Při prvním pohledu na novou generaci Kie Sportage si nejspíš vůbec neuvědomíte, o jakou značku vozu se vlastně jedná. Pátá generace velmi vystupuje ze zajetých kolejí a z původního konceptu vozu byl zachován jen základ. Všechno ostatní vám přijde jako z jiného světa. Na této generaci populárního SUV jihokorejské značky je poznat, jak velký kus za poslední roky urazila a že si právem zaslouží útočit na přední příčky automobilového průmyslu.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4515 × 1865 × 1650 mm, hmotnost: 1830 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid, benzínový motor 1,6 T-GDi, pohon všech kol |
Výkon | 132 kW + 67 kW elektromotor, točivý moment 265 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 13,3 kWh, dojezd 57 km |
Nabíjení | palubní 7,2 kW nabíječka, |
Spotřeba a dojezd | 4,1 l/100 km, 14,9 kWh/100 km |
Výbava | TOP, Paket EvoPark, Audiosystém Harman/Kardon, panoramatická střecha |
Cena testovacího modelu | 1 231 365 Kč |
Nejspíš to první, co vás na nové Kii překvapí je její přední maska s netradičními světly denního svícení ve tvaru bumerangu. Vozidlu dominují a lemují ze stran obrovskou masku chladiče. Při bočním pohledu zde najdete tu typickou Sportage a ten hlavní důvod, proč si toto vozidlo pořizujete. Silueta zůstala ve velkém společná s minulou generací a je to dobře.
Zezadu vás chce Kia nalákat na svojí blízkou budoucnost. Tím mám na mysli elektrický model EV6. Ten se zatím setkává z designového hlediska s rozličnými názory, ale zrovna uhlazená záď s jednou dominantní linkou patří mezi ty prvky, které lidé spíše vyzdvihují pozitivně.
A prohlásit to lze i o Sportage. Pokud vám přijde maska příliš futuristická, zadní část je svým čistým provedením jakýmsi držákem proti vesmírnému vzletu. Jak přední, tak zadní pohled navíc umocňují široké rozkročení karoserie. A není to pouze vzhledový dojem. I na silnici při dynamičtější jízdě tento “postoj” vozu oceníte.
Co na voze velmi oceňuji je skvělá světlá výška. Pokud nemáte rádi utopená sedadla sportovních vozidel nebo vysoké nášlapy dodávek, budete vstup do této Kie naprosto milovat. Pro člověka běžné výšky kolem 170–180 centimetrů vyjde krok na sedadlo a z něj přesně na výšku nohy a ani si nebudete špinit kalhoty o práh vozu. Posed za volantem je velmi příjemný a přirozený, a nejenže máte všechny ovladače krásně po ruce, výhled do okolí dává při jízdě na jistotě.
Kdo nezná dřívější generace modelu Sportage, ten se bude na aktuální pátou generaci dívat typickým okem jako na městský crossover. Vůz se tak i profiluje a bohužel historické zařazení mezi SUV již nelze brát příliš v potaz. Testovaná plug-in hybridní verze sice ve výbavě nabízí i pohon 4×4, v praxi vám ale pomůže spíše za zhoršených podmínek na silnicích než v terénu mimo ně. Je škoda, že Kia v tomto ohledu o zástupce do terénu přišla.
Jako crossover ale skvěle plní své úkoly. A když vezmete v potaz i hybridní ústrojí, o to více bude spokojení s motorovým projevem i výslednou spotřebou. Výrobce deklaruje čistě elektrický dojezd plug-in hybridní verze na 56 kilometrů kombinované jízdy. V době testu panovaly na území naší republiky letní teploty pohybující se kolem 30 °C. Při běžných cestách po městě nebyl problém této hodnoty dosáhnout. Při plném nabití digitální ukazatele hlásily dojezd 57 kilometrů a kupodivu hodnoty neubývaly nereálně rychle.
