Svatý grál elektromobility? Baterie z 3D tiskárny už klepou na dveře
- Kalifornská firma Sakuu slibuje přelomové solid-state baterie, které se budou tisknout
- Díky technologii 3D tisku má rapidně klesnout cena
- Revoluční typ baterky má 2x větší kapacitu a využívá jen 30-50 % materiálů

O revolučních a přelomových bateriích se píše pomalu každý týden, nicméně na skutečně funkční a do posledního písmene dotaženou technologii stále čekáme. Například Tesla, největší výrobce elektromobilů, věří na postupné zdokonalování a zlevňování Li-Ion baterek v podobě nového bateriového článku 4680 či využití strukturálního designu. Pak jsou tady ale někteří, kteří slibují doslova zázraky za pomoci nových postupů.
Revoluční 3D baterie?
Je samozřejmě potřeba brát každou takovou novou baterii s nadhledem a nevěřit všemu, co se kde píše nebo co který vědec či firma slibuje. Krásným příkladem je 3D baterie, respektive baterie využívající technologie 3D tisku, o které píše server 3DPrint. To přesně slibuje kalifornská firma Sakuu, podle které se díky 3D tisknutí mohou dostat přelomové solid-state baterie do velkovýroby a prakticky si je bude moci vyrábět každý, kdo o to bude mít zájem.
Baterie od firmy Sakuu se jmenují KeraCel a k jejich výrobě má být potřeba o 30-50 % méně materiálů, což může samo o sobě rapidně snížit výrobní cenu, která je v právě v případě solid-state baterií největší překážkou v jejich rozšíření. Zůstává však jejich hlavní výhoda, a sice dvojnásobná energetická hustota, tedy zjednodušeně řečeno větší kapacita baterie a delší dojezd pro elektromobily, což je přesně to, co potřebujeme.
Čtěte také: Co je strukturální baterie od Tesly a proč jde o elektromobilovou revoluci?

Nejen nižší cena a lepší parametry, ale i snažší recyklace
Navíc díky 3D tisku bude možné vyrábět různé tvary a velikosti, což se může hodit například i ve spojení se strukturálním designem, který u svých nových elektromobilů slibuje Tesla. Výhodou má být i snadnější recyklace baterií, protože bude možné snáze separovat kovové části od keramických. Výroba by měla začít ještě letos, ovšem ke každé nové technologii jsme spíše skeptičtí, dokud nevidíme reálné výsledky a nezůstane jen u slibů.
„Solid-state baterie (SSB) jsou technologií svatého grálu, ale jejich výroba je velmi obtížná a nákladná. Díky využití flexibility a schopností vylepšit účinnost našeho jedinečného a škálovatelného procesu AM umožňujeme výrobcům baterií a společnostem vyrábějícím elektromobily překonat tyto zásadní problémy,“ řekl zakladatel, generální ředitel a předseda společnosti Sakuu Robert Bagheri.
Autor článku

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.