Elektromobil jako žádný jiný. Ujede až 100 kilometrů a vejde se do kufru auta

Pavel Škopek
Mikrovozidlo Mobot se vejde do dodávky Toyota Hiance | foto: KG Motors
Mikrovozidlo Mobot se vejde do dodávky Toyota Hiance | foto: KG Motors

Elektrický Mibot je extrémně kompaktní auto pro město. Zaparkuje téměř kdekoli a ukazuje, že budoucnost mobility může být malá a praktická.

Řešení pro přecpaná města

Každý, kdo se musí každý den probíjet městským provozem nebo den, co den hledá zoufale místo pro zaparkování, to zná. Představte si ale auto, které zaparkujete doslova kdekoli. Je tak malé, že ho příčně tam, kde běžná auta nemají šanci – třeba kolmo k chodníku nebo mezi motorky. Jistě to už šlo i se Smartem. Elektrický Mibot od japonské automobilky KG Motors je však tak kompaktní, že ho naložíte do dodávky Toyota Hiance.

S rozměry pouhých 2 490 × 1 130 × 1 465 mm spadá do kategorie mikro aut a mezi nejkompaktnější elektrická auta na trhu. Design vozidla vychází z jednoduchého principu: většina městských jízd se odehrává jen s jedním pasažérem. Mibot proto nabízí jedno místo, jednoduché ovládání a maximální prostorovou úspornost. Ukazuje tak, že i doprava může být miniaturní, levná a překvapivě praktická.

Pod kapotou Mibotu se ukrývá baterie o kapacitě 7,68 kWh, kterou lze dobít z běžné domácí zásuvky za přibližně 5 hodin. Auto nabídne dojezd až 100 kilometrů při konstantní rychlosti 30 km/h, což jsou dostatečné hodnoty pro městské přesuny. Celková hmotnost je pouhých 280 kg, což výrazně zjednodušuje manipulaci i náklady na provoz.

Mibot, interiér | foto: KG Motors
Mibot, interiér | foto: KG Motors

Mikroauta nabírají dech

KG Motors prozatím dokončila první kolo předobjednávek na Mibot a doufá, že začne dodávat prvních 3 000 exemplářů v roce 2026. Zájemcům přitom stačilo zaplatit zálohu 30 000 jenů (4730 korun) s tím, že celková cena včetně daně vychází na 1,1 milionu jenu (173 tisíc korun). Mibot se sice zřejmě mimo Japonsko nepodívá, ale není zas až tak ojedinělý.

Mikroauta se v posledních letech objevují stále častěji. Mibot i jemu podobní, jako je například nizozemské solární městské vozítko s vyměnitelnými bateriemi Squad, tak možná ukazují směr, kterým se osobní mobilita bude v příštích letech ubírat.

Hlavním benefitem těchto vozidel jsou minimální rozměry, nízká cena a provozní náklady. Jsou ideální pro krátké trasy, kurýry, carsharing nebo osobní dopravu ve městech. Na druhé straně jim chybí komfort a bezpečnost běžného auta. V podstatě by se daly označit za kapotovaný skútr, což limituje jejich použití. S růstem měst a tlakem na ekologii se však z mikrovozidel může stát běžná součást městské dopravy. Levné, skladné a šetrné k životnímu prostředí – přesně to, co přetížená města potřebují.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články