Při testu kombinované jízdy ve městě, mimo město i po dálnici byl vůz schopný čistě na elektřinu ujet i skvělých 64 kilometrů. A to považuji u vcelku těžkého crossoveru za parádní hodnotu. S tímto dojezdem skutečně nebudete mít potíže objet běžné denní městské cesty. A pokud by vám snad měla elektřina dojít, připojí se do hry benzínový motor o objemu 1,6 litru, obohacený o turbodmychadlo.
Pokud máte rádi sportovní jízdu, pravděpodobně byste se měli podívat o jiném modelu. Sportage sice zvenku může působit agresivnějšími dojmy, ale zvýšeným sebevědomím by to mělo končit. Díky turbu nemá vozidlo sebemenší potíže zrychlit na vyšší rychlost. Jestliže si ale pořizujete plug-in hybrid, nebude vaším předním cílem předjíždět vozidla na semaforech ani městském okruhu. Nevyložte si to špatně, pružné zrychlení je velmi příjemné a na dálnici vám nebude bránit v rychlém předjetí pomalejších vozidel.
Díky pohonu všech kol se můžete cítit bezpečně i při svižnějším průjezdu klikatými úseky. Jen musíte počítat s tím, že si vůz u takové jízdy řekne i o 3 litry na sto kilometrů více. Pokud máte k dispozici dostatek baterie, bude se hodnota spotřeby pohybovat kolem 7–8 l/100 km kilometrů. Při běžné dálniční jízdě kombinující oba pohony pak není problém se dostat k hranici čtyř litrů.
Při elektrické jízdě a ověřeném dojezdu jste schopní s vozem jezdit kolem spotřeby na hranici 15 kWh/100 km. Při kombinované jízdě se pak může hodnota pohybovat i kolem 9–10 kWh/100 km. A to už se spotřebou benzínu dokáže pomoci. Běžně se tak vaše dlouhodobá spotřeba může skutečně pohybovat i na 5 litrech benzínu. Pokud patříte mezi ty, kteří potřebují mít veškeré hodnoty spotřeby neustále na očích, budete mírně zklamaní.
Vůz nabízí krásné zobrazení grafů spotřeby, ale kromě hodnoty průměrné spotřeby paliva se číselné hodnoty spotřeby elektrické energie bohužel nedočkáte. Ani dealer v době testu nebyl schopný říci, zda takový displej lze na infotainmentu zobrazit. Proto v takové chvíli přijde na řadu léty ověřená tabulka v tabulkovém procesoru na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu.
Zjištěné hodnoty jsou ale velmi přívětivé, a proto dokážeme tento malý nedostatek vozu odpustit. Navíc je možné, že se v některé z dalších softwarových vylepšení do vozu dostane. Centrální displej je příjemně velký a díky mírnému prohnutí je dobře natočený k řidiči vozu.
Ovládání dotykem je standardní a má příjemnou odezvu. Systém má jednoduchý vzhled, který napomáhá ovládání za jízdy. Bohužel je to jediný způsob navigace po centrálním displeji. Doplňkový tlačítkový systém by se občas hodil.
Nabídka je vcelku komplexní a pouze málo prvků budete hledat na víckrát. Zvláště sekci PHEV pohonu a informací o dobíjení doporučujeme projít důkladně, abyste věděli, co kde hledat. Multimediální ovládání je skvělé, intuitivní a nebude vás nijak zvláště obtěžovat při jízdě.
Výrazně pomáhá sekundární dotykový linka, která se nachází pod hlavním displejem. I když se nejspíše jedná o běžný LCD displej, působní jako e-ink především díky matné povrchové úpravě. Na panelu přepínáte mezi dvěma hlavními zobrazeními. Jedním je multimediální ovládání infotainmentu a rychlé zkratky k nejpoužívanějším funkcím, tím druhým je rychlé ovládání klimatizace a tepla ve vozidle.
