Test Ford Fiesta ST-Line X – Skvělé svezení, ale co ta převodovka?
- Týden jsme testovali Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid
- V letošním roce prošel tento model drobným faceliftem
- Co se nám po stovkách ujetých kilometrů líbilo a naopak?

Řekněme si upřímně, že Ford Fiesta není tím typem vozu, o který bychom se v redakci prali. Přesto, když volba padla na mě, jsem se na testování poměrně těšil, protože s litrovými tříválci EcoBoost mám již nějaké zkušenosti a bylo mi jasné, že v kombinaci s muší váhou karoserie půjde o poměrně zábavné ježdění. Paradoxně jsem se nejvíc obával právě elektrifikace, která je sice velmi decentní — chápejte mild-hybidní — to však neznamená, že nemůže charakter motoru kompletně změnit. Byly mé starosti oprávněné, anebo je elektrika naopak kořením, které už Fiesta nezbytně potřebovala? Nejen na to se zaměříme v dnešním testu.
Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid: specifikace
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4068 × 1735 × 1469 mm, hmotnost: 1217 kg |
---|---|
Pohon | mild-hybrid, pohon předních kol |
Výkon | 92 kW, 125 koní, točivý moment 210 Nm |
Baterie a dojezd | Nelze provozovat na čistě elektrický pohon |
Nabíjení | Pouze pomocí rekuperace |
Spotřeba a dojezd | 5,3 až 5,6 l/100 km |
Výbava | ST-Line X, Digitální přístrojový štít |
Základní cena vozu | od 369 900 Kč |
Facelift, který téměř nepoznáte
Ačkoliv rozhodně nejsme žádní konzervativci, hned z kraje musíme Ford pochválit za velmi decentní facelift, který budete od předchozí generace rozeznávat jen těžko a přeci vám bude připadat jednoduše o něco hezčí. To, že si designéři košile rozhodně příliš nezpotili, potvrzuje fakt, že největší změnou exteriéru je přesun loga, které již nenajdete přímo na kapotě, nýbrž na přední masce chladiče. Také samotná maska se dočkala drobných změn a dle současných trendů se pyšní nepatrně většími rozměry a nenápadnou změnou tvaru.
Třetím poznávacím znamením modernizace jsou světla. Už v nejzákladnější výbavě budou totiž namontované LED světlomety a připlatit si můžete také za Matrix LED technologii. Ač se to nemusí zdát, právě tento faktor omladil vzhled Fiesty nejvíce a grafika, kterou jednotlivé LED diody tvoří, je nepochybně unikátní.
Designéři zároveň kladli zvýšený důraz na vizuální odlišení jednotlivých výbavových variant, čehož docílili různými způsoby. Téměř každá verze má jinou mřížku přední masky, jiná kola, použité materiály či jednotlivé křivky. A to je vše. Více novinek nám inženýři, co se venkovního vzhledu týče, nenadělili. Jak je na tom interiér?
- Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid | foto: vlastní
- Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid | foto: vlastní
V interiéru najdete jen jedinou změnu… když si za ní zaplatíte
Za posledních pět let se toho přeci v rámci technologických, ergonomických a estetických standardů hodně změnilo, takže americká automobilka rozhodně nemohla přenést původní vzhled interiéru do dnešní doby a nevyměnit jediný plast. Že ne? Jak se říká, když něco funguje, není důvod to měnit a této poučky se Ford evidentně drží. Pokud jste však ochotni si dostatečně připlatit, přeci jen se jedné velké novinky můžete dočkat.
Při výběru verze ST-Line X, což je mimochodem ta nejdražší možná výbava, dostanete možnost připlatit si dalších 17 900 korun za digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce. Rázem se opravdu cítíte jako v roce 2022, škoda jen, že v levnějších variantách si tento luxus neužijete.
Proč měnit to, co funguje
Vše ostatní tedy zůstalo při starém, což na druhou stranu nemusí být nutně špatně. Vaší největší oporou se během jízdy stanou překvapivě pohodlné sedačky oblečené v černé textilii s demonstrativním červeným pruhem, jenž má evokovat onen sportovní duch. Zde nemám co vytknout, měkkost mi nadevše vyhovovala a boční vedení vás bez větších problémů udrží i v prudších zatáčkách.
- Ford Fiesta ST-Line X, interiér | foto: vlastní
- Ford Fiesta ST-Line X, interiér | foto: Zdeněk Buček
- Ford Fiesta ST-Line X, interiér | foto: vlastní
Druhou indicii, že sedíte ve sportovněji laděné výbavě, vám dá volant. Ani zde nemohu být příliš kritický, uvítal bych snad jen o trochu větší tloušťku věnce. Všechna tlačítka na něm jsou fyzická, příjemně se ovládají, a to je vlastně vše, co bych od ovládání ve voze této cenové kategorie požadoval. Tento trend postupuje celým vozem a není si tedy na co stěžovat. Několik fyzických tlačítek na ovládání médií najdete i pod infotainmentem a stejně tak příjemně se ovládá i klimatizace umístěná níže.
Dědeček mezi infotainmenty stále slouží
Samotný multimediální systém Sync 3 je tu s námi již nějakou dobu. Za 2 roky bude dokonce slavit neuvěřitelných 10 let na trhu, a ačkoliv software je samozřejmě pravidelně aktualizovaný, šrámy času jsou na něm vidět. Samozřejmostí je možnost využití Apple CarPlay a Android Auto, což z něj rázem opět udělá hbitého mladíka, nutností však bude kabel.
Zadní sedačky jsou jako v jakékoliv jiné generaci Fiesty opravdu pouze pro krajní případy a na krátké přejíždění. Vydat se v nich na cestu delší než hodinu, bych nepřál ani nepříteli. Zavazadlový prostor je naopak příjemně velký a 292 litrů bez problému pohltí dva menší kufry, nebo batohy celé posádky.
Motoru neuškodila elektřina, ale převodovka
Přichází nejdůležitější otázka. Jak to jezdí a byla elektrifikace proslulého litrového EcoBoostu dobrým krokem? Jak jsme již naznačili, naše redakce osedlala téměř to nejlepší, co Fiesta dokáže nabídnout. Respektive nejdražší, za slovo „nejlepší“ bych prozatím umístil otazník.
Mluvíme zde o výbavě ST-Line X s motorizací 1.0 EcoBoost Hybrid o výkonu 92 kW a 7stupňovou automatickou převodovkou PowerShift. Kromě tohoto pohonného ústrojí v katalogu najdete také stejný motor s 6stupňovou manuální převodovkou, následně litrový tříválec EcoBoost bez přídavného elektromotoru a nejlevnější variantou zůstává atmosférický tříválec 1.1 PFI.

