Test Anytime carsharing: služba nejen pro pražské manažery
Od minulého týdne je možné po Praze cestovat s využitím nového carsharingu Anytime, který nabízí velmi jednoduchou službu, s jednoduše ovládanými hybridními toyotami, s přehlednými podmínkami s cenou již od 1,99 Kč za minutu jízdy. S redakcí Elektrickevozy.cz jsme se tedy rozhodli, že nový carsharing vyzkoušíme a podělíme se o naše postřehy a zkušenosti.
Tip: Elektromobily pro nás nejsou téma, říká šéf carsharingu Anytime
Jednoduše a rychle
Anytime jedna z největších světových carsharingových služeb operující ve 14 světových metropolích. Provozuje více než 8000 aut. Je tedy víceméně jasné, že má firma již bohaté zkušenosti s provozováním carsharingu a dobře ví, co její zákazníci chtějí. Důležité je jednoznačně jednoduché a rychlé zřízení účtu a zapůjčení auta. V nejlepších případech stačí klidně jen pár desítek minut, od stažení aplikace do telefonu až po zapůjčení auta.
Aplikace Anytime CZ je zdarma k dispozici ke stažení pro telefony s Androidem a také pro iPhony. Stačí jen vyplnit pár základních osobních údajů, nafotit svůj občanský průkaz a řidičský průkaz, obojí z obou stran, a nakonec pořídit selfie s průkazem pro ověření, že jste to skutečně vy. Následně ještě přidáte platební kartu a pak už jen stačí počkat, než dojde ke schválení vašeho účtu. V některých případech stačí opravdu jen pár desítek minut a je hotovo.
Pak už jen stačí najít nejbližší auto na mapě a pomocí telefonu si jej třeba nejprve po cestě předem rezervovat a následně i na místě odemknout. Takže žádné klíče, stačí opravdu jen telefon s aplikací. Stejně tak i v případě zamknutí auta vyberete tuto možnost v aplikaci a po takových 10-15 vteřiných uslyšíte cvaknutí, uvidíte sklápějící se zrcátka a můžete auto klidně v klidu opustit. Pro nastartování v autě stačí stejně jako v každém autě s automatem pomocí sešlápnutí brzdy zárověň stisknout tlačítko Start/Stop a zařadit jízdu vpřed/vzad.
Jízdní dojmy
Hybridní Yaris od Toyoty můžete na ulicích najít v carsharingových modro-oranžových a šedivo-oranžových barvách. Je vzhledově řekl bych povedený, moderní a vlastně v mnoha směrech sdílí stejné DNA jako ostatní toyoty posledních let. Po usednutí za volant a sešlápnutí plynu pak můžu potvrdit, že jde o mrštný a dynamický vůz, který se svými vlastnostmi opravdu hodí zejména pro městský provoz.
O jeho pohon se stará hybridní sestava kombinující spalovací motor s elektromotorem, dosahující celkového výkonu 75 kW, čili 100 koní. Jelikož jde o malé městské auto, jde o výkon maximálně dostatečný, a vlastně ani při občasné vyjížďce za město se nemusíte stydět na okresních silnicích či dálnicích, pokud vyznáváte spíše klidnou a bezpečnou jízdu. Navíc se spotřebou lze jezdit reálně kombinovaně kolem 5 l/100 km, ve městě za cca 4 l/100 km a mimo město pak něco kolem 5,5 l/100 km. Ale jak teprve bude řeč, spotřebu v rámci carsharingu Anytime vlastně ani nemusíte nijak řešit, dokud máte dost paliva v nádrži.
Tip: Test: Toyota Yaris Hybrid 2017 je až nečekaně moderní a chytrá
Pokud jde o jízdu čistě na elektřinu, můžete jet rychlostí až cca 70 km/hod, ale musíte mít příhodné podmínky. A ty najdete hlavně ve městě, kde brzdíte a dobíjíte tím baterii, ze které následně vezmete energii pro pohon elektromotoru a snížíte tak spotřebu třeba při rozjezdech. Jenže spalovací motor podle potřeby sám dobíjí baterii a vy úplně stoprocentně neovlivníte, jestli zrovna pojedete jen čistě na elektřinu nebo i na benzín. Celkově pak tedy ani ve městě nepojedete čistě na elektřinu v uváděných až 90% jízdy, jak se automobilka snaží lidem namlouvat, reálně spíše jen v jednotkách pár procent. Ale i tak za to dík.