U systému je snad jediná škoda, že nepodporuje bezdrátové připojení pro platformy Android Auto a Apple Carplay a jste stále odkázání na kabelové spojení. Port USB je ještě trochu nešťastně umístěný těsně nad přihrádkou bezdrátového nabíjení Qi. Ta umí nabíjet telefon i výkonem 15 W za což Kia dostává velké plus. Pokud si sem ale odložíte telefon, budete jej přes připojené kabely nebo flashky jen těžko vyndávat.
Displej digitálních budíků je přehledný a nabízí řidiči přehled o tom, co zrovna potřebuje. Nečekejte přílišné možnosti nastavení, tak jako u vozidel jiných značek. Nejdříve mi chyběla možnost individuálního nastavení zobrazení na všech třech hlavních plochách, časem ale člověk zjistí, že jsou ostatní údaje pouze příjemnou vychytávkou, nikoli důležitým faktem.
I zde by se přeci jen hodilo mít kromě údaje o průměrné spotřebě paliva ukazatel spotřeby elektřiny. Při čistě elektrické jízdě by se mohl “nulový” ukazatel paliva změnit na aktuální spotřebu energie. Chápeme, že elektřina je zde pouze doplňkovým a pomocným systémem, ale uživatel by si zasloužil mít na očích tyto informace, aniž by si data musel přepočítávat v hlavě.
Kia u vozu nabízí i příplatkový audio systém Harman/Kardon. A ten tedy umí ve voze udělat velkou parádu. Projev je jistý a nebojí se jak výšek, tak pořádně rockových basů. Takovou kvalitu zvuku jsme zvyklí zažít ve vozech jiné třídy. Audiofilové si tak mohou přidat do konfigurátoru další nutnou položku.
Co by ovšem mohl výrobce lehce více pojistit, je startovací tlačítko. Jeho umístění na středovém panelu před kruhovým voličem převodovky je příhodné, jeho stisk je ale příliš jednoduchý a neklade příliš odporu.
Pokud se při jízdě nebo stání na křižovatce dokážete pohybově rozvášnit, nebude výjimkou, že si při náhodném pohybu rukou vypnete motor. U jízdy na elektřinu to navíc poznáte až při rozjezdu.
Vozu lze vytknout ještě jednu vlastnost, která snižuje jinak skvělý dojem ze zpracování. Tím je tlačítko Keyless vstupu do vozidla. Fyzické černé plastové tlačítko na vnějším okraji kliky je dnes již přežitkem a udělat tuto funkci součástí kliky by snad již nebyl tak velký zásah do vozidla. Jinak je bezklíčkový systém bezproblémový a nabízí i zajímavou funkci nahrazující “kopanec” pod nárazník kufru.
Pokud se na pár vteřin postavíte za kufr, vůz vám dá akusticky i vizuálně blinkry najevo vaši přítomnost a kufr vám samočinně otevře. Skvělá varianta, jak nahradit jinak mnohdy nefunkční “kopací” funkci. Vždyť komu se chce s plnou náručí balancovat na jedné noze a hledat to správné místo pro nakopnutí svého drahého vozu.
Ale abychom nezůstali u těch výčitek, pojďme znovu chválit. A rozhodně se nebude jednat o zbytečné funkce. V poslední době si stále více pozornosti na sebe stahují asistenční systémy. Není se čemu divit, vždyť v dnešní uspěchané době šetří nejeden šrám na karoserii, a především na lidském těle. V tomto směru si může Kia připsat důležité body do svého vysvědčení.
Základem těchto funkcí je skvělý adaptivní tempomat, který spolupracuje se čtením dopravních značek a vestavěnou navigací. Za celou dobu testu se stalou pouze jednou, že systém špatně přečetl dopravní značku. Bohužel i systém od Mercedesu byl ke špatnému čtení náchylnější.
Když navigace předá tempomatu informaci o pohybu po dálnici, tempomat automaticky nabídne cestovní režim. V tom si hlídá odstup od vozidel, upravuje rychlost podle okolních omezení a je schopný v případě kolony i sám pokračovat v jízdě od úplného zastavení. Tyto funkce samozřejmě můžete manuálně použít i mimo dálnici.
