Technologický vrchol? Dlouhodobé zkušenosti s Teslou a iPhonem 14 Pro

Luboš Srb
  • Ve firmě jezdím s Teslou Model 3 a používám Apple iPhone 14 Pro
  • Jaká je tato kombinace produktů od dvou amerických technologických gigantů?
  • V dnešním článku se podělím o své dlouhodobé zkušenosti z reálného života
Za volantem elektromobilu Tesla Model 3
Za volantem elektromobilu Tesla Model 3

Je jedno, jestli přemýšlíte o nákupu elektromobilu od Tesly a nejnovějšího smartphonu od Applu, nebo vás třeba jen zajímají nejnovější technologie a jejich reálné využívání v praxi. V tomto článku se podělím o své dlouhodobé zkušenosti z toho, jaké to je žít s populárním elektromobilem Tesla Model 3 a nejnovějším smartphonem Apple iPhone 14 Pro.

Apple a Tesla (Elon Musk) se nemají rádi

Na úvod je velmi důležité říct, že právě tyto dvě přední americké technologické firmy jsou sice jedničkami ve svém oboru (elektromobily/smartphony), ovšem jejich vztah není zrovna přátelský. Je to dáno především tím, že v minulosti Elon Musk ztrácel spoustu dobrých zaměstnanců, kteří odešli právě do Applu. A tak nazval cupertinskou firmu hřbitovem Tesla zaměstnanců, protože často už pak o nich nebylo ani slyšet.

Před několika lety to také vypadalo, že by mohl Apple přijít na trh s vlastním elektromobilem, který by měl autonomní řízení a vlastní (uzavřený) software. Tedy stejný přístup, jaký firma razí ve světě mobilů, tabletů, počítačů, apod. Ale také stejný přístup, jako u Elona Muska a „jeho“ Tesly. Takže bylo logické, že se firmy nebudou pouštět do užší spolupráce. Právě proto zřejmě nikdy nenajdeme v Teslách například Apple CarPlay pro propojení mobilního systému z iPhonu do vozu.

Elon Musk
Elon Musk

Čtěte také: Výrobce iPhonů chce vyrábět i elektromobily přímo pro Teslu. Je to reálné?


Vše máte pod taktovkou mobilní aplikace

Naštěstí Apple není proti tomu, aby byla v jeho oficiálním obchodě s aplikacemi App Store umístěna aplikace od Tesly. Každý majitel Tesly mi tak dá jistě za pravdu, že právě appka od Elona Muska je jednou z největších výhod jeho aut, protože umožňuje prakticky všechno, na co si vzpomenete a je neustále vylepšována. Ostatní automobilky mohou jen závidět, nebo kopírovat. Podle mě jasný důkaz toho, jak klasické automobily zaspaly nástup digitalizace.

Odemykání se smartphonem

Stačí mít telefon v kapse a přiblížit se k vozu a okamžitě se vám automaticky odemkne, jen vezmete za kliku. Probíhá to stejně jako u ostatních výrobců aut přes bezdrátovou technologii Bluetooth, takže tady se nedá mluvit o nějaké unikátní funkci, to ani náhodou. Ale funguje to výborně, nejen v případě příchodu k vozu, ale i když odcházíte, tak se elektromobil sám zamkne a sklopí zrcátka, takže klasické klíčky už opravdu nepotřebujete.

Neustálé připojení k internetu

Přes mobilní aplikaci Tesla si pak můžete kdykoliv zkontrolovat (klidně z druhého konce světa, protože to funguje přes internet, ke kterému je připojený smartphone i elektromobil), zda je vůz odemknutý nebo zamknutý a můžete ovládat celou řadu dalších věcí. Například nedávno jsem využil odemknutí auta na dálku přítelkyni, aby mi do kufru dala nějaké věci, a zase jsem jej na dálku zamknul (ovládat můžete přední i zadní kufr – akorát zadní kufr mají z výroby až modely od roku 2021, ale dá se dokoupit na aftermarketu). Stejně tak můžete na dálku ovládat klimatizaci (teplotu v interiéru, vytápění sedadel, či dokonce otevírání okének – přes léto efektivnější, než klimatizace).

A to je teprve začátek. Stejně tak můžete na dálku jednoduše přes iPhone odmrazit vůz, což se může hodit v zimě na horách, a to nejen kvůli viditelnosti přes čelní sklo, ale také pro odmrazení dveřních klik, které mohou v extrémních případech zamrzat a pak byste se do auta jinak nedostali. Šikovná je také ochrana proti přehřátí kabiny, což se naopak hodí v létě, když jste s elektromobilem například v Chorvatsku u moře. Zapnete si funkci, která vám dokáže udržovat nižší teplotu s pomocí, nebo i bez pomoci klimatizace. Opravdu velmi chytré, v létě jsem tuto funkci s Teslou u moře využil.

V mobilní aplikaci od Tesly najdete opravdu nespočet přínosných funkcí. Samozřejmě člověk neustále vidí, kolik procent baterie a dojezdu auto má (jeden tip – pro snadné přepnutí těchto hodnot klepněte na danou hodnotu), také na obrázku s autem vidíte, jestli vůz jede nebo stojí, dále zda máte otevřené dveře, či okna, apod. Je to opravdu taková hračka, kterou si člověk zamiluje. Také se vždy můžete podívat, kde se Tesla aktuálně nachází na mapě, nebo si vyhledat nejbližší nabíjecí stanice v okolí. Nechybí ani Sentry Mode, přes který se můžete díky kamerám podívat na to, co se děje kolem nebo ve voze. A pokud někomu půjčíte Teslu, můžete mu nastavit nižší povolenou rychlost, či pomalejší akceleraci. To se občas také může hodit.

