Test Hyundai Kona Electric (2024) – Povedený crossover s otravnými asistenty

  • Nová Hyundai Kona byla navržena v první řadě jako elektromobil, od kterého jsou odvozené verze se spalovacími motory
  • Nabízí přepracovaný exteriér i interiér, který spojuje futuristické prvky s ovládání tlačítky
  • Mezi hlavní přednosti patří dostatečný výkon, spotřeba a skvělý dojezd, ale má i své mouchy
Hyundai Kona Electric (2024) test

Otestovali jsme nový elektromobil Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Populární crossover Hyundai Kona má silnou českou stopu. Automobilka ho vyrábí ve své továrně v Nošovicích. V nové generaci se výrazně změnil zvnějšku, kde dostal modernější a futurističtější kabátek, ale i uvnitř. Kona je známá tím, že nabízí různé možnosti pohonů. V nové generaci Hyundai přišel nejprve s elektrickou verzí a od ní teprve odvodil verze se spalovacími motory a ne naopak, jak to v takových případech bývá běžné. Na našem serveru jsme již v minulosti testovali předchozí generaci, která si získala oblibu i u českých motoristů. Zajímalo nás, jak si povede ta současná. Nečekejte ale přímé srovnání.

Hyundai Kona Electric (2024): specifikace

Konstrukce crossover, rozměry: 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg
Pohon elektromobil, pohon přední nápravy
Výkon 160 kW, točivý moment: 255 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 68,5 kWh (využitelných 65,4 kWh), dojezd podle WLTP 514 km (17″ kola), 454 km (19″ kola)
Nabíjení rychlonabíjení 100 kW, palubní nabíječka 10,5 kW, konektor CCS2
Spotřeba a dojezd kombinovaná spotřeba 14,7 kWh/100 km (17″ kola), 16.6 kWh/100 km (19″ kola)
Výbava stupeň výbavy Style Premium, LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, asistent pro vedení vozu v pruzích, vyhřívání sedadel a volantu, elektrické sedadla, head-up displej, dvojice 12,3″ displejů, sklopná vnější zrcátka, virtuální zpětná zrcátka, odmlžování, inteligentní navigací řízený tempomat, asistent dálniční jízdy, parkovací senzory + vnější kamery, rozpoznání dopravních značek, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, tepelné čerpadlo
Cena testovacího modelu od 1 239 990 Kč

Design a zpracování

Každá generace Hyundai Kona přišla s přepracovaným designem. Ta současná vypadá proti předchozím zaobleným linkám robustněji, ale rozhodně ne krabicovatější. Nejvýraznějším novým designovým rysem jsou svítící linky vepředu i vzadu. Vypadá to velice efektně a Koně to dává moderní a futuristický nádech. Zajímavostí je pak i prakticky shodný tvar předních i zadních světlometů, což však v žádném případě nevypadá rušivě, ale dává to Koně jistou dávku osobitosti. Výrazné prolisy na bocích vozu, především kolem kol pak vytváří dojem svalnatosti a síly.

Do jednoho z ostrých prolisů, který se táhne už od přední kapoty, jsou zapojené kliky předních dveří. Na rozdíl od řady jiných výrobců elektromobilů Hyundai u Kony stále sází na klasické kliky dveří. Možná to sice není ten „wow efekt“, jako když kliky zcela splývají s povrchem, ale dle mého názoru je toto řešení mnohem spolehlivější a praktičtější. Zavření dveří nicméně někdy chce trošku síly. Neznamená to, že byste s nimi museli přímo třísknout, ale lehké zaklapnutí také nestačí. Co naopak fungovalo spolehlivě, bylo otevírání a zavírání pátých dveří. Tlačítko pro otevření se dá snadno nahmatat pod výrazný převisem nad SPZ. Tlačítko pro zavření je pak na jejich horní straně. Stačí stisknout a dveře se pomalu samy zavřou a zaklapnou. Je to nejen funkční, ale i efektní řešení.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Interiér, výbava