Velkou pochvalu si zaslouží kamery snímající mrtvé úhly. Při znamení o změně směru se vám zobrazí přehledná kamera na displeji digitálních budíků. Pokud by kamery místo zpětných zrcátek měly takový zorný úhel, nejspíš by mi na voze ani nechyběly.
Hlídání odstupu od ostatních vozidel má příjemný nástup brzdného účinku a nízkou prodlevu při opětovném zrychlení. Nechceme tím nabádat k větší nepozornosti při jízdě, Kia vás ale dokáže v těchto ohledech kvalitně podpořit.
A u asistentů ještě chvíli zůstaneme. Tentokrát ale rádi přenecháte řízení vozu digitálním pomocníkům kompletně. Vcelku často se vám stane, že přijedete na místo určení a těžko hledáte správně velké parkovací místo. Co když ale v okolí skutečně žádné takové není?
Pokud najdete takové místo, které vám dovolí zaparkovat vůz, můžete pohodlně vystoupit a zbytek nechat na voze. Pomocí jednoduchého procesu zahájíte automatické parkování, které ovládáte dálkovým ovladačem od vozu. Ostatní parkující sice budou naštvaní, že se do svých vozů nedostanou, vy si ale díky asistentům pohodlně poradíte i bez druhého drobného řidiče.
Tato funkce je přímo hypnotizující, a pokud si potrpíte na moderní vychytávky, rádi si často najdete možnost ji využít. Okolní přihlížející budou jen nevěřícně… ehm, koukat! Pro správnou činnost funkce doporučuji nastudovat manuál. Při prvním pohledu na klíček od vozu se může proces nastartování vozu a vyjetí z řady vozů zdát primitivní, k tomu, abyste ale vůz donutili vyjet, je potřeba znát správný postup stisknutí tlačítek.
Tedy i v případě, že přijedete na prázdné parkoviště, ale při odjezdu se nemůžete dostat do vozidla, nechte si vůz vyjet z řady a nastupte si pohodlně tak, jak to většinou děláte pro své spolujezdce. A zejména tuto funkci využijete u nabíjecích stojanů.
Mnohdy nevhodně krátké nebo hůře dostupné kabely nutí řidiče stát mimo vyznačená místa. Nachystejte si vůz do potřebné polohy a nechte jej přijet blízko k nabíjecímu portu.
Během testovacího týdne mě Kia Sportage velmi mile překvapila a rozhodně by si u měl našla místo. Svojí velikostí bohužel nesplňuje mé nároky ohledně rodinného vozu, pro menší rodiny nebo jako druhé vozidlo do rodiny se ale hodí naprosto. S nízkou spotřebou, možností celý den nespustit benzínový motor a jezdit za levnou domácí elektřinu je pro městské jízdy ideální. Kia o sobě navíc umí akusticky dát nejbližšímu okolí vědět.
K plug-in hybridnímu pohonu se ale váže povinně téměř nejvyšší výbava vozidla a cena tak převyšuje hranici jednoho milionu korun. Je toho ale jen velmi málo, co by ve výbavě tohoto vozu chybělo k maximální spokojenosti. I tak se počítadlo ceny zastaví až u hodnoty 1 250 000 korun.
