Test Honda Jazz – Jak si vede hybrid při jízdě po dálnici? Co spotřeba?

Luboš Srb
  • Hybrid se ekonomicky vyplatí při jízdě po městě, ale co když vyrazíte na dálnici?
  • Pro účely testu jsme z redakční garáže vzali novou Hondu Jazz
  • Jde o první hybrid se systémem „e:HEV“ nové generace
Honda Jazz Hybrid
Honda Jazz Hybrid

Není hybrid jako hybrid, nicméně s čím přicházejí v poslední době Japonci, to je z pohledu promyšlené techniky naprostá špička. Novou hybridní Hondu Jazz jsem chválil už vloni na podzim při klasickém testu, tentokrát v tom víceméně budu pokračovat, protože Jazz má co nabídnout i v případě, kdy s ní vyjedete za město.

Hybridy se obecně ekonomicky vyplácejí při jízdě po městě, protože se často využívá baterie s elektromotorem pro úspornější rozjezdy a místo brzdění rekuperujete, takže část energie chytře vracíte zpátky do baterie. Jenže jakmile hybridní auto vezmete na okresky či na dálnici, konstantní a vyšší rychlost mu nesvědčí, protože pak akorát tak vozíte baterii a elektromotor navíc, aniž byste je měli jak využít, a to vám může naopak ještě zvyšovat spotřebu.

Jak funguje hybrid od Hondy?

Hybridní systém u Hondy je ovšem velmi dobře promyšlený, aby ani jízda po okreskách či dálnici nebyla nevýhodou. Inženýři totiž dokázali navrhnout vůz tak, že umí automaticky přepínat mezi čistě elektrickým, hybridním a spalovacím režimem. Vy se o nic nemusíte starat a jediné, co máte na výběr, je eko režim, který omezuje výkon a odezvu plynového pedálu, či tlačítko EV, které je ovšem v drtivé většině případů akorát tak pro parádu.

Honda Jazz Hybrid interiér
Honda Jazz Hybrid interiér

Jízda po dálnici s hybridní Hondou Jazz

Po městě se dá s hybridním Jazzem jezdit za pouhých 3,5 l/100 km, protože se hybridní systém využívá na maximum. Jakmile se vydáte za město, prakticky budete jezdit s hybridem jako s klasickým spalovákem, což je v tomto případě výhodou.

Na trase z Prahy do Č. Budějovic a zpátky jsem jel maximální povolenou rychlostí a průměrná spotřeba byla zhruba 6 l/100 km. Po dálnici z Prahy do Liberce a zpátky jsem pak pro změnu při řekněme úspornějším stylu jízdy a udržování rychlosti kolem 115 km/h dosáhl skvělé spotřeby 5,1 l/100 km.

V čem je fígl? Jednak ve využití slabšího benzínového motoru s Atkinsonovým úspornějším cyklem, ale také v tom, že je benzínový motor v režimu spalovák propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola, takže je dosaženo vyšší efektivity i v neelektrickém režimu.

Honda Jazz Hybrid z boku
Honda Jazz Hybrid z boku

Baterie a elektromotor však na dálnici nepřijdou úplně vniveč, protože při každém brzdění dokáže hybrid ukládat cenné watthodiny energie zpátky do baterie, stejně tak pokud je to výhodné, aby spalovací motor pracoval v efektivních otáčkách, tak přebytečnou energii taktéž ukládá současně i do akumulátoru pro pozdější využití. Po dálnici občas potřebujete někoho předjet nebo naopak si přibrzdit, což je voda na mlýn hybridům a jejich spotřebě.

Honda Jazz Hybrid volant
Honda Jazz Hybrid volant

Během testovací jízdy se Honda Jazz občas dostala i do režimu elektromobil nebo hybrid. Například při průjezdu opravovaných úseků nižší rychlostí kolem 80-100 km/h se o pohon vozu staral pouze jeden ze dvou elektromotorů a auto jelo pouze na elektřinu z baterie. Při prudším sešlápnutí pedálu plynu zase naskočil druhý elektromotor, který fungoval jako generátor elektřiny a podpořil pak energií z baterie skrze druhý elektromotor navýšení výkonu v režimu hybrid.

Závěr testu

Honda Jazz a její hybridní pohon je povedený, zejména díky tomu, že funguje zcela automaticky a hlavně včetně možnosti, kdy jeden ze dvou elektromotorů slouží jako generátor elektřiny, která pak následně efektivnějším způsobem pohání kola rovnou skrze druhý elektromotor. Skvěle funguje nejen ve městě, ale i při jízdě po dálnici, takže dokáže být vskutku všestrannou pohonnou jednotkou.

Honda Jazz Hybrid logo
Honda Jazz Hybrid logo

Oproti konkurenčnímu systému od Toyoty dokáže udržet čistě elektrický režim Hondy se zhruba 1kWh baterií mnohem déle a ochotněji, nicméně i na dálnici dokáže být velmi úsporný a praktický. Pokud porovnáte s jinými hybridy, možná budete překvapeni, jak dobře funguje. Ať už jde o účinnost, tichost, či plynulost celého pohonu, který zvládne využít výhody obou dvou světů – spalovacího a elektrického. A přidává nové řešení v podobě chytrého pojetí hybridního pohonu, kdy auto funguje jako taková pojízdná elektrárna.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články