variantu, kterou jsme dostali na test. To si někteří klidně ukroutí krk, jen aby se neobvyklého až skoro futuristického designu nabažili. Snad každý den jsem se o tom přesvědčoval na vlastní oči.

Nový Prius Plug-in Hybrid (2017) ale vlastně není tak úplně nový. Je totiž postavený na loňském modelu Prius 4. generace (2016), oproti kterému se design změnil jen nepatrně. Největší změnou je přidání kapacitnějších baterií, díky kterým je možné ujet až 50 km čistě na elektrický pohon. A to už je poměrně dost zajímavé.

Elektromobil nebo plug-in hybrid?

Toyota sice patří mezi průkopníky elektropohonu u aut, nicméně vždy věřila spíše hybridním vozům, než elektromobilům. S plug-in hybridem však můžete využít výhody obou kategorií. Je možné jezdit úsporně čistě jen na elektrický pohon s dobitím ze zásuvky, což v případě až 50 km většině lidem při cestě do práce maximálně stačí. Ale kdykoliv můžete počítat s dojezdem na hybridní pohon se spalovacím a elektrickým motorem kolem 800 až 1000 km. To u elektromobilu ještě chvíli nebude možné.

Skrytý závodní duch a nízká spotřeba

Při pohledu do tabulek zjistíte, že ani nejnovější Prius není žádný trhač asfaltů – výkon 122 koní, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,1 s, maximální rychlost je omezena na 162 km/hod – ovšem ve skutečnosti jde nejen o poměrně tiché, ale hlavně velmi živé a dynamické auto, které nezapře svého skrytého závodního ducha nejen ve městě, ale ani na dálnici.

Asi nejvíce překvapivé je zrychlení z 0 na takových 50 km/hod, kdy projedete celou křižovatku klidně dříve, než auto za vámi vůbec přejede přechod pro chodce. Přitom kombinovaná spotřeba dosahuje i při běžném či trochu agresivnějším jízdním stylu skvělých 3,5 l na 100 km, přičemž ve městě je to klidně pod 2 litry a mimo město pak pod 4 litry. Na výrobcem proklamovanou hodnotu 1 l na 100 km se samozřejmě nedostanete ani ve snu.

Chytré asistenční systémy

A nový Prius je i skvěle vybavený, pokud jde o různé chytré asistenční systémy. Vhod může přijít systém pro monitorování provozu kolem vozidla pomocí různých čidel, dále systém pro sledování mrtvých úhlů, nebo systém předvídání možné kolize pro automatické brzdění. Nebo díky adaptivnímu tempomatu, který sleduje odstup vozidla před vámi a umí automaticky brzdit i zrychlovat, či hlídání jízdy v pruhu, pak můžeme do jisté míry mluvit již o autonomním způsobu řízení.

Zapomenout bych ale samozřejmě neměl ani na další vychytávky, na které se rychle zvyká. Ať už jde o bezklíčový nástup, kdy stačí mít klíčky třeba jen v kapse a jakmile vezmete za kliku, dojde automaticky k odemknutí auta. Nebo parkovací kamerový systém včetně „pípacích“ čidel kolem celého auta a praktického znázornění na obrazovce, kde se ke které překážce již přibližujete. Nechybí ani systém pro rozpoznávání dopravních značek, leč k dokonalosti by ještě trochu vyladění potřeboval.

Potěší i pár detailů

Dokonalost tvoří detaily a v případě nového Priusu Plug-in Hybrid (2017) se to v pár případech docela povedlo. Pochválit musím hlavně Head-Up displej, který je promítaný na čelní sklo a dokáže nerušeně zobrazovat důležité informace o jízdě. O dokonalý audio zážitek se pak postarají kvalitní reproduktory JBL, nebo o bezdrátové nabíjení telefonu pomocí technologie Qi, kterou podporují nejen Samsungy a spousta dalších smartphonů od různých výrobců, ale nově také iPhony. K dokoupení je pak solární panel na střechu, který prodlouží dojezd o cca 5 km. Jde tedy spíše jen o frajeřinku.