Lehký futuristický nádech vás čeká i uvnitř. Hyundai v případě nové Kony Electric opustil koncept oddělené kapličky s přístroji a samostatného displeje infotainmentu. Místo toho spojil oba displeje do širokého pásu. Tady ale naštěstí futuričnost končí. Pokud také z duše nesnášíte současný trend rušit všechna fyzická tlačítka, takže kvůli každé blbosti musíte matlat prstem po displeji, vaše srdce zaplesá. Pro každou funkci od ovládání dvouzónové klimatizace až po přeskakování skladeb, ovládání hlasitosti nebo zapnutí vyhřívání volantu a sedadel tu najdete čudlík nebo otočný volič. Na Konu si tak rychle zvyknou i staromilci, kteří nakonec vezmou na milost i digitální štít a infotainment. Ten má mimochodem příjemnou minimalistickou grafiku. Jednoduše se ovládá a je příjemně svižný. Rozhodně nečekejte žádné záseky nebo zpomalené reakce.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Interiér nového modelu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Jedinou výtku mám k výšce umístění pásu s displeji. Pro vyšší řidiče je docela nízko, takže musí koukat mírně dolů. Dovedl bych si představit, že by byl o pár centimetrů výš. Tento hendikep však u námi testovaného vozu plně kompenzoval povedený HUD displej, který na čelní sklo promítal všechny zásadní informace, jako je aktuální rychlost, dojezd, spotřeba, navigační pokyny, aktivovaní asistenti. Škoda jen, že nejde promítaný obraz posunovat nahoru nebo dolů. Při výšce 190 cm jsem si musel dát sedadlo úplně dolů, abych viděl všechny promítané údaje. Jinak jsem měl uříznutou vrchní část s navigačními pokyny.

Celkově však kabina působí prostorným a vzdušným dojmem, i když Hyundai zde plasty rozhodně nešetří. Vzhledem k zaměření jako rodinný vůz to nicméně není na škodu. Většina plastů má navíc na omak příjemný povrch a Kona se může pochlubit kvalitním zpracováním. Během testování jsem se nesetkal s jediným zavrzáním nebo vibrováním plastů.

Anatomická sedadla jsou pohodlná a dobře drží i v zatáčkách. Ani při své výšce jsem se necítil nijak stísněně nejen na předních sedadlech, ale dost místa pro kolena a nad hlavou jsem měl i vzadu. Za tohle dávám jednoznačně palec nahoru.

Jízdní vlastnosti

Kona Electric nabízí několik jízdních režimů, které se volí otočným voličem na středovém tunelu. Většinou si vystačíte s jízdním režimem Normal. Z hlediska výkonu i rekuperace nabízí zlatý střed. Pokud byste užít trochu adrenalinu, můžete zvolit sportovní režim. Pak vám dá Kona ochutnat svého plného výkonu a svou akcelerací vás přišpendlí do sedačky. Nečekejte ale žádné zázraky. Přece jen je to městský crossover a žádná sportovní raketa. Na takové svižné projetí po okreskách je to ale příjemné. Naopak režim Eco neubírá na výkonu, ale přidá na rekuperaci a zmírní klimatizaci, takže sníží spotřebu.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Ocenit musíme nastavení úrovně rekuperace ve čtyřech stupních pomocí malých pádel pod volantem. Při nižších stupních rekuperace Kona plavně plachtí. S tím nejvyšším funguje v režimu i-pedal. Stačí sundat nohu z plynu a auto až nepříjemně brutálně brzdí téměř do zastavení. Při jízdě se se ukázalo jako nejideálnější držet jako kompromis mezi plynulou jízdou a potřebou rekuperace nastavení na druhém stupni.

Na rozbitých českých okreskách se hodí tužší konstrukce i vyšší světlá výška crossoveru. Adaptivní odpružení nemá, ale to ani nevadí. Auto se dobře drží v zatáčkách a současně dobře žehlí nerovnosti. Ani silnice, která svým povrchem připomíná tankodrom z vás nevyklepe duši. Přesto si ale neodpustím poznámku, že zrovna v takových chvílích by Koně přece jen slušela víc čtyřkolka místo pohonu předních kol.

K jízdnímu komfortu má podle automobilky napomoct i armáda asistentů, kterými druhou generaci Kony prošpikovala. Záměr to byl jistě dobrý, ale co se týče přínosu, tak záleží na konkrétním asistentovi. Hodně jsem například ocenil chytrý adaptivní tempomat propojený s navigačním systémem nebo asistenta pro jízdu po dálnici. Šikovné jsou rovněž bezpečnostní funkce jako autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 nebo aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA.

