Tesla se obejde bez kobaltu a niklu. Rapidně nasazuje jiný typ baterie
- Tesla hledá cesty jak se zbavit závislosti na vzácných kovech v bateriích
- Pro vozy se standardním dojezdem používá baterie bez kobaltu a niklu
- Výroba je levnější, ale baterie nejsou natolik účinné

I když to na počtu prodaných kusů nových elektrických vozidel zatím není příliš znát, i toto automobilové odvětví se potýká s mnoha potížemi. Nedostatek čipů se na zdroj pohonu neptá a ztěžuje situaci všem automobilkám. Neméně snadné to pak mají elektromobily u výroby baterií, které jsou velmi náročné na drahé a vzácné kovy.
Tesla začíná vyrábět bez niklu a kobaltu
Jak je známé, tyto drahé a nezbytné součásti se těží a zpracovávají především v zemích současného válečného konfliktu. Je tak v zájmu všech, aby se snažili vymýšlet i alternativní složení baterií. Jedno takové používá i Tesla. Nejedná se o přelomové řešení, tento typ baterií se již nějakou dobu používá, ale nikoliv v takové míře, ve které je Tesla nyní montuje do nových vozidel.
Nedá se bohužel úplně vyhnout všem nedostatkovým materiálům. Baterie typu LFP se alespoň obejdou bez kobaltu a niklu. Tesla potvrdila, že již polovina nových vozů vyrobených v prvním kvartálu letošního roku tento typ baterie používá. Nehodí se ale pro všechny verze vozidel, i proto se podíl nasazování rapidně zvyšovat nebude.

Čtěte také: Budeme v Česku vyrábět baterie do elektroaut? Ve hře je Plzeň, má to ale jeden háček
Vozům s běžným dojezdem postačí
Lithium-železo-fosfátová baterie je znatelně levnější. Má ale nižší hustotu, a tak vozidlům nenabídne příliš velký dojezd a funguje s menší efektivitou. Elektronické řízení chodu a dávkování energie se ale stále vylepšuje, a tak i tyto baterie dokáží naprosto bezproblémově posloužit. Díky méně náročné výrobě navíc dokáží uvolnit i výrobní kapacitu pro ty složitější a výkonnější typy baterií.
Všechny vozy Model 3 a Model Y se standardní délkou dojezdu vyráběné v čínském závodě již tyto baterie používají. Nyní se dokončuje přechod i ve Fremontské Gigafactory. Ani to však nemá být konečná v cestě za lepšími bateriemi. Tesla již dříve potvrdila práci a vývoj na baterii založené na bázi manganu.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.