Pokud jde o elektromobily, baterie je klíčovou komponentou, s jejímž rozvojem může přijít opravdová elektromobilová revoluce.
Tip: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?
Výrazně se o tento vyhlížený pokrok samozřejmě snaží automobilka Tesla, která odebírá baterie od japonské firmy Panasonic. Neustále je prý v kontaktu i se všemi ostatními a monitoruje veškeré nabídky na trhu, aby měla pro své elektromobily do nejlepší. A jde nejen o technologii baterií a například jejich hustotu, ale také o pořizovací cenu. A právě v těchto dvou směrech nyní Elon Musk oznámil – tak trochu bez většího povšimnutí na zasedání akcionářů Tesly – že automobilka dosáhla průlomu.
Tesla má dlouhodobě jeden z největších cílů dosáhnout snížení nákladů za pořízení baterie, respektive celého battery packu na cenu 100 dolarů za 1 kWh. A s nejnovějším oznámením, zdá se, došlo zřejmě k přiblížení k této magické hranici. Ono totiž pořízení baterií do elektromobilů je vůbec nejnákladnější – například u automobilky GM (která na rozdíl od Tesly netají, za kolik nakupuje baterie) vyjde pořízení 90 kWh baterií s cenou 150 dolarů za 1 kWh v přepočtu na 300 tisíc korun. Pokud by stejnou baterii automobilka pořídila za “muskových” 100 dolarů, hned by náklady spadly na 200 tisíc korun, tedy o celou třetinu (!).
Dalším dílčím pokrokem je prý dosažení vyšší hustoty u baterií do elektromobilů, a to o pěkných 30 procent. Přitom k tomu pomohly jen již nějakou dobu známé technologie, které mohou po řádném ozkoušení být do komerčních produktů nasazeny v průběhu 2 až 3 let. Prakticky by takové zlepšení znamenalo, že například elektromobil Tesla Model X by dokázal na jedno nabití místo 565 km se 100 kWh baterií ujet přes 650 km (!), pokud by byl vybavený 130 kWh baterií o stejné velikosti.
Tento pokrok může přiblížit velkou elektromobilovou revoluci, protože by odstranil hned několik překážek, nebo přinejmenším nepříjemností u elektrických aut – zejména dojezdovou vzdálenost, rychlost dobíjení (čím větší baterie, tím rychlejší může být dobíjení do “efektivnějších” 80 % kapacity), a hlavně také pořizovací cenu. Pokud se dnes zákazník podívá na totožná auta s elektrickým a spalovacím pohonem, z finančních důvodů stále výrazně převažuje druhá z možností. Ale po snížení ceny za baterie by mohlo dojít ke zvýhodnění elektromobilů, které by mohly být i cenově výhodnější než na výrobu složitější a méně efektivní auta se spalovacím motorem.
zdroj: Electrek
Pokud jde o elektromobily, baterie je klíčovou komponentou, s jejímž rozvojem může přijít opravdová elektromobilová revoluce.
Tip: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?
Výrazně se o tento vyhlížený pokrok samozřejmě snaží automobilka Tesla, která odebírá baterie od japonské firmy Panasonic. Neustále je prý v kontaktu i se všemi ostatními a monitoruje veškeré nabídky na trhu, aby měla pro své elektromobily do nejlepší. A jde nejen o technologii baterií a například jejich hustotu, ale také o pořizovací cenu. A právě v těchto dvou směrech nyní Elon Musk oznámil – tak trochu bez většího povšimnutí na zasedání akcionářů Tesly – že automobilka dosáhla průlomu.
Tesla má dlouhodobě jeden z největších cílů dosáhnout snížení nákladů za pořízení baterie, respektive celého battery packu na cenu 100 dolarů za 1 kWh. A s nejnovějším oznámením, zdá se, došlo zřejmě k přiblížení k této magické hranici. Ono totiž pořízení baterií do elektromobilů je vůbec nejnákladnější – například u automobilky GM (která na rozdíl od Tesly netají, za kolik nakupuje baterie) vyjde pořízení 90 kWh baterií s cenou 150 dolarů za 1 kWh v přepočtu na 300 tisíc korun. Pokud by stejnou baterii automobilka pořídila za “muskových” 100 dolarů, hned by náklady spadly na 200 tisíc korun, tedy o celou třetinu (!).
Dalším dílčím pokrokem je prý dosažení vyšší hustoty u baterií do elektromobilů, a to o pěkných 30 procent. Přitom k tomu pomohly jen již nějakou dobu známé technologie, které mohou po řádném ozkoušení být do komerčních produktů nasazeny v průběhu 2 až 3 let. Prakticky by takové zlepšení znamenalo, že například elektromobil Tesla Model X by dokázal na jedno nabití místo 565 km se 100 kWh baterií ujet přes 650 km (!), pokud by byl vybavený 130 kWh baterií o stejné velikosti.
Tento pokrok může přiblížit velkou elektromobilovou revoluci, protože by odstranil hned několik překážek, nebo přinejmenším nepříjemností u elektrických aut – zejména dojezdovou vzdálenost, rychlost dobíjení (čím větší baterie, tím rychlejší může být dobíjení do “efektivnějších” 80 % kapacity), a hlavně také pořizovací cenu. Pokud se dnes zákazník podívá na totožná auta s elektrickým a spalovacím pohonem, z finančních důvodů stále výrazně převažuje druhá z možností. Ale po snížení ceny za baterie by mohlo dojít ke zvýhodnění elektromobilů, které by mohly být i cenově výhodnější než na výrobu složitější a méně efektivní auta se spalovacím motorem.
zdroj: Electrek