PowerShift si dělá, co se mu zamane
Nebudeme chodit dlouho kolem horké kaše. Elektrifikace motoru neuškodila, co mu však podráží nohy znatelně víc je právě automatická dvouspojková převodovka PowerShift, která si svou pošramocenou reputaci opět příliš nevyžehlila. Prvním neduhem je jakási zmatenost, kterou pocítíte především ve městě při nižších rychlostech.
Během týdenního testu jsem projížděl jedním úsekem hned několikrát a pokaždé jsem měl na tachometru přibližně 40 km/h. Ve třetině případů s sebou auto po sešlápnutí plynu cuklo, následně přeřadilo a po určité prodlevě vynucené přeřazením opět vyrazilo. Ve druhé třetině případů se proces obešel bez cuknutí, ale prodleva byla z nějakého důvodu o to větší. V ostatních případech vše probíhalo tak, jak bych si to přibližně představoval a v hlavě si přemítal o tom, proč to takhle nemůže být pokaždé. Právě s tímto by měl mimo jiné pomáhat elektromotor, nebo ne?
Občas se také zdálo, že při zapnutém sportovním režimu nechala převodovka motor ve vysokých otáčkách až příliš dlouho, ale to už je maličkost. Co mě však mrzelo nejvíce byla nemožnost manuálního řazení pomocí pádel, nebo samostatné polohy na řadící páce. Ačkoliv 125 koní, které hybridní soustava produkuje, asfalt rozhodně neroztrhá, na svižné a velmi zábavné svezení by to naprosto stačilo. Výše zmíněné problémy tento zážitek bohužel trochu kazí.

