Test Kia Niro EV (2023) – Nejlepší elektromobil pro rodiny?

Matouš Vrchota
  • Nová Kia Niro EV (2023) dokáže příjemně překvapit
  • Upřímný a moderní elektromobil nabídne skvělou výbavu
  • Limity elektrického dojezdu se zatím dále potvrzují
Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Nová generace modelu Kia Niro EV potěší především milovníky nových technologií. Kdo ovšem nebude z posledního modelu značky příliš nadšený, je příznivec dunivého naftového agregátu. Ten se totiž do nabídky modelu nedostal.

Kromě populárního a úsporného mild-hydridu pořídíte Niro v dobíjecí plug-in verzi. Obě varianty se ovšem pojí výhradně s benzínovým motorem. Svým neotřelým vzhledem ale velmi dobře zapadá do aktuální digitální doby a proto jej Kia nabízí i v čisté elektrické verzi. Právě tu jsme se pro vás rozhodli otestovat.

Kia Niro EV (2023): specifikace

KonstrukceSUV, rozměry: 4420 × 1825 × 1570 mm, hmotnost: 1757 kg
Pohonelektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon přední nápravy
Výkon150 kW, točivý moment 255 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, 64,8 kWh, udávaný dojezd 460 km
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 72 kW
 Spotřeba a dojezdudávaná spotřeba 16,2 kWh/100 km
VýbavaVýbava Style, Audiosystém Harman/Kardon, pokročilé jízdní asistenty, head-up displej, ACC s funkcí Stop & Go, elektrické víko kufru, Full LED světlomety, V2D
Cena testovacího modelu1 249 980 Kč (základní cena od 1 169 980 Kč)

Obyčejný elektromobil pro masy

Jestliže máte Kiu a její aktuální směr rádi, potěší vás, že Niro nijak nevybočuje a poskládáním kokpitu řidiče se velmi podobá většímu bratříčkovi, modelu Sportage. Ta již dokázala, že nový design interiéru není jen pěkný na pohled i komfort, ale je i dobře funkční. Proto Niro následuje tyto šlépěje a za volantem se budete cítit velmi dobře.

Na voze se mi především líbí, že si nehraje na nic, čím není. Plastové díly nárazníků plně přiznává, jejich slícování někde není stoprocentní, ale jednoduchým cvaknutím zapadnou kam mají. Vyšší světlá výška zpříjemní nastupování i starším řidičům. Posez za volantem dává řidiči bohatý přehled o okolí. Lehce netradiční je negativní sklon uzavřené masky a rozložení světlometů. Ta je tvořena dvojicí LED čoček umístěných vertikálně pod sebou. Z vnější strany je pak obtékají pásky denního svícení.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Čtěte také: Test Kia Sportage PHEV – Zvenku vesmírná loď, uvnitř moderní crossover


470 kilometrů na jedno nabití? Bohužel realita je jinde

Světla elektromobilu dodávají na sebejistotě. A je to rozhodně dobře. Kia Niro EV (2023) se nemá za co stydět. Pokud ji budete správně používat, vždy se dostanete tam, kam potřebujete. A nejen prakticky, ale i se stylem, pohodlím a bohatou výbavou. Tak jako u většiny elektromobilů musíte příjmout fakt, že dojezd je stále velmi omezujícím faktorem a nabíjení budete řešit témeř denně. Niro vás pohodlně sveze po městě i okreskách a dojezd bude více než slušný. Pokud se ale vydáte na dálkovou cestu po dálnicích, prostudujte si dopředu trasu a nabíječky. Budete to potřebovat. Z vozu se vám totiž nebude chtít vystupovat.

S tímto vědomím je dobré vůz již pořizovat. Hodnoty výrobce a jeho teoretického dojezdu až 470 kilometrů bude velmi těžké dosáhnout. V běžných podmínkách se budete s kilometry pohybovat mezi 350 a 420 kilometry. Je to velká škoda, protože pohodlí vozu k dalekým přesunům láká. Ujet i zcela běžnou vzdálenost 200 až 300 kilometrů na jeden zátah se tak velmi stežuje. Zvláště, když chcete být ve své destinaci v určený čas. Taková cesta se pak stává strestující a snižuje jinak skvělý pocit z jizdy.

Je dojezd jedinou vadou na kráse? Téměř ano

Přítomnost elektromotoru si ale umí svoji reputaci nahradit v ostatních aspektech. Rychlost je příjemně dávkovatelná a pokud potřebujete bezpečně předjet, rychleji vyrazit od semaforu nebo se jen tak projet, rychlá reakce vás usadí do sedačky. Netradičně umístěným tlačítkem na spodní straně volantu volíte mezi čtyřmi jízdními režimy. V Eko módu můžete klidně jet i po dálnici, vůz bude příjemně pozvolna akcelerovat a přitom nebude překážkou v provozu. Odměnou vám bude lehce navýšený dojezd, i když jen v jednotkách kilometrů.