Tady bych se krátce zastavil. Auto vás upozorní na blížící se auto zezadu nejen rozsvícením výstražného symbolu ve zpětném zrcátku, ale i v HUD, kde se jinak zobrazují kromě rychlosti i například navigační informace nebo údaje, jestli se držíte ve svém pruhu. Při zapnutí směrových ukazatelů se navíc na místo levého či pravého budíku zobrazí obraz levého či pravého boku. Nemělo by se vám tak stát, že byste při odbočování nebo přejezdu do jiného pruhu přehlédli jiné vozidlo.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Volant u modelu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Ne všechny jízdní asistenty však musím pochválit. Pokud bych měl vypíchnout ten největší zádrhel, tak je to systém, který čte značky a upozorňuje na překročení povolené rychlosti. Jistě, správně bychom měli jezdit podle předpisů. To by ale musel systém fungovat, jak má. V některých případech sveřepě tvrdil, že v místech, kde nikdy nebyla snížená rychlost na méně než padesátku, se má jet třicet a podobně. Chybné údaje ukazoval nejen v obcích, ale i mimo ně.

Jen o malou trošičku méně otravný byl systém, který hlídá pozornost řidiče a jehož senzor je umístěný nad volantem. Stačí, aby zrak na chviličku sklouznul například směrem k bočnímu zrcátku nebo displeji infotainmentu a už o sobě dává hlasitě vědět. Oba asistenti navíc mají poměrně hlasitý a hlavně nepříjemný zvuk. Sice je můžete v hlubinách nastavení systému vypnout. Auto si však není schopné zapamatovat, že je používat nechcete, a musíte je tak deaktivovat při každé jízdě.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Dotykový displej ve voze Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Spotřeba a dojezd

Předchozí generace patřila k nejúspornějším elektromobilům na trhu. Současná Kona, která narostla nejen rozměrově, ale i hmotností, však na tom stále není vůbec špatně. Baterie s kapacitou 68,5 kWh, z čehož je využitelných 68,5 kWh. Při použití 17“ kol udává Hyundai kombinovanou spotřebu 14,7 kWh /100 km, což dává papírový dojezd podle WLTP 514 kilometrů. S 19“ koly pak stoupá kombinovaná spotřeba 16,6 kWh/100 km a papírový dojezd 454 km.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Palubní displej Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Praxe ukázala, že nová Kona Electric je stavěná spíše na klidnou a plynulou jízdu. V takovém případě se s lehkou nohou dostanete v průměru na 17 – 18 kWh/100 km a nemusíte se ani omezovat při používání rádia a klimatizace. Takže ten papírový dojezd více méně sedí. Stačí však trochu víc přitlačit a pak není výjimkou spotřeba kolem 20 kWh/100 km, což už tak pozitivní není. Při pokusu vyloženě šetřit se zapnutou maximální rekuperací a vypnutými veškerými nezbytnostmi se nám podařilo stlačit spotřebu i pod 10 kWh/100 km. To si ale můžete dovolit maximálně někde, kde není provoz a můžete jet maximálně padesátkou. Jinak z vás bude prvotřídní špunt v provozu.

Hyundai se sice u řady Ioniq chlubí výkonnou 800V architekturou, ale u nové Kony Electric se stejně jako u předchozí generace musíme spokojit se slabší 400V architekturou. Jak náplast nabízí praktickou funkci V2L, díky které můžete elektromobil v případě potřeby využít jako obří powerbanku pro napájení různých spotřebičů. Pokud jde o nabíjení, tak maximální výkon je 100 kW. V chladnějších únorových teplotách jsem se však i s předehřátou baterií nabíjel na 50kW rychlonabíječkách nikdy nedostal nad 30 kW. Při nabíjení z domácího wallboxu pak výrobce uvádí jako maximum 10,5 kW.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Port pro nabíjení vozu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Závěr

Celkově se dá říct, že nová Kona Electric je povedené auto. Líbí se mi povedený design, prostorná kabina a zejména fakt, že jihokorejská automobilka myslí i na ty, kteří stále oceňují tlačítkové ovládání. Plusem je i dobré nastavení podvozku a dostatečně dlouhý dojezd v případě vyšší verze, která je spojená s větší baterií. Jen by autu víc slušel náhon všech kol.

