Test Lamax eTiger ATV50S – Probuďte v dětech dobrodružného ducha
- Dětská čtyřkolka Lamax eTiger ATV50S je něco úžasného pro malé jezdce
- Více stupňů rychlosti a bezpečnosti nadchne i rodiče
- Malí dobrodruzi se mohou vydat na vskutku adrenalinovou jízdu

Máte doma ratolesti a velkou zahradu a chtěli byste je potěšit něčím výjimečným? Máte strach o jejich bezpečnost a jednostopé hračky ve váz vzbuzují obavy? Podobně smýšlí velká část rodičů a zcela oprávněně. I přesto, že jde elektrická čtyřkolka stále klasifikovat jako adrenalinový stroj, se správným nastavením může pobavit i nejmladší řidiče a zachovat naprosté bezpečí. Řeč je o čtyřkolce Lamax eTiger ATV50S.
Nový segment v dětské zábavě
Když čtyřkolku poprvé spatříte, napadne vás, že ji v továrně nejspíše vyprali na “devadesát” a že byste měli usednou na něco urostlejšího. Jenže vás jako dospělého musí rychle přejít chuť. Dobrodružní tatínci musí zamáčknout slzu a předat klíče od mini čtyřkolky svým mladším kopiím. Lamax eTiger ATV50S má maximální nosnost 65 kg a řízení je určené pilotům od 10 let. Jenže vzhledem k rozměrům stroje bude i desetileté dítě na čtyřkolku vcelku velké.
Ovládání čtyřkolky je nicméně velmi jednoduché a intuitivní, a tak její řízení zvládne pod dohledem i mnohem menší řidič. Osobně jsme měli možnost porovnat nejspíše takové krajní možnosti. Zmíněný desetiletý se zde krčil, aby poskládal nohy, pro tříletého šlo naopak o poměrově ideální velikost. Stejně komfortně se cítí dospělý na plnohodnotném stroji. Aby si jízdu užili oba dva bez rozdílu a omezení, je možné volit mezi třemi rychlostními stupni pomocí klíče a spínací skříňky umístěné ze strany pod sedlem.

