Test Honda Jazz – Jak si vede hybrid při jízdě po dálnici? Co spotřeba?
- Hybrid se ekonomicky vyplatí při jízdě po městě, ale co když vyrazíte na dálnici?
- Pro účely testu jsme z redakční garáže vzali novou Hondu Jazz
- Jde o první hybrid se systémem „e:HEV“ nové generace

Není hybrid jako hybrid, nicméně s čím přicházejí v poslední době Japonci, to je z pohledu promyšlené techniky naprostá špička. Novou hybridní Hondu Jazz jsem chválil už vloni na podzim při klasickém testu, tentokrát v tom víceméně budu pokračovat, protože Jazz má co nabídnout i v případě, kdy s ní vyjedete za město.
Hybridy se obecně ekonomicky vyplácejí při jízdě po městě, protože se často využívá baterie s elektromotorem pro úspornější rozjezdy a místo brzdění rekuperujete, takže část energie chytře vracíte zpátky do baterie. Jenže jakmile hybridní auto vezmete na okresky či na dálnici, konstantní a vyšší rychlost mu nesvědčí, protože pak akorát tak vozíte baterii a elektromotor navíc, aniž byste je měli jak využít, a to vám může naopak ještě zvyšovat spotřebu.
Jak funguje hybrid od Hondy?
Hybridní systém u Hondy je ovšem velmi dobře promyšlený, aby ani jízda po okreskách či dálnici nebyla nevýhodou. Inženýři totiž dokázali navrhnout vůz tak, že umí automaticky přepínat mezi čistě elektrickým, hybridním a spalovacím režimem. Vy se o nic nemusíte starat a jediné, co máte na výběr, je eko režim, který omezuje výkon a odezvu plynového pedálu, či tlačítko EV, které je ovšem v drtivé většině případů akorát tak pro parádu.

Jízda po dálnici s hybridní Hondou Jazz
Po městě se dá s hybridním Jazzem jezdit za pouhých 3,5 l/100 km, protože se hybridní systém využívá na maximum. Jakmile se vydáte za město, prakticky budete jezdit s hybridem jako s klasickým spalovákem, což je v tomto případě výhodou.
Na trase z Prahy do Č. Budějovic a zpátky jsem jel maximální povolenou rychlostí a průměrná spotřeba byla zhruba 6 l/100 km. Po dálnici z Prahy do Liberce a zpátky jsem pak pro změnu při řekněme úspornějším stylu jízdy a udržování rychlosti kolem 115 km/h dosáhl skvělé spotřeby 5,1 l/100 km.
V čem je fígl? Jednak ve využití slabšího benzínového motoru s Atkinsonovým úspornějším cyklem, ale také v tom, že je benzínový motor v režimu spalovák propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola, takže je dosaženo vyšší efektivity i v neelektrickém režimu.

Baterie a elektromotor však na dálnici nepřijdou úplně vniveč, protože při každém brzdění dokáže hybrid ukládat cenné watthodiny energie zpátky do baterie, stejně tak pokud je to výhodné, aby spalovací motor pracoval v efektivních otáčkách, tak přebytečnou energii taktéž ukládá současně i do akumulátoru pro pozdější využití. Po dálnici občas potřebujete někoho předjet nebo naopak si přibrzdit, což je voda na mlýn hybridům a jejich spotřebě.

Během testovací jízdy se Honda Jazz občas dostala i do režimu elektromobil nebo hybrid. Například při průjezdu opravovaných úseků nižší rychlostí kolem 80-100 km/h se o pohon vozu staral pouze jeden ze dvou elektromotorů a auto jelo pouze na elektřinu z baterie. Při prudším sešlápnutí pedálu plynu zase naskočil druhý elektromotor, který fungoval jako generátor elektřiny a podpořil pak energií z baterie skrze druhý elektromotor navýšení výkonu v režimu hybrid.
Závěr testu
Honda Jazz a její hybridní pohon je povedený, zejména díky tomu, že funguje zcela automaticky a hlavně včetně možnosti, kdy jeden ze dvou elektromotorů slouží jako generátor elektřiny, která pak následně efektivnějším způsobem pohání kola rovnou skrze druhý elektromotor. Skvěle funguje nejen ve městě, ale i při jízdě po dálnici, takže dokáže být vskutku všestrannou pohonnou jednotkou.

Oproti konkurenčnímu systému od Toyoty dokáže udržet čistě elektrický režim Hondy se zhruba 1kWh baterií mnohem déle a ochotněji, nicméně i na dálnici dokáže být velmi úsporný a praktický. Pokud porovnáte s jinými hybridy, možná budete překvapeni, jak dobře funguje. Ať už jde o účinnost, tichost, či plynulost celého pohonu, který zvládne využít výhody obou dvou světů – spalovacího a elektrického. A přidává nové řešení v podobě chytrého pojetí hybridního pohonu, kdy auto funguje jako taková pojízdná elektrárna.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.