Interiér, který Yaris Hybrid nabízí, je celkem útulný, při jízdě po městě dobře odhlučněný (až při jízdě po dálnici to není tak úplně ono) a pro přejezdy po městě maximálně dostatečný. Ovládání je jednoduché, a i proto zatím najdeme v rámci tohoto carsharingu jen auta jedné značky, které se všechny ovládají a nastavují naprosto stejně. Ať už jde o automatické nastavení světel, ovládání infotainmentu, polohování sedadel, apod. A pochlubit se také mohou velmi praktickou a bohatou výbavou, ať už jde o parkovací kamerový systém, dále bezpečnostní systém pro předvídání možné kolize, nebo 4,2″ dotykovou obrazovku Toyota Touch 2, který má ovšem stále pomalejší odezvu a animace, což jsme vytýkali již v samotném redakčním testu hybridního Yarisu.
Cenová politika
Italský carsharing slibuje jízdu po Praze jen za pár kaček, což je v některých případech opravdu reálné, nikoliv jen marketingový tah. Ideálně pokud si vozidlo vypůjčíte dopoledne a nemáte to do práce příliš daleko a nezradí vás provoz. Pak můžete třeba jako při naší trase z domova do práce vzdálené asi 15 minut autem zaplatit jen 30 korun. V takovém případě se opravdu může vyplatit si auto raději půjčovat než kupovat. V případě zapůjčení auto během dne je cena o něco vyšší, místo 1,99 je to 4,99 korun za minutu, ale stále jde o slušnou cenu, když vezmeme v potaz, že nic jiného už neplatíte. A to platí i v případě, kdy chcete s autem vyrazit třeba na výlet někam za Prahu, pak dáte za celý den včetně 110 km 1300 korun, což je lepší cena, než u jiných služeb. Navíc v ceně máte také parkování na modrých a fialových zónách v Praze, nebo asistenční službu 24/7, která vám se vším pomůže.
Podle firmy Anytime jsou roční náklady na osobní auto něco přes 200 000 korun, což opravdu není zanedbatelná částka. A pokud máte možnost platit jednorázově jen za jízdu, kterou skutečně uskutečníte a ne i za to, kdy vám auto pouze stojí před domem, může se v některých případech možnost carsharingu ekonomicky vyplatit. V ceně je vše: benzin, pojištění, dálniční známka, mytí, parkování, údržba. Není tady žádná záloha, žádný poplatek za členství. A o ekologii ani nemluvě. Jedno carsharingové auto prý dokáže nahradit až 15 soukromých aut.
Nicméně je tady pár „ale“, kvůli kterým rozhodně není ani tento nejnovější a řekl bych uživatelsky nejpřívětivější carsharing působící v ČR pro každého. Asi největším nedostatkem je aktuálně dostupnost aut a jejich rozmístění. V případech, kdy se auto nachází při pěší chůzi dále než třeba 10-15 minut už zvažujete, jestli raději nepojedete městskou hromadnou dopravou. A že jsem častěji raději využil MHD, než ztrácet čas chůzí či popojetím k autu, které se třeba ani nenacházelo směrem, kudy jsem chtěl pokračovat. Jinými slovy 100 aut pro začátek služby je dobré, nicméně chce to rychle rozšířit vozový park, jinak bude služba použitelná jen někdy. A co teprve v případě, kdy chcete jet druhý den ráno a auto, které jste den předtím zaparkovali pod svým oknem, vám mezitím zmizelo. Carsharing tedy kvůli těmto nedostatkům stále není úplně stoprocentní řešení.
Zhodnocení
Podle slov zástupců carsharingové společnosti Anytime je typickým uživatelem 30letý muž z Prahy, zaměstnaný jako manažer, který má rád nové technologie. Jsem tedy cílovka a můžu potvrdit, že je služba pro mé potřeby velmi zajímavá. Ale myslím si, že může být celkem fajn i pro ostatní. Jakmile firma rozšíří vozový park, a to je již slíbeno do konce letošního roku, kdy se má počet zvýšit ze 100 až na 500 vozů, může jít o nejlepší možnost carsharingu po Praze. Výhodou je jednoduché zařízení služby, jednoduché ovládání a přehledná nabídka včetně zajímavých cen. Nedostupností zatím je fakt, že auto nejsou vždy při pěší chůzi dostupná třeba do 15 minut.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.