Průlom v elektrifikaci letadel. Vědci vylepšili nosnou konstrukci s bateriemi

  • Trend elektrických dopravních prostředků nabírá na síle
  • Letadlům se ale elektrifikace zatím vyhýbala
  • Nová nosná konstrukce může otevřít cestu k lepším elektroletadlům
Rolls-Royce vytvořil nejrychlejší elektrické letadlo na světě

Elektrické letadlo Rolls-Royce | foto: Rolls-Royce

Drtivá většina dnešních letadel je poháněna speciálním leteckým palivem, které je velmi neekologické a drahé. Proto by elektrifikace u letadel dávala obrovský smysl, jenže letadla potřebují pro vzlet obrovský výkon a tím pádem i obrovské množství baterií, které budou pohánět motor.

První krok k elektrifikaci letadel

Výzkumníkům z projektu SOLIFLY se podařilo vylepšit nosnou konstrukci letadel s integrovanými bateriemi. Až do této chvíle se baterie v elektrických letadlech instalovaly do trupu letadla jako krabicové akumulátory.

Nově vyvinuté části letadel budou sloužit jako nosná struktura a zároveň jako úložiště pro baterie. Akumulátory tedy půjde umístit téměř kamkoliv, čímž se zlepší celkové rozložení hmotnosti letadla a půjde také využít mnohem více baterií. To vše za pomoci vysoce pevných uhlíkových kompozitních komponentů.

Baterie do elektroletadel

Takto vypadají nové bateriové články do elektroletadel | foto: AIT


Čtěte také: Revoluce pro elektrická auta. Tyto baterie zlevní a začnou se dít věci!


Nesmírně odolné materiály

Letecký průmysl klade obrovské požadavky na pevnost materiálů použitých na konstrukcích letadel. Proto výzkumníci použili právě kompozitní uhlíková vlákna. Ta jsou totiž mnohem pevnější než ocel, takže toho více vydrží a zároveň jsou i o dost lehčí, což je v letectví velmi důležité.

V samotných bateriích se bude nacházet speciální nehořlavý strukturní elektrolyt. Byly vyvinuty dva koncepty: První koncept využívá vícevrstvé bateriové články s energetickou hustotou 50 Wh/kg. Druhý koncept využívá uhlíková vlákna jako konstrukční prvek i jako sběrač proudu. Tato varianta je ale méně pokročilá kvůli horší škálovatelnosti, jak informuje Rakouský institut technologie.

Kdy se dočkáme prvního využití v praxi?

Projekt je aktuálně v závěrečné fázi vývoje, takže na zavedení do praxe nejspíše nebudeme muset čekat dlouho. S velkou pravděpodobností se prvních větších elektroletadel s tímto druhem baterií dočkáme do roku 2030.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Průlom v elektrifikaci letadel. Vědci vylepšili nosnou konstrukci s bateriemi

  • Trend elektrických dopravních prostředků nabírá na síle
  • Letadlům se ale elektrifikace zatím vyhýbala
  • Nová nosná konstrukce může otevřít cestu k lepším elektroletadlům
Rolls-Royce vytvořil nejrychlejší elektrické letadlo na světě

Elektrické letadlo Rolls-Royce | foto: Rolls-Royce

Drtivá většina dnešních letadel je poháněna speciálním leteckým palivem, které je velmi neekologické a drahé. Proto by elektrifikace u letadel dávala obrovský smysl, jenže letadla potřebují pro vzlet obrovský výkon a tím pádem i obrovské množství baterií, které budou pohánět motor.

První krok k elektrifikaci letadel

Výzkumníkům z projektu SOLIFLY se podařilo vylepšit nosnou konstrukci letadel s integrovanými bateriemi. Až do této chvíle se baterie v elektrických letadlech instalovaly do trupu letadla jako krabicové akumulátory.

Nově vyvinuté části letadel budou sloužit jako nosná struktura a zároveň jako úložiště pro baterie. Akumulátory tedy půjde umístit téměř kamkoliv, čímž se zlepší celkové rozložení hmotnosti letadla a půjde také využít mnohem více baterií. To vše za pomoci vysoce pevných uhlíkových kompozitních komponentů.

Baterie do elektroletadel

Takto vypadají nové bateriové články do elektroletadel | foto: AIT


Čtěte také: Revoluce pro elektrická auta. Tyto baterie zlevní a začnou se dít věci!


Nesmírně odolné materiály

Letecký průmysl klade obrovské požadavky na pevnost materiálů použitých na konstrukcích letadel. Proto výzkumníci použili právě kompozitní uhlíková vlákna. Ta jsou totiž mnohem pevnější než ocel, takže toho více vydrží a zároveň jsou i o dost lehčí, což je v letectví velmi důležité.

V samotných bateriích se bude nacházet speciální nehořlavý strukturní elektrolyt. Byly vyvinuty dva koncepty: První koncept využívá vícevrstvé bateriové články s energetickou hustotou 50 Wh/kg. Druhý koncept využívá uhlíková vlákna jako konstrukční prvek i jako sběrač proudu. Tato varianta je ale méně pokročilá kvůli horší škálovatelnosti, jak informuje Rakouský institut technologie.

Kdy se dočkáme prvního využití v praxi?

Projekt je aktuálně v závěrečné fázi vývoje, takže na zavedení do praxe nejspíše nebudeme muset čekat dlouho. S velkou pravděpodobností se prvních větších elektroletadel s tímto druhem baterií dočkáme do roku 2030.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."