Tesla získala obří kontrakt na dodávku klíčového materiálu pro baterie
- Tesla uzavřela dohodu se společností Magnis Energy Technologies
- Australané dodají největšímu výrobci elektromobilů na světě klíčový materiál
- Musk aspol. směřují k výrobě 20 milionů aut v roce 2030

Co rozhoduje o počtu prodaných elektrických aut jednotlivými automobilky, není jen poptávka zákazníků, ale především kapacita a možnosti výroby. A zde začíná být poměrně slušné omezení v dodavatelském řetěžci, ve kterém jsou firmy těžící vzácné materiály potřebné pro výrobu baterií, apod. Jinými slovy, ne na každou automobilku se dostane, a tak kdo dřív přijde nebo víc nabídne, ten dřív bere.
Tesla si zajistila klíčový materiál
V tomto ohledu mohou slavit u Tesly, která uzavřela závaznou smlouvu o odběru klíčových materiálů s firmou Magnis Energy Technologies. Tato australská společnost bude Američanům dodávat anodový aktivní materiál (AAM) po dobu tří let.
Půjde o nejméně 17 500 tun AAM ročně po dobu minimálně tří let, a to za pevnou cenu (což je velice důležité s ohledem na vývoj cen). Výroba má probíhat ve Spojených státech, a to nejpozději od 31. března 2024 (pilotní výroba), resp. od 1. února 2025 (finální, komerční výroba). Společnost Tesla má také možnost zdvojnásobit množství AAM popsané v dohodě a potenciálně nakoupit až 35 000 tun ročně.

Čtěte také: Tohle jsou 3 největší výrobci elektromobilů na světě. Jak velký má Tesla náskok?
Co je to anodový aktivní materiál (AAM)?
Aktivní anodový materiál je definován jako grafit nebo kovy legované lithiem a je vhodný pro aplikace v případě trakčních baterií u elektrických aut. Má mnohé výhody, včetně odolnosti, je lehký, má nízkou cenu a vynikající vodivost. Jde tedy o klíčovou surovinu, kterou by pro výrobu moderních elektromobilů chtěly prakticky všechny automobilky, ovšem ne na všechny se dostane v takovém objemu, v jakém by si přály.
Autor článku

Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.
Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.