Superdodávka od Fordu má skoro 2 tisíce koní pod kapotou. Do výroby se bohužel nedostane

Matouš Vrchota
  • Nová elektrická dodávka od Fordu už od pohledu rozhodně zaujme
  • Takový výkon pod „kapotou“ může závidět téměř každý závodní speciál
  • Tato verze ale do prodeje nepůjde, jedná se o závodní koncept
Ford E-Transit SuperVan 4
Ford E-Transit SuperVan 4

Ford na víkendový festival rychlosti do britského Goodwoodu přivezl již čtvrtou generaci svého našlapaného užitkového vozu. První výtvor Ford představil již před pěknou řádkou let v sedmdesátých létech.

Bez polepů byste neuhádli, že se jedná o Ford

Z venku byste si sotva troufli hádat, že SuperVan4 má kořeny u nového elektrického e-Transitu. Tento výtvor je výsledem práce sportovní divize Ford Performance. První představení si vůz odbyl na končícím festivalu Goodwood Festival of Speed.

Celé jméno vozu je Ford Pro Electric SuperVan. Od začátku se jednalo o koncept dodávky s pohonem ze závodního vozu. První historický model stál na podvozku známého závodního modelu GT40. Jen na něj mechanici připevnili krabicovou karoserii. Dnes je vůz samozřejmě mnohem sofistikovanější. Na jeho stavbě se podílela i rakouská společnost zabývající se vývojem elektrických závodních vozidel STARD.

Ford E-Transit SuperVan 4
Ford E-Transit SuperVan 4

Čtěte také: Test Ford Fiesta ST-Line X – Skvělé svezení, ale co ta převodovka?


Čtyřkolka s výkonem letadla

Na místě, kde býval umístěný spalovací agregát je nyní instalována baterie s vodním chlazením o kapacitě 50 kWh. Ta dodává energii rovnou čtyřem elektromotorům produkujícím v součtu 1 973 koňských sil. Nejen díky systému pohonu všech čtyř kol vůz akceleruje z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy. Uvnitř najdete typické vybavení pro speciály jezdící závody rallye. Je tu jak plnohodnotná výztuha karoserie, závodní sedadla splňující standardy podle asociace FIA, tak i schopný brzdový systém potřebný pro rychlostní disciplíny.

K ovládání sofistikovaných systémů pomáhá centrální Sync displej. Kromě nastavení jízdních vlastností snímá i data v reálném čase a předává je řidiči. O to se běžně stará podpůrný tým jezdce. Volit lze z mnoha jízdních režimů přes silniční závody, drift, rallye nebo například speciální čistící režim pneumatik.

Ten zabrzdí jednu nápravu a druhou nechá protáčet, aby se kola vyčistila a zahřála před závodním režimem. Jak nejspíš tušíte, takové vychytávky v běžném e-Transitu nenajdete. Jelikož má toho speciál s produkční verzí jen velmi málo společného, propaguje jej výrobce alespoň velkým logem na bocích karoserie. Jsme si ale jistí, že pokud by Ford udělal limitovanou silniční edici takového vozu, o zájemce by nouzi neměl. Dravý závodní vzhled vozu zatraceně sluší.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články