Renault přišel s prvními hybridy možná překvapivě až v letošním roce, ovšem o to větší překvapení a vychytanější techniku nakonec má. Samotný výrobce tvrdí, že zužitkoval zkušenosti z elektromobilů, ve kterých mimochodem patří mezi přední automobilky, a také Formule 1, kde patří mezi dlouhodobé a úspěšné značky. Každopádně elektrický pohon má Renault opravdu ještě mnohem lepší, než byste možná čekali.
Jak tedy hybrid od Renaultu funguje? V případě nového hybridního vozu Clio, který je vůbec prvním hybridem této značky, se využívá kombinace spalovacího 1,6 litrového čtyřválcového benzinového motoru s dvojicí elektromotorů, které suplují spojku, což má vést k plynulejšímu řazení a lepší dynamice. A díky Li-Ion baterii o poměrně velké kapacitě 1,2 kWh můžete strávit velkou část jízdy po městě v režimu čistě elektrickém, navíc se hybridní Clio zvládne velmi rychle rozjet pouze na elektromotor, bez využití spalovací jednotky. S čímž třeba konkurenční hybridní Toyoty mají stále problém.
Nový Renault Clio Hybrid si dobíjí baterii sám, jako řidič se o nic nemusíte starat. Sice nemůžete vůz připojit k zásuvce jako v případě plug-in hybridu, ale o dobíjení se postará jednak spalovací motor, který chytře ví, kdy je efektivnější dobíjení baterie a přitom jízdy na elektřinu (spalovací motor je tedy jen generátorem elektřiny a funguje jako taková pojízdná elektrárna) nebo kdy zároveň dobíjet baterii spalovacím motorem a zároveň pohánět kola hybridní soustavou, a samozřejmě dochází k dobíjení baterie i během brzdění, tj. rekuperace. Už z tohoto pohledu je jasné, že nejvíce efektivní je hybrid ve městě, koneckonců jako v případě všech ostatních hybridů na trhu.
Může to znít poměrně složitě a ono to po technické stránce také poměrně složité je. Naštěstí však ne pro řidiče, který může vše akorát tak sledovat na monitoru za volantem a okamžitě zjistit, v jakém režimu automobil zrovna jede. Jinak skoro nemáte šanci poznat, kdy se auto v extrémním případě třeba jen na vteřinu dobíjí, kdy se na vteřinu přepne do hybridního režimu nebo kdy jede čistě na elektřinu. Až takto dobře je technologie E-TECH sehraná a vychytaná, to opravdu klobouk dolů. Neobjevuje se ani žádné trhání či neplynulosti, vše je opravdu krásně hladké.
Renault si sám vybírá, kdy pro pohon použije pouze spalovací motor, kdy hybridní, kdy čistě elektrický, nebo kdy bude baterii dobíjet spalovacím motorem a přitom pojede pouze v elektrickém režimu. Výhodou je také, že si můžete vůz přepnout do režimu B, ve kterém zvládne nový Renault Clio Hybrid (2020) zvýšit stupeň rekuperace a ve většině jízdních situací pak prakticky vůbec nemusíte používat brzdový pedál, stejně jako u elektromobilů je možná jednopedálová jízda. Za mě je tedy hybrid od Renaultu možná více elektromobilem než konvenčním vozem, a to jen v tom dobrém slova smyslu.
Pokud bych měl přeci jenom najít nějaké nedostatky nebo prostor pro zlepšení, tak by to bylo tlačítko EV, které má vynutit jízdu v čistě elektrickém režimu, ovšem prakticky se mi to po týdnu testování nepovedlo ani jednou. Mimochodem, s podobným skóre jsem na tom také u konkurenční Toyoty, takže si tyto dvě automobilky alespoň nemají co vyčítat. Co fungovalo mnohem lépe, bylo sundat nohu z plynu a pak pedál jen krátce znovu přišlápnout, čímž jsem se dostával do čistě elektrického režimu jako jedinou možností.
Čtěte také: Test Renault Zoe (2020): nejlepší malý elektromobil?
Při rozjíždění hybridní Clio většinou preferuje jízdu pouze na elektřinu a co víc, dokáže tento režim udržet minimálně do padesátky, a to i když se rozjíždíte rychleji, takže nebudete žádnou brzdou provozu. Elektrický režim se aktivuje dokonce během jízdy po okreskách nebo třeba po pražském okruhu zvládnete pár kilometrů ujet, aniž by se k pohonu čistě elektrickému přidal spalovací motor. Dokonce i během jízdy po dálnici se mi občas vůz přepnul do elektrického režimu, maximálně kolem 130 km/h, což také přispělo ke snížení spotřeby paliva.