Rozhodně dnes již neplatí to, že jsou vozy z Jižní Koreje jakkoliv na nižší úrovni než jiné automobilky. Kiu Sportage PHEV můžeme vřele doporučit. Pokud vám sedí velikost vozu a nevadí vám vyšší cenovka, vůz vám rozhodně udělá dobrou službu.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Velmi solidní dojezd na elektřinu | Zastaralé tlačítko bezklíčového vstupu |
Automatické parkování EvoPark | Startovací tlačítko klade malý odpor |
Vybavení infotainmentu | Vyšší cena |
Výborné asistenční systémy a travel assist | |
Nevšední futuristický design |
Při prvním pohledu na novou generaci Kie Sportage si nejspíš vůbec neuvědomíte, o jakou značku vozu se vlastně jedná. Pátá generace velmi vystupuje ze zajetých kolejí a z původního konceptu vozu byl zachován jen základ. Všechno ostatní vám přijde jako z jiného světa. Na této generaci populárního SUV jihokorejské značky je poznat, jak velký kus za poslední roky urazila a že si právem zaslouží útočit na přední příčky automobilového průmyslu.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4515 × 1865 × 1650 mm, hmotnost: 1830 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid, benzínový motor 1,6 T-GDi, pohon všech kol |
Výkon | 132 kW + 67 kW elektromotor, točivý moment 265 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 13,3 kWh, dojezd 57 km |
Nabíjení | palubní 7,2 kW nabíječka, |
Spotřeba a dojezd | 4,1 l/100 km, 14,9 kWh/100 km |
Výbava | TOP, Paket EvoPark, Audiosystém Harman/Kardon, panoramatická střecha |
Cena testovacího modelu | 1 231 365 Kč |
Nejspíš to první, co vás na nové Kii překvapí je její přední maska s netradičními světly denního svícení ve tvaru bumerangu. Vozidlu dominují a lemují ze stran obrovskou masku chladiče. Při bočním pohledu zde najdete tu typickou Sportage a ten hlavní důvod, proč si toto vozidlo pořizujete. Silueta zůstala ve velkém společná s minulou generací a je to dobře.
Zezadu vás chce Kia nalákat na svojí blízkou budoucnost. Tím mám na mysli elektrický model EV6. Ten se zatím setkává z designového hlediska s rozličnými názory, ale zrovna uhlazená záď s jednou dominantní linkou patří mezi ty prvky, které lidé spíše vyzdvihují pozitivně.
A prohlásit to lze i o Sportage. Pokud vám přijde maska příliš futuristická, zadní část je svým čistým provedením jakýmsi držákem proti vesmírnému vzletu. Jak přední, tak zadní pohled navíc umocňují široké rozkročení karoserie. A není to pouze vzhledový dojem. I na silnici při dynamičtější jízdě tento “postoj” vozu oceníte.
Co na voze velmi oceňuji je skvělá světlá výška. Pokud nemáte rádi utopená sedadla sportovních vozidel nebo vysoké nášlapy dodávek, budete vstup do této Kie naprosto milovat. Pro člověka běžné výšky kolem 170–180 centimetrů vyjde krok na sedadlo a z něj přesně na výšku nohy a ani si nebudete špinit kalhoty o práh vozu. Posed za volantem je velmi příjemný a přirozený, a nejenže máte všechny ovladače krásně po ruce, výhled do okolí dává při jízdě na jistotě.
Kdo nezná dřívější generace modelu Sportage, ten se bude na aktuální pátou generaci dívat typickým okem jako na městský crossover. Vůz se tak i profiluje a bohužel historické zařazení mezi SUV již nelze brát příliš v potaz. Testovaná plug-in hybridní verze sice ve výbavě nabízí i pohon 4×4, v praxi vám ale pomůže spíše za zhoršených podmínek na silnicích než v terénu mimo ně. Je škoda, že Kia v tomto ohledu o zástupce do terénu přišla.
Jako crossover ale skvěle plní své úkoly. A když vezmete v potaz i hybridní ústrojí, o to více bude spokojení s motorovým projevem i výslednou spotřebou. Výrobce deklaruje čistě elektrický dojezd plug-in hybridní verze na 56 kilometrů kombinované jízdy. V době testu panovaly na území naší republiky letní teploty pohybující se kolem 30 °C. Při běžných cestách po městě nebyl problém této hodnoty dosáhnout. Při plném nabití digitální ukazatele hlásily dojezd 57 kilometrů a kupodivu hodnoty neubývaly nereálně rychle.