Na čem by však měl Hyundai zapracovat, je rychlost dobíjení. Jedinou velkou výtku, kterou k nové Koně mám, jsou někteří velice otravní asistenti a nemožnost se jich jednou pro vždy zbavit. Přesto však Konu mohu s klidným svědomím doporučit.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Povedený design Otravní asistenti
Tlačítkové ovládání Pomalejší nabíjení
Kvalitní dílenské zpracování
Dobré jízdní vlastnosti

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Hyundai Kona Electric (2024) – Povedený crossover s otravnými asistenty

  • Nová Hyundai Kona byla navržena v první řadě jako elektromobil, od kterého jsou odvozené verze se spalovacími motory
  • Nabízí přepracovaný exteriér i interiér, který spojuje futuristické prvky s ovládání tlačítky
  • Mezi hlavní přednosti patří dostatečný výkon, spotřeba a skvělý dojezd, ale má i své mouchy
Hyundai Kona Electric (2024) test

Otestovali jsme nový elektromobil Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Populární crossover Hyundai Kona má silnou českou stopu. Automobilka ho vyrábí ve své továrně v Nošovicích. V nové generaci se výrazně změnil zvnějšku, kde dostal modernější a futurističtější kabátek, ale i uvnitř. Kona je známá tím, že nabízí různé možnosti pohonů. V nové generaci Hyundai přišel nejprve s elektrickou verzí a od ní teprve odvodil verze se spalovacími motory a ne naopak, jak to v takových případech bývá běžné. Na našem serveru jsme již v minulosti testovali předchozí generaci, která si získala oblibu i u českých motoristů. Zajímalo nás, jak si povede ta současná. Nečekejte ale přímé srovnání.

Hyundai Kona Electric (2024): specifikace

Konstrukce crossover, rozměry: 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg
Pohon elektromobil, pohon přední nápravy
Výkon 160 kW, točivý moment: 255 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 68,5 kWh (využitelných 65,4 kWh), dojezd podle WLTP 514 km (17″ kola), 454 km (19″ kola)
Nabíjení rychlonabíjení 100 kW, palubní nabíječka 10,5 kW, konektor CCS2
Spotřeba a dojezd kombinovaná spotřeba 14,7 kWh/100 km (17″ kola), 16.6 kWh/100 km (19″ kola)
Výbava stupeň výbavy Style Premium, LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, asistent pro vedení vozu v pruzích, vyhřívání sedadel a volantu, elektrické sedadla, head-up displej, dvojice 12,3″ displejů, sklopná vnější zrcátka, virtuální zpětná zrcátka, odmlžování, inteligentní navigací řízený tempomat, asistent dálniční jízdy, parkovací senzory + vnější kamery, rozpoznání dopravních značek, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, tepelné čerpadlo
Cena testovacího modelu od 1 239 990 Kč

Design a zpracování

Každá generace Hyundai Kona přišla s přepracovaným designem. Ta současná vypadá proti předchozím zaobleným linkám robustněji, ale rozhodně ne krabicovatější. Nejvýraznějším novým designovým rysem jsou svítící linky vepředu i vzadu. Vypadá to velice efektně a Koně to dává moderní a futuristický nádech. Zajímavostí je pak i prakticky shodný tvar předních i zadních světlometů, což však v žádném případě nevypadá rušivě, ale dává to Koně jistou dávku osobitosti. Výrazné prolisy na bocích vozu, především kolem kol pak vytváří dojem svalnatosti a síly.

Do jednoho z ostrých prolisů, který se táhne už od přední kapoty, jsou zapojené kliky předních dveří. Na rozdíl od řady jiných výrobců elektromobilů Hyundai u Kony stále sází na klasické kliky dveří. Možná to sice není ten „wow efekt“, jako když kliky zcela splývají s povrchem, ale dle mého názoru je toto řešení mnohem spolehlivější a praktičtější. Zavření dveří nicméně někdy chce trošku síly. Neznamená to, že byste s nimi museli přímo třísknout, ale lehké zaklapnutí také nestačí. Co naopak fungovalo spolehlivě, bylo otevírání a zavírání pátých dveří. Tlačítko pro otevření se dá snadno nahmatat pod výrazný převisem nad SPZ. Tlačítko pro zavření je pak na jejich horní straně. Stačí stisknout a dveře se pomalu samy zavřou a zaklapnou. Je to nejen funkční, ale i efektní řešení.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Interiér, výbava

