Není hybrid jako hybrid. Způsobů, jak se dá využít kombinace spalovacího motoru a elektromotoru s baterií, je samozřejmě vícero. Ale co vymyslela Honda, to se ve světě elektromobility jen tak nevidí. Po týdnu testování nové Hondy Jazz (2020) nezbývá než uznale kývnout hlavou a doufat, že se podobný systém rozšíří i do dalších aut. Více prozradí náš test, ve kterém jsme proklepli první hybrid se systémem „e:HEV“ nové generace.
Nový hybridní systém od Hondy se snaží spojit výhody spalovacího a elektrického pohonu, a to tak, že se auto chová ve městě převážně jako elektromobil, když si dokáže rychle dobít baterii s pomocí spalovacího motoru fungujícího jako generátor elektrické energie a jezdit pak úsporněji na mnohem účinnější, tišší a plynulejší elektromotor bez klasické stupňové převodovky. A při vyšších rychlostech se přepne kompletně do režimu jako u konvenčního auta a spalovací motor pak dokáže napřímo pohánět přední kola, přičemž z přebytku či při brzdění je ještě energie pro baterii. Pokud tedy střídáte jízdu město/okresky/dálnice, jde o velice chytrý hybridní systém.
Malý a přitom velký
Vše ale začíná zvenku. Nový Jazz přichází již ve čtvrté generaci, která má pozměněný, o něco modernější a uhlazenější design než jeho předchůdce. Na první pohled si jistě všimnete siluety s vyšší střechou, nejen díky čemuž nejde pouze o klasický hatchback, ale spíše o rozměrnější hatchback s některými MPV prvky. Tím byl Jazz vždy typický a platí to i v nejnovější iteraci.
Samozřejmostí jsou speciální zadní sedačky Magic Seats, které můžete snadno transformovat do takové podoby, že místo spolucestujících na zadních sedadlech můžete odvést třeba bicykl či něco rozměrnějšího, nebo jak novináři často rádi demonstruují, můžete zadní části vozu celkem snadno projít. Nebo lze sedačky položit a získat dokonale rovnou velkou plochu pro převážení jiných rozměrných věcí v zavazadlovém prostoru. Ten má 304 l, po sklopení sedaček až 1205 l.
Překvapivě prostorný je však prostor v celém Jazzu a příjemné zlepšení nastalo v případě výhledu z vozu z předních míst, kde byl výrazně zmenšený přední sloupek. Zajímavostí je, že Honda například zmenšila komponenty v části nad motorem, kam se nově vešly i elektromotory, další součásti hybridního hnacího ústrojí schovala do podvozku, ale také umístila palivovou nádrž do středu vozidla pod přední sedačky, což je v této třídě vozu unikát.
Běžného zákazníka asi nejvíce překvapí, jak dobře se s hybridní Hondou jezdí a parkuje, protože na to, jak vypadá velká, je až neuvěřitelně snadné zaparkovat i na menší místa. Snad jen pozor pří výběru výbavy, protože základní verze Comfort nemá parkovací senzory, to až střední Elegance a vyšší Executive. A ve výbavě je stejně tak ještě více rozdílů, například pokud jde o bezpečnostní prvky. Nová Honda Jazz (2020) má dle výbavových stupňů k dispozici následující technologie Honda Sensing: adaptivní tempomat s možností nastavení vzdálenosti od vozu jedoucího před vámi, držení jízdních pruhů, systém pro zabránění sjetí z vozovky, detekce objektů v mrtvém úhlu, upozornění před srážkou, systém pro zmírnění následků nehody s detekcí chodců či cyklistů, či systém rozpoznávání dopravních značek.
Pro snadné ovládání je připravena dotyková obrazovka (5 nebo 9palcová) uprostřed palubní desky, která se ovládá velmi jednoduše a intuitivně, jako v případě smartphonů. Velké barevné dlaždice na úvodní stránce jsou rychle rozpoznatelné, vrátíte se vždy přes postranní tlačítko domů, nebo můžete používat tlačítko zpátky. Funguje to tedy jako například na Androidu. Odezva systému je v pořádku, možnosti nastavení také. Nevím jak pro vás, ale pro mě je nejdůležitější, že mohou v případě potřeby použít chytré systémy Android Auto nebo Apple CarPlay, v jeho případě dokonce i bezdrátově. Smartphone tedy nemusím vyndavat z kapsy a propojovat kabelem, a přesto se sám spojí s Jazzem a v autě pak můžu ovládat a přehrávat hudbu z telefonu, zapnout si navigaci a mnoho dalšího.
Možnosti infotainmentu jsou tedy za mě skvělé. Pro jednoduché a rychlé ovládání klimatizace je pak pod dotykovým displejem umístěn speciální panel s klasickými tlačítky a přepínači či jinými voliči, což se mi také líbí. Zbývá už jen Honda Connect pro připojení vozu se smartphonem přes internet a sledování například jízdních údajů přes aplikaci My Honda+, což v našem případě bohužel nebylo možné zatím vyzkoušet.