Při testu kombinované jízdy ve městě, mimo město i po dálnici byl vůz schopný čistě na elektřinu ujet i skvělých 64 kilometrů. A to považuji u vcelku těžkého crossoveru za parádní hodnotu. S tímto dojezdem skutečně nebudete mít potíže objet běžné denní městské cesty. A pokud by vám snad měla elektřina dojít, připojí se do hry benzínový motor o objemu 1,6 litru, obohacený o turbodmychadlo.
Pokud máte rádi sportovní jízdu, pravděpodobně byste se měli podívat o jiném modelu. Sportage sice zvenku může působit agresivnějšími dojmy, ale zvýšeným sebevědomím by to mělo končit. Díky turbu nemá vozidlo sebemenší potíže zrychlit na vyšší rychlost. Jestliže si ale pořizujete plug-in hybrid, nebude vaším předním cílem předjíždět vozidla na semaforech ani městském okruhu. Nevyložte si to špatně, pružné zrychlení je velmi příjemné a na dálnici vám nebude bránit v rychlém předjetí pomalejších vozidel.
Díky pohonu všech kol se můžete cítit bezpečně i při svižnějším průjezdu klikatými úseky. Jen musíte počítat s tím, že si vůz u takové jízdy řekne i o 3 litry na sto kilometrů více. Pokud máte k dispozici dostatek baterie, bude se hodnota spotřeby pohybovat kolem 7–8 l/100 km kilometrů. Při běžné dálniční jízdě kombinující oba pohony pak není problém se dostat k hranici čtyř litrů.
Při elektrické jízdě a ověřeném dojezdu jste schopní s vozem jezdit kolem spotřeby na hranici 15 kWh/100 km. Při kombinované jízdě se pak může hodnota pohybovat i kolem 9–10 kWh/100 km. A to už se spotřebou benzínu dokáže pomoci. Běžně se tak vaše dlouhodobá spotřeba může skutečně pohybovat i na 5 litrech benzínu. Pokud patříte mezi ty, kteří potřebují mít veškeré hodnoty spotřeby neustále na očích, budete mírně zklamaní.
Vůz nabízí krásné zobrazení grafů spotřeby, ale kromě hodnoty průměrné spotřeby paliva se číselné hodnoty spotřeby elektrické energie bohužel nedočkáte. Ani dealer v době testu nebyl schopný říci, zda takový displej lze na infotainmentu zobrazit. Proto v takové chvíli přijde na řadu léty ověřená tabulka v tabulkovém procesoru na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu.
Zjištěné hodnoty jsou ale velmi přívětivé, a proto dokážeme tento malý nedostatek vozu odpustit. Navíc je možné, že se v některé z dalších softwarových vylepšení do vozu dostane. Centrální displej je příjemně velký a díky mírnému prohnutí je dobře natočený k řidiči vozu.
Ovládání dotykem je standardní a má příjemnou odezvu. Systém má jednoduchý vzhled, který napomáhá ovládání za jízdy. Bohužel je to jediný způsob navigace po centrálním displeji. Doplňkový tlačítkový systém by se občas hodil.
Nabídka je vcelku komplexní a pouze málo prvků budete hledat na víckrát. Zvláště sekci PHEV pohonu a informací o dobíjení doporučujeme projít důkladně, abyste věděli, co kde hledat. Multimediální ovládání je skvělé, intuitivní a nebude vás nijak zvláště obtěžovat při jízdě.
Výrazně pomáhá sekundární dotykový linka, která se nachází pod hlavním displejem. I když se nejspíše jedná o běžný LCD displej, působní jako e-ink především díky matné povrchové úpravě. Na panelu přepínáte mezi dvěma hlavními zobrazeními. Jedním je multimediální ovládání infotainmentu a rychlé zkratky k nejpoužívanějším funkcím, tím druhým je rychlé ovládání klimatizace a tepla ve vozidle.