Lehký futuristický nádech vás čeká i uvnitř. Hyundai v případě nové Kony Electric opustil koncept oddělené kapličky s přístroji a samostatného displeje infotainmentu. Místo toho spojil oba displeje do širokého pásu. Tady ale naštěstí futuričnost končí. Pokud také z duše nesnášíte současný trend rušit všechna fyzická tlačítka, takže kvůli každé blbosti musíte matlat prstem po displeji, vaše srdce zaplesá. Pro každou funkci od ovládání dvouzónové klimatizace až po přeskakování skladeb, ovládání hlasitosti nebo zapnutí vyhřívání volantu a sedadel tu najdete čudlík nebo otočný volič. Na Konu si tak rychle zvyknou i staromilci, kteří nakonec vezmou na milost i digitální štít a infotainment. Ten má mimochodem příjemnou minimalistickou grafiku. Jednoduše se ovládá a je příjemně svižný. Rozhodně nečekejte žádné záseky nebo zpomalené reakce.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Interiér nového modelu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Jedinou výtku mám k výšce umístění pásu s displeji. Pro vyšší řidiče je docela nízko, takže musí koukat mírně dolů. Dovedl bych si představit, že by byl o pár centimetrů výš. Tento hendikep však u námi testovaného vozu plně kompenzoval povedený HUD displej, který na čelní sklo promítal všechny zásadní informace, jako je aktuální rychlost, dojezd, spotřeba, navigační pokyny, aktivovaní asistenti. Škoda jen, že nejde promítaný obraz posunovat nahoru nebo dolů. Při výšce 190 cm jsem si musel dát sedadlo úplně dolů, abych viděl všechny promítané údaje. Jinak jsem měl uříznutou vrchní část s navigačními pokyny.

Celkově však kabina působí prostorným a vzdušným dojmem, i když Hyundai zde plasty rozhodně nešetří. Vzhledem k zaměření jako rodinný vůz to nicméně není na škodu. Většina plastů má navíc na omak příjemný povrch a Kona se může pochlubit kvalitním zpracováním. Během testování jsem se nesetkal s jediným zavrzáním nebo vibrováním plastů.

Anatomická sedadla jsou pohodlná a dobře drží i v zatáčkách. Ani při své výšce jsem se necítil nijak stísněně nejen na předních sedadlech, ale dost místa pro kolena a nad hlavou jsem měl i vzadu. Za tohle dávám jednoznačně palec nahoru.

Jízdní vlastnosti

Kona Electric nabízí několik jízdních režimů, které se volí otočným voličem na středovém tunelu. Většinou si vystačíte s jízdním režimem Normal. Z hlediska výkonu i rekuperace nabízí zlatý střed. Pokud byste užít trochu adrenalinu, můžete zvolit sportovní režim. Pak vám dá Kona ochutnat svého plného výkonu a svou akcelerací vás přišpendlí do sedačky. Nečekejte ale žádné zázraky. Přece jen je to městský crossover a žádná sportovní raketa. Na takové svižné projetí po okreskách je to ale příjemné. Naopak režim Eco neubírá na výkonu, ale přidá na rekuperaci a zmírní klimatizaci, takže sníží spotřebu.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Ocenit musíme nastavení úrovně rekuperace ve čtyřech stupních pomocí malých pádel pod volantem. Při nižších stupních rekuperace Kona plavně plachtí. S tím nejvyšším funguje v režimu i-pedal. Stačí sundat nohu z plynu a auto až nepříjemně brutálně brzdí téměř do zastavení. Při jízdě se se ukázalo jako nejideálnější držet jako kompromis mezi plynulou jízdou a potřebou rekuperace nastavení na druhém stupni.

Na rozbitých českých okreskách se hodí tužší konstrukce i vyšší světlá výška crossoveru. Adaptivní odpružení nemá, ale to ani nevadí. Auto se dobře drží v zatáčkách a současně dobře žehlí nerovnosti. Ani silnice, která svým povrchem připomíná tankodrom z vás nevyklepe duši. Přesto si ale neodpustím poznámku, že zrovna v takových chvílích by Koně přece jen slušela víc čtyřkolka místo pohonu předních kol.

K jízdnímu komfortu má podle automobilky napomoct i armáda asistentů, kterými druhou generaci Kony prošpikovala. Záměr to byl jistě dobrý, ale co se týče přínosu, tak záleží na konkrétním asistentovi. Hodně jsem například ocenil chytrý adaptivní tempomat propojený s navigačním systémem nebo asistenta pro jízdu po dálnici. Šikovné jsou rovněž bezpečnostní funkce jako autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 nebo aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA.