V 99% jízdy, kdy jsem ujel něco přes 700 kilometrů, jsem měl zapnutý automatický režim My Sense. Ten sám chytře rozhoduje o tom, kdy je lepší poskytnout vyšší výkon a rychlejší odezvu a kdy naopak postačí trochu ubrat. Manuálně si pak můžete vůz Renault Clio Hybrid přepnout do režimů Eco a Sport, které upřednostní jedno nebo druhé zmíněné nastavení. Každopádně jsem se dočkal skvělé spotřeby, ať už ve městě, na okreskách, i po dálnici. Snad jen si dovolím nesouhlasit, že byste reálně jezdili až 80 % času čistě na elektřinu a ušetřili až 40 % paliva s porovnání s konvenčním vozem, jak Renault tvrdí. Realita je samozřejmě o něco méně růžová, ale i tak je skvělá.
Začnu městem, pro které je hybridní Clio stvořené. Zde jsem jezdil většinou za pouhé 2-3 litry na 100 km, což patří mezi to nejlepší na trhu. Po okreskách šla spotřeba na hodnoty kolem 4 litrů a na dálnicích jsem pak zvládl spotřebu udržet pod 5,5 litry. Důležité je ovšem poznamenat, že systém E-TECH se sám rozhoduje, kdy je lepší jet na elektřinu, kdy pouze na benzín a kdy hybridně, což pak značně přispívá k lepší spotřebě až v celkovém měřítku, nelze se dívat jen na hodnoty třeba při jízdě po dálnici. Protože při vyšších rychlostech se už Renault často snaží současně ještě dobíjet baterii a tím si zvyšuje spotřebu, ovšem jak poté dojedete do města, spadne spotřeba klidně i na nulu, protože po městě lze padesátkou ujet čistě na elektřinu a tedy energii z baterie pěkných pár kilometrů. Mnohem důležitější je tedy kombinovaná spotřeba či celková spotřeba, kde jsem se dostal na hodnoty kolem 5 litrů.
Renault přišel s prvními hybridy možná překvapivě až v letošním roce, ovšem o to větší překvapení a vychytanější techniku nakonec má. Samotný výrobce tvrdí, že zužitkoval zkušenosti z elektromobilů, ve kterých mimochodem patří mezi přední automobilky, a také Formule 1, kde patří mezi dlouhodobé a úspěšné značky. Každopádně elektrický pohon má Renault opravdu ještě mnohem lepší, než byste možná čekali.
Jak tedy hybrid od Renaultu funguje? V případě nového hybridního vozu Clio, který je vůbec prvním hybridem této značky, se využívá kombinace spalovacího 1,6 litrového čtyřválcového benzinového motoru s dvojicí elektromotorů, které suplují spojku, což má vést k plynulejšímu řazení a lepší dynamice. A díky Li-Ion baterii o poměrně velké kapacitě 1,2 kWh můžete strávit velkou část jízdy po městě v režimu čistě elektrickém, navíc se hybridní Clio zvládne velmi rychle rozjet pouze na elektromotor, bez využití spalovací jednotky. S čímž třeba konkurenční hybridní Toyoty mají stále problém.
Nový Renault Clio Hybrid si dobíjí baterii sám, jako řidič se o nic nemusíte starat. Sice nemůžete vůz připojit k zásuvce jako v případě plug-in hybridu, ale o dobíjení se postará jednak spalovací motor, který chytře ví, kdy je efektivnější dobíjení baterie a přitom jízdy na elektřinu (spalovací motor je tedy jen generátorem elektřiny a funguje jako taková pojízdná elektrárna) nebo kdy zároveň dobíjet baterii spalovacím motorem a zároveň pohánět kola hybridní soustavou, a samozřejmě dochází k dobíjení baterie i během brzdění, tj. rekuperace. Už z tohoto pohledu je jasné, že nejvíce efektivní je hybrid ve městě, koneckonců jako v případě všech ostatních hybridů na trhu.