U systému je snad jediná škoda, že nepodporuje bezdrátové připojení pro platformy Android Auto a Apple Carplay a jste stále odkázání na kabelové spojení. Port USB je ještě trochu nešťastně umístěný těsně nad přihrádkou bezdrátového nabíjení Qi. Ta umí nabíjet telefon i výkonem 15 W za což Kia dostává velké plus. Pokud si sem ale odložíte telefon, budete jej přes připojené kabely nebo flashky jen těžko vyndávat.
Displej digitálních budíků je přehledný a nabízí řidiči přehled o tom, co zrovna potřebuje. Nečekejte přílišné možnosti nastavení, tak jako u vozidel jiných značek. Nejdříve mi chyběla možnost individuálního nastavení zobrazení na všech třech hlavních plochách, časem ale člověk zjistí, že jsou ostatní údaje pouze příjemnou vychytávkou, nikoli důležitým faktem.
I zde by se přeci jen hodilo mít kromě údaje o průměrné spotřebě paliva ukazatel spotřeby elektřiny. Při čistě elektrické jízdě by se mohl “nulový” ukazatel paliva změnit na aktuální spotřebu energie. Chápeme, že elektřina je zde pouze doplňkovým a pomocným systémem, ale uživatel by si zasloužil mít na očích tyto informace, aniž by si data musel přepočítávat v hlavě.
Kia u vozu nabízí i příplatkový audio systém Harman/Kardon. A ten tedy umí ve voze udělat velkou parádu. Projev je jistý a nebojí se jak výšek, tak pořádně rockových basů. Takovou kvalitu zvuku jsme zvyklí zažít ve vozech jiné třídy. Audiofilové si tak mohou přidat do konfigurátoru další nutnou položku.
Co by ovšem mohl výrobce lehce více pojistit, je startovací tlačítko. Jeho umístění na středovém panelu před kruhovým voličem převodovky je příhodné, jeho stisk je ale příliš jednoduchý a neklade příliš odporu.
Pokud se při jízdě nebo stání na křižovatce dokážete pohybově rozvášnit, nebude výjimkou, že si při náhodném pohybu rukou vypnete motor. U jízdy na elektřinu to navíc poznáte až při rozjezdu.
Vozu lze vytknout ještě jednu vlastnost, která snižuje jinak skvělý dojem ze zpracování. Tím je tlačítko Keyless vstupu do vozidla. Fyzické černé plastové tlačítko na vnějším okraji kliky je dnes již přežitkem a udělat tuto funkci součástí kliky by snad již nebyl tak velký zásah do vozidla. Jinak je bezklíčkový systém bezproblémový a nabízí i zajímavou funkci nahrazující “kopanec” pod nárazník kufru.
Pokud se na pár vteřin postavíte za kufr, vůz vám dá akusticky i vizuálně blinkry najevo vaši přítomnost a kufr vám samočinně otevře. Skvělá varianta, jak nahradit jinak mnohdy nefunkční “kopací” funkci. Vždyť komu se chce s plnou náručí balancovat na jedné noze a hledat to správné místo pro nakopnutí svého drahého vozu.
Ale abychom nezůstali u těch výčitek, pojďme znovu chválit. A rozhodně se nebude jednat o zbytečné funkce. V poslední době si stále více pozornosti na sebe stahují asistenční systémy. Není se čemu divit, vždyť v dnešní uspěchané době šetří nejeden šrám na karoserii, a především na lidském těle. V tomto směru si může Kia připsat důležité body do svého vysvědčení.
Základem těchto funkcí je skvělý adaptivní tempomat, který spolupracuje se čtením dopravních značek a vestavěnou navigací. Za celou dobu testu se stalou pouze jednou, že systém špatně přečetl dopravní značku. Bohužel i systém od Mercedesu byl ke špatnému čtení náchylnější.
Když navigace předá tempomatu informaci o pohybu po dálnici, tempomat automaticky nabídne cestovní režim. V tom si hlídá odstup od vozidel, upravuje rychlost podle okolních omezení a je schopný v případě kolony i sám pokračovat v jízdě od úplného zastavení. Tyto funkce samozřejmě můžete manuálně použít i mimo dálnici.
