ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?

  |  29 komentářů  |  autor: Luděk Srb

Jak je možné, že elektromobily od Tesly dostanou ze sestavy „tužkových“ baterií tak obrovský výkon? V řeči čísel přes 400 koní? Vysvětlíme vám to.

Tento článek není detailní technický rozbor, ale jen jako malá informace pro ty, co se jako já diví, jak je možné dostat z tužkové baterie takový výkon.

Omlouvám se za výraz tužková baterie, ale měl jsem možnost mít jeden originální akumulátor Tesla 18650 v ruce (vlastně Panasonic). Co znamená číslo 18650? Je to rozměr akumulátoru – průměr 18mm a délka 65mm. Pro představu – běžný akumulátor velikosti AA by se mohl jmenovat 14500.

Jak lze dostat z té Tesly 310kW (asi 420 koní) – uvažujme model Tesla S (test) vyrobený po roce 2014, který disponuje akumulátorem 85 kWh.

Trocha matematiky

  • Celá baterie akumulátorů čítá 7104 kusů jednotlivých článků 18650.
  • Tyto články jsou sestaveny do 16 stejných skupin.
  • Každá skupina je sestavena ze 444 článků.
  • Články jsou uspořádány do 74 podskupin, které jsou vzájemně paralelně propojeny.
  • Každá podskupina má tedy 6 článků v serii.
  • Pro kontrolu: 16 x (74 x 6) = 7104

Tip: Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

Jak je to s napětím celé baterie?

Napěťově to je vlastně 16 x 6 = 96 článků v serii – (a to vše 74x paralelně). Každý článek má cca 3,70-4,20 V, což je přibližně 355 až 405 Voltů – dle stupně nabití a zatížení, resp. odběru. A jak je možné dodat 310 kW? Na výkon 310 kW potřebujeme tedy proud asi 800 Ampér. To je opravdu hodně, ale na této hodnotě se vlastně podílí 74 paralelních skupin, a tak jedna skupina a tedy jeden článek v tu chvíli dodá kolem 11- 12 Ampérů.

Jak je to s celkovou kapacitou baterie 85 kWh?

Vezmeme to opačně: 85 kWh (85.000 Wh) děleno 7104 články = 11,96 Wh/článek a při průměrném napětí 3,7 V je to tedy kapacita článku 11,96/3,7 = cca 3200 mAh.

Ve skutečnosti má o trochu víc, uvádí se kapacita asi 3600 mAh a krátkodobý odběr až 30 A, ale jelikož každá skupina ze 16 a každá podskupina má svůj řídicí obvod, něco jako Balancer. Tento obvod řídí odebíraný i dodávaný proud, dle stavu každého článku tak, aby byly zatěžovány přibližně stejně, včetně vybíjení pod stanovenou mez. Tím se velmi značně prodlužuje životnost.

ČLÁNKY:, , , , , , ,

Diskuze

avatar
11 Comment threads
18 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
26 Comment authors
prochEvženJoeJiříkolemjdoucí Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Milan B.
Milan B.

Tužková baterie a článek 18650 je opravdu něco jiného. Pane redaktore, i když pouze podle titulku!

Chrobáčik
Chrobáčik

Zkuste si ten článek přečíst znovu, pomalu a pak nebudete možná tak negativistický….!

Roman
Roman

Pro úplný lamy je to přirovnání dobrý, ale pokud už zabřednu do exaktních parametrů tak bych měl používat pojmy jako je nominální napětí, napětí pod zátěží, napětí plně nabité baterie atd.
Jinak články obecne jsou plné zbožných přání elektromobilnich nadšenců kteří zapomínají na komplexní a zásadní problémy celé neslavnę elektromobility . 🤔 Roman

Fic
Fic

Vždyť o tom píše! Tyhle šťouraly a nimraly svět miluje!

martyd
martyd

No on je problém v tom, že to přirovnání je opravdu absurdní nesmysl i když bych bral v úvahu jen vzhled.
To je spíš něco jako „Já vím, že to vím blbě, ale stejně to takhle blbě řeknu…“

plextor
plextor

Je to napsaný v uvozovkách tak to asi ví né

plextor
plextor

tan nadpis je v uvozovkách tak to asi ví né !!!!

Miroslav V.
Miroslav V.

Je to několik týdnů, co jsem někde viděl, z čeho baterii skládaji. Docela šok. Nechce se mi věřit, že je to pravda.
Samozřejmě jsem čekal podstatně větší články.
Je to běžné i u ostatních automobilek?

P. Jarda
P. Jarda

Jsem pomerne vasnivej modelar a mam techto clanku opravdu hodne cca 200-350ks.. jsou naprosto super kdyz mate sporavnou elektroniku co se stara o nabijeni a vybijeni vydrzi nescetnekrat dele nez obyc tuzkove Ni-hm ci olovene bat. o motnosti nemluve. Mohou bezproblemu napajet elektro-kolo a verim ze cokoliv jineho treba barak s ostrovni elektrarnou. Jedina nevyhoda je asi cena clanek stoji 200-400 Kc podle druhu a take nabijeci soustava by byla opravdu slozita na vybastleni kupovat to by bylo … ehm uf no drahe ;) A co se tyka ostatnich automodilek bude to na 90% stejne neni lepsi baterie teda …… Číst vice »

Jan Jaroš
Jan Jaroš
Petr Černý
Petr Černý

Takže máš v baterkách přes sto tisíc??? To je opravdu vášeň…

Hardy
Hardy

A to ještě neví jestli jich má 200 nebo 350.

Elon
Elon

Tak jeste dostat z cechu to posrany lithium…

Zdenek
Zdenek

Rád bych dostal vysvětlení, proč se používají tak malé články.

kolemjdoucí
kolemjdoucí

Laicky:
lithiové nabíjecí články mají nejvyší hustotu uložené energie.
nelze vyrábět větší válečky, protože by se uvnitř příliš přehřívali.

Novinkou jsou články 21700 (21x70mm) jsou o něco větší (objemově docela o dost) než 18650 (18x65mm), bohužel zatím jsou o chloupek horší (hustota uložené energie , snášení vysokých proudů) než nejlepší 18650.

Henry
Henry

Jednoduše – velká seriová výroba těchto článků, vytvarujete z nich jakákoliv baterie. Když jeden částečně ztratí kapacitu, jedou ostatní.

tommeg
tommeg

Třeba z bezpečnostních důvodů?

Mister
Mister

Asi to tak bude, ale nesposobi to aj tak retazovu reakciu ak buchne jeden?

Miroslav V.
Miroslav V.

Už to sundalo i dopravní letadlo s baterkama v kontejneru.
Víc hrozí požár než výbuch.

Joe
Joe

Pod pojmem „sundalo“ si představím, že spadlo, což není pravda. Byl to A380 a nouzově přistál.

Citroën C5 Aircross: nový koncept hybridního SUV

Citroën C5 Aircross: nový koncept hybridního SUV

17. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Víte, že prarodiče Andrého Citroënu pěstovali exotické ovoce? Odtud se vzalo jméno Citroën – což je holandský výraz pro Citrón. Tolik vzdělávání…

BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

17. 9. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

iNext od BMW je prý odpovědí na otázku „Jak budeme cestovat v budoucnosti?“ Studie, která by se měla v roce…

Audi e-tron přináší službu e-tron charging service

Audi e-tron přináší službu e-tron charging service

14. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (1)

Již v dohledné době Audi představí svůj první plně elektrický e-tron. Mělo by se tak stát 17. září na…

Mobilní zobrazení