Tesla Model Y dle nových čísel nebyla nejprodávanějším autem roku 2024

Pavel Škopek
Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020) | foto: Toyota
Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020) | foto: Toyota

Překvapivý souboj benzinového veterána s elektrickým bestsellerem. Toyota RAV4 dle nových statistik porazila Teslu Model Y v globálním prodeji v roce 2024.

Vítězství doslova o chlup

Elektrický obr proti benzínové klasice? Přesně to nabídl rok 2024. Toyota RAV4 vystřelila ze stínu a přišla si pro prestižní korunu bestselleru. Naproti ní zůstala Tesla Model Y jen o vlásek pozadu. Rozdíl? Méně než 3000 prodaných vozů! Naprosto nečekané finále, které ukázalo, že i starší generace Toyoty dokáže porazit moderního elektrického giganta.

Žebříček renomované společnosti JATO Dynamics, který zveřejnil analytik Felipe Muñoz, ukazuje jiné výsledky, než dříve zveřejněný žebříček od společnosti Statista. Těsné vítězství Toyoty RAV4 (Wildlander) s 1 187 000 dodanými vozidly představuje 11% nárůst oproti roku 2023. Tesla Model Y skončila těsně druhá s 1 185 000 kusy. To je pozoruhodné především kvůli poklesu o 3 % oproti předchozímu roku, kdy měla Model Y naopak výrazný náskok. Duel dvou nejprodávanějších modelů tak skončil rozdílem, jaký se v celosvětovém měřítku jen tak nevidí.

Toyota RAV4 navýšila celosvětové prodeje o 11 procent, a to i přesto, že aktuální generace je na konci svého životního cyklu. Nová verze se má objevit až v roce 2026, včetně varianty s plug-in hybridem. Překvapivě tak největší úspěch přišel ve chvíli, kdy jiné modely obvykle ztrácí dech. Tesla Model Y naopak meziročně klesla o 3 procenta. Firma zpomalila výrobu kvůli přípravě modernizované verze, která dorazila až na konci roku, a právě tento přechod podle Tesly ovlivnil celkové výsledky. Přesto zůstává Model Y silným hráčem na globálním trhu.

Žebříček celosvětově nejprodávanějších automobilů v roce 2024 | foto: JATO Dynamics
Žebříček celosvětově nejprodávanějších automobilů v roce 2024 | foto: JATO Dynamics

Japonci táhnou globální žebříček

Za RAV4 se v pořadí umístily další japonské modely. Třetí skončila Toyota Corolla Cross (Frontlander) s nárůstem o 18 % na 859 000 dodaných kusů. Čtvrtý byl Honda CR‑V (neboli Breeze), který ztratil o pár tisíc za Corollou Cross. Toyota Corolla jako tradiční osobní automobil zaujala pátou příčku se 697 000 kusy, i když to byl pokles o 11 %. Toyota Hilux byl nejprodávanějším pick-upem, přestože její prodej propadl o 15 %.

Ford F‑150, často označovaný za nejprodávanější auto v USA, porazil Toyota Camry, která se rovněž dostala do top 10. Tesla Model 3 si drží devátou pozici, což potvrzuje pokračující úspěch faceliftu z konce roku 2023. Jediným čínským zástupcem mezi nejlepšími je BYD Qin, který obsadil desáté místo díky silným prodejům na domácím trhu.

Rok 2024 ukázal, že automobilový trh se proměňuje, ale nikoliv na úkor jedné strany. Elektromobily ani spalovací vozy nevytlačují jeden druhého. Na trhu je prostor pro obě cesty. Ať už řidiči dobíjejí Teslu Model Y nebo tankují Toyotu RAV4, hledají to samé: hodnotu, spolehlivost a inovace. A právě v těchto kategoriích Toyota v loňském roce přesvědčivě zabodovala.

Zdroje:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články