Velkou pochvalu si zaslouží kamery snímající mrtvé úhly. Při znamení o změně směru se vám zobrazí přehledná kamera na displeji digitálních budíků. Pokud by kamery místo zpětných zrcátek měly takový zorný úhel, nejspíš by mi na voze ani nechyběly.
Hlídání odstupu od ostatních vozidel má příjemný nástup brzdného účinku a nízkou prodlevu při opětovném zrychlení. Nechceme tím nabádat k větší nepozornosti při jízdě, Kia vás ale dokáže v těchto ohledech kvalitně podpořit.
A u asistentů ještě chvíli zůstaneme. Tentokrát ale rádi přenecháte řízení vozu digitálním pomocníkům kompletně. Vcelku často se vám stane, že přijedete na místo určení a těžko hledáte správně velké parkovací místo. Co když ale v okolí skutečně žádné takové není?
Pokud najdete takové místo, které vám dovolí zaparkovat vůz, můžete pohodlně vystoupit a zbytek nechat na voze. Pomocí jednoduchého procesu zahájíte automatické parkování, které ovládáte dálkovým ovladačem od vozu. Ostatní parkující sice budou naštvaní, že se do svých vozů nedostanou, vy si ale díky asistentům pohodlně poradíte i bez druhého drobného řidiče.
Tato funkce je přímo hypnotizující, a pokud si potrpíte na moderní vychytávky, rádi si často najdete možnost ji využít. Okolní přihlížející budou jen nevěřícně… ehm, koukat! Pro správnou činnost funkce doporučuji nastudovat manuál. Při prvním pohledu na klíček od vozu se může proces nastartování vozu a vyjetí z řady vozů zdát primitivní, k tomu, abyste ale vůz donutili vyjet, je potřeba znát správný postup stisknutí tlačítek.
Tedy i v případě, že přijedete na prázdné parkoviště, ale při odjezdu se nemůžete dostat do vozidla, nechte si vůz vyjet z řady a nastupte si pohodlně tak, jak to většinou děláte pro své spolujezdce. A zejména tuto funkci využijete u nabíjecích stojanů.
Mnohdy nevhodně krátké nebo hůře dostupné kabely nutí řidiče stát mimo vyznačená místa. Nachystejte si vůz do potřebné polohy a nechte jej přijet blízko k nabíjecímu portu.
Během testovacího týdne mě Kia Sportage velmi mile překvapila a rozhodně by si u měl našla místo. Svojí velikostí bohužel nesplňuje mé nároky ohledně rodinného vozu, pro menší rodiny nebo jako druhé vozidlo do rodiny se ale hodí naprosto. S nízkou spotřebou, možností celý den nespustit benzínový motor a jezdit za levnou domácí elektřinu je pro městské jízdy ideální. Kia o sobě navíc umí akusticky dát nejbližšímu okolí vědět.
K plug-in hybridnímu pohonu se ale váže povinně téměř nejvyšší výbava vozidla a cena tak převyšuje hranici jednoho milionu korun. Je toho ale jen velmi málo, co by ve výbavě tohoto vozu chybělo k maximální spokojenosti. I tak se počítadlo ceny zastaví až u hodnoty 1 250 000 korun.
Rozhodně dnes již neplatí to, že jsou vozy z Jižní Koreje jakkoliv na nižší úrovni než jiné automobilky. Kiu Sportage PHEV můžeme vřele doporučit. Pokud vám sedí velikost vozu a nevadí vám vyšší cenovka, vůz vám rozhodně udělá dobrou službu.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Velmi solidní dojezd na elektřinu | Zastaralé tlačítko bezklíčového vstupu |
Automatické parkování EvoPark | Startovací tlačítko klade malý odpor |
Vybavení infotainmentu | Vyšší cena |
Výborné asistenční systémy a travel assist | |
Nevšední futuristický design |