Elektrifikace proslulého motoru proběhla hladce
Prazvláštní konání automatické převodovky tedy práci elektromotoru trochu zastiňuje, což je velká škoda. Nejvýrazněji ho zaregistrujete při rozjíždění z úplného zastavení a když zrovna automat nevymýšlí nějaké nekalosti, ucítíte ho také při sešlápnutí plynu v nižších rychlostech.
Jeho stav znázorňují dvě jednoduché ikonky, které se průběžně zobrazují vedle otáčkoměru. Pokud zbystříte ozubené kolečko, znamená to, že drobný elektromotor přispívá svou energií k jízdě a v momentě, kdy se zobrazí ikonka baterie, víte, že se akumulátor pomocí rekuperace nabíjí. Na digitálním přístrojovém štítu je k dispozici také samostatná karta, která vám činnost elektromotoru zobrazí podrobněji.
Spotřeba víceméně odpovídá tabulkám výrobce, ve kterých najdete rozmezí 5,3 až 5,6 l/100 km. S dostatečně lehkou nohou zvládnete bez větších obtíží atakovat hranici 4 l/100 km, ale na druhé straně se ani při svižnější jízdě daleko přes 6 l/100 km nedostanete.
- Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid | foto: vlastní
- Ford Fiesta ST-Line X mild-hybrid | foto: vlastní
Řízení Fiesty budete milovat!
Co se týče řízení, budete v tomto segmentu hledat konkurenta jen stěží. Lehkost, s jakou se Fiesta ovládá, je neuvěřitelná a nebýt přetížení G, připadali byste si jako v arkádové závodní hře. Chvílemi to na mě bylo dokonce možná až moc a ve sportovním režimu by mi upřímně nevadila o trochu větší tuhost volantu abych mohl zatáčky vybírat o něco málo přesněji.
Výborné ovladatelnosti samozřejmě pomáhají také tlumiče. Jejich tuhost sice není nastavitelná, ale dovolím si tvrdit, že vám to zvlášť vadit nebude. Je pravdou, že zvyknout si na jejich tvrdost může chvíli trvat, ale na druhou stranu velmi dobře tlumí, a i když nerovnosti ucítíte, do kabiny se dostanou pouze tlumené tupé otřesy.

Půl milionu za Fiestu? S přehledem
Jedno z nejožehavějších témat je u nové Fiesty bez pochyby cena, která začíná ve zvýhodněné nabídce na 369 900 korunách. Námi testovaná verze stála pro změnu na úplném kraji druhé strany s cenovkou 547 900 korun plus několik položek z výbavy na přání.
Pokud bychom měli vybrat náš ideál, tedy naprosto stejnou variantu, avšak s manuální převodovkou, dostáváme se na cenu 497 900 korun. To, zda je to za podobný vůz hodně nebo málo, necháme již na vás.

Závěrem
Naše doporučení na závěr je jednoznačné. Pokud o modernizovaném Fordu Fiesta uvažujete, jděte do toho! V tomto segmentu velmi pravděpodobně neseženete příjemnější a zábavnější svezení, ale rozhodně zvolte v kombinaci s elektrifikovaným litrovým tříválcem EcoBoost manuální šestistupňovou převodovku. Věřte, že si ušetříte spoustu nervů.
Kromě toho nelze vozu téměř nic vytknout. Omlazení zevnějšku se povedlo na výbornou, a přesto, že v interiéru se téměř nic nezměnilo, vše funguje tak, jak má, a to je přeci to nejdůležitější. To, zda se koupě tohoto drobečka za částku přesahující půl milionu korun vyplatí, necháme na vašem rozhodnutí, ale za nás si nová Fiesta rozhodně zaslouží palec nahoru.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | |
![]() |