ElektrickéVozy.cz

Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z „tužkové“ baterie?

  |  21 komentářů  |  autor: Luděk Srb

Jak je možné, že elektromobily od Tesly dostanou ze sestavy „tužkových“ baterií tak obrovský výkon? V řeči čísel přes 400 koní? Vysvětlíme vám to.

Tento článek není detailní technický rozbor, ale jen jako malá informace pro ty, co se jako já diví, jak je možné dostat z tužkové baterie takový výkon.

Omlouvám se za výraz tužková baterie, ale měl jsem možnost mít jeden originální akumulátor Tesla 18650 v ruce (vlastně Panasonic). Co znamená číslo 18650? Je to rozměr akumulátoru – průměr 18mm a délka 65mm. Pro představu – běžný akumulátor velikosti AA by se mohl jmenovat 14500.

Jak lze dostat z té Tesly 310kW (asi 420 koní) – uvažujme model Tesla S (test) vyrobený po roce 2014, který disponuje akumulátorem 85 kWh.

Trocha matematiky

  • Celá baterie akumulátorů čítá 7104 kusů jednotlivých článků 18650.
  • Tyto články jsou sestaveny do 16 stejných skupin.
  • Každá skupina je sestavena ze 444 článků.
  • Články jsou uspořádány do 74 podskupin, které jsou vzájemně paralelně propojeny.
  • Každá podskupina má tedy 6 článků v serii.
  • Pro kontrolu: 16 x (74 x 6) = 7104

Tip: Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

Jak je to s napětím celé baterie?

Napěťově to je vlastně 16 x 6 = 96 článků v serii – (a to vše 74x paralelně). Každý článek má cca 3,70-4,20 V, což je přibližně 355 až 405 Voltů – dle stupně nabití a zatížení, resp. odběru. A jak je možné dodat 310 kW? Na výkon 310 kW potřebujeme tedy proud asi 800 Ampér. To je opravdu hodně, ale na této hodnotě se vlastně podílí 74 paralelních skupin, a tak jedna skupina a tedy jeden článek v tu chvíli dodá kolem 11- 12 Ampérů.

Jak je to s celkovou kapacitou baterie 85 kWh?

Vezmeme to opačně: 85 kWh (85.000 Wh) děleno 7104 články = 11,96 Wh/článek a při průměrném napětí 3,7 V je to tedy kapacita článku 11,96/3,7 = cca 3200 mAh.

Ve skutečnosti má o trochu víc, uvádí se kapacita asi 3600 mAh a krátkodobý odběr až 30 A, ale jelikož každá skupina ze 16 a každá podskupina má svůj řídicí obvod, něco jako Balancer. Tento obvod řídí odebíraný i dodávaný proud, dle stavu každého článku tak, aby byly zatěžovány přibližně stejně, včetně vybíjení pod stanovenou mez. Tím se velmi značně prodlužuje životnost.

ČLÁNKY:, , , , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Milan B.
Milan B.

Tužková baterie a článek 18650 je opravdu něco jiného. Pane redaktore, i když pouze podle titulku!

Fic
Fic

Vždyť o tom píše! Tyhle šťouraly a nimraly svět miluje!

martyd
martyd

No on je problém v tom, že to přirovnání je opravdu absurdní nesmysl i když bych bral v úvahu jen vzhled.
To je spíš něco jako „Já vím, že to vím blbě, ale stejně to takhle blbě řeknu…“

Chrobáčik
Chrobáčik

Zkuste si ten článek přečíst znovu, pomalu a pak nebudete možná tak negativistický….!

plextor
plextor

Je to napsaný v uvozovkách tak to asi ví né

plextor
plextor

tan nadpis je v uvozovkách tak to asi ví né !!!!

Miroslav V.
Miroslav V.

Je to několik týdnů, co jsem někde viděl, z čeho baterii skládaji. Docela šok. Nechce se mi věřit, že je to pravda.
Samozřejmě jsem čekal podstatně větší články.
Je to běžné i u ostatních automobilek?

