Jak je možné, že elektromobily od Tesly dostanou ze sestavy „tužkových“ baterií tak obrovský výkon? V řeči čísel přes 400 koní? Vysvětlíme vám to.
Tento článek není detailní technický rozbor, ale jen jako malá informace pro ty, co se jako já diví, jak je možné dostat z tužkové baterie takový výkon.
Omlouvám se za výraz tužková baterie, ale měl jsem možnost mít jeden originální akumulátor Tesla 18650 v ruce (vlastně Panasonic). Co znamená číslo 18650? Je to rozměr akumulátoru – průměr 18mm a délka 65mm. Pro představu – běžný akumulátor velikosti AA by se mohl jmenovat 14500.
Jak lze dostat z té Tesly 310kW (asi 420 koní) – uvažujme model Tesla S (test) vyrobený po roce 2014, který disponuje akumulátorem 85 kWh.
Tip: Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu
Napěťově to je vlastně 16 x 6 = 96 článků v serii – (a to vše 74x paralelně). Každý článek má cca 3,70-4,20 V, což je přibližně 355 až 405 Voltů – dle stupně nabití a zatížení, resp. odběru. A jak je možné dodat 310 kW? Na výkon 310 kW potřebujeme tedy proud asi 800 Ampér. To je opravdu hodně, ale na této hodnotě se vlastně podílí 74 paralelních skupin, a tak jedna skupina a tedy jeden článek v tu chvíli dodá kolem 11- 12 Ampérů.
Vezmeme to opačně: 85 kWh (85.000 Wh) děleno 7104 články = 11,96 Wh/článek a při průměrném napětí 3,7 V je to tedy kapacita článku 11,96/3,7 = cca 3200 mAh.
Ve skutečnosti má o trochu víc, uvádí se kapacita asi 3600 mAh a krátkodobý odběr až 30 A, ale jelikož každá skupina ze 16 a každá podskupina má svůj řídicí obvod, něco jako Balancer. Tento obvod řídí odebíraný i dodávaný proud, dle stavu každého článku tak, aby byly zatěžovány přibližně stejně, včetně vybíjení pod stanovenou mez. Tím se velmi značně prodlužuje životnost.
1. 4. 2018 | Luboš Srb | diskuze (0)
Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…
11. 3. 2018 | Pavel Kreuziger | diskuze (1)
Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…
16. 2. 2018 | Pavel Kreuziger | diskuze (0)
Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…
Zloději stačí jen šroubovák, aby u Tesla Model X otevřel přední kufr
Jak chtějí šílenci z The Grand Tour nabíjet telefony a elektromobily?
6 jednoduchých rad, jak ušetřit za pohonné hmoty
Komentujte
Tužková baterie a článek 18650 je opravdu něco jiného. Pane redaktore, i když pouze podle titulku!
Vždyť o tom píše! Tyhle šťouraly a nimraly svět miluje!
No on je problém v tom, že to přirovnání je opravdu absurdní nesmysl i když bych bral v úvahu jen vzhled.
To je spíš něco jako „Já vím, že to vím blbě, ale stejně to takhle blbě řeknu…“
Zkuste si ten článek přečíst znovu, pomalu a pak nebudete možná tak negativistický….!
Je to napsaný v uvozovkách tak to asi ví né
tan nadpis je v uvozovkách tak to asi ví né !!!!
Je to několik týdnů, co jsem někde viděl, z čeho baterii skládaji. Docela šok. Nechce se mi věřit, že je to pravda.
Samozřejmě jsem čekal podstatně větší články.
Je to běžné i u ostatních automobilek?
Tak jeste dostat z cechu to posrany lithium…
Takže máš v baterkách přes sto tisíc??? To je opravdu vášeň…
A to ještě neví jestli jich má 200 nebo 350.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html
Rád bych dostal vysvětlení, proč se používají tak malé články.
Třeba z bezpečnostních důvodů?
Asi to tak bude, ale nesposobi to aj tak retazovu reakciu ak buchne jeden?
Už to sundalo i dopravní letadlo s baterkama v kontejneru.
Víc hrozí požár než výbuch.
Jednoduše – velká seriová výroba těchto článků, vytvarujete z nich jakákoliv baterie. Když jeden částečně ztratí kapacitu, jedou ostatní.
Každý propaguje elektromobily, ale nikde jsem se nedočetl, kolik stojí výměna takových baterek v autě a o praktické životnosti taky nic. Do mobilu si taky musíte občas koupit novou baterii.
Ochranu proti zkratu odpojením by měla mít každá tahle současně vyráběná tužka, jinak jde o vysoké riziko, při serioparalelním zapojení. Navíc ta ochrana před devastujícím poklesem napětí článku odpojením u každého článku – to si žádá, čistě ekonomicky – větší články – a nejlépe takové, které vylučují vnitřní zkrat, jinak to vyjde draho.