Vozí si s sebou vlastní elektrárnu
Nový hybrid od Hondy je prvním modelem s nově vyvinutým hybridním systémem e:Technology či také s označením e:HEV, jehož cílem je podle slov automobilky zlepšení zážitku z jízdy a snížení spotřeby. Nemohu jinak, než souhlasit. Ale ještě před tím, než popíšu své zkušenosti, je důležité popsat celý ten mechanismus. Nový Jazz spoléhá na kombinaci 1,5litrového benzínového motoru i-VTEC o výkonu 72 kW/131 Nm se dvěma elektromotory o výkonu 80 kW/253 Nm a menší lithium-ion baterií, která má kapacitu zhruba jedné kilowatthodiny.
Jde o pohon předních kol s automatickým přepínáním mezi čistě elektrickým, hybridním a spalovacím režimem. Řidič se prakticky o nic nestará, nic nenastavuje, prakticky to ani nejde například vynutit si čistě elektrický režim přes tlačítko, jako to některé hybridy umí. Převodovka je e-CVT s pevným převodovým poměrem, spalovací motor funguje v Atkinsonově úsporném cyklu. Vše je tedy na první pohled podřízeno a seřízeno k maximální úspoře, nikoliv k tomu, aby auto trhalo asfalt. Z nuly na sto počítejte s 9,4 sekundami a maximálkou 175 km/h.
Honda Jazz (2020) funguje v těchto režimech:
Elektrický pohon: lithium-iontový akumulátor přímo napájí hnací elektromotor
Hybridní pohon: motor dodává energii do generátoru, který ji obratem dodává do hnacího elektromotoru
Konvenční pohon: benzínový motor je propojen přímo s koly pomocí zamykací spojky a hnací síla se přenáší z motoru přímo na kola
A teď praxe. Jak to tedy funguje, když jedu ve městě, po okreskách, nebo třeba po dálnici? Ve většině situací využívá hybridní Jazz elektrický a hybridní pohon. Pokud je baterie téměř vybita, nastartuje generátor a jako v případě elektrárny si vyrobí potřebnou energii, kterou uloží do baterie či rovnou použije pro hybridní pohon. V mém případě jsem vypozoroval, že stav baterie nikdy neklesl pod tři čárky z deseti, tedy nějakých 30 %, zřejmě z důvodu životnosti baterie. Pokud jedu čistě na elektřinu a po rovině, ujedu v lepším případě jen pár kilometrů, než se baterie vybije a spalovací motor se opět na chvíli nastartuje. Většinou ale člověk, třeba ve městě, brzdí a tím baterii neustále dobíjí, což je klíčem ke skvělé konečné spotřebě. Ve městě jsem reálně jezdil za hodnoty kolem 3-4 l/100 km.
Na okreskách už se častěji využívá hybridní pohon, který funguje opět chytře a v případě přebytku energie ze spalovacího motoru ji ukládá do baterie pro pozdější využití. Jazz, resp. tento hybridní systém se tak snaží energii neustále využívat co nejefektivněji. A třeba v případě vyšších rychlostí, kde už je lepší využít jen spalovacího motoru, dokáže přes jednostupňovou spojku propojit konvenční pohon s koly a tím opět o něco zvýšit účinnost a snížit spotřebu. Velkou měrou se na tom samozřejmě podílí už jen úspornější motor s Atkinsonovým cyklem. Po dálnici jsem tak dosahoval spotřeby kolem 5 l/100 km.
Jaký režim se aktuálně používá, můžete sledovat přímo na obrazovce za volantem. Ale nemůžete o tom rozhodovat, což může být někdy trochu k vzteku, ale jak čísla ukazují, Honda dobře ví, co dělá. Narozdíl od konkurenčních hybridů má řešení od Hondy hned několik předností, ať už jde třeba o krásně plynulé rozjezdy, kdy kombinace motorů dokáže krásně vyhladit jakékoliv trhnutí, dále dokáže udržet jízdu čistě na elektřinu kolikrát i do kopce, tak také velmi tichý provoz a hlavně pak i realističtější pojetí spalovacího motoru, který se přidá, když na to opravdu šlápnete, ale většinou funguje stále v nejefektivnějších otáčkách, takže pak člověk nezažívá tak často vysavačový zvuk tolik známý z hybridů Toyoty.
Závěr
Nejnovější Jazz od Hondy je zajímavým počinem, který z určitého pohledu nemá přímou konkurenci. Jde o velmi prostorné auto mezi městskými vozy, které vyniká i svou nízkou spotřebou a skvělými jízdními vlastnostmi, nechybí mu přitom ani moderní věci jako jsou bezpečnostní asistenti či možnosti infotainmentu a pokročilé propojení s chytrým telefonem.
Nasadit tomu ještě agresivnější cenu, mohlo by to být velmi zajímavé a souboj s taktéž japonskou Toyotu by na poli hybridů nabral zajímavého dění. Ale to se nestalo a za cenu začínající na půl milionu, či o 50-100 tisíc více v případě vyšších výbavových stupňů bez připočtení příplatkové výbavy to nebude až zas takový trhák, ale zajímavým a inovativním hybridem Jazz rozhodně je a pro některé zákazníky bude minimálně zajímavou alternativou.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.