Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody

Pavel Škopek
  • Hyundai chce do konce roku 2024 dokončit vývoj levnějších LFP baterií
  • Snaží se vymanit ze závislosti na Číně a její dominanci na trhu s bateriemi
  • Nové LFP baterie by mohly pomoci snížit ceny elektromobilů
Nový Hyundai Kona Electric
Nový Hyundai Kona Electric

Dominance Číny v dodavatelském řetězci surovin pro výrobu akumulátorů, nejen pro elektromobily, je nesporná. Závislost na jednom dodavateli nebo na jedné zemi však nikdy nedělá dobrotu, jak jsme se mohli mnohokrát přesvědčit. Uvědomuje si to i vedení automobilek, které usilovně hledá způsoby, jak se z této závislosti vymanit.

Rozšiřování LFP baterií brzdí i americko-čínská obchodní válka

Podle informací serveru The Korea Herald je v tomto směru velice aktivní i jihokorejský Hyundai, který by mohl už koncem příštího roku dokončit vývoj vlastní lithium-železofosfátové (LFP) baterie.

Výhodou LFP baterií proti dnes nejrozšířenější technologii Li-Ion je nejen nižší cena, ale také vyšší bezpečnost a účinnost. Není proto divu, že s nimi neexperimentuje pouze Hyundai, ale velké plány s nimi mají i další významní hráči automobilového průmyslu, například Toyota nebo Ford. V současnosti již mají LFP baterie některé elektromobily od Tesly, či například čínského MG.

Problémem je, že Čína má na tuto technologii kvazimonopol, což je i vzhledem k současné technologické válce mezi USA a Čínou důvod, proč se západní automobilky pustily do vývoje vlastních LFP článků. Například Ford pozastavil výstavbu továrny na LFP baterie v Michiganu kvůli obavám ze zapojení čínského technického partnera CATL.

Hyundai Kona Electric (2024)
Hyundai Kona Electric (2024)

Čtěte také: Přelomové baterie od StoreDot nabijete extrémně rychle a netrpí degradací


Nová technologie zlevní elektromobily Hyundai a Kia

Hyundai a jeho sesterská automobilka Kia plánují po dokončení vývoje nasadit nové LFP baterie už v roce 2025 nejen do připravovaných malých a základní elektromobilů, ale i do modelů střední třídy. Už dnes používá Hyundai LFP akumulátory čínského výrobce CATL v modelech Kona Electric a Ray EV.

Podle zprávy je však cílem skupiny Hyundai Motor Group maximalizovat kapacitu bateriového článku na více než 60 ampér a dosáhnout hustoty energie kolem 300 W/kg. Automobilka chce u LFP baterií dosáhnout u napětí a kapacity obdobné úrovně, jakou nabízejí dražší baterie založené na niklu, kobaltu a manganu (NCM).

Použití vlastní vylepšené LFP baterie tak umožní jihokorejským automobilkám nabízet dostupnější elektrické modely. To je dnes, kdy na globálním trhu zuří cenové války o elektromobily, které vyvolala společnost Tesla, zcela zásadní.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články