Režim Normal vám bude dělat denního společníka. Reakce na plynový pedál je příjemně nastavena a vůbec nebudete mít potřebu vůz přepínat do sportovního režimu. Ten lehce přemapuje reakci elektromotoru, ale elektrické Niro samotné dává jasně najevo, že od sportovní jízdy tu jsou jiné modely. Při rychlejší jízdě po okreskách se karoserie znatelně pohupuje a zavazadla a spolucestující budete hledat všude jen ne tam, kam jste je posadili. Nepovažuji to rozhodně za chybu. V Niru si jízdu chcete užít, ale bláznit přitom nemusíte.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Skvělá výbava v rozumném podání

Pro nepříznivé počasí můžete ještě využít režim Snow. Ten sice nepřipojí do akce druhou nápravu, ale bude reagovat citlivěji na vaši jízdu. Vzhledem k vyšší stavbě vozu vás také může lákat vyrazit mimo asfaltové cesty. Prostupnost terénem je slušná, ale offroad v Niru příliš nevyhledávejte.

Spousta zmíněného se zdá být skoro až zbytečnou výbavou tohoto vozu. Rozhodně tak ale nepůsobí. To co vůz dělá, dělá velmi dobře a ke spokojenosti svého majitele. Je to univerzální vozidlo, které potěší jak menší rodinu, tak poslouží starším párům v pohodlné i bezpečné jízdě. Rozhodně mi dává pocit, že není cílené jen na určitou skupinu řidičů, ale teméř každý zájemce si v něm dokáže najít to své. To z něj dělá skvělý model pro masovou produkci a vysokou oblíbenost. Zvláště pokud vám v něčem nesedí menší Soul nebo naopak větší Sportage.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Kia umí sestavit příjemný i funkční interiér

Námi testovaná verze Kia Niro EV (2023) nabídla velmi bohatou výbavu a bylo to poznat již na první posezení. Digitální kaplička budíků je sice ve standardní výbavě, ale množství nastavení u plně elektrické sedačky řidiče s paměťovou funkcí dodává pocit z vozu o třídu vyššího. Musíte ale také přijmout skutečnosti, že za vůz zaplatíte přes jeden a čtvrt milionu korun. A v této cenové kategorii již máte z čeho vybírat. Za tuto částku však máte téměř plnou výbavu a upřímně, více bych v tomto vozidle ani nepotřeboval.

Dotykové ovládání středového displeje infotainmentu je naprosto totožné s tím ve Sportage. Reaguje rychle, prostředí je intuitivní a již po půl hodině víte co kde najdete. To je na voze velmi příjemné. Technické typy potěší vcelku podrobné statistiky spotřeby energie jak za jízdy tak z minulých cest. Pod hlavním displejem se nachází sekundární dotyková plocha. Tu jednoduše přepínáte mezi rychlým přístupem do nabídek a základním ovládáním klimatizace. Narozdíl od velkého displeje se tento malý téměř nešpiní a rychle si zvyknete na umístění jednotlivých tlačítek. Skoro jako byste zde měli klasická fyzická tlačítka.

Opět keyless s tlačítkem!

Pár tlačítek ve voze přeci jen najdete. Ty nejdůležitější se nachází na středovém panelu u výrazného otočného voliče převodovky. Kromě parkovacího asistenta a zobrazení kamer pomůže rychlé zapnutí funkce Auto hold nebo výhřevu volantu. Kde bych tlačítko ale rozhodně oželel, je u bezklíčového přístupu do vozu. Skutečně by bylo problematické udělat dotykovou plochu místo plastového tlačítka na klice dveří?

Inteligentní pedál usnadňuje městskou jízdu

Po dlouhé době se mi stalo, že jsem z vozu téměř nechtěl přesednout do jiného vozu. Nejspíše za to mohla ta upřímnost, se kterou s vámi vozidlo jedná. Řidič pak ani nemá nějaké to nutkání s autem jezdit nepřiměřeně, přesto si chce jízdu užít. A když se po cestě podáváte na hodnoty spotřeby, chce se vám vystupovat ještě méně. Běžná městská jízda si řekne v průměru kolem 20 kWh/100 kilometrů. A to se nebudete nijak omezovat a pojedete na základní stupeň rekuperace. S lehkou nohou, plynulou jízdou a zapnutým inteligentním pedálem i-pedal se můžete ale dostat i na hodnoty okolo 15 kWh/100 km. A to pak budete nabíjet jednou za delší čas.

To se docela hodí. Vůz zvládne přijmout nejvíce 75 kW z rychlé stejnosměrné nabíječky. Občas se vám tak nebude ani chtít hledat ty nejrychlejší ve vašem okolí a spokojíte se s běžnými 50 kW stojany. I tak budete schopní doplnit desítky kilometrů během jednoho běžného nákupu.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Jezdí za hubičku

Když se vydáte za město, můžete počítat se spotřebou pod 20 kWh na stovku ujetých kilometrů. Hodnota z mého standardního okruhu o délce 60 kilometrů kombinující městský, mimoměstský i dálniční provoz se zastavila na 18,5 kWh. A to bez použití ekologického módu. Rychlost při takovém okruhu bývá lehce nadlimitní tak, aby státem daný limit odpovídal rychlosti na GPS.