Může to znít poměrně složitě a ono to po technické stránce také poměrně složité je. Naštěstí však ne pro řidiče, který může vše akorát tak sledovat na monitoru za volantem a okamžitě zjistit, v jakém režimu automobil zrovna jede. Jinak skoro nemáte šanci poznat, kdy se auto v extrémním případě třeba jen na vteřinu dobíjí, kdy se na vteřinu přepne do hybridního režimu nebo kdy jede čistě na elektřinu. Až takto dobře je technologie E-TECH sehraná a vychytaná, to opravdu klobouk dolů. Neobjevuje se ani žádné trhání či neplynulosti, vše je opravdu krásně hladké.
Renault si sám vybírá, kdy pro pohon použije pouze spalovací motor, kdy hybridní, kdy čistě elektrický, nebo kdy bude baterii dobíjet spalovacím motorem a přitom pojede pouze v elektrickém režimu. Výhodou je také, že si můžete vůz přepnout do režimu B, ve kterém zvládne nový Renault Clio Hybrid (2020) zvýšit stupeň rekuperace a ve většině jízdních situací pak prakticky vůbec nemusíte používat brzdový pedál, stejně jako u elektromobilů je možná jednopedálová jízda. Za mě je tedy hybrid od Renaultu možná více elektromobilem než konvenčním vozem, a to jen v tom dobrém slova smyslu.
Pokud bych měl přeci jenom najít nějaké nedostatky nebo prostor pro zlepšení, tak by to bylo tlačítko EV, které má vynutit jízdu v čistě elektrickém režimu, ovšem prakticky se mi to po týdnu testování nepovedlo ani jednou. Mimochodem, s podobným skóre jsem na tom také u konkurenční Toyoty, takže si tyto dvě automobilky alespoň nemají co vyčítat. Co fungovalo mnohem lépe, bylo sundat nohu z plynu a pak pedál jen krátce znovu přišlápnout, čímž jsem se dostával do čistě elektrického režimu jako jedinou možností.
Čtěte také: Test Renault Zoe (2020): nejlepší malý elektromobil?
Při rozjíždění hybridní Clio většinou preferuje jízdu pouze na elektřinu a co víc, dokáže tento režim udržet minimálně do padesátky, a to i když se rozjíždíte rychleji, takže nebudete žádnou brzdou provozu. Elektrický režim se aktivuje dokonce během jízdy po okreskách nebo třeba po pražském okruhu zvládnete pár kilometrů ujet, aniž by se k pohonu čistě elektrickému přidal spalovací motor. Dokonce i během jízdy po dálnici se mi občas vůz přepnul do elektrického režimu, maximálně kolem 130 km/h, což také přispělo ke snížení spotřeby paliva.
V 99% jízdy, kdy jsem ujel něco přes 700 kilometrů, jsem měl zapnutý automatický režim My Sense. Ten sám chytře rozhoduje o tom, kdy je lepší poskytnout vyšší výkon a rychlejší odezvu a kdy naopak postačí trochu ubrat. Manuálně si pak můžete vůz Renault Clio Hybrid přepnout do režimů Eco a Sport, které upřednostní jedno nebo druhé zmíněné nastavení. Každopádně jsem se dočkal skvělé spotřeby, ať už ve městě, na okreskách, i po dálnici. Snad jen si dovolím nesouhlasit, že byste reálně jezdili až 80 % času čistě na elektřinu a ušetřili až 40 % paliva s porovnání s konvenčním vozem, jak Renault tvrdí. Realita je samozřejmě o něco méně růžová, ale i tak je skvělá.
Začnu městem, pro které je hybridní Clio stvořené. Zde jsem jezdil většinou za pouhé 2-3 litry na 100 km, což patří mezi to nejlepší na trhu. Po okreskách šla spotřeba na hodnoty kolem 4 litrů a na dálnicích jsem pak zvládl spotřebu udržet pod 5,5 litry. Důležité je ovšem poznamenat, že systém E-TECH se sám rozhoduje, kdy je lepší jet na elektřinu, kdy pouze na benzín a kdy hybridně, což pak značně přispívá k lepší spotřebě až v celkovém měřítku, nelze se dívat jen na hodnoty třeba při jízdě po dálnici. Protože při vyšších rychlostech se už Renault často snaží současně ještě dobíjet baterii a tím si zvyšuje spotřebu, ovšem jak poté dojedete do města, spadne spotřeba klidně i na nulu, protože po městě lze padesátkou ujet čistě na elektřinu a tedy energii z baterie pěkných pár kilometrů. Mnohem důležitější je tedy kombinovaná spotřeba či celková spotřeba, kde jsem se dostal na hodnoty kolem 5 litrů.