Tady bych se krátce zastavil. Auto vás upozorní na blížící se auto zezadu nejen rozsvícením výstražného symbolu ve zpětném zrcátku, ale i v HUD, kde se jinak zobrazují kromě rychlosti i například navigační informace nebo údaje, jestli se držíte ve svém pruhu. Při zapnutí směrových ukazatelů se navíc na místo levého či pravého budíku zobrazí obraz levého či pravého boku. Nemělo by se vám tak stát, že byste při odbočování nebo přejezdu do jiného pruhu přehlédli jiné vozidlo.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Volant u modelu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Ne všechny jízdní asistenty však musím pochválit. Pokud bych měl vypíchnout ten největší zádrhel, tak je to systém, který čte značky a upozorňuje na překročení povolené rychlosti. Jistě, správně bychom měli jezdit podle předpisů. To by ale musel systém fungovat, jak má. V některých případech sveřepě tvrdil, že v místech, kde nikdy nebyla snížená rychlost na méně než padesátku, se má jet třicet a podobně. Chybné údaje ukazoval nejen v obcích, ale i mimo ně.

Jen o malou trošičku méně otravný byl systém, který hlídá pozornost řidiče a jehož senzor je umístěný nad volantem. Stačí, aby zrak na chviličku sklouznul například směrem k bočnímu zrcátku nebo displeji infotainmentu a už o sobě dává hlasitě vědět. Oba asistenti navíc mají poměrně hlasitý a hlavně nepříjemný zvuk. Sice je můžete v hlubinách nastavení systému vypnout. Auto si však není schopné zapamatovat, že je používat nechcete, a musíte je tak deaktivovat při každé jízdě.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Dotykový displej ve voze Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Spotřeba a dojezd

Předchozí generace patřila k nejúspornějším elektromobilům na trhu. Současná Kona, která narostla nejen rozměrově, ale i hmotností, však na tom stále není vůbec špatně. Baterie s kapacitou 68,5 kWh, z čehož je využitelných 68,5 kWh. Při použití 17“ kol udává Hyundai kombinovanou spotřebu 14,7 kWh /100 km, což dává papírový dojezd podle WLTP 514 kilometrů. S 19“ koly pak stoupá kombinovaná spotřeba 16,6 kWh/100 km a papírový dojezd 454 km.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Palubní displej Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Praxe ukázala, že nová Kona Electric je stavěná spíše na klidnou a plynulou jízdu. V takovém případě se s lehkou nohou dostanete v průměru na 17 – 18 kWh/100 km a nemusíte se ani omezovat při používání rádia a klimatizace. Takže ten papírový dojezd více méně sedí. Stačí však trochu víc přitlačit a pak není výjimkou spotřeba kolem 20 kWh/100 km, což už tak pozitivní není. Při pokusu vyloženě šetřit se zapnutou maximální rekuperací a vypnutými veškerými nezbytnostmi se nám podařilo stlačit spotřebu i pod 10 kWh/100 km. To si ale můžete dovolit maximálně někde, kde není provoz a můžete jet maximálně padesátkou. Jinak z vás bude prvotřídní špunt v provozu.

Hyundai se sice u řady Ioniq chlubí výkonnou 800V architekturou, ale u nové Kony Electric se stejně jako u předchozí generace musíme spokojit se slabší 400V architekturou. Jak náplast nabízí praktickou funkci V2L, díky které můžete elektromobil v případě potřeby využít jako obří powerbanku pro napájení různých spotřebičů. Pokud jde o nabíjení, tak maximální výkon je 100 kW. V chladnějších únorových teplotách jsem se však i s předehřátou baterií nabíjel na 50kW rychlonabíječkách nikdy nedostal nad 30 kW. Při nabíjení z domácího wallboxu pak výrobce uvádí jako maximum 10,5 kW.

Hyundai Kona Electric (2024) test

Port pro nabíjení vozu Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Závěr

Celkově se dá říct, že nová Kona Electric je povedené auto. Líbí se mi povedený design, prostorná kabina a zejména fakt, že jihokorejská automobilka myslí i na ty, kteří stále oceňují tlačítkové ovládání. Plusem je i dobré nastavení podvozku a dostatečně dlouhý dojezd v případě vyšší verze, která je spojená s větší baterií. Jen by autu víc slušel náhon všech kol.

Na čem by však měl Hyundai zapracovat, je rychlost dobíjení. Jedinou velkou výtku, kterou k nové Koně mám, jsou někteří velice otravní asistenti a nemožnost se jich jednou pro vždy zbavit. Přesto však Konu mohu s klidným svědomím doporučit.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Povedený design Otravní asistenti
Tlačítkové ovládání Pomalejší nabíjení
Kvalitní dílenské zpracování
Dobré jízdní vlastnosti

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."