Tesla hodnotí, jak jezdíte. Metrika ovlivňující pojištění či FSD se teď mění

Tesla mění způsob hodnocení řidičů. Nová verze Safety Score 2.2 zpřísňuje pravidla, přidává noční jízdy a více zohledňuje styl řízení.
Nové Safety Score mění pravidla hry
Tesla dramaticky upravuje způsob, jakým hodnotí své řidiče. Tesla na své stránce k pojištění oznámila, že aktualizovala svůj systém Safety Score na beta verzi 2.2, která nahrazuje předchozí verzi 2.1. Podle oficiální dokumentace jde o snahu přesněji predikovat reálné riziko. Každá jízda se počítá víc než kdy dřív.
Safety Score je interní metrika Tesly sledující chování řidiče včetně prudkého brzdění, agresivního zatáčení a nepozornosti při používání Autopilota, přičemž výsledkem je hodnota 0-100 (vyšší značí bezpečnější jízdu). Klíčové změny zahrnují úpravu způsobu měření nadměrné rychlosti, odstranění varování před čelní srážkou (FCW) z výpočtu skóre a mírné navýšení vah souvisejících faktorů jako prudké brzdění a krátká doba sledování vozidla vpředu.
Zásadní novinkou verze 2.2 je zavedení šestého faktoru – „late night driving“ (jízda mezi 23:00 a 4:00), který Tesla považuje za vysoce rizikový na základě dat o nehodovosti v nočních hodinách. Tato změna, spolu s úpravou vah ostatních parametrů, odráží snahu společnosti zpřesnit hodnocení bezpečnosti jízdy a kompenzovat odstranění dříve používaných FCW údajů.

Přísnější systém s reálným dopadem na každou jízdu
Tesla používá Safety Score pro dva klíčové účely: jednak jako podmínku pro přístup k testovací verzi samořídících funkcí FSD Beta, a dále jako určující parametr výpočtu měsíčních plateb v rámci Tesla Insurance, tedy pojištění přímo nabízeného Teslou v několika státech USA.
Tesla Insurance totiž funguje jinak než tradiční pojišťovny: sazbu neurčuje věk, lokalita nebo minulá nehodovost, ale aktuální styl jízdy, měřený přímo v autě. Z pohledu Tesly jde o logický krok. Safety Score má být prediktivním nástrojem, který lépe odhaduje pravděpodobnost nehody než klasické statistiky. Tento přístup je technologicky pokročilý, ale zároveň nekompromisní. Každá chyba nebo odchylka se může okamžitě projevit ve výsledku. Tesla tímto systémem odměňuje bezpečné chování, ale zároveň trestá i situace, které řidič nemusí plně ovlivnit.
Pro mnohé řidiče může zpřísnění metriky znamenat pokles skóre o několik bodů i v případě, že jejich jízdní styl zůstane neměnný. Největší dopad má právě nový faktor noční jízdy, který penalizuje i řidiče, kteří jinak jezdí bezpečně, ale například pravidelně v noci dojíždějí domů z práce. To pro ně v důsledku může znamenat dražší měsíční sazby pojištění.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.