Tesla mluví o licencování autonomního řízení, zatímco naštvaní zákazníci stále čekají

Petr Bergmann
  • Kalifornská automobilka by se v budoucnu ráda podělila o systém Autopilot
  • Je prý jejich zodpovědnost, aby pokročilé autonomní řízení využívali i další výrobci
  • Tímto tvrzením si ovšem Elon Musk vysloužil pořádnou dávku kritiky
Černá Tesla Model S
Černá Tesla Model S

Elon Musk sice již hovoří o licencování softwaru Full Self-Driving jiným výrobcům automobilů, ale společnost tuto funkci dosud nedodala ani majitelům Tesel, kteří za ni zaplatili. Generální ředitel automobilky to oznámil na zasedání akcionářů.

Bude Tesla licencovat autonomní systém?

Elon Musk řekl: „Myslím, že jsme otevřeni licencování autonomie, protože si myslím, že systém bude tak významným pomocníkem při prevenci nehod a s nimi souvisejících úrazů, že si ho nemůžeme nechat jen pro sebe. Myslím si, že je morálně správné nabídnout funkci v rámci licence k využití i jiným výrobcům.“

Skutečnost, že generální ředitel mluví o licencování softwaru, rozzlobila některé majitele Tesel, protože automobilka dosud nikomu funkci nedodala. Beta verze, která je „samořiditelná“ pouze svým pojmenováním, je aktuálně v rukou pouze malého zlomku majitelů, kteří za ni předem zaplatili.

Tesla Model 3 při jízdě v režimu Full Self-Driving
Tesla Model 3 při jízdě v režimu Full Self-Driving

Předplatitelé se začínají bouřit

Andy Slye, majitel Modelu 3, který si balíček FSD koupil, uvedl: „Představte si, že jste v roce 2018 zaplatili 8000 dolarů za funkci Full Self Driving. Po 3 letech vám řeknou, ať počkáte dalších 6 měsíců na aktivační tlačítko. Po jeho stisknutí vás zařadí do fronty čekatelů a slíbí vám, že možná dostanete beta verzi softwaru. A nakonec se dozvíte, že pro používání funkce nejste dostatečně dobrý řidič.“

Andy se odkazuje na skutečnost, že Tesla slíbila majitelům, kteří si funkci předplatili, tlačítko pro stažení softwaru. Tesla tlačítko před nedávnem změnila na „tlačítko žádosti o zprovoznění“.

Stisknutím dojde k zahájení zkušebního období, kdy se Tesla pokusí změřit vaše řidičské schopnosti pomocí systému bezpečnostního skóre, o kterém nyní sám Musk mluví jako o nepříliš dokonalém a následně, na základě tohoto skóre, konečně získáte beta verzi FSD.

Sám Elon Musk neví, jaký je řidič

Generální ředitel nedávno řekl, že Tesla začne zavádět FSD Beta prvním 1 000 uživatelů, kteří v hodnocení budou mít perfektní skóre a poté bude software postupně uvolňován více lidem s nižším skóre. V systému vyhodnocování skóre bezpečnosti ale jsou nedostatky. Když byl Elon Musk dotázán na své vlastní bezpečnostní skóre, choval se nervózně a nedokázal odpovědět.

Pouze věc okomentoval: „Mimochodem, náš výpočet skóre bezpečnosti je nedokonalý. Vyhodnocení čeká ještě spousta změn a je třeba zdůraznit, že se přesnost výsledků bude v průběhu času zlepšovat. Momentálně používáme velmi nedokonalý algoritmus.“

Tesla Model 3, Full Self Driving
Tesla Model 3, Full Self Driving

Čtěte také: Tesla Model 3 je historicky prvním elektroautem, které se cenou vyrovná spalovacím konkurentům


Jak bude Tesla plnit své pohledávky?

Stále tedy není jasné, jak dlouho bude trvat, než uživatelé, kteří za balíček FSD zaplatili, získají alespoň beta verzi, která ale ve skutečnosti není plně autonomním řízením. Řidič je totiž pořád zodpovědný za řízení vozu a musí být neustále připraven k převzetí kontroly nad automobilem.

Pokud by měla Tesla dokončený vývoj FSD a vyřešené pohledávky s majiteli, kteří za funkci dávno zaplatili, mohla by s klidem hovořit o morální odpovědnosti a o sdílení systému s jinými výrobci automobilů. Tesla se ale zdaleka v takové pozici nenalézá.

I když jsme fanoušky Tesly a všech nových technologií, postup Elona Muska vůči zákazníkům automobilky v nás zanechává hořkou pachuť. Majitelé Tesel a předplatitelé FSD mohou být v této chvíli právem zklamáni. Tesle bychom doporučili přehodnocení způsobu komunikace, zejména pokud jde o software pro autonomní řízení a jeho uvádění na trh.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články