K dokonalosti ještě něco chybí

Je až s podivem, že snad největší neduha všech aut od Toyoty zůstává, a sice šíleně pomalý systém s dotykovým ovládáním. Nastavení navigace není otázkou jen pár vteřin, ale spíše minut. A tak bych mohl pokračovat. Systém se tedy raději naučíte nepoužívat, než že byste si na pomalejší odezvu zvykli. Také se mi ne úplně dobře dívalo přes atypické zadní okno, které kvůli svému tvaru a použitým materiálům trochu brání ve výhledu. A k dokonalosti by jistě někteří majitelé uznávající moderní technologie využili i třeba takové dálkové ovládání s telefonem, aby bylo možné vyhřátí či klimatizování auta ještě před příchodem. Nebo další možnosti, které už jiná auta nabízejí.

Zhodnocení

Nový Prius má jisté kouzlo, které předchozí generace neměly. A vzhledem k tomu, že elektromobil pravděpodobně zůstane pro většinu lidí ještě nějakou dobu hudbou budoucnosti a v nejbližší době si ho pořizovat nebudou, může to být opět Toyota, kdo bude etalonem „přechodné“ kategorie plug-in hybridních vozů. Má k tomu minimálně skvěle nakročeno. Zájemce může odradit snad jedině vyšší cena či několik přešlapů, které si japonská automobilka mohla odpustit.

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017: specifikace

Konstrukce4,645 x 1,760 x 1,490 m, 1855 kg
Pohonhybridní, 90 kW (122 koní), z 0 na 100 za 11,1 s, max 162 km/hod
elektrický, 53 kW (72 koní)
Spotřebakombinovaná cca 5 l/100 km (město 4 l/100 km, dálnice 5,5 l/100 km)
Baterie8,8 kWh, dobíjení přes zásuvku nebo i rekuperací při brždění
Nádrž43 litrů
Technologieparkovací kamerový systém, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznání dopravních značek, adaptivní tempomat, bezklíčový přístup
Cena a dostupnostod 990 tis. Kč, 2017
ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
HynekDanRenata Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Renata
Renata

Myslím, že králem hybridů je nepochybně McLaren P1. To je panečku autíčko. Tohle je takový nesympatický a hodně ošklivý zezadu.

Dan
Dan

A k cemu ze to je dobre? Spotreba 4-5L prumer umela stara octavia 1.9tdi nebo i nova 1.6tdi

Hynek
Hynek

Prius do zásuvky je podle mých hodnot úžasné auto. Mám s ním od února po Evropě nacestováno už 23tis km a nemůžu si ho vynachválit. Průměrnou spotřebu mám 3.0l / 100km. Při dalekých cestách po dálnici jde spotřeba asymptoticky k 4l/100km a při pojížďkách stop/go je spotřeba benzinu nula. K článku můžu doplnit, že mně se tabulkových hodnot od výrobce podařilo dosáhnout. Povedla se cesta 122,5km se spotřebou 0.9 l/100km. Úžasné výsledky má auto v horách. Např. sjezd z Grossglockneru vygeneruje 8kWh a dobije baterii na 100%. Potom je 60km cesta v údolí „zdarma“ a za autem nezůstane ani gram… Číst vice »

Hynek
Hynek

Pořídit tenhle typ auta, je investice pro vsechny ostatni okolo. Jen to neni na prvni pohled tak docela videt.

Plně elektrické Audi e-tron: známe cenu a dostupnost v ČR

Plně elektrické Audi e-tron: známe cenu a dostupnost v ČR

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Nové plně elektrické Audi e-tron před pár hodinami zažilo svou českou premiéru na veletrhu e-SALON v pražských Letňanech. A…

Tesla pracuje na zlepšení designu svých bateriových článků

Tesla pracuje na zlepšení designu svých bateriových článků

DNES  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Společnost Tesla svoje auta neustále vylepšuje, čehož novým důkazem je i snaha o inovace v oblasti bateriových článků v Gigafactory, tvrdí…

Německo nechce být závislé na Asii. Podpoří domácí výrobce baterií

Německo nechce být závislé na Asii. Podpoří domácí výrobce baterií

DNES  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Němečtí výrobci elektromobilů závisí z velké míry na asijských dodavatelích baterií. A to je přesně důvod, proč Německo podpoří…

Mobilní zobrazení