Abyste o rychlosti měli povědomí neustále, můžete si Niro EV (2023) příplatkově vybavit i head-up displejem. Barevnou grafikou vás kromě aktuální rychlosti informuje o rychlosti adaptivního tempomatu, odstupu od vozidel před vámi nebo dopravních značkách. Pokud je vyžadována vaše pozornost nebo něco nefunguje jak by mělo, textové upozornění se zobrazí i zde. Příjemným bonusem pak je svázání pozice head-up displeje s pamětí sedadla.

Asistenti s velkým A

Elektromobil Kia Niro EV vám jízdu ale zpříjemní i slušnou variací asistentů. Začít lze u těch základních, jakými jsou: adaptivní tempomat s funkcí stop & go, hlídání jízdních pruhů, sledování mrtvých úhlů, aktivní držení v jízdním pruhu nebo dálniční asistent s funkcí automatické změny jízdního pruhu. Výbavou se tedy blží vozům i o třídu výše. Přitom si ale stále zachovává svojí jednoduchost.

Pokud máte rádi svižnější jízdu a stane se vám, že přejedete středovou čáru na silnici, budou na vás pomocníci neustále něco povídat. Z bezpečnostního hlediska je to naprosto správné, při delší jízdě okreskami to ale dokáže brzy lézt na nervy. To je pak lepší si řídící asistenty na chvíli vypnout. Mnoho z těchto systémů umí dobře spolupracovat s vestavěnou navigací. Pokud tedy vysloveně nelpíte na použít své navigace v telefonu, doporučuji používat i tu od výrobce.

Otravný kabel opět v akci

Svůj mobilní telefon s vozem spojíte přes Bluetooth a nabít si jej můžete v přihrádce s bezdrátovým nabíjením. Pro použití platformy Android Auto nebo Apple CarPlay ale musíte použít kabel. U takového vozidla by se dalo očekávat, ale vzhledem k možnostem výbavy by bylo bezdrátové připojení velmi příjemným bonusem, které by si zajisté své zájemce našlo. Už jen kvůli tomu, že se mi Android Auto neustále a náhodně samo odpojovalo. Když se chcete skutečně spohnout na navigaci, nebo přes službu chcete poslouchat hudbu, je to velmi otravné. Snad se jedná pouze o softwarovou chybu.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Nastal čas vyměnit rodinné auto za elektromobil?

Interiér vozu je příjemně vzdušný. Karoserie malého SUV dává každému cestujícímu dostatek osobního prostoru. I když jsem si při své výšce 182 cm sednul za sedadlo řidiče, místa pro nohy jsem měl stále dostatek. Tak jako u většiny podobných vozidel je ale prostřední místo v druhé řadě spíše určené pro kratší přejezdy. Lepší využití zde najde příjemná loketní opěrka. Nákladový prostor se rozhodně neřadí k těm nejmenším. Bez potíží pojme dětský kočár i s další bagáží. Pro drobnější zavazadla můžete využít boční kapsy nebo prostor v dvojité podlaze. To se výborně hodí pro uložení nabíjecích kabelů.

Pro rodinu méně náročnou na prostor by neměl být problém se do Nira EV (2023) sbalit na běžnou dovolenou, aniž by její členové museli mít zavazadla i pod nohama v interiéru. Objem kufru je 475 litrů. Pro drobnější zavazadla navíc můžete použít i přihrádku pod přední kapotou. Kufrem bych jej nenazval, ale pro servisní a doporučenou výbavu vozu tak můžete ušetřit prostor vzadu.

Kia Niro (2023) test
Kia Niro (2023) test

Závěrem

V hlavě se mi nyní honí myšlenka, jak dostat Niro do rodiny, aniž bych musel dělat velké změny ve vozovém parku. Je už na čase vyměnit starší, zatím ale stále velmi spolehlivý, diesel za moderní tiché bateriové vozidlo? Pro městské jízdy zcela bez pochyb. Může mi ale takové malé SUV nahradit rodinné kombi, pokud bychom potřebovali jet dále na dovolenou? Zde si již tak jistý nejsem. Niro nabízí skvělé vlastnosti, ale nový majitel si musí jasně uvědomit, jaké změny ve stylu jízdy i práce s vozidlem to obnáší. Jako jediné vozidlo do aktivní rodiny bych stále více preferoval plug-in hybridní verzi.

Nicméně to není chyba tohoto vozidla. Každý řidič a majitel si musí najít takové vozidlo, aby jeho potřebám maximálně vyhovovalo. A nejnovější Kia Niro EV (2023) má skvělé předpoklady pro to, abychom ji ve velkém množství vídali na našich silnicích. A pokaždé, když ji uvidím, budu na ni koukat tak, že bych si ji i přes pár drobných chyb či kompromisů dokázal ve své domácnosti představit.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Netradiční vzhledPlus Zastaralé tlačítko bezklíčového vstupu
Plus Jednoduché ovládáníPlus Pomalejší nabíjení
Plus Slušný dojezdPlus Kolísání udávaného dojezdu
Plus Výborné asistenční systémy a travel assist
Plus Uspořádání interiéru
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články