Není tajemstvím, že Tesla pracuje na vývoji nového typu baterie. Činí tak v partnerství s kanadskou univerzitou Dalhausie. Nyní společně zveřejnili studii, která popisuje baterii na bázi niklu, která má nabídnout prodlouženou životnost až po dobu sta let. Stále si má uchovat výhody oproti typu LFP, konkrétně ve prospěch nabíjení a hustoty uložené energie.
Před šesti lety, v roce 2016, založila Tesla divizi Tesla Advanced Battery Research v Kanadě. Uzavřela dohodu o spolupráci s místní laboratoří Jeffa Dahna, která je součástí Dalhauské univerzity v kanadském Halifaxu.
Jeff Dahm je považován za průkopníka Li-ion baterií. Pracuje na jejich vývoji od doby samotného vynálezu. Připisuje se mu úspěch navýšení nabíjecích cyklů, což výrazně pomohlo s propagací a popularitou Li-ion bateriových článků. Novým cílem je navýšení hustoty ukládání a odolnost článků, stejně tak, jako snižování výrobních nákladů.
Čtěte také: Volvo Trucks otevře svou první továrnu na baterie, provoz zajistí obnovitelné zdroje
Partneři v projektu do dnešního dne požádali o několik patentů a vydali mnoho studií. Že se spolupráce daří dobře jen potvrzuje fakt, že Tesla prodloužila smlouvu do roku 2026. Jeden z posledních přírůstků do týmu, Michael Metzger, je spoluautorem nejnovější studie, která přichází s revoluční baterií.
Základ baterie stojí na niklovém základu a staví se do role hlavního konkurenta hojně využívané LFP baterie. A to především v délce fungování, nebo chcete-li v dlouhověkosti. Přitom si má zachovat vlastnosti, které jsou u niklových baterií tak žádané. Tou je například vysoká hustota ukládání energie. Ta umožní použití menšího počtu paketů baterií pro delší dojezd vozidel.
Čtěte také: Tesla údajně plánuje výstavbu další Gigafactory, tentokrát v Indonésii
Jedna z poznámek, uvedených ve studii, dokonce popisuje možnost životnosti takové baterie po dobu jednoho století, pokud bude provozní teplota udržována na 25 °C. Důležitou složkou baterie má být sloučenina lithiových solí. Ve studii se navíc píše, že tato nová sloučenina může být použita i u současných baterií na bázi niklu, ať už obsahují příměsi kobaltu či nikoliv.
Znamená to snad, že se současný problém životnosti elektromobilů přesně otočí? Že baterie přežije mnohonásobně ostatní komponenty? Když vezmeme v úvahu minimální nutný servis elektrických motorů, mohly by se z elektromobilů stát nové věčné dopravní prostředky. Teď už jen vymyslet „lék“ proti rezivění karoserie…
Není tajemstvím, že Tesla pracuje na vývoji nového typu baterie. Činí tak v partnerství s kanadskou univerzitou Dalhausie. Nyní společně zveřejnili studii, která popisuje baterii na bázi niklu, která má nabídnout prodlouženou životnost až po dobu sta let. Stále si má uchovat výhody oproti typu LFP, konkrétně ve prospěch nabíjení a hustoty uložené energie.
Před šesti lety, v roce 2016, založila Tesla divizi Tesla Advanced Battery Research v Kanadě. Uzavřela dohodu o spolupráci s místní laboratoří Jeffa Dahna, která je součástí Dalhauské univerzity v kanadském Halifaxu.
Jeff Dahm je považován za průkopníka Li-ion baterií. Pracuje na jejich vývoji od doby samotného vynálezu. Připisuje se mu úspěch navýšení nabíjecích cyklů, což výrazně pomohlo s propagací a popularitou Li-ion bateriových článků. Novým cílem je navýšení hustoty ukládání a odolnost článků, stejně tak, jako snižování výrobních nákladů.
Čtěte také: Volvo Trucks otevře svou první továrnu na baterie, provoz zajistí obnovitelné zdroje
Partneři v projektu do dnešního dne požádali o několik patentů a vydali mnoho studií. Že se spolupráce daří dobře jen potvrzuje fakt, že Tesla prodloužila smlouvu do roku 2026. Jeden z posledních přírůstků do týmu, Michael Metzger, je spoluautorem nejnovější studie, která přichází s revoluční baterií.
Základ baterie stojí na niklovém základu a staví se do role hlavního konkurenta hojně využívané LFP baterie. A to především v délce fungování, nebo chcete-li v dlouhověkosti. Přitom si má zachovat vlastnosti, které jsou u niklových baterií tak žádané. Tou je například vysoká hustota ukládání energie. Ta umožní použití menšího počtu paketů baterií pro delší dojezd vozidel.
Čtěte také: Tesla údajně plánuje výstavbu další Gigafactory, tentokrát v Indonésii
Jedna z poznámek, uvedených ve studii, dokonce popisuje možnost životnosti takové baterie po dobu jednoho století, pokud bude provozní teplota udržována na 25 °C. Důležitou složkou baterie má být sloučenina lithiových solí. Ve studii se navíc píše, že tato nová sloučenina může být použita i u současných baterií na bázi niklu, ať už obsahují příměsi kobaltu či nikoliv.
Znamená to snad, že se současný problém životnosti elektromobilů přesně otočí? Že baterie přežije mnohonásobně ostatní komponenty? Když vezmeme v úvahu minimální nutný servis elektrických motorů, mohly by se z elektromobilů stát nové věčné dopravní prostředky. Teď už jen vymyslet „lék“ proti rezivění karoserie…