P. Jarda
P. Jarda
Jsem pomerne vasnivej modelar a mam techto clanku opravdu hodne cca 200-350ks.. jsou naprosto super kdyz mate sporavnou elektroniku co se stara o nabijeni a vybijeni vydrzi nescetnekrat dele nez obyc tuzkove Ni-hm ci olovene bat. o motnosti nemluve. Mohou bezproblemu napajet elektro-kolo a verim ze cokoliv jineho treba barak s ostrovni elektrarnou. Jedina nevyhoda je asi cena clanek stoji 200-400 Kc podle druhu a take nabijeci soustava by byla opravdu slozita na vybastleni kupovat to by bylo … ehm uf no drahe ;) A co se tyka ostatnich automodilek bude to na 90% stejne neni lepsi baterie teda …… Číst vice »
Elon
Elon

Tak jeste dostat z cechu to posrany lithium…

Petr Černý
Petr Černý

Takže máš v baterkách přes sto tisíc??? To je opravdu vášeň…

Hardy
Hardy

A to ještě neví jestli jich má 200 nebo 350.

Jan Jaroš
Jan Jaroš
Zdenek
Zdenek

Rád bych dostal vysvětlení, proč se používají tak malé články.

tommeg
tommeg

Třeba z bezpečnostních důvodů?

Mister
Mister

Asi to tak bude, ale nesposobi to aj tak retazovu reakciu ak buchne jeden?

Miroslav V.
Miroslav V.

Už to sundalo i dopravní letadlo s baterkama v kontejneru.
Víc hrozí požár než výbuch.

Henry
Henry

Jednoduše – velká seriová výroba těchto článků, vytvarujete z nich jakákoliv baterie. Když jeden částečně ztratí kapacitu, jedou ostatní.

rivl
rivl

Každý propaguje elektromobily, ale nikde jsem se nedočetl, kolik stojí výměna takových baterek v autě a o praktické životnosti taky nic. Do mobilu si taky musíte občas koupit novou baterii.

Milan
Milan
Pokud se podíváme na parametry jednoho článku viz např http://www.repasebaterii.cz/files/img/datasheet/inr18650hg2.pdf tak zjistíme,že po 300 nabíjecích a vybíjecích cyklech(při vybíjení proudem 10A) nebo po 200 cyklech (při vybíjení proudem 20A) je menovitá kapacita 3000mAh někde na ůrovni méně nebo rovna 70% Z toho lze usoudit,že po 600/400 cyklech bude na 40 – 30% což už není asi nic moc.. asi bude potřeba koupit novou baterii.. Pokud se jěště podíváme např. na vybíjení baterie při okolní teplotě -10°C – tak jmenovitá kapacita je snížena na 60% – tzn,že baterie bude muset být v provozu vyhřívaná na 23°C, aby neztrácela svou jmenovitou kapacitu.V… Číst vice »
Rudolf W.
Rudolf W.

Ochranu proti zkratu odpojením by měla mít každá tahle současně vyráběná tužka, jinak jde o vysoké riziko, při serioparalelním zapojení. Navíc ta ochrana před devastujícím poklesem napětí článku odpojením u každého článku – to si žádá, čistě ekonomicky – větší články – a nejlépe takové, které vylučují vnitřní zkrat, jinak to vyjde draho.

Pepa
Pepa
Mně se líbí hlavně ty super autonabíječe, co nabijí baterii elkáry za půl hoďky na 80%. Tož, to musí být fakt docela záhul a životnost baterie asi nebude ani z daleka tak velká, jako kdyby se nabíjelo třeba desetihodinovým proudem. Jenže kolik aut stojí volně na ulicích a nemají moc možnost postát někde deset hodin, než se v klidu nabijí. Už vidím ty „šetrné“ řidiče, co šetří na benzínu a huntují si baterku na rychlonabíječích. A vůbec, ví někdo, kolik procent současných osobáků má možnost být přes noc v garáži a tam se v klidu dobíjet? Pro ty, co nemají… Číst vice »
Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení