Tesla má dokonalé LFP baterie! Reálné hodnoty degradace vás překvapí

  • Různé vzorce nabíjení a stáří baterie mohou ovlivnit rychlost degradace
  • U Modelu 3 s LFP baterií Tesla doporučuje nabití na 100 % alespoň jednou týdně
  • Majitelé vozů se ve vlákně na Redditu podělili o své zkušenosti
Elektromobil Tesla Model 3

Tesla Model 3 je aktuálně nejlevnějším vozem značky, ilustrační | foto: Tesla

Každá baterie při používání postupně degraduje. To platí stejně o baterii například ve vašem telefonu jako o té v elektromobilu. Dosud nikdo nepřišel se spolehlivým řešením, jak zajistit, aby si baterie v průběhu času zachovala stále stoprocentní kapacitu. Existuje však pár rad, jak alespoň stárnutí baterie zpomalit a omezit.

Například u základní Tesly Model 3 s pohonem zadních kol a lithium-železofosfátovou baterií (LFP) výrobce doporučuje, aby majitelé vozu alespoň jednou týdně nabili akumulátor na 100 %. Opravdu je to ideální řešení pro zachování dojezdu? To se snažil zodpovědět server InsideEVs s pomocí reálných zkušeností uživatelů, kteří se vyjádřili prostřednictvím vlákna na Redditu.

Levnější LFP baterie mají své výhody

V posledních letech začaly automobilky především u svých základních modelů dávat přednost LFP bateriím. Ty sice mají delší nabíjecí cyklus a menší energetickou hustotu, takže poskytují kratší dojezd než NMC (nikl-mangan-kobalt), ale jejich nespornou výhodou je nižší cena. Tesla používá celosvětově pro standardní Model 3 a Model Y baterie LFP od čínské společnosti CATL.

Zkušenosti desítek majitelů Modelu 3 vybavených bateriemi LFP ukazují, že jsou se svými elektromobily zatraceně spokojení. Průměrná úroveň degradace u 10 až 12 měsíců starých Modelů 3 se pohybuje kolem 2 %. Nezáleží přitom, zda je jejich nabíjejí na 100 % každý den nebo drží úroveň procent na 80 % a naplno nabíjejí podle doporučení výrobce jednou týdně.

Existovaly však i výjimky. Starší modely měly přirozeně větší míru degradace baterie. Jeden majitel uvedl, že jeho Model 3, se kterým dosud najel 85 000 mil (137 000 kilometrů) ztratil za dva roky 4,8 % dojezdu. Denně dobíjí na 100 %, ale většinu času auto používá do 30 minut od dokončení nabíjení.

Nová generace Tesla Model 3 pro rok 2023/2024


Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody


Degradaci ovlivňuje i způsob používání

Několik majitelů nicméně zopakovalo, že zásadnějším pro degradaci baterie je alespoň v prvních letech provozu spíše její stáří než počet ujetých kilometrů. Mezi další faktory, které ovlivňují dlouhodobý dojezd vašeho elektromobilu, je vedle způsobu dobíjení i například styl jízdy nebo používání klimatizace.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Tesla má dokonalé LFP baterie! Reálné hodnoty degradace vás překvapí

  • Různé vzorce nabíjení a stáří baterie mohou ovlivnit rychlost degradace
  • U Modelu 3 s LFP baterií Tesla doporučuje nabití na 100 % alespoň jednou týdně
  • Majitelé vozů se ve vlákně na Redditu podělili o své zkušenosti
Elektromobil Tesla Model 3

Tesla Model 3 je aktuálně nejlevnějším vozem značky, ilustrační | foto: Tesla

Každá baterie při používání postupně degraduje. To platí stejně o baterii například ve vašem telefonu jako o té v elektromobilu. Dosud nikdo nepřišel se spolehlivým řešením, jak zajistit, aby si baterie v průběhu času zachovala stále stoprocentní kapacitu. Existuje však pár rad, jak alespoň stárnutí baterie zpomalit a omezit.

Například u základní Tesly Model 3 s pohonem zadních kol a lithium-železofosfátovou baterií (LFP) výrobce doporučuje, aby majitelé vozu alespoň jednou týdně nabili akumulátor na 100 %. Opravdu je to ideální řešení pro zachování dojezdu? To se snažil zodpovědět server InsideEVs s pomocí reálných zkušeností uživatelů, kteří se vyjádřili prostřednictvím vlákna na Redditu.

Levnější LFP baterie mají své výhody

V posledních letech začaly automobilky především u svých základních modelů dávat přednost LFP bateriím. Ty sice mají delší nabíjecí cyklus a menší energetickou hustotu, takže poskytují kratší dojezd než NMC (nikl-mangan-kobalt), ale jejich nespornou výhodou je nižší cena. Tesla používá celosvětově pro standardní Model 3 a Model Y baterie LFP od čínské společnosti CATL.

Zkušenosti desítek majitelů Modelu 3 vybavených bateriemi LFP ukazují, že jsou se svými elektromobily zatraceně spokojení. Průměrná úroveň degradace u 10 až 12 měsíců starých Modelů 3 se pohybuje kolem 2 %. Nezáleží přitom, zda je jejich nabíjejí na 100 % každý den nebo drží úroveň procent na 80 % a naplno nabíjejí podle doporučení výrobce jednou týdně.

Existovaly však i výjimky. Starší modely měly přirozeně větší míru degradace baterie. Jeden majitel uvedl, že jeho Model 3, se kterým dosud najel 85 000 mil (137 000 kilometrů) ztratil za dva roky 4,8 % dojezdu. Denně dobíjí na 100 %, ale většinu času auto používá do 30 minut od dokončení nabíjení.

Nová generace Tesla Model 3 pro rok 2023/2024


Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody


Degradaci ovlivňuje i způsob používání

Několik majitelů nicméně zopakovalo, že zásadnějším pro degradaci baterie je alespoň v prvních letech provozu spíše její stáří než počet ujetých kilometrů. Mezi další faktory, které ovlivňují dlouhodobý dojezd vašeho elektromobilu, je vedle způsobu dobíjení i například styl jízdy nebo používání klimatizace.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."