Čtěte také: Rychlost až 60 km/h. V Česku se začínají prodávat unikátní elektrické koloběžky, čtyřkolky a motorky
1000 bezpečných Wattů pod sedlem
Malým jezdcům tak můžete rychlost omezit na 6 kilometrů v hodině. To si i dospělí zvládnou popovídat na rychlejší procházce a dítě stále nikam daleko neujede. Pro mírně pokročilé se nabízí druhý rychlostní stupeň omezený na 15 km/h. Ti největší a nejzdatnější se pak prohání maximální rychlostí až 25 km/h. A to už je slušný fičák. Pro takové radovánky je dobré opustit hranice města a vydat se na louku či do mírného terénu.
I když má čtyřkolka deklarovaný výkon motoru 1000 Wattů, i pří mírném stoupání je citelný pokles výkonu. To je samozřejmě vázané i na hmotnost jezdce. I s necelými 40 kilogramy, což odpovídá zhruba dvěma třetinám povoleného zatížení, je to ale poznat. Jako doplňující stroj k velké čtyřkolce není eTiger příliš vhodný. Stále jej berte více jako seznamovací stroj pro děti. Tuto roli totiž plní naprosto skvěle. Děti se naučí, jak pracovat s plynem i dvojicí brzdových pák. Od takové základní čtyřkolky nečekejte žádnou rekuperaci, vše je potřeba dobrzdit ručně.
- Řidítka
- Pohled na stupátko
- Detail odpružení
- Kolo
20 minut velmi intenzivní zábavy
Pravá brzdová páka navíc funguje i jako ruční brzda. Tu zaaretujete pomocí kolíku. V žádném případě se vám pak nestane, že by vám čtyřkolka samovolně odjela. Je dobré také tuto brzdu používat při převozu vozem. I když jde rozměrově o rozumný stroj, do běžného kombíku jej budete nakládat velmi složitě. Nepočítejte s místem pro pět osob. Raději zvolte k převozu vozík nebo užitkový vůz.
U takového zábavního prostředku se jen stěží dá měřit dojezd na jedno nabití. Výrobce udává dojezd zhruba 20 kilometrů, my jsme výdrž změřili spíše na 20 minut intenzivní jízdy na plný plyn při nejvyšším rychlostním stupni a v mírném terénu s větším řidičem. Malí dobrodruzi nebudou mít problém ujet i hodinovou projížďku v pomalejším tempu. Po zaparkování si nezapomeňte vyhradit dostatečný čas pro dobití baterie.
Robustní ocelový rám a velmi slušná LED světla
Baterii o kapacitě 12 Ah s napětím 48 V budete nabíjet zhruba 6 hodin. Výrobce udává hodnoty až 8 hodin, v praxi byla čtyřkolka vždy dobitá dříve. V balení dostanete velký nabíjecí adaptér s vcelku krátkým kabelem. Pokud tedy nemáte zásuvku přímo po ruce, nevyhnete se prodlužovacím kabelům. Adaptér bohužel v kontrastu se čtyřkolkou působí lacině a je vyroben z velmi obyčejného plastu. Dávejte si proto raději pozor, kde stroj budete nabíjet, aby nedošlo k poškození jak výrobku, tak vašeho obydlí. Ujistěte se, že budete mít čtyřkolku kde zaparkovat. Samotná váží přes 50 kilogramů a nikam do schodů ji rozhodně nebudete chtít tahat.
Stroj jako takový působí velmi dobrým dojmem. Krycí plasty jsou sice jednodušší, ale kovová rámová konstrukce spolu s předním nárazníkem jsou vyrobeny z kvalitního materiálu. Všechna kola jsou vybavena pružinovým tlumením a mechanickými kotoučovými brzdami. Přenos síly z motoru na zadní nápravu je zajištěn pomocí řetězového pohonu. Bezpečnost zajišťují výkonné LED čočky s denními LED pásky. Vestavěný klakson je dostatečně hlasitý. Jeho tlačítko je umístěné v blízkosti levé rukojeti, a tak je velmi jednoduché o něj omylem zavadit.

Bezpečnost nade vše
Čtyřkolka je proti nechtěnému pohybu jištěna pojistným pedálem. Teprve po jeho sešlápnutí je proud přenášen z motoru na zadní nápravu. Bez jeho sešlápnutí lze pravou plynovou rukojetí otáčet libovolně bez pohybu. Přepínání směru jízdy zajišťuje velký otočný přepínač na „nádrži“. Kromě pohybu vpřed a vzad je zde možné motor elektronicky trvale odpojit od kol. To se hodí při delším odstavení, nabíjení nebo převozu.
Na pravé straně řídítek se pak kromě plynové rukojeti nachází malý displej zobrazující stav nabití baterie se spínací skříňkou. Bez tohoto klíče čtyřkolku do pohybu neuvedete. Jak již víte, systém jištění je mnohonásobný, proto by se rozhodně nemělo stát, že by si dítě celou čtyřkolku uvedlo do provozu samotné. A je to dobře. eTiger je velmi zábavný stroj a být jen o trochu větší s vyšší nosností, pobavil by i dospělé jedince. Stroj nicméně není určený pro jízdu na běžných komunikacích a nedisponuje ani potřebnými homologacemi.

Závěrem
Ač jsem nikdy neuvažoval o tom, že by mé děti měly do věku vhodného pro absolvování první řidičské zkoušky na motocykl usednout na něco podobného, jako výchovný prostředek funguje Lamax eTiger ATV50S naprosto skvěle. Kromě něj jde o zábavný stroj, který by si své místo v naší garáži pro občasnou jízdu našel. Cena je nastavena na 19 999 korun, a i to je stále únosná cena, když vezmeme v potaz, že je čtyřkolka prakticky bezúdržbová. Sem tam akorát vezmete hard a dofouknete odolná šestipalcová kola s dostatečně hrubým vzorkem. Čtyřkolku najdete v sortimentu obchodu Mobil Pohotovost.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.