Co je strukturální baterie od Tesly a proč jde o elektromobilovou revoluci?
- Strukturální baterie je přímo součástí konstrukce vozu
- Díky tomu se šetří hmotnost, což je v případě elektromobilů klíčové
- Podle Tesly jde o revoluční přístup, který brzy začne využívat u nových aut

Současný tzv. skateboardový design s umisťováním baterií do podvozku elektromobilu s využitím tzv. battery-packů bude již brzy zastaralý. V loňském roce to předpověděl Elon Musk, který na zářijové akci Tesla Battery Day představil zbrusu nové a revoluční baterie 4680, které kromě přepracované podoby bateriových článků využívají i zcela nového principu, tzv. strukturálního designu.
Strukturální baterie = game changer?
Vývoj se dá jednoduše přirovnat k tomu, k čemu došlo v minulosti u letadel. Do nich byly dříve montovány palivové nádrže zvlášť, ovšem s příchodem moderní letecké dopravy se začalo palivo skladovat v celém prostoru křídel, čímž se maximálně využíval dostupný prostor a klesla hmotnost letadla.
U elektromobilů to bude stejné. Automobilka Tesla chce zabudovat baterie přímo do konstrukce vozu, a tím lépe využít celý prostor, ale hlavně snížit hmotnost. Ta je totiž alfou a omegou toho, jakou spotřebu a tedy dojezd mají automobily. V případě elektrických aut jsou poměrně těžké baterie zásadním nedostatkem, ovšem strukturální baterie s tím pomohou.

Dnešní baterie u elektromobilů jsou zbytečně komplikované, protože jsou složené od té nejmenší komponenty z tzv. bateriových článků, ty dohromady tvoří tzv. bateriové moduly a z nich pak máme celý tzv. battery-pack, který pak lidově řečeno nazýváme baterie u elektromobilů, přesněji řečeno jde o trakční akumulátor.
V případě Tesly nové baterie 4680 slibuje snížení hmotnosti o 10 % a prodloužení dojezdu až o 14 %. Ale poměrně zásadní je zde snížení počtu součástek, kterých má být o 370 méně. Baterie tedy bude u elektromobilů Tesla výrazně jednodušší, přitom výkonnější a hlavně pak o více než 50 % levnější, což je game changer.
Čtěte také: Podívejte se na ochutnávku toho, jak Tesla vyrábí revoluční baterie 4680
Tesla startuje bateriovou revoluci
Vypadá to, že Tesla není jediná, kdo slibuje strukturální baterie. Podle ScienceDaily se teď ještě vědcům povedl významný objev, který 10x zlepšuje výkon u strukturální baterie s využitím uhlíkových vláken, které slouží současně jako elektroda, vodič a nosný materiál. Zdá se tedy, že principem strukturální baterie elektromobilová revoluce nekončí, ale teprve pomalu začíná.
Čtěte také: Tesla nechce vyměňovat baterie u svých elektromobilů

Kdy se dočkáme?
Pokud jde o první elektromobily vybavené strukturální baterií, tak Tesla chce začít letos v létě vyrábět vylepšený Model Y v Gigafactory u Berlína, který bude podle Muska představovat přelom ve výrobě elektrických aut.
Automobilka totiž využije nejen nové strukturální baterie, ale také největší odlévací stroj Giga Press, či zcela novou lakovnu, takže elektromobily Tesla s nálepkou „Made in Germany“ by mohly konečně umlčet všechny ty kritiky, kteří se neustále naváží do Muska kvůli výrobní (ne)kvalitě.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.