Šikovné funkce kolem nabíjení elektromobilu a dojezdu

S elektromobilem pochopitelně budete jezdit na nabíječku a i zde si Tesla přichystala velmi praktické funkce. Přes mobilní aplikaci na iPhonu můžete ovládat výkon nabíjení a do jaké kapacity chcete baterii dobíjet kvůli delší životnosti. Samozřejmě lze vše sledovat přes appku (stav baterie, dobu nabíjení, apod.) a nabíjení zde i ukončit a odemknout konektor. Tohle jsou přesně věci, které u většiny elektromobilů stále chybí a přijde mi to opravdu dost nepochopitelné. Navíc i Tesly máte neustálé aktualizace, které přidávají další a další funkce, či přes OTA update opravují chyby (a někdy naopak přidávají nové), které by u jiných aut znamenaly svolávací akci a návštěvu servisu.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Co je režim kempování a psí režim?

Zapomenout nemůžu ani na dvojici speciálních režimů – režim kempování a psí režim. Zatímco první využijete, když byste chtěli v elektromobilu například přespávat a udržet si tedy určitou teplotu přes noc s ohledem na efektivní vyhřívání kabiny (aby vám tím nezmizel značný dojezd přes noc), v druhém případě jde o něco podobného s tím, že necháte v autě například psa, nebo kočku a elektromobil opustíte. Ostatní se tak nemusí bát o to, že by o vaše zvířecí miláčky nebylo postaráno, protože vůz udržuje teplotu v kabině a na displeji ještě ukazuje dané informace pro případné starostlivé kolemjdoucí osoby.


Čtěte také: Tesla Semi na videu předvedla něco, co podle Billa Gatese není možné


Ve spojení Tesly a nejnovějšího iPhonu 14 Pro vyždímáte maximum

Dosavadní, uvedené zkušenosti se vztahovaly na Teslu bez ohledu na to, s jakým iPhonem (či telefonem s Androidem) jste ji měli spárovanou. Jelikož jsem v létě přecházel na nejnovější iPhone 14 Pro (recenze), tak ještě doplním pár zajímavých informací a tipů, jak se dá z této kombinace vyždímat maximum a proč je tedy lepší nezůstávat u staršího iPhonu, ale přejít na novější.

Jedním z největších vylepšení u iPhonu 14 Pro/14 Pro Max je Always-on displej, tedy tzv. Stále zapnutý displej, na kterém vidíte čas, datum, notifikace, apod. Ale také různé widgety, které si sem od verze iOS 16 můžete podle libosti umístit. V případě Tesly se tedy hodí na zamknutou obrazovku (která je neustále čitelná a nikdy úplně nezhasne) vložit widget s přehledem stavu baterie a procentech v elektromobilu.

Tesla aplikace
Tesla aplikace

Pokud jde o Apple CarPlay, tak ten samozřejmě u Tesly nenajdete. Ale není problém iPhone normálně spárovat a připojit k vozu od Elona Muska přes technologii Bluetooth jako jakékoliv mobilní zařízení. A využívat možnosti telefonování, posílání zpráv (hlasovým zadáváním, ale zatím neumí češtinu, stejně tak poslech zpráv je poněkud krkolomný), či poslouchání hudby (zde můžete využívat svou hudební knihovnu z iPhonu, nebo se přihlásit v systému Tesly v autě ke Spotify a v budoucnu dorazí také integrace Apple Music).

Jde o technologický vrchol současnosti?

Podle mých zkušeností ano – pokud beru opravdu produkt po technologické (nikoliv jen jízdní) stránce a jeho možnosti, které se navíc neustále zdokonalují pomocí updatů. A navíc to jde i bez iPhonu, takže elektromobily od Tesly tedy nejsou na smartphonu závislé. Za jízdy nebo prostě když jste v autě, tak se stejně celá řada funkcí ovládá přes rozměrný 15palcový dotykový displej a mobil je v tu chvíli vedlejší.

Tesla Model 3 (videotest) má naprosto čistou palubní desku a jediná dvě hardwarová tlačítka, bez kterých by kvůli legislativě nemohla jít do provozu, výrobce z palubní desky přesunul nahorů ke středovému zrcátku – SOS tlačítko pro přivolání pomoci a výstražná světla pro případ nouze. Tady bych měl ovšem jednu připomínku. Přišlo by mi mnohem bezpečnější umístit tlačítko pro výstražná světla spíše na palubku, či volant, než jej hledat poslepu někde na stropě.

Interiér u Tesly Model 3
Interiér u Tesly Model 3

Technologie 21. století

Dotykový displej u Tesly a jeho ovládání nemá konkurenci. Rozhraní je velmi podobné jako u Apple zařízení, přičemž k ovládání se používají praktická swipovací gesta. Je velice rychlý a intuitivní, nechybí už ani čeština. Pokud máte zaplacenou konektivitu, tak si můžete užívat webového prohlížeče, nebo dokonce YouTube aplikace.

Pro děti jsou tu pak i různé hry a nechybí ani takové kravinky, jako je přepnutí navigace do režimu, který simuluje jízdu po Marsu, či autopilot se Santou Clausem. A co teprve Autopilot/Full Self-Driving technologie?

Nevidím se, že elektromobily od Tesly jsou přezdívány iPhonem na čtyřech kolech. Produktem, který si vás získá svými technologiemi z 21. století. Za mě jde rozhodně o technologický vrchol současnosti a kombinace obou těchto produktů mi dává